Biden versus Trump
dinsdag 29 september 2020 om 13:52
''Komende nacht is het dan zover: het eerste grote televisiedebat tussen president Donald Trump en zijn uitdager Joe Biden in de strijd om het Amerikaanse presidentschap. Het belang is groot om de nog twijfelende kiezers over de streep te trekken, en dus mogen we vuurwerk verwachten.''
Wie gaat kijken?
Ik twijfel nog (begint om 3:00
)
Wie gaat kijken?
Geen prima, prima is geen goed.
donderdag 5 november 2020 om 11:44
Ik snap dat mensen die hier gevoelig voor zijn hopeloos de weg kwijt raken als ze verstrikt raken in het wereldje van Q, flat earth, chem trails etc.Bladmuziek0 schreef: ↑05-11-2020 11:35Als je dit leest ga je toch twijfelen aan de psychische gezondheid van je medemens of niet dan?
Kritisch blijven is één ding. Gelijk geloven wat iemand op twitter gooit, dat is een geestesziekte.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 05-11-2020 11:45
13.64% gewijzigd
Niet helemaal waar, het gaat om de Electoral College en dat zijn dus wel echt mensen.rosadebree schreef: ↑05-11-2020 11:33Even voor de duidelijkheid. De kiesman is geen mens. Het is het aantal 'stemmen' dat vanuit de staat wordt opgeteld bij het geheel van 338 kiesmannen. De staat Pennsylvania 'heeft' dus 20 kiesmannen, maar dat zijn geen individuele stemmers. Als Trump daar wint dan 'gaan' alle 20 kiesmannen naar hem.
Die dus ook anders kunnen kiezen dan ze 'zouden moeten' https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector
rosadebree schreef: ↑05-11-2020 11:33Even voor de duidelijkheid. De kiesman is geen mens. Het is het aantal 'stemmen' dat vanuit de staat wordt opgeteld bij het geheel van 338 kiesmannen. De staat Pennsylvania 'heeft' dus 20 kiesmannen, maar dat zijn geen individuele stemmers. Als Trump daar wint dan 'gaan' alle 20 kiesmannen naar hem.
Het kiescollege bestaat uit 538 electoren, oftewel kiesmannen/vrouwen.
Uitlegje over faithless electors:
https://fortune.com/2020/11/04/2020-ele ... -biden-270
De kiesman is wel een mens. In 2016 waren er 7 "faitless electors". Wat al helemaal een aanfluiting is. Raar systeem.rosadebree schreef: ↑05-11-2020 11:33Even voor de duidelijkheid. De kiesman is geen mens. Het is het aantal 'stemmen' dat vanuit de staat wordt opgeteld bij het geheel van 338 kiesmannen. De staat Pennsylvania 'heeft' dus 20 kiesmannen, maar dat zijn geen individuele stemmers. Als Trump daar wint dan 'gaan' alle 20 kiesmannen naar hem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector
donderdag 5 november 2020 om 11:45
Weet je dat zeker? Ik googlede al of de kiesmannen echt zijn, en ik kwam bij een artikel van de Trouw die zei dat Hillary Clinton kiesman in New York is. Ze is hiervoor gekozen door de Democraten. En dat kiesmannen een eed afleggen. Het schijnt ook dat er een paar staten zijn die die verdeling van die kiesmannen anders doen, dan 'first past the post' - meeste stemmen gelden zeg maar. Dat zijn Maine en Nebraska. Maar hoe ze het dan precies doen is mij ook niet duidelijk.rosadebree schreef: ↑05-11-2020 11:33Even voor de duidelijkheid. De kiesman is geen mens. Het is het aantal 'stemmen' dat vanuit de staat wordt opgeteld bij het geheel van 338 kiesmannen. De staat Pennsylvania 'heeft' dus 20 kiesmannen, maar dat zijn geen individuele stemmers. Als Trump daar wint dan 'gaan' alle 20 kiesmannen naar hem.
Je kan wel zeggen dat ik het nog niet helemaal begrijp.
donderdag 5 november 2020 om 11:47
AnAppleADay schreef: ↑05-11-2020 11:44Niet helemaal waar, het gaat om de Electoral College en dat zijn dus wel echt mensen.
Die dus ook anders kunnen kiezen dan ze 'zouden moeten' https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector
Precies en omdat het de VS betreft waar elke staat zo ongeveer een eigen land is zijn er ook per staat weer verschillen hoe er met zo'n faithless elector stem wordt omgesprongen, er zijn ook een aantal staten waar zo'n 'swingstem' dan niet mag meetellen.
Het is best interessante materie.
donderdag 5 november 2020 om 11:49
Ik begrijp de wijsheid van de founding fathers om de verkiezing van de president over te laten aan een handjevol kiesmannen! Dat was 200 jaar geleden ook al relevant, omdat het gewone volk geen weet had van wat er speelde. Nu gaan we dezelfde kant op, getuige alle desinformatie op twitter, Q, conspiraciegekkies etc.Wijndruifje schreef: ↑05-11-2020 11:44De kiesman is wel een mens. In 2016 waren er 7 "faitless electors". Wat al helemaal een aanfluiting is. Raar systeem.
donderdag 5 november 2020 om 11:54
Wijndruifje schreef: ↑05-11-2020 11:44De kiesman is wel een mens. In 2016 waren er 7 "faitless electors". Wat al helemaal een aanfluiting is. Raar systeem.
Niet perse een aanfluiting.
Juist in het geval van een omstreden president/kandidaat als Trump (Hillary Clinton was ook best omstreden) kan een elector beslissen dat hij/zij het het niet in het landsbelang vindt of het moreel voor zichzelf en de achterban verwerpelijk vindt volgens de partijlijn te stemmen.
Maar ordinaire politieke spelletjes kunnen ook een achterliggende reden zijn.
donderdag 5 november 2020 om 11:57
Oke, maar als ik het begrijp worden die kiesmannen al eerder gekozen en zijn ze sterk verbonden met een partij. Ze leggen een eed af. Is die eed dan dat ze zullen stemmen voor de kandidaat van hun eigen partij of gewoon voor degene die wint in hun staat? Dat laatste lijkt me logischer, anders lijkt dat stemmen van de gewone burger ook wat nutteloos. En wat nou als totaal onverwacht 'de tegenstander' wint. Dan gaat de kiesman dus naar die kandidaat. En die moet dan stemmen. Wat blijkbaar in december gebeurd. Dus in december zou het in theorie nog kunnen dat er opeens een andere winnaar is... bij een 'met de hakken over de sloot'-overwinning. Bijzonder systeem hoor.
donderdag 5 november 2020 om 12:00
Dat kan, maar dan zou een (pledged) democraat ineens voor Trump moeten kiezen.lezervanboeken schreef: ↑05-11-2020 11:57Oke, maar als ik het begrijp worden die kiesmannen al eerder gekozen en zijn ze sterk verbonden met een partij. Ze leggen een eed af. Is die eed dan dat ze zullen stemmen voor de kandidaat van hun eigen partij of gewoon voor degene die wint in hun staat? Dat laatste lijkt me logischer, anders lijkt dat stemmen van de gewone burger ook wat nutteloos. En wat nou als totaal onverwacht 'de tegenstander' wint. Dan gaat de kiesman dus naar die kandidaat. En die moet dan stemmen. Wat blijkbaar in december gebeurd. Dus in december zou het in theorie nog kunnen dat er opeens een andere winnaar is... bij een 'met de hakken over de sloot'-overwinning. Bijzonder systeem hoor.
Of andersom.
Volgens mij gebeurt dat nooit, ze zullen wel in hun eigen partij blijven. Hoogstens is er dan een undecided maar ik verwacht dat bij zo'n nipte overwinning geen kiesman dat risico neemt.
donderdag 5 november 2020 om 12:01
Bwa, Trump heeft de vorige keer met 3 miljoen stemmen minder toch gewonnen en er waren zelfs 5 overlopers naar hem. Twitter, Q, conspiraciegekkies lijken mij geen democratische stemmerskadanz schreef: ↑05-11-2020 11:49Ik begrijp de wijsheid van de founding fathers om de verkiezing van de president over te laten aan een handjevol kiesmannen! Dat was 200 jaar geleden ook al relevant, omdat het gewone volk geen weet had van wat er speelde. Nu gaan we dezelfde kant op, getuige alle desinformatie op twitter, Q, conspiraciegekkies etc.![]()
Edit: niet naar hem alleen, ook naar andere kandidaten. Sorry
wijndruifje wijzigde dit bericht op 05-11-2020 12:10
5.11% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 12:07
Ik snap hier toch nog steeds te weinig van. Hoe kan dit dan?Wijndruifje schreef: ↑05-11-2020 12:01Bwa, Trump heeft de vorige keer met 3 miljoen stemmen minder toch gewonnen en er waren zelfs 5 overlopers naar hem. Twitter, Q, conspiraciegekkies lijken mij geen democratische stemmers![]()
donderdag 5 november 2020 om 12:12
Volgens mij is er niemand overgelopen naar Trump, wel naar de Republikeinen maar die hadden dat echt niet gedaan als Clinton zou winnen. Dat was puur om te proberen om een andere Republikein aan de macht te krijgen ipv Trump.Wijndruifje schreef: ↑05-11-2020 12:01Bwa, Trump heeft de vorige keer met 3 miljoen stemmen minder toch gewonnen en er waren zelfs 5 overlopers naar hem. Twitter, Q, conspiraciegekkies lijken mij geen democratische stemmers
Edit: niet naar hem alleen, ook naar andere kandidaten. Sorry
donderdag 5 november 2020 om 12:15
Hillary Clinton is dus een kiesman voor New York. Die zou dan moeten kiezen voor Trump, als hij wint. Maar volgens jou blijft ze dan waarschijnlijk in haar eigen partij, dus Biden of Harris. Maar dan telt haar stem denk ik niet, en zullen ze haar vervangen? En wordt ze eventueel vervolgd als er een straf aanhangt? Ik vind het echt gek.AnAppleADay schreef: ↑05-11-2020 12:00Dat kan, maar dan zou een (pledged) democraat ineens voor Trump moeten kiezen.
Of andersom.
Volgens mij gebeurt dat nooit, ze zullen wel in hun eigen partij blijven. Hoogstens is er dan een undecided maar ik verwacht dat bij zo'n nipte overwinning geen kiesman dat risico neemt.
Misschien moet ik maar eens een boek lezen over dit gebeuren
donderdag 5 november 2020 om 12:15
In december komt dat college van kiesmannen samen en die stemmen normaal op de kandidaat waarvoor ze moeten stemmen. Maar als je als kiesman het echt niet over je hart krijgt om op een kandidaat te stemmen, stem je op een andere kandidaat. En die stem is blijkbaar geldig. Afhankelijk van de wet van je staat wordt je daarvoor gestraft of niet. Een systeem dat er 200 jaar geleden voor zorgde dat het gewone volk niet teveel macht heeft.
wijndruifje wijzigde dit bericht op 05-11-2020 12:16
16.72% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 12:16
AnAppleADay schreef: ↑05-11-2020 12:00Dat kan, maar dan zou een (pledged) democraat ineens voor Trump moeten kiezen.
Of andersom.
Ze kunnen ook naar een onafhankelijke kandidaat en dat is in het verleden ook gebeurd.
Als het dan zo dicht bij elkaar ligt kan dat dus wel het verschil maken, in theorie welteverstaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless ... l_election
Mocht het overigens zo zijn dat door faithless voters een gelijke stand ontstaat dan bepaalt het Huis.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 05-11-2020 12:19
2.18% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 12:16
je hoeft maar 51% van de stemmen ( geloof ik) per staat te hebben, dan heb je die staat gewonnen.
dus al zou je 90% van de stemmen in die staat hebben, dat maakt dan niet meer uit.
wij slapen nooit.
donderdag 5 november 2020 om 12:24
Nee ik bedoel meer dat ze dan bijvoorbeeld voor een andere republikein kan stemmen, dat mag namelijk. In de hoop dat veel andere staten dat ook doen. 4 jaar geleden hebben een aantal democratische kiesmannen bijvoorbeeld op Colin Powell gestemd. Dan ga je dus wel mee met de republikeinse wens van je staat maar niet mee met de kandidaat.lezervanboeken schreef: ↑05-11-2020 12:15Hillary Clinton is dus een kiesman voor New York. Die zou dan moeten kiezen voor Trump, als hij wint. Maar volgens jou blijft ze dan waarschijnlijk in haar eigen partij, dus Biden of Harris. Maar dan telt haar stem denk ik niet, en zullen ze haar vervangen? En wordt ze eventueel vervolgd als er een straf aanhangt? Ik vind het echt gek.
Misschien moet ik maar eens een boek lezen over dit gebeuren![]()
Ja ze mag ook voor een democraat stemmen maar dat zal ze niet doen, dan telt het waarschijnlijk ook niet.
Edit: ik bedoel niet eigen partij van de kiesman maar gekozen partij van de staat. Ik was ook even in de war.
anappleaday wijzigde dit bericht op 05-11-2020 12:26
5.69% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 12:25
Aaaarggghhh, CNN is net voor het eerst sinds dinsdagochtend uit. Ik heb ook nog werk te doen! Ik kwam alleen nog wat zeggen over de electoral college.
Nu moet de tv weer aan
donderdag 5 november 2020 om 12:38
Het zou wat zijn als AZ en GA min of meer tegelijk allebei flippen.Hetvrijewoord schreef: ↑05-11-2020 12:35Arizona wordt steeds roder.
Het betreft nu mail ballots die alsnog in persoon zijn gebracht en dat zijn republieken...
Het is echt ongelofelijk spannend.