Diensttijd vervullen? De plaatsen zijn er, nu de jongerennog

17-08-2018 20:28 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
De eerste 1350 maatschappelijke diensttijd-plaatsen zijn er in Oost-Nederland. Jongeren kunnen er vrijwillig aan het werk. ,,Het leeft nog niet echt bij de jongeren, maar dat komt vast.''

De sociale diensttijd komt náár je toe deze zomer. Binnenkort zijn er circa 1350 plaatsen in de provincies Drenthe, Gelderland, Overijssel en Flevoland, waar jongeren naar kunnen solliciteren.

Dat maakt het bureau ZonMV bekend, dat namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor heel Nederland de subsidieaanvragen voor de maatschappelijke diensttijd beheert. ,,Er komt nog een tweede aanvraagronde, de verwachting is dat het aantal daarmee nog eens fors zal stijgen in Oost-Nederland'', zegt ZonMV-woordvoerster Melanie Sormani.

Militair
Met name het CDA maakte voor de verkiezingen campagne om jongeren op te gaan roepen voor een dienstplicht bij defensie, politie of in de zorg. Een dienst in de geest van de militaire dienstplicht, die nog steeds bestaat maar sinds 1997 niet meer in praktijk wordt gebracht.

Andere partijen in de coalitie zagen niets in het verplichte karakter. Uiteindelijk rolde er de sociale diensttijd uit. Geen verplichting. Want jongeren mogen de diensttijd doen, maar hoeven niets.

Voorrang
Tieners en twintigers kunnen bij verenigingen en stichtingen vrijwilligerswerk doen, tegen onkostenvergoeding. Ze krijgen daar als presentje een certificaat voor. Niet zo maar eentje. Met het certificaat krijgen ze voorrang bij sollicitaties op overheidsfuncties op anderen. Daarmee kan de stage voor hen ook iets waardevols worden. Volgens partijen als het CDA en ChristenUnie zorgt de sociale dienstplicht er bovendien voor dat in een individualistische samenleving jongeren worden gelokt om maatschappelijk betrokken te zijn.

Bij de eerste ronde gaven negen grote instellingen zich op in Oost-Nederland. Zij willen jongeren de kans bieden om bij hen de sociale diensttijd van zes maand te vervullen. Het gaat om de Landelijke Vereniging Kleine Kernen, zorggroep 's Heeren Loo, Welzijn Lelystad, Carrefour, Vreedenhoff, Leren Door Te Werken, Spectrum, De Klup Twente en Travers Welzijn.

In september kunnen stichtingen en verenigingen zich inschrijven voor de tweede ronde. ,,Daarmee zal het aantal diensttijd-plaatsen nog stijgen in de regio. We hebben veel berichten gekregen met de vraag wanneer de tweede inschrijving weer begint'', vertelt Melanie Sormani.

Winst
In oktober wordt dan bekend gemaakt welke stichtingen en verenigingen een subsidie krijgen. Die krijg je niet zomaar, aldus Sormani. ,,Een plaats aanbieden alleen voor het geld van de subsidie, heeft geen zin. We checken alle plannen goed en het moet een nieuwe functie zijn in je instelling, je mag er geen bestaande functie mee invullen'', stelt ze. ,,Bovendien mogen organisaties met een winstoogmerk de subsidie niet aanvragen. Ze mogen betrokken zijn bij het project en de functie, maar ze mogen niet de hoofdaanvrager zijn. En iedereen krijgt tegen kostprijs een subsidie.''

Het leeft nu bij de instellingen. Sormani: ,,Maar nog niet zo