Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
tyche schreef:
14-05-2025 13:15
Als ik kijk naar de organisatoren heb ik hoop dat dit een brede, vreedzame demonstratie is.
Hopelijk voelen ook joodse mensen en Israëlische mensen die tegen genocide zijn zich welkom en veilig genoeg om zich aan te sluiten.

Dat hoop ik ook! Zou een heel mooi statement zijn, Joodse, Israëlische maar ook Pro-Palestijnse mensen samen demonstreren tegen dit beleid van Netanyahu en tegen terreurorganisaties zoals Hamas en de Houthi's.
Tico schreef:
14-05-2025 13:02
Helemaal met je eens,Er wordt bij deze demonstratie alleen maar 1 kant belicht van deze verschrikkelijke oorlog.
zeg je dat ook bij alle anti-Israëldemonstraties?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Palestia schreef:
14-05-2025 09:31
Ik word misselijk van mensen die de term antisemitisme instrumentaliseren om mensen monddood te maken wanneer ze het hebben over de Israëlische misdaden en het racistische systeem daar.

In pro Israel demonstraties lopen mensen rond die kindermoord toejuichen, walgelijker dan dat kan het niet worden.

Al vanaf 1948 en zelfs daarvoor is er geweld gebruikt tegen de Palestijnen. In 2002 , the Arab Peace Initiative, hebben Arabische landen Israëlische opgeroepen om terug te gaan naar de grenzen van 1967 in ruil voor samenwerking en erkenning van Israel maar Israel wil het hele gebied en zelfs Libanon en Syrië....

Er zijn mensen zoals jij die blinde liefde hebben voor een land dat oorlogsmisdaden pleegt en geen daad gaat te ver want het land en zijn inwoners zijn het ultieme heiligdom..

Ik heb nog geen mensen gezien die kindermoorden toejuichen in Pro Israëlische demonstraties (welke er ook nauwelijks zijn in vergelijking tot Pro Palestijnse demonstraties). Mocht dat zo zijn is dat net zo walgelijk als mensen die Pro Hamas of Pro IS zijn.

En ik denk dat jij best goed op de hoogte bent van de hele geschiedenis van dit gebied en conflict, en dat je die niet eenzijdig kunt benaderen. Zoals je wel lijkt te doen met bovenstaande. Het is zo'n ingewikkelde kwestie, waarbij je niet kunt spreken van 1 onschuldige partij en 1 schuldige partij.

Het enige waar ik zeker over ben is het feit dat wat Israël nu doet (vanaf 7 oktober 2023) buitenproportioneel is, en zeker gezien de plannen van de afgelopen week, ben ik faliekant tegen dit beleid.
Wombat schreef:
14-05-2025 12:50
Er zullen vast uitzonderingen zijn. Uiteraard. Altijd. Maar kijk naar de collectieve mening.

Als er in Israël protesten tegen het geweld zijn dan vooral omdat het de gijzelaars niet helpt terug te krijgen. Niet omdat er duizenden Palestijnen sterven.
Die empathie lijkt volledig afwezig.
Het komt vast voort uit collectief trauma. Dat is er aan beide zijden. Dat komt niet meer goed. Niet anytime soon in elk geval.

Maar, niet om iemand te beledigen ofzo, maar bij Pro Palestijnse demonstraties hoor je toch ook nauwelijks tot niets over de gijzelaars die nog steeds vastgehouden worden door Hamas?

Helaas zijn veel demonstraties vaak wat eenzijdig opgesteld, ik hoop dat deze demonstratie de belangen van beide kanten wil belichten. Dus en de genocide in Gaza en de gijzelaars, tegen Netanyahu en tegen Hamas. Veel duidelijker dan dit hoeft het ook niet te zijn denk ik.
rosanna08 schreef:
14-05-2025 13:24
zeg je dat ook bij alle anti-Israëldemonstraties?
Ja zeker,ga ik ook niet heen.
MrsM schreef:
14-05-2025 13:29
Maar, niet om iemand te beledigen ofzo, maar bij Pro Palestijnse demonstraties hoor je toch ook nauwelijks tot niets over de gijzelaars die nog steeds vastgehouden worden door Hamas?

