Busje ingereden op voetgangers in Barcelona...

17-08-2017 17:33 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Barcelona is een busje ingereden op voetgangers. Daarbij zouden tientallen gewonden zijn gevallen. Of het gaat om een bewuste actie of een ongeluk is niet duidelijk.

Het incident gebeurde op de Ramblas, een drukke straat in het centrum van Barcelona. Het gebied is afgezet en de hulpdiensten zijn massaal uitgerukt.

Volgens Spaanse media is de bestuurder van het witte busje er te voet vandoor gegaan. De politie heeft een grote zoekactie opgezet.

https://nos.nl/artikel/2188506-busje-ri ... elona.html

:cry:

LIVE: Spaanse politie doodt vijf terroristen bij tweede aanslag;
In Barcelona zijn gisteren dertien doden gevallen en meer dan honderd mensen gewond geraakt toen ze door een busje werden aangereden. Onder de gewonden zijn drie Nederlanders. Vannacht vond er nog een aanslag plaats ten zuiden van Barcelona. De politie schoot vijf terreurverdachten met bomgordels dood. Lees de ontwikkelingen in ons liveblog.

http://www.ad.nl/buitenland/live-terreu ... ~a34c2fb1/

De Spaanse politie zegt dat er een verband is tussen de aanslagen in Barcelona en in Cambrils. Het zou gaan om dezelfde terreurcel, die ook gelinkt wordt aan een explosie in een huis in Alcanar tijdens de nacht van woensdag op donderdag.
anoniem_310385 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 09:43
41.47% gewijzigd
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
Alle reacties Link kopieren
Jee kleinkonijn, wat heftig zeg! Bizar toeval ook dat hij 2x tijdens een aanslag op die plek is. Vreselijk. Is hij nu in orde?
Opblaasflamingo schreef:
17-08-2017 19:43
Het zijn dan nu niet jouw naasten maar wel die van iemand anders.
+1
Alle reacties Link kopieren
Heb je al wat van hem gehoord? Was hij in de buurt? Barcelona is natuurlijk groot. Kan me voorstellen dat je nu flink in de rats zit. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat een narigheid. Is hij oké?
Alle reacties Link kopieren
Opblaasflamingo schreef:
17-08-2017 19:43
Het zijn dan nu niet jouw naasten maar wel die van iemand anders.
Dat snap ik wel maar als het jouw naasten niet zijn die in een verkeersongeval verongelukken maar mensen uit een berichtje in de krant dan doet het jou toch ook niks. Je slaapt er geen moment minder om.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook walgelijk vind zijn al die likes op facebook die dit soort aanslagen krijgen. Er zijn aardig wat mensen, uuh ik bedoel hopen stront,die het prachtig vinden dat onschuldige burgers vermalen worden onder een vrachtwagen of opgeblazen of neergeschoten het is voor heel wat hopen stront feest na zo'n aanslag.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Haantje, wat ziek.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
17-08-2017 20:27
Op CNN spraken ze van een Charlottesville copycat. En het dan raar vinden dat ze worden bestempeld als fake news :rofl:
Ja want voor charlottesville waren er noooit aanslagen met auto's of vrachtwagens, dat moet ze hebben geinspireerd. Dus eigenlijk is Barcelona ook de schuld van de nazi's :bonk:

En het heeft zeker niks te maken met de oproep in dat IS magazine waarvan ik even de naam kwijt ben waarin werd opgeroepen om met auto's in europa op mensen in te rijden. ;-D
haantje79 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 00:01
0.27% gewijzigd
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
17-08-2017 23:50
Haantje, wat ziek.
Ik neem aan dat je de likes bedoelt en niet mij :-D
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
17-08-2017 23:35
Dat snap ik wel maar als het jouw naasten niet zijn die in een verkeersongeval verongelukken maar mensen uit een berichtje in de krant dan doet het jou toch ook niks. Je slaapt er geen moment minder om.
Alsof een verkeersongeval te vergelijken is met een moordaanslag.
Alle reacties Link kopieren
KalindaSharma schreef:
17-08-2017 20:22
Maakt heel veel verschil, een lid van IS is niet een lokale gek die alleen opereert.
Precies. En persoonlijk wil ik toch wel graag weten wie de vijand is.
Haantje79 schreef:
17-08-2017 23:58
Ja want voor charlottesville waren er noooit aanslagen met auto's of vrachtwagens, dat moet ze hebben geinspireerd. Dus eigenlijk is Barcelona ook de schuld van de nazi's :bonk:

En het heeft zeker niks te maken met de oproep in dat IS magazine waarvan ik even de naam kwijt ben waarin werd opgeroepen om met auto's in europa op mensen in te rijden. ;-D
Gelukkig ben ik niet de enige die dit opving. Grote verontwaardiging over deze actie van CNN. Respectloos.

http://www.cnsnews.com/news/article/gag ... t-happened

"On Thursday, CNN’s Wolf Blitzer said there will be questions about whether “if what happened in Barcelona was at all a copycat version of what happened in Charlottesville,” after it was reported that a large van ran into pedestrians in Barcelona, leaving at least 13 dead and many injured."

“There will be questions about copycats, there will be questions if what happened in Barcelona was at all, at all a copycat version of what happened in Charlottesville, Virginia even though there may be different characters, different political ambitions,” said Wolf Blitzer.

“They used the same killing device, a vehicle going at high speed into a group, a large group of pedestrians,” he said.

There have been at least 6 attacks involving vehicles running into pedestrians in Europe over the last year."
Haantje, ik bedoelde jou niet hoor! :)

Aidem, CNN is echt te sneu voor woorden. Het gebrek aan kennis en anti Trump druipt er van af.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
18-08-2017 00:22
Gelukkig ben ik niet de enige die dit opving. Grote verontwaardiging over deze actie van CNN. Respectloos.

http://www.cnsnews.com/news/article/gag ... t-happened

"On Thursday, CNN’s Wolf Blitzer said there will be questions about whether “if what happened in Barcelona was at all a copycat version of what happened in Charlottesville,” after it was reported that a large van ran into pedestrians in Barcelona, leaving at least 13 dead and many injured."

“There will be questions about copycats, there will be questions if what happened in Barcelona was at all, at all a copycat version of what happened in Charlottesville, Virginia even though there may be different characters, different political ambitions,” said Wolf Blitzer.

“They used the same killing device, a vehicle going at high speed into a group, a large group of pedestrians,” he said.

There have been at least 6 attacks involving vehicles running into pedestrians in Europe over the last year."
Inderdaad een ernstig gebrek aan feitenkennis. En zelfs IS was niet de eerste die deze methode gebruikte. Karst Tates deed het eerder en waarschijnlijk was hij geeneens de eerste. Dus wie is nu de copycat?
Alle reacties Link kopieren
Verijdelde aanslag in Cambrils. Vijf terroristen doodgeschoten.
Kijken wat er dit weekend nog meer gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/buitenland/live-terreu ... ~a34c2fb1/

Vannacht vond er nog een aanslag plaats ten zuiden van Barcelona. De politie schoot vijf terreurverdachten met bomgordels dood. Lees de ontwikkelingen in ons liveblog.
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
Wel goed werk van de Spaanse politie. Niet alleen dat laatste nieuws maar ook gisteravond.
Alle reacties Link kopieren
dumbledot schreef:
18-08-2017 09:15
Wel goed werk van de Spaanse politie. Niet alleen dat laatste nieuws maar ook gisteravond.
Zeker!!
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
Hiermee opent de Volkskrant nu het liveblog:

"Goedemorgen. Na de dodelijke aanslag gisteren in Barcelona is Spanje vannacht opnieuw opgeschrikt door geweld. De politie heeft vijf vermoedelijke terroristen gedood die in de badplaats Cambrils met hun auto zeven mensen hadden overreden. De mannen droegen bomgordels. Ondertussen is de bestuurder van het busje die op de Ramblas 13 mensen doodreed en meer dan 100 gewonden veroorzaakte nog op de vlucht. Volg de ontwikkelingen in ons liveblog."

Klopjacht op de bestuurder dus.

En ook schrijven ze dit:

"Mogelijk houdt nog een incident verband met de terreuracties. Tussen het tijdstip van de aanslag in Barcelona en die in Cambrils is een man omgekomen tijdens een schietpartij bij een politiewegversperring in Sant Just Desvern, een stad in de buurt van Barcelona. De politie zei eerder dat het incident losstaat van de aanslagen, maar de Spaanse krant La Vanguardia suggereert anders.

De man – de eigenaar van de auto – blijkt niet omgekomen door schotwonden, maar door steekwonden, meldt de krant. Het slachtoffer zou niet in de bestuurdersstoel hebben gezeten. De krant meldt ook dat de politie op zoek is naar de bestuurder van de auto en suggereert dat de voortvluchtige betrokken is bij de aanslag in Barcelona. De autoriteiten hebben dit niet bevestigd; we houden een slag om de arm."

En het volgende over Cambrils:

"De Spaanse kranten El Pais en La Vanguardia komen met nieuwe details over de in de kiem gesmoorde aanslag in Cambrils afgelopen nacht. Bij het binnenrijden van de stad zouden de vijf zijn doorgereden bij een politiecontrole. Daarop volgde een achtervolging door de politie. Bij die achtervolging overreden de terroristen mensen op de boulevard. Toen de auto tot stilstand kwam, stapten ze uit en poogden zij mensen neer te steken. Ze droegen bomgordels, maar die blijken nep te zijn geweest, melden de Catalaanse autoriteiten. In het daarop volgende vuurgevecht werden vier van hen door de agenten gedood. De vijfde terroristen overleed enkele uren later.

In totaal zeven mensen raakten gewond, onder wie een vrouw die werd neergestoken."
Alle reacties Link kopieren
Halal? Onnozele achterlijke halzen. Burgers doden maakt je tot gruwelijke moordenaar.
In alle tien geboden staat "Gij zult niet doden".



wel.nl
Gerard Driehuis
4 uur geleden


IS geeft gedetailleerde instructies: “Burgers doden is halal”

© ANP

De aanslagen in Spanje volgen de aanwijzingen die IS online aan zijn westerse volgelingen heeft verstrekt. In het magazine Rumiyah heeft de terreurgroep meermalen aandacht besteed aan de vraag waarom en hoe je westerse burgers moet doden. “Burgers doden is halal”. Westerse aanhangers moeten zich niet beperken tot aanvallen op politie of leger, maar juist ook op jacht naar gewone mensen, zegt Rumiyah. “Bloedbaden onder niet-Moslims is een vorm van gebed.”

“Daar horen ook zakenmensen bij, op weg naar hun werk in een taxi, jonge mensen die sporten, en de oude man die in de rij staat bij een broodjeswinkel. Terreur zaaien onder de ongelovigen is een Moslim-plicht.”

In een andere uitgave van Rumiyah geeft IS aanwijzingen hoe je een truck steelt of huurt en schrijft dat plaatsen waar toeristen dicht op een gepakt zijn een uitstekend doelwit zijn. Er wordt ook aangeraden ‘secundaire’ wapens mee te nemen, zoals messen of geweren, om het bloedbad zo groot mogelijk te maken. “Niet gaan onderhandelen, maar doden tot je wordt gedood.”

Bron(nen):

Rumiyah
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
NU.nl/Reuters
8 uur geleden

Vijf terroristen met bomgordels gedood tijdens antiterreuractie in Spaanse kustplaats

[foto: © Aangeboden door Sanoma Digital The Netherlands BV]

Bij een politieactie in Cambrils, op 120 kilometer van Barcelona, zijn vijf terroristen gedood, aldus de Spaanse politie. Zeven mensen raakten gewond.

Volgens de politie in Catalonië droegen de terroristen bomgordels en waren ze bezig met een nieuwe terroristische aanslag. Ze wilden mogelijk op mensen inrijden die over straat liepen in een voetgangersgebied in de haven van de kustplaats. Vier terroristen werden dood, een vijfde overleed later aan zijn verwondingen.

De Catalaanse hulpdiensten melden dat bij de politieactie zes burgers en een agent gewond zijn geraakt. Een gewonde ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Na afloop van de schietpartij heeft de explosievendienst meerdere explosieven gecontroleerd tot ontploffing gebracht.

Mensen die in Cambrils zijn wordt door de lokale autoriteiten aangeraden binnen te blijven. De politie liet rond 3.00 uur weten de situatie onder controle te hebben.

Irene was getuige van de eerste aanslag in Barcelona: 'Mijn man is aan de dood ontsnapt' (bron: De Telegraaf):
[filmpje]

Barcelona

Het is nog onduidelijk of er een verband is met de aanslag op voetgangers in het centrum van Barcelona, op donderdagmiddag. Daarbij werden dertien mensen gedood toen een bestelbus inreed op voetgangers op de Ramblas. Zeker honderd anderen raakten gewond, waaronder drie Nederlanders.

Donderdagavond zijn een Marokkaan en een Spanjaard opgepakt in verband met de aanslag. De Spanjaard zou afkomstig zijn uit het Noord-Afrikaanse enclave Melilla. Geen van beiden zou achter het stuur hebben gezeten van het bestelbusje. De politie in Catalonië is nog steeds op zoek naar de bestuurder.

Alcanar

Een van de verdachten werd opgepakt in Alcanar, in het zuiden van Catalonië. Daar viel in de nacht van woensdag op donderdag een dode bij een explosie in een huis. De politie meldt dat die explosie verband houdt met de aanslag in Barcelona, en dat in de woning explosieven werden gemaakt met gebruik van gasflessen, die te vroeg ontploften.

De politie stelt dat er een verband is tussen de gebeurtenissen in Alcanar, Barcelona en Cambrils.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk nieuws.. :-(
Nu Finland, geen busje wel messentrekkerij. Nog teveel onbekend over dader en motief.
Hetvrijewoord schreef:
18-08-2017 17:07
Nu Finland, geen busje wel messentrekkerij. Nog teveel onbekend over dader en motief.
Een in zijn been geschoten en opgepakt begreep ik, maar houden rekening met meer daders.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-08-2017 17:07
Nu Finland, geen busje wel messentrekkerij. Nog teveel onbekend over dader en motief.
De dader riep: allahoe akbar dan weet je wel weer hoe laat het is en waar deze smeerlap door geïnspireerd is. Deze ellende wordt alleen maar groter. Mafkees Edwin Bakker - hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme - vindt dat we die terug gekeerde hals afsnijders moeten pamperen als verloren zoon en troetelen met wijf (sociale)huurwoning en werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven