Twijfels familie
zaterdag 3 januari 2026 om 00:06
Momenteel weet ik niet meer wie ik kan vertrouwen. Weet ook niet of mijn familie kan vertrouwen. Soms gebeuren er rare dingen. Vanavond was er een familielid bij mij en op zich gezellig. Had een muziekje aangedaan via mijn bluray speler via de tv en was even naar de keuken. Toen ik terugkwam stond de tvgids aan. Vond dat erg vreemd. Normaal gebeurd dit niet. Voor mij lijkt het alsof dit familielid dit gedaan heeft. Met kerst was ik bij familie en had een kerstbakje aan een familielid gegeven waar we het kerstdiner hadden. Toen ik even naar de wc was en weer terug kwam viel me op dat de twee kerstballen in het bakje er anders in zaten wat slordig. Ik dacht dat het eerst niet zo was voordat ik naar de wc ging. Later aan tafel liet een familielid zien de ingredienten van een salade en later wilde ik die salade opscheppen maar die stond niet op tafel. Dus ik vroeg ernaar, toen zei die persoon iets van oh dat is vast van die ene die op tafel staat. Niet helemaal in die woorden, maar daar kwam het wel op neer. Maar dat was een hele andere salade. Toen ik de keuken inging om iets te pakken zag ik het karton met die salade die ik zocht liggen. Heb er verder niet meer over gehad, maar vind het wel vreemd. Wat denken jullie? Ergens voelt het alsof mijn familie me voor de gek aan het houden is. Ergens denk ik willen ze me niet meer in de familie. Heb ik iets gezegd? Iets verkeerds gedaan dat ze boos op me zijn? Of omdat ze verwarring willen zaaien omdat ik bepaalde medicijnen slik.
zaterdag 3 januari 2026 om 00:20
Ik lees vooral dat je heel alert bent op kleine veranderingen en daar betekenis aan probeert te geven. Dat is begrijpelijk als je je onzeker of gespannen voelt, maar het zijn ook situaties waar vaak onschuldige verklaringen voor zijn. Mensen pakken een afstandsbediening, rommelen aan decoratie of vergissen zich in eten zonder daar iets bij te denken.
Wat mij opvalt is dat je gedachten snel richting wantrouwen gaan (“doen ze dit expres?”, “willen ze me verwarren?”). Dat lijkt me erg vermoeiend voor jou. Het betekent misschien wel dat je hoofd momenteel erg op scherp staat.
Misschien helpt het om onderscheid te maken tussen wat je feitelijk ziet en wat je denkt dat het betekent. Dat kan al wat rust geven. En als dit soort gedachten vaker terugkomen of je onrustiger maken, zou het goed kunnen zijn om dit eens te bespreken met iemand die je professioneel kan helpen meedenken, zoals je huisarts of behandelaar. Niet omdat er “iets mis” is, maar om te voorkomen dat je hier alleen mee blijft rondlopen.
Wat mij opvalt is dat je gedachten snel richting wantrouwen gaan (“doen ze dit expres?”, “willen ze me verwarren?”). Dat lijkt me erg vermoeiend voor jou. Het betekent misschien wel dat je hoofd momenteel erg op scherp staat.
Misschien helpt het om onderscheid te maken tussen wat je feitelijk ziet en wat je denkt dat het betekent. Dat kan al wat rust geven. En als dit soort gedachten vaker terugkomen of je onrustiger maken, zou het goed kunnen zijn om dit eens te bespreken met iemand die je professioneel kan helpen meedenken, zoals je huisarts of behandelaar. Niet omdat er “iets mis” is, maar om te voorkomen dat je hier alleen mee blijft rondlopen.
zaterdag 3 januari 2026 om 01:27
Hoi TO, wat naar voor je dat je dit gevoel hebt 
Ik ken jou en jouw voorgeschiedenis niet. Maar het klinkt alsof je een wantrouwen voelt naar de mensen om je heen en daardoor erg inzoomt op details. En als er dan iets verandert in de details, dat je dat interpreteert alsof er bijzondere dingen gaande zijn richting jou.
Als ik ze als buitenstaander lees, zijn het voor mij niet direct dingen die heel “verdacht” overkomen. Meer wat toevalligheden, maar goed, ik ken jou, jouw situatie en jouw familie dus niet.
Ik vind het knap dat je deze vraag voorlegt en advies vraagt (en daarmee ook een stukje naar jezelf kijkt). Ik denk dat het goed is dat je hulp zoekt. Dat iemand die dichter bij jou staat met jou mee kan kijken naar dit soort situaties. Om vanuit daar samen met jou te kijken wat je er mee kan doen. Sterkte….
Ik ken jou en jouw voorgeschiedenis niet. Maar het klinkt alsof je een wantrouwen voelt naar de mensen om je heen en daardoor erg inzoomt op details. En als er dan iets verandert in de details, dat je dat interpreteert alsof er bijzondere dingen gaande zijn richting jou.
Als ik ze als buitenstaander lees, zijn het voor mij niet direct dingen die heel “verdacht” overkomen. Meer wat toevalligheden, maar goed, ik ken jou, jouw situatie en jouw familie dus niet.
Ik vind het knap dat je deze vraag voorlegt en advies vraagt (en daarmee ook een stukje naar jezelf kijkt). Ik denk dat het goed is dat je hulp zoekt. Dat iemand die dichter bij jou staat met jou mee kan kijken naar dit soort situaties. Om vanuit daar samen met jou te kijken wat je er mee kan doen. Sterkte….
zaterdag 3 januari 2026 om 03:45
toulouse_74 schreef: ↑03-01-2026 00:13Ik zou gezien je voorgeschiedenis hulpverlening inschakelen.
Ik lees in je verhaal geen gekke dingen, maar wel een groot wantrouwen vanuit jou naar je familie.
Pas goed op jezelf TO en zoek hulp voor je gedachtes.
Dit. TO, schakel zo snel mogelijk de hulpverlening in. Het is best verontrustend wat je schrijft.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in