Helaas zijn veel demonstraties vaak wat eenzijdig opgesteld, ik hoop dat deze demonstratie de belangen van beide kanten wil belichten. Dus en de genocide in Gaza en de gijzelaars, tegen Netanyahu en tegen Hamas. Veel duidelijker dan dit hoeft het ook niet te zijn denk ik.
Dat hoop ik dus ook maar vrees dat dat niet gaat gebeuren.
Ik vind iedereen die het nodig vindt om mensen die demonstreren tegen het openlijk uithongeren, platbombarderen er verjagen van groepen mensen ter verantwoording te roepen met voorwaarden echt moreel verwerpelijk.

Ik hóéf niet te zeggen dat ik tegen Hamas ben. Uiteraard ben ik dat, ik heb The killing roads en andere docu’s gekeken.
Maar dat is geen enkele rechtvaardiging van waar nu tegen geprotesteerd gaat worden. Geen enkele.

En het is absolute onzin dat je niet kan demonstreren omdat je pro Israël bent.
Misschien als je pro regering van Israël op dit moment bent (en dan nog ben je onduidelijk, want ook daar is niet één mening en één lijn, iemand die VVD gestemd heeft is ook geen PVVer).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik ben simpelweg tegen de schending van het Oorlogsrecht. Nu dit op deze schaal plaatvind en het op een punt is gekomen dat op korte termijn zoveel mensen kunnen sterven aan honger en uitputting is voor mij het moment gekomen dat ik niet meer niets kan doen en op zijn minst mijn hartgrondige ongenoegen en veroordeling hiervan duidelijk kan maken aanstaande zondag.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mee te lopen in demonstraties waar, structureel en door veel deelnemers, wordt opgeroepen tot intifada met verwijzing naar het Derde Rijk (de ‘one solution’ slogan) en het vernietigen van de enige democratie in het Midden-Oosten (de river/sea slogan).
En nee dat zijn geen enkelingen die wat raars roepen, het is er elke keer weer eb door velen.
Eerst de gijzelaars maar eens terug.
Ik stap zo in een vliegtuig naar het Midden Oosten voor werk gerelateerd aan deze oorlog en als ik zie hoe makkelijk media en ook slimme mensen vallen voor de leugens en propaganda van hamas, brrrr.
MrsM schreef:
14-05-2025 13:21
Dat hoop ik ook! Zou een heel mooi statement zijn, Joodse, Israëlische maar ook Pro-Palestijnse mensen samen demonstreren tegen dit beleid van Netanyahu en tegen terreurorganisaties zoals Hamas en de Houthi's.
Dat gebeurd ook.
Wereldwijd lopen Joden, Moslims, mensen met een ander geloof of geen geloof hand in hand.
Mooi om te zien, Joodse kindjes met peies, traditionele kleding en Palestijnse vlaggen.
Veel Joodse organisaties erkennen Israel niet als Joodse staat maar daar is vrijwel geen aandacht voor in Nederland omdat je hier vrijwel direct als anti semiet wordt betiteld als je je ook maar kritisch uitspreekt tegen Israel.

Er zijn ook veel betogingen in Israel zelf, tegen Netanyahu maar dat zie je hier ook amper in de media.
Kuzu schreef:
14-05-2025 14:04
Dat gebeurd ook.
Wereldwijd lopen Joden, Moslims, mensen met een ander geloof of geen geloof hand in hand.
Mooi om te zien, Joodse kindjes met peies, traditionele kleding en Palestijnse vlaggen.
Veel Joodse organisaties erkennen Israel niet als Joodse staat maar daar is vrijwel geen aandacht voor in Nederland omdat je hier vrijwel direct als anti semiet wordt betiteld als je je ook maar kritisch uitspreekt tegen Israel.

Er zijn ook veel betogingen in Israel zelf, tegen Netanyahu maar dat zie je hier ook amper in de media.
Onzin. Voornamelijk (één) ‘fringe’ stroming binnen het Jpdendom. Die geloven dat Israël pas gesticht kan worden met de komst van de Masjach.
What would Patsy do?
ForumFossiel schreef:
14-05-2025 13:54
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mee te lopen in demonstraties waar, structureel en door veel deelnemers, wordt opgeroepen tot intifada met verwijzing naar het Derde Rijk (de ‘one solution’ slogan) en het vernietigen van de enige democratie in het Midden-Oosten (de river/sea slogan).
En nee dat zijn geen enkelingen die wat raars roepen, het is er elke keer weer eb door velen.
Eerst de gijzelaars maar eens terug.
Ik stap zo in een vliegtuig naar het Midden Oosten voor werk gerelateerd aan deze oorlog en als ik zie hoe makkelijk media en ook slimme mensen vallen voor de leugens en propaganda van hamas, brrrr.
Ben je ooit zelf bij zo’n demonstratie geweest (ik denk van niet), of baseer je je enkel op berichten op GeenStijl of De Telegraaf, die graag iedereen die niet pal achter Netanyahu staat als Hamas-aanhanger afschilderen?

Als je je zorgen maakt over propaganda in het Midden Oostenconflict, raad ik je aan om ‘Het zijn net mensen’ van Joris Luyendijk te lezen.
CatherineTheGreat schreef:
14-05-2025 10:07
Ik ben pro Israël en loop daarom niet mee.
Loesiepoesie2 schreef:
14-05-2025 13:18
Nee zeker niet, ik ben pro Israël.

Maar betekent pro Israël zijn dan ook automatisch pro de huidige regering? Onafhankelijk van wat de regering doet?

Veel Israëlieten zijn anti-Netanyahu en zijn regering, al een paar maanden geleden werd er uitgebreid tegen (het beleid van) deze regering gedemonstreerd. Begrijp je die Israëlieten of vind je die demonstraties daar ook niet oké?
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
14-05-2025 14:36
Maar betekent pro Israël zijn dan ook automatisch pro de huidige regering? Onafhankelijk van wat de regering doet?

Veel Israëlieten zijn anti-Netanyahu en zijn regering, al een paar maanden geleden werd er uitgebreid tegen (het beleid van) deze regering gedemonstreerd. Begrijp je die Israëlieten of vind je die demonstraties daar ook niet oké?
Inderdaad. Ik ben heel erg pro-Nederland, maar dat betekent niet dat ik het beleid van ons huidige kabinet steun.
Procne schreef:
14-05-2025 14:35
Ben je ooit zelf bij zo’n demonstratie geweest (ik denk van niet), of baseer je je enkel op berichten op GeenStijl of De Telegraaf, die graag iedereen die niet pal achter Netanyahu staat als Hamas-aanhanger afschilderen?

Als je je zorgen maakt over propaganda in het Midden Oostenconflict, raad ik je aan om ‘Het zijn net mensen’ van Joris Luyendijk te lezen.
Ben bij meerdere demonstraties in Nederland en andere europese steden geweest, voor werk, niet als deelnemer. En ik ben in tel aviv bij protesten tegen de regering Netanyahu geweest. En voor 7 oktober was ik ook een paar keer in israel en gaza. Na de pogrom ook nog op de West Bank en in Israël. Jij?
Maar goed, de demonstratie zondag gaat niet over de vraag of je pro-Israel of pro-Gaza bent, of anti-Netanyahu of anti-Hamas.

Het gaat erom of je voor of tegen schendingen van het oorlogsrecht bent, voor of tegen uithongering, en voor of tegen geweld dat dusdanig erg is, dat het door vele, onafhankelijke experts als ‘genocidaal’ omschreven wordt.
En vooral of je vindt dat Nederland een bondgenoot die over de schreef gaat blind moet blijven steunen, of tot de orde moet roepen.
ForumFossiel schreef:
14-05-2025 14:44
Ben bij meerdere demonstraties in Nederland en andere europese steden geweest, voor werk, niet als deelnemer. En ik ben in tel aviv bij protesten tegen de regering Netanyahu geweest. En voor 7 oktober was ik ook een paar keer in israel en gaza. Na de pogrom ook nog op de West Bank en in Israël. Jij?
Maar dan verwacht ik wel iets meer dan 'Eerst de gijzelaars maar eens terug' als je wordt geconfronteerd met de ontzettende omvang van het leer in Gaza.
Er was een staakt het vuren om de gijzelaars terug te krijgen, maar Netanyahu wilde liever oorlog.
Voor mij gaat het hand in hand. De volledige terugtrekking uit Gaza en de vrijlating van de gijzelaars. Daarna moet ook de westelijke Jordaanoever worden ontruimd.
Procne schreef:
14-05-2025 14:45
Maar goed, de demonstratie zondag gaat niet over de vraag of je pro-Israel of pro-Gaza bent, of anti-Netanyahu of anti-Hamas.

Het gaat erom of je voor of tegen schendingen van het oorlogsrecht bent, voor of tegen uithongering, en voor of tegen geweld dat dusdanig erg is, dat het door vele, onafhankelijke experts als ‘genocidaal’ omschreven wordt.
En vooral of je vindt dat Nederland een bondgenoot die over de schreef gaat blind moet blijven steunen, of tot de orde moet roepen.
Leuk dat je nu duikt nadat je eerder stellig riep dat ik er wel niet zo veel van af zou weten. Maar het gaat dus niet alleen om het wel of niet voor of tegen schenden van oorlogsrecht zijn, voor sommige mensen, waaronder ik, zijn er genoeg redenen om zulke bijeenkomsten te mijden. Ook al ben ik natuurlijk voor het eerbiedigen van oorlogsrecht, er zijn genoeg redenen die ik onderbouwd kan geven om hier echt niet tussen te willen lopen.
Wie dat geen bezwaar vindt, wens ik veel succes zaterdag.
Inelly schreef:
14-05-2025 14:48
. De volledige terugtrekking uit Gaza en de vrijlating van de gijzelaars. Daarna moet ook de westelijke Jordaanoever worden ontruimd.
En ook daar is het vanzelfsprekende antwoord afhankelijk van degene aan wie je de vraag stelt.

12 juni zal de vpro de settlers ook uitzenden, maar de waarheid is dat je nu al grotendeels kunt weten wat er nogmaals duidelijk in beeld komt. Misschien niet als je naar enkelzijdige propaganda vanuit een bepaalde kant kijkt. Of er tegen wil en dank toch ietwat door vergiftigd wordt… Als dát democratie is moet de democratie toch eens aangepast worden aan enkele basisvoorwaarden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Onlangs luisterde ik van de podcast Over leven, deze aflevering met Chaja Polak:

Chaja Polak overleefde als kind de Tweede Wereldoorlog. Omdat ze zelf weet wat geweld aanricht, schreef Polak eerder dit jaar ‘Brief in de nacht’ een veelgeprezen essay over de oorlog in Gaza. Hoe is het eigenlijk om Joods te zijn in deze tijd? Waarom is het belangrijk om in gesprek te blijven met je medemensen? En: kun je nog genieten van het leven wanneer je behalve je man ook je eigen zoon overleeft?

Link: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/o ... 0660349342

Het essay heb ik niet gelezen, maar ik kan mij gezien haar standpunten en wat ze in de podcast vertelde, voorstellen dat het een interessante is.

Hoe dan ook een interessante aflevering. Wellicht vooral voor hen die denken dat Joden of Israeliërs alleen pro-Israël kunnen denken. Voor de duidelijkheid: zij is tegen de oorlog in Gaza, tegen Hamas, tegen het huidige beleid van Israël en weet dat vanuit haar ervaringen in WOII op een net even andere manier aan het voetlicht te brengen.

Het is wat off topic, maar misschien ook juist weer niet…
ForumFossiel schreef:
14-05-2025 14:51
Leuk dat je nu duikt nadat je eerder stellig riep dat ik er wel niet zo veel van af zou weten. Maar het gaat dus niet alleen om het wel of niet voor of tegen schenden van oorlogsrecht zijn, voor sommige mensen, waaronder ik, zijn er genoeg redenen om zulke bijeenkomsten te mijden. Ook al ben ik natuurlijk voor het eerbiedigen van oorlogsrecht, er zijn genoeg redenen die ik onderbouwd kan geven om hier echt niet tussen te willen lopen.
Wie dat geen bezwaar vindt, wens ik veel succes zaterdag.
Maar wel even vermelden dat die gijzelaars eerst maar eens terug moeten? Hoezo ben je dan 'natuurlijk' voor het eerbiedigen van oorlogsrecht?

En dat je blijkbaar overal voor werk ivm met de oorlog opduikt, zowel in Europese steden als in het Midden-Oosten zegt niet zoveel.

Alsof iedereen die daar voor werk is geweest het met je eens is. Raar autoriteitsargument gebruik je.
CatherineTheGreat schreef:
14-05-2025 10:53
Volledig met je eens.
Ken jij dat experiment met het hondje dat gegijzeld werd en zieliger werd gevonden dan 100 mensen ver weg die dood waren?

Dat is, denk ik het probleem met dit soort situaties.
Als iets dichtbij je staat, zal je dat altijd meer raken dan iets dat ver weg is.
Als een familielid gegijzeld of vermoord is of gewond is geraakt, zal het je meer raken dan een ander zielig persoon die je niet kent.
Ja en nee. Ik denk vooral dat mensen niet weten wat ze ermee moeten. Het is nogal logisch dat als een eigen familielid iets overkomt je dit erger vindt. Wilt niet zeggen dat je de rest niet erg kan vinden.
Ik kijk nauwelijks journaal, omdat ik er misselijk van wordt hoe de wereld nu is. Je ziet alleen haat en verderf. Kan je kop in het zand steken vinden of zelfbescherming.
Ik word er naar van als ik hoor dat er weer een wijk plat is gebombardeerd of gezegd wordt dat voeding transport expres wordt geblokt.

De reden dat mensen dat hondje erger vinden (dieren in algemeen) is, omdat het dier iets aan gedaan wordt door de mens. De mensen maken elkaar zo ook wel het leven zuur. Een hond is in het algemeen onschuldig. Neem bijvoorbeeld het verhaal van straathond Laika.
ik denk dat geen enkel normaal denkend mens het kinderen gunt om in een oorlog te leven, de angst en de honger .

Het probleem in Gaza is alleen dat er zoveel aanhangers van Hamas zijn dat het niet te voorkomen is op die paar vierkante km's dat er dus ook onnodige slachtoffers vallen.

Ik heb helaas geen oplossing, ik ben niet tegen Israël, wel tegen het negeren van het oorlogsrecht en ik ben ook niet perse voor of tegen Palestina, wel tegen terreurorganisaties als Hamas. En zolang mensen river/sea leuzen blijven roepen denk ik dat ze geen idee hebben wat ze dan roepen. Dus nee ik loop niet mee, omdat het teveel gepolariseerd is en er geen ruimte is voor een gesprek of gematigdheid.
Sharing* schreef:
14-05-2025 09:31
Rode bloes hangt klaar!
Ook om de lokale hulpverleners van Ngo's als Warchild, TdH, Save the children, AzG een hart onder de riem te steken.
@ Anna75 één van mijn rode gympen is voor jou : )
Thanks for sharing your shoes, Sharing :heart:
Ars longa, vita brevis
poohtjesschrijft schreef:
14-05-2025 16:17
ik denk dat geen enkel normaal denkend mens het kinderen gunt om in een oorlog te leven, de angst en de honger .

Het probleem in Gaza is alleen dat er zoveel aanhangers van Hamas zijn dat het niet te voorkomen is op die paar vierkante km's dat er dus ook onnodige slachtoffers vallen.

Ik heb helaas geen oplossing, ik ben niet tegen Israël, wel tegen het negeren van het oorlogsrecht en ik ben ook niet perse voor of tegen Palestina, wel tegen terreurorganisaties als Hamas. En zolang mensen river/sea leuzen blijven roepen denk ik dat ze geen idee hebben wat ze dan roepen. Dus nee ik loop niet mee, omdat het teveel gepolariseerd is en er geen ruimte is voor een gesprek of gematigdheid.
Niet te voorkomen...
Er worden mensen, kinderen, baby's uitgehongerd. Er staan goederen klaar, er staat hulp klaar, maar ze mogen het gebied niet in. Dat is geen collateral damage. Dat is bewust een volk uithongeren.
En alles platbombarderen omdat er ook hamasleden tussen zitten lijkt me ook niet de juiste manier om gijzelaars terug te krijgen.

Ik hoop zondag mee te lopen. Niet omdat ik voor of tegen Israël of Palestina ben. Maar omdat er een genocide plaatsvindt voor onze ogen. En ik zo weinig kan doen. Dit voelt als iets doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven