Contant geld langzaam afgeschaft? En onze privacy dan?

30-05-2016 17:47 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Reizigersorganisatie Rover vindt het volledig afschaffen van contant geld in het openbaar vervoer te ver gaan. Rover reageert daarmee op het streven dat brancheorganisatie OVNL maandag uitte.



Openbaarvervoerbedrijven willen dat reizigers per 2018 niet meer contant kunnen betalen in het openbaar vervoer. Dit moet ervoor zorgen dat er minder overvallen worden gepleegd en het ov veiliger wordt. Rover vindt daarentegen dat het mensen mogelijk weerhoudt om van het OV gebruik te maken.



Persoonlijk vind ik het heel vervelend, die trend die ik bespeur om op steeds meer plaatsen betalen met contant geld onmogelijk te maken. Munten en bankbiljetten zijn een wettig betaalmiddel. Het enige wettige betaalmiddel dat niet traceerbaar is naar de gene die het uitgeeft. Wat mij betreft hoeft er op mijn bankafschrift niet te staan dat ik de bus naar het station heb genomen, een nieuwe vieb heb gekocht in de sekswinkel of al de derde kroket uit de Febomuur heb getrokken deze week. En overvallen? Voor die paar euro in de kas van de chauffeur van mensen die geen OV-chipkaart hebben? Dat lijkt me de moeite amper waard.



Misschien mogen particuliere bedrijven die een dienst leveren waar je ook vanaf kunt zien wel besluiten dat je niet meer contant kunt afrekenen. Maar overheidsinstellingen en monopoliehouders mogen dat m.i. niet. Ik vind dat je met OV op het randje zit, of misschien wel over het randje heengaat. Wat vinden jullie?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb nooit contant geld bij me. vind het ook altijd stom als je ergens niet kan pinnen. Rover zeurt.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
^*
geneet van 't laeve
Per direct afschaffen dat contant geld in het OV. Er is een stijgende lijn overvallen, dus ik snap wel dat ze van al dat geld in de bus afwillen.



Nou betaal ik sowieso nooit ergens met contant geld, pinnen/contactloos betalen is zoveel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met merano eens.
Alle reacties Link kopieren
Zulke dingen staan niet op bankafschriften. Het interesseert mij verder niet dat je eventueel, misschien, kunt achterhalen waar specifiek ik mijn geld aan uitgeef. Ik voel mij niet zo bijzonder dat ik geloof dat daar iemand in geïnteresseerd zou zijn. Ik ben 1 van de 17 miljoen.



En je kan toch een anonieme ov-kaart nemen?
Alle reacties Link kopieren
Loopt TO ook met de telefoon uit over straat? Zo niet, ben je te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat een tikkie te ver, daarbij denk ik dan aan bejaarden die er in veel gevallen niets van snappen of aan een kind dat een kaartje kwijt is, geen pinpas bezit en een nieuw kaartje moet kopen van het contante geld in de broekzak.



Overvallen vinden overigens met de regelmaat van de klok plaats. Hier een topje van de ijsberg.

Voor een paar euro slaan ze je hersens in of rijgen ze je aan een mes.



http://www.rijnmond.nl/ni ... r-overvallen-in-Rotterdam



http://www.bndestem.nl/re ... straat-in-breda-1.6007238



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... vallen-in-Crooswijk.dhtml



http://www.nu.nl/amsterda ... vallen-met-vuurwapen.html



http://www.nu.nl/amsterda ... rd-gebruikte-shotgun.html



http://www.nu.nl/amsterda ... -twee-mannen-met-mes.html



http://www.bd.nl/regio/11 ... -fiets-gevlucht-1.5839546



http://www.transport-onli ... -overvallen-in-rotterdam/



http://regio.tpo.nl/2016/05/01/weer-bus ... vervallen/
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hoe minder cash hoe beter. Zeg maar dag tegen zwart en crimineel geld.



Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het afschaffen van cash, maar wat mij betreft wegen de voordelen zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
quote:humanista schreef op 30 mei 2016 @ 17:55:

Zulke dingen staan niet op bankafschriften. Het interesseert mij verder niet dat je eventueel, misschien, kunt achterhalen waar specifiek ik mijn geld aan uitgeef. Ik voel mij niet zo bijzonder dat ik geloof dat daar iemand in geïnteresseerd zou zijn. Ik ben 1 van de 17 miljoen.



En je kan toch een anonieme ov-kaart nemen?Dat helpt alleen als je die met contant geld kunt betalen.
óu sont les neiges d'antan

Je dacht dat je niet sowieso al traceerbaar bent? Je neemt je GSM mee, je logt eens ergens op een PC in, je reist en neemt je paspoort mee voor controle, je solliciteert en moet je paspoort laten kopiëren....



Niet traceerbaar zijn is een illusie, vind het zelf vervelender dat ik niet kan pinnen, dan dat ik ergens niet contant kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegen. En niet zozeer omdat er dan te achterhalen is waar je je geld aan uit geeft (wat ik ook belachelijk vind) maar waarom.

Ze willen contant er helemaal uit hebben omdat steeds meer mensen er achter komen dat het op de bank laten staan niets meer op levert, alleen maar kost.

En die nemen thuis een kluisje.

Let maar op. Straks mag je geld wat je in huis hebt gewoon in de prullenbak storten of wel inleveren tegen de helft.

Het is gewoon weer een manier om geld in het laatje te krijgen.

En als al het geld dan ingeleverd is en je niets meer contant kunt betalen mogen mensen met een bankrekening van boven de ton zomaar een deel gaan inleveren.

En dat gaat echt gebeuren en niet over een jaar of 10 maar zeer binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 30 mei 2016 @ 17:57:

Loopt TO ook met de telefoon uit over straat? Zo niet, ben je te volgen.

Liefst zonder telefoon, zelfs .....



De kick van het ongecontroleerd gaan en staan waar je wilt. (Nou ja op de hei dan, want in de stad staan camera's.) Daar kan geen orgasme tegenop.
óu sont les neiges d'antan

Afschaffen ! Overval in het OV in nabije omgeving meegemaakt, hoop ellende voor een paar losse euros. Zo snel mogelijk afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 mei 2016 @ 18:05:

Ik ben tegen. En niet zozeer omdat er dan te achterhalen is waar je je geld aan uit geeft (wat ik ook belachelijk vind) maar waarom.

Ze willen contant er helemaal uit hebben omdat steeds meer mensen er achter komen dat het op de bank laten staan niets meer op levert, alleen maar kost.

En die nemen thuis een kluisje.

Let maar op. Straks mag je geld wat je in huis hebt gewoon in de prullenbak storten of wel inleveren tegen de helft.

Het is gewoon weer een manier om geld in het laatje te krijgen.

En als al het geld dan ingeleverd is en je niets meer contant kunt betalen mogen mensen met een bankrekening van boven de ton zomaar een deel gaan inleveren.

En dat gaat echt gebeuren en niet over een jaar of 10 maar zeer binnenkort.Dit zie ik ook als een reële mogelijkheid. Gelukkig worden er ook steeds meer initiatieven ontwikkeld om te komen tot een economische ruileenheid die buiten het bankwezen omgaat. Niet alleen de bitcoin, maar ook de Florijn, etc.
óu sont les neiges d'antan

Eens met merano. Iedereen heeft uiteindelijk wat te verbergen, ook als je denkt van niet.



Of neuken jullie zo voor de vensterbank met de gordijnen open? Je doet niets fout he..



Daar naast, als iemand 4000 euro in een sok wil hebben, moet hij of zij dat lekker zelf weten. En nee, je lokt er ook geen overval mee uit, net als je met kort rokje geen verkrachting uit lokt.



Vrijheid een maal afgegeven aan een centraal orgaan krijg je echt never nooit meer terug, en een overheid die je dwingt je geld op een bank te zetten (met negatieve rente straks...) is gewoon een dictatuur. Schokkendste is wel dat mensen zo achteloos mee werken aan hun eigen vrijheidsbeperkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gewoon zelf de keuze kunnen maken; contant of pin.
quote:nina1966 schreef op 30 mei 2016 @ 18:05:

Ik ben tegen. En niet zozeer omdat er dan te achterhalen is waar je je geld aan uit geeft (wat ik ook belachelijk vind) maar waarom.

Ze willen contant er helemaal uit hebben omdat steeds meer mensen er achter komen dat het op de bank laten staan niets meer op levert, alleen maar kost.

En die nemen thuis een kluisje.

Let maar op. Straks mag je geld wat je in huis hebt gewoon in de prullenbak storten of wel inleveren tegen de helft.

Het is gewoon weer een manier om geld in het laatje te krijgen.

En als al het geld dan ingeleverd is en je niets meer contant kunt betalen mogen mensen met een bankrekening van boven de ton zomaar een deel gaan inleveren.

En dat gaat echt gebeuren en niet over een jaar of 10 maar zeer binnenkort.Dan maar een conspiracy theorist, maar eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 30 mei 2016 @ 18:13:

Eens met merano. Iedereen heeft uiteindelijk wat te verbergen, ook als je denkt van niet.



Of neuken jullie zo voor de vensterbank met de gordijnen open? Je doet niets fout he..



Daar naast, als iemand 4000 euro in een sok wil hebben, moet hij of zij dat lekker zelf weten. En nee, je lokt er ook geen overval mee uit, net als je met kort rokje geen verkrachting uit lokt.



Vrijheid een maal afgegeven aan een centraal orgaan krijg je echt never nooit meer terug, en een overheid die je dwingt je geld op een bank te zetten (met negatieve rente straks...) is gewoon een dictatuur. Schokkendste is wel dat mensen zo achteloos mee werken aan hun eigen vrijheidsbeperkingen.
quote:Steampunkcat88 schreef op 30 mei 2016 @ 18:16:

[...]





Dan maar een conspiracy theorist, maar eens!Nou nee hoor, geen conspiracy, want dat is al gebeurd: http://www.cbc.ca/news/bu ... 7-above-100-000-1.1407015 in onze fijne EU.



Onze minfin noemde Cyprus een blauwdruk voor de hele EU. Dat is geen conspiracy meer, maar a disaster waiting to happen.
Alle reacties Link kopieren
Op zich ben ik het eens, dat we gewoon contant geld moeten houden.

Maar in het openbaar vervoer moet het ècht zo snel mogelijk afgeschaft worden!

In onze multiculturele samenleving is het heel normaal geworden dat je als 12-16 jarige puber de buschauffeur gaat overvallen, als je even geen geld hebt om naar Macdonalds te gaan. Bijna iedere dag is het wel ergens raak.

Dat kun je die chauffeurs echt niet meer aandoen!
Alle reacties Link kopieren
Het meeste betalingsverkeer in winkels is nog steeds contant.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 30 mei 2016 @ 18:30:

Op zich ben ik het eens, dat we gewoon contant geld moeten houden.

Maar in het openbaar vervoer moet het ècht zo snel mogelijk afgeschaft worden!

In onze multiculturele samenleving is het heel normaal geworden dat je als 12-16 jarige puber de buschauffeur gaat overvallen, als je even geen geld hebt om naar Macdonalds te gaan. Bijna iedere dag is het wel ergens raak.

Dat kun je die chauffeurs echt niet meer aandoen!Dat kan je voorkomen door alle papieren geld (behalve muntgeld beneden een bepaalde waarde) in een ingebouwde, niet demonteerbare kluis te laten verdwijnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 30 mei 2016 @ 18:30:

Op zich ben ik het eens, dat we gewoon contant geld moeten houden.

Maar in het openbaar vervoer moet het ècht zo snel mogelijk afgeschaft worden!

In onze multiculturele samenleving is het heel normaal geworden dat je als 12-16 jarige puber de buschauffeur gaat overvallen, als je even geen geld hebt om naar Macdonalds te gaan. Bijna iedere dag is het wel ergens raak.

Dat kun je die chauffeurs echt niet meer aandoen!Oudjes kunnen ook mensen overvallen hoor.

Lees maar zelf hoe.
Alle reacties Link kopieren
Zou ook betekenen dat je op straat moet slapen als je auto panne heeft en je hebt je pinpas niet bij je.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven