De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-04-2020 23:11
Juist deze pandemie maakt duidelijk dat overbevolking toch echt het allergrootste probleem is. Stedelijk gebied wordt het hardst getroffen.

Ik zou Oost-Brabant geen stedelijk gebied willen noemen, en Bergamo ook niet. New York en Madrid wel.
nounou
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
28-04-2020 23:03
Dit soort beweringen maakt je tot een niet serieus te nemen gespreksgenoot en dus ga ik niet het gesprek met je aan. De ervaring leert dat dat verpilde moeite is.

Wat ik opmerkelijk en buitengewoon jammer vind is dat de docu door figuren als jou als drogreden gebruikt om het doel van de strijd voor het behoud van de planeet (om het even samen te vatten) te diskwalificeren. Dat er dingen fout gaan en blijkbaar soms ook heel erg fout, betekent niet dat het probleem niet bestaat en het streven naar een oplossing of schadebeperking niet legitiem.
.
Ik denk dat de meeste mensen wel op hetzelfde spoor zitten. Dat er nu zoveel controverse is over opwarming, komt vooral omdat het wordt aangegrepen/misbruikt door een groep mensen die er vooral veel aan willen verdienen. Geld, macht, status etc.
De Greta verering door de media schaadt meer dan het goed doet voor de discussie.

Dat een hervorming van het gebruik van grondstoffen en energie heel erg gewenst is, lijkt mij duidelijk. We staan aan de vooravond van een bevolkingsexplosie van ongekende omvang. Als we dat enigszins leefbaar willen houden, moeten we nadenken hoe we dat het beste doen.

Maar zoals altijd is de mens zowel de briljante als de zwakke schakel. Aan de ene kant olieboertjes die hun gratis welvaart en macht niet willen loslaten, aan de andere kant de handige Edjes en Fransjes met open armen scheepsladingen belastinggeld willen graaien voor nutteloze acties zoals emissierechten en windmolens. Hun egoisme, verwaandheid en eigenpijperij staan echte oplossingen in de weg. Net zoals dat gebeurt bij het oplossen van voedseltekorten.

Ik zie het niet gebeuren, optimistisch als ik ben.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-04-2020 23:27
Ik zou Oost-Brabant geen stedelijk gebied willen noemen, en Bergamo ook niet. New York en Madrid wel.
Qua bevolkingsdichtheid van mensen is Oost Brabant even dicht bevolkt dan mening stedelijke agglomeratie. Tel daarbij alle beesten op en je komt op een zeer grote dichtheid.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-04-2020 23:11
Juist deze pandemie maakt duidelijk dat overbevolking toch echt het allergrootste probleem is. Stedelijk gebied wordt het hardst getroffen.
Alleen zet deze pandemie geen zoden aan de dijk. De besmettingsgraad en de mortaliteit zijn te laag om de bevolkingsgroei ook maar te vertragen. Laat staan de bevolking te doen afnemen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
04-05-2020 10:36
Alleen zet deze pandemie geen zoden aan de dijk. De besmettingsgraad en de mortaliteit zijn te laag om de bevolkingsgroei ook maar te vertragen. Laat staan de bevolking te doen afnemen.
Helaas.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
04-05-2020 10:39
Helaas.
Aan de andere kant, als je ziet hoe de maatschappij nu al ontwricht raakt bij een relatief onschuldig virus.... Stel je voor dat er een echt dodelijk en besmettelijk virus komt. Een R0=30 in plaats van R0=3 en een mortaliteit van > 20% in plaats van < 1%.

Maar goed, ook na de Zwarte Dood ontstond er een heel andere samenleving. Op veel vlakken een betere samenleving met meer welvaart en meer vrijheid.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Leuk, die misantrope twist in dit topic.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-05-2020 15:41
Leuk, die misantrope twist in dit topic.
Tsja, zeer veel mensen vinden overbevolking het grootste probleem. Voor een deel van die mensen is een pandemie echter weer een ramp als ook blanke mensen het slachtoffer worden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Corona is eigenlijk een zegen voor het klimaat. Niet meer vliegen, autorijden, mensen werken thuis, kopen minder rotzooi enz.

Ergens zou je hopen dat het vinden van een vaccin nog heel lang duurt (mits we de sterfte onder controle blijven houden, anders is het middel erger dan de kwaal).
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
04-05-2020 20:23
Tsja, zeer veel mensen vinden overbevolking het grootste probleem. Voor een deel van die mensen is een pandemie echter weer een ramp als ook blanke mensen het slachtoffer worden.
Dat vinden mensen niet alleen, dat is gewoon een feit. Als er maar een miljard mensen waren, was er geen probleem geweest.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
08-05-2020 00:12
Corona is eigenlijk een zegen voor het klimaat. Niet meer vliegen, autorijden, mensen werken thuis, kopen minder rotzooi enz.

Ergens zou je hopen dat het vinden van een vaccin nog heel lang duurt (mits we de sterfte onder controle blijven houden, anders is het middel erger dan de kwaal).
Paar dagen geleden stond in het nieuws dat we nog 10 keer minder moeten gaan produceren dan nu (tijdens de coronacrisis) om de opwarming te vertragen. We zijn gedoemd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
@ CleopatraVII:
Heb je een link of een bron voor dit nieuwsbericht?

@Oudebaas:
Voor diegene die overbevolking echt als primaire oorzaak zien van het klimaatprobleem, durf ik te betwijfelen of ze een onderscheid in bevolkingsgroep belangrijk vinden.
Rosabella1 schreef:
27-04-2020 08:50
Jeej gooide die Michael Moore gisteren even een bommetje onder zijn achterban wat betreft de groene illusie.
Aanrader voor iedereen om zijn nieuwste docu te bekijken: Planet of the humans

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
Bedankt voor de link, heb hem eindelijk bekeken.

Voor diegene die hem nog moeten bekijken of al bekeken hebben, enkele interessante linkjes:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/09 ... humans-ee/

https://www.youtube.com/watch?v=ZmNjLHR ... e=youtu.be

Terechte kritiek op de film en eigenlijk heel spijtig dat hierdoor de primaire boodschap van overconsumptie en overbevolking naar de achtergrond verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
Michael Moore zegt eigenlijk net als TO dat het eigenlijk al vijf over twaalf is. Lapmiddelen als wind-, zonne- en biomassa-energie zijn slechts bezweringsformules. Alleen sterk consuminderen zou nog wat uit kunnen halen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik vind eigenlijk dat ik al best veel doe voor het klimaat.

We hebben bewust maar 1 kind (naast andere redenen).
Jaren geen auto gehad, nu een kleine zuinige.
Huis op stadsverwarming.
Zonnepanelen.
Regenton.
LED lampen.
We verbruiken weinig energie volgens de statistieken die we van de energieleverancier krijgen.
Hebben een groene tuin.
Wij doen lang met onze spullen. Liever kwaliteit dan kwantiteit.
Kopen duurzame inrichting, van bamboe, linoleum, duurzaam hout. En energiezuinige apparaten.
Ik koop nu alleen nog maar duurzame kleding. Helaas wel kasten vol kleding van daarvoor maar dat draag ik tot het versleten is. Ik doe niet zomaar kleding weg, alleen versleten kleding.
Werk redelijk in de buurt.

Er is in mijn ogen eigenlijk maar 1 ding wat echt nog veel beter kan en dat is het vliegen. Vorig jaar nog een verre reis gemaakt. Voordeel van de corona is dan wel dat ik nou toch niet in een vliegtuig wil stappen.
Nog eens hoopvol nieuws:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200714_97184623

Mag ook wel, ben No Time van Naomi Klein aan het lezen en voorlopig weinig opbeurend.
https://www.youtube.com/watch?v=HHR9uJjrtAY


Iemand een reactie op deze documentaire?
Vind hem vrij lastig omdat ik mij niet concentreer op co2 uitstoot, maar op bevolking en verbruik van grondstoffen.
Moirmel schreef:
09-08-2020 22:48
https://www.youtube.com/watch?v=HHR9uJjrtAY


Iemand een reactie op deze documentaire?
Vind hem vrij lastig omdat ik mij niet concentreer op co2 uitstoot, maar op bevolking en verbruik van grondstoffen.
Dat is ook het hele probleem.
Er is geen klimaatprobleem.
Er is een mensen probleem. We zijn met teveel mensen.
Ddennis schreef:
10-08-2020 10:28
Dat is ook het hele probleem.
Er is geen klimaatprobleem.
Er is een mensen probleem. We zijn met teveel mensen.

Eens... alleen wat is de oplossing? Die is moreel verwerpelijk. China hanteert al jaren een 1 kindspolitiek en toch blijft de.bevolking groeien.

Ik ben wel van mening dat daar het antwoord in te vinden is. Het is simpelweg straks niet meer mogelijk iedereen van eten te voorzien en huisvesting en dan ook nog de luxe die bij een moderne maatschappij hoort zonder het opofferen van flora en fauna. Wel een hele lastige kwestie...
Ddennis schreef:
10-08-2020 10:28
Dat is ook het hele probleem.
Er is geen klimaatprobleem.
Er is een mensen probleem. We zijn met teveel mensen.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
10-08-2020 23:53
Eens... alleen wat is de oplossing? Die is moreel verwerpelijk. China hanteert al jaren een 1 kindspolitiek en toch blijft de.bevolking groeien.

Ik ben wel van mening dat daar het antwoord in te vinden is. Het is simpelweg straks niet meer mogelijk iedereen van eten te voorzien en huisvesting en dan ook nog de luxe die bij een moderne maatschappij hoort zonder het opofferen van flora en fauna. Wel een hele lastige kwestie...
China hanteert al jaren geen 1-kind-politiek meer......................
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
11-08-2020 10:01
China hanteert al jaren geen 1-kind-politiek meer......................

Nee omdat het on-realiseerbaar is...
Dus wat zou dan de oplossing kunnen zijn?

Het 'probleem' zal zichzelf vanzelf oplossen, als we zo doorgaan weten we in ieder geval zeker dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen ondergang. En de natuur boeit het niet, die herstelt zich wel.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
11-08-2020 10:24
Nee omdat het on-realiseerbaar is...
Dus wat zou dan de oplossing kunnen zijn?

Het 'probleem' zal zichzelf vanzelf oplossen, als we zo doorgaan weten we in ieder geval zeker dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen ondergang. En de natuur boeit het niet, die herstelt zich wel.
95% van al het leven op aarde vergaat bij 6 graden opwarming (wat gaat gebeuren als we niet gaan reduceren).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
11-08-2020 13:05
95% van al het leven op aarde vergaat bij 6 graden opwarming (wat gaat gebeuren als we niet gaan reduceren).
En de komende miljoenen jaren zal er weer een geheel nieuwe flora en fauna ontstaan, hopelijk zonder intelligent leven. Net als na de Perm/Trias extinctie en de Krijt extinctie. Wij maken het niet meer mee.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
PBL: Investeren in verduurzaming eigen woning vrijwel niet rendabel https://www.nu.nl/economie/6072761/pbl- ... dabel.html (via @NUnl)

Opeens blijkt het allemaal toch niet zo rendabel te zijn.
Goh wat een verassing

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven