Café Save Haven / neutral territory

15-07-2016 14:19 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naast (al dan niet felle ) discussies op deze pijler, is er bij veel mensen ook behoefte om hun afschuw en / medeleven te betuigen wanneer er weer eens iets afshuwelijks gebeurd in de wereld. De bloedige aanslagen overal ter wereld, de oorlogen die mensen verdrijven van huis en haard daar wil je soms gewoon over praten, zonder te vervallen in discussies, op de man spelen, (bijna) racistische opmerkingen, zuigen etc.

Daarom (in overleg met de mods) dit topic. Waar discussies zoals op de andere topics gewoon geen plaats hebben. Daar heb je de rest van de pijler voor. Waar je gewoon kan zeggen hoe afschuwelijk je een aanslag vindt zonder meteen voor links gitmensch te worden uitgemaakt. Waar over een foto van een verdronken jochie géén opmerkingen als 'gelukkig weer eentje minder' worden gemaakt.

Kortom, gewoon neutraal terrein, een 'safe haven' tussen al het verbale geweld hier. Net als het Stamcafé op overig

Zuigen, rellen, racisme, discussies, zoek daar een ander topic voor aub

Aanvulling: er staat een knal van een fout in de OP. Dat is hartstikke expres. Daar zit weinig anders achter dan dat ik een sucker ben voor taalfouten op uithangborden, reclames etc.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Wat een mooi topic. Ik merk aan mezelf dat ik me steeds meer afsluit voor nieuws. Ik wil het gewoon allemaal niet meer horen of zien. Wat ik me gisteren wel realiseerde was dat mijn zoon van 12 toen "morgenochtend" zou zien dat ik naar het nieuws zat te kijken en dat hij gewoon opgroeit in een wereld waarin aanslagen echt hele normale gespreksonderwerpen zijn. Dat hadden wij als kind niet. Ik vind het jammer dat hij dat wel meemaakt.
Am Yisrael Chai!
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 juli 2016 @ 21:02:

Mooi topic.

En ik sluit me hier graag aan. Ik weet niet wat ik beangstigender vind; dat een handvol gestoorden elke keer zo ontstellend veel leed kan veroorzaken, of dat een veel grotere groep van ook niet al te intelligente zielen daar vervolgens 23% van onze wereldbevolking om veroordeelt.

En ik sluit me hier weer bij aan.

Mooi dit!
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2016 @ 22:19:

Wat een mooi topic. Ik merk aan mezelf dat ik me steeds meer afsluit voor nieuws. Ik wil het gewoon allemaal niet meer horen of zien. Wat ik me gisteren wel realiseerde was dat mijn zoon van 12 toen "morgenochtend" zou zien dat ik naar het nieuws zat te kijken en dat hij gewoon opgroeit in een wereld waarin aanslagen echt hele normale gespreksonderwerpen zijn. Dat hadden wij als kind niet. Ik vind het jammer dat hij dat wel meemaakt.Maar je had toch, ETA, IRA en de oorlog in Joegoslavie , wat redelijk dichtbij was. De aanslagen in Parijs.
Ik herinner me aanslagen in Noord Ierland, Israel, Spanje. Maar sat was 'locaal' en 'voorspelbaar' als je begrijpt wat ik bedoel. Dit is zo grillig en wereldwijd....

Nu geruchten over n coupe in Turkije...
quote:ardni schreef op 15 juli 2016 @ 22:30:

[...]

Maar je had toch, ETA, IRA en de oorlog in Joegoslavie , wat redelijk dichtbij was. De aanslagen in Parijs.De oorlog in Joegoslavië was ik al volwassen, en de IRA en ETA was ver van mijn bed show. Mijn eerste echte ervaringen met aanslagen was in Israel. Ik vind het gewoon erg dat mijn zoon al als kind dergelijke ervaringen meekrijgt.
Am Yisrael Chai!
Er gaat nu nieuws rond dat de man in de vrachtwagen helemaal geen banden had met IS of geradicaliseerd zou zijn. Het zou om net zo'n aanslag gaan als in Apeldoorn op Koninginnedag.
quote:elfje12 schreef op 15 juli 2016 @ 22:40:

Er gaat nu nieuws rond dat de man in de vrachtwagen helemaal geen banden had met IS of geradicaliseerd zou zijn. Het zou om net zo'n aanslag gaan als in Apeldoorn op Koninginnedag.

Dat was ook in nieuwsuur. Ze interviewden buren van de dader, en die gaven aan dat de man niet praktiserend moslim was. Hij ging nooit naar de moskee, deed niet mee aan ramadan e.d. Hij lag in scheiding, was de weg kwijt en later verklaarde iemand (maar dat was een jongen) dat hij heel veel gedronken had.

Maar daar werd verder eigenlijk helemaal niet op ingegaan.
En de RAF. Dat staat me nog zo goed bij. Hier in NL de kapingen.
quote:Baudolino schreef op 15 juli 2016 @ 22:47:

[...]

Dat was ook in nieuwsuur. Ze interviewden buren van de dader, en die gaven aan dat de man niet praktiserend moslim was. Hij ging nooit naar de moskee, deed niet mee aan ramadan e.d. Hij lag in scheiding, was de weg kwijt en later verklaarde iemand (maar dat was een jongen) dat hij heel veel gedronken had.

Maar daar werd verder eigenlijk helemaal niet op ingegaan.Dat verbaasd me eerlijk gezegd niets.
Ik merk ook bij mijn dochter van 11 al een soort van gewenning. Voor die generatie hoort het er nu blijkbaar al bij. De naïviteit is er al zo jong vanaf. Zij accepteren het sneller als deel van de hedendaagse maatschappij. Wij kunnen/willen dat niet omdat wij ons herinneren hoe zorgeloos we het lang gehad hebben.

Voor haar ben ik blij dat ze het de ene seconde heel erg kan vinden en de seconde daarna kan lachen met de nieuwste Enzo Knol vlog.

Ik probeer dat ook ... doorgaan en focussen op de leuke en mooie dingen in het leven. Ik wil niet eindeloos de media volgen om elk schokkend beeld te zien, want de balans slaat soms over van nieuws naar sensatie en effectbejag.

Vroeger had je bij ernstige dingen de krant en het 8uur journaal. Maar nu word je 24h lang van alle kanten bestookt met beelden en verhalen. Ik begin me daar steeds meer voor af te sluiten - niet uit desinteresse maar uit zelfbescherming.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:belgali schreef op 15 juli 2016 @ 23:22:

Ik merk ook bij mijn dochter van 11 al een soort van gewenning. Voor die generatie hoort het er nu blijkbaar al bij. De naïviteit is er al zo jong vanaf. Zij accepteren het sneller als deel van de hedendaagse maatschappij. Wij kunnen/willen dat niet omdat wij ons herinneren hoe zorgeloos we het lang gehad hebben.

Voor haar ben ik blij dat ze het de ene seconde heel erg kan vinden en de seconde daarna kan lachen met de nieuwste Enzo Knol vlog.

Ik probeer dat ook ... doorgaan en focussen op de leuke en mooie dingen in het leven. Ik wil niet eindeloos de media volgen om elk schokkend beeld te zien, want de balans slaat soms over van nieuws naar sensatie en effectbejag.

Vroeger had je bij ernstige dingen de krant en het 8uur journaal. Maar nu word je 24h lang van alle kanten bestookt met beelden en verhalen. Ik begin me daar steeds meer voor af te sluiten - niet uit desinteresse maar uit zelfbescherming.

Dat is wellicht ook omdat je op 11 jarige leeftijd minder goed het overzicht heb van de impact.

Ik was zelf 11 ten tijden van 9/11, alle volwassenen rondom mij waren zwaar geschokt, maar hoewel ik wist dat het erg was, was ik niet geschokt. Gewoon omdat je het niet in perspectief kan plaatsen. Heb het er recent wel eens over gehad met leeftijdsgenoten, en die hadden een vergelijkbare reactie. Erg, maar vooral omdat alle volwassenen het erg vinden, minder om wat er gebeurd was.
Wel niet om het één of ander, maar in de jaren 70 en jaren 80 van de vorige eeuw waren er veel vaker aanslagen in Europa. In Duitsland de RAF, in Noord-Ierland en Engeland de IRA. De IRA heeft zelfs aanslagen gepleegd in Nederland en België. En dan waren er nog de treinkapingen in Nederland, vele vliegtuigkapingen. De aanslag van de PLO in München tijdens de Olympische Spelen. In Spanje waren er vele aanslagen door de ETA. Het verschil met nu is dat het nieuws veel sneller tot ons komt door de moderne media
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Dt is al genoemd

Ik vond de kapingen van die treinen en dat schooltje doodeng toentertijd. En bij de tweede was ik net 8 jaar, maar dat heeft diepe indruk gemaakt.
quote:gascogner schreef op 15 juli 2016 @ 23:44:

Het verschil met nu is dat het nieuws veel sneller tot ons komt door de moderne media

Dit.

Je kunt nu de vrachtwagen vanuit 10 verschillende camerahoeken bekijken (gok ik, ik heb er helemaal niks van gezien) en de persoonlijke drama's zijn op social media op de voet te volgen. Anders dan een geschreven bericht in de krant of een journaaluitzending met een paar beelden.
Tjezus, wat vals
Gek genoeg, maar dat komt misschien doordat je dan een kind bent en niet zo goed beseft wat er gebeurt, heb ik bijvoorbeeld aanslagen door de IRA nooit als "terrorisme" ervaren. Zoals ik al zei is dat voor mij echt in Israel gekomen. Toen ging ik echt beseffen dat er mensen bestaan die uit blinde haat het liefst zo veel mogelijk onschuldige mensen doden, zonder dat ze er zelfs een echt doel mee hebben. Dat is misschien het verschil, hoe ik het als kind begreep zat er in ieder geval nog een soort "reden" of "doel" achter aanslagen van de IRA of ETA.

Terwijl ik in Israel meerdere aanslagen heb meegemaakt (ik ben zelf ternauwernood aan een aanslag ontsnapt, ik was nog geen 30 seconden eerder op de plek des onheils en werd zelfs tegen de grond geslagen door de impact van de explosie achter me) die echt volkomen zinloos waren. Die waren zoals de aanslagen die we nu in Frankrijk of Madrid of London of de VS zien: volkomen willekeurig, en zelfs zonder echt doel.

Ik sprak net met mijn zoon over de aanslag maar hij gaf gelukkig wel aan dat hij er niet bang van wordt. Dat kan zijn moeder niet zeggen, mijn eerste reactie gister was dat je mij voorlopig niet meer naar Frankrijk krijgt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 16 juli 2016 @ 00:02:

Gek genoeg, maar dat komt misschien doordat je dan een kind bent en niet zo goed beseft wat er gebeurt, heb ik bijvoorbeeld aanslagen door de IRA nooit als "terrorisme" ervaren.Wel er zijn vele onschuldige mensen, zelfs kinderen omgekomen bij bomaanslagen van de IRA in Engeland. Britse soldaten waren doelwit in Nederland en België, waarbij de IRA in Nederland per vergissing Nederlanders neergeschoten. Dit valt voor mij ook gewoon onder terrorisme.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:gascogner schreef op 15 juli 2016 @ 23:44:

Wel niet om het één of ander, maar in de jaren 70 en jaren 80 van de vorige eeuw waren er veel vaker aanslagen in Europa. In Duitsland de RAF, in Noord-Ierland en Engeland de IRA. De IRA heeft zelfs aanslagen gepleegd in Nederland en België. En dan waren er nog de treinkapingen in Nederland, vele vliegtuigkapingen. De aanslag van de PLO in München tijdens de Olympische Spelen. In Spanje waren er vele aanslagen door de ETA. Het verschil met nu is dat het nieuws veel sneller tot ons komt door de moderne mediaDat is ook zo. Maar in die tijd had je alleen 3 zenders op TV. Nu is er internet en social media waar alle ellende nog een keer voorbij komt. Daarnaast zijn er nu veel meer zenders en is het iedere keer weer nodig om alles uitgebreid te laten zien. Dan wordt je ook nog getrakteerd op BN'ers die hun afschuw erover uitspreken en ga zo maar door. Het is een andere tijd waarin veel meer informatie op je af komt.
quote:Manonna schreef op 16 juli 2016 @ 00:42:

[...]

Dat is ook zo. Maar in die tijd had je alleen 3 zenders op TV. Nu is er internet en social media waar alle ellende nog een keer voorbij komt. Daarnaast zijn er nu veel meer zenders en is het iedere keer weer nodig om alles uitgebreid te laten zien. Dan wordt je ook nog getrakteerd op BN'ers die hun afschuw erover uitspreken en ga zo maar door. Het is een andere tijd waarin veel meer informatie op je af komt.En via allerlei kanalen dus je kunt je er moeilijk/niet voor afsluiten. Vroeger: krant 's morgens, en 8 uur journaal 's avonds.
quote:elfje12 schreef op 15 juli 2016 @ 22:40:

Er gaat nu nieuws rond dat de man in de vrachtwagen helemaal geen banden had met IS of geradicaliseerd zou zijn. Het zou om net zo'n aanslag gaan als in Apeldoorn op Koninginnedag.IS eist de aanslag op en er zijn meer arrestaties rondom de dader.
We noemen in de UK de aanslagen van de IRA wel terrorist attacks trouwens https://en.m.wikipedia.or ... ncidents_in_Great_Britain
quote:elfje12 schreef op 15 juli 2016 @ 17:49:

[...]

Een foto van de kinderen is op het Nice topic geplaatst. Ze hebben er natuurlijk weer een fijne over gevonden....

"Ze" hebben een foto gevonden van zijn kinderen als jihadi met messen en Koranteksten.

"Ze" moeten zich schamen!

Ik kom hier ook even uithuilen. Ben oud genoeg om te weten dat oorlog, haat en terrorisme van alle tijden zijn. Maar nu ik een jong kind heb, raakt het me meer.
quote:Nonny schreef op 16 juli 2016 @ 12:26:

[...]

"Ze" hebben een foto gevonden van zijn kinderen als jihadi met messen en Koranteksten.

"Ze" moeten zich schamen!

Stond gwn op zijn Feezzboek. Trotse papa! Arme kids.
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2016 @ 22:40:

[...]

De oorlog in Joegoslavië was ik al volwassen, en de IRA en ETA was ver van mijn bed show. Mijn eerste echte ervaringen met aanslagen was in Israel. Ik vind het gewoon erg dat mijn zoon al als kind dergelijke ervaringen meekrijgt.

Als kind heb ik Joegoslavië, Parijs ,ETA en IRA meegekregen.

We doen net alsof terreur er vroeger niet was en met de komst van moslims terreur is ontstaan.

Dit was allemaal jaren 90 tot de zero's
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2016 19:00
Reden: offtopic
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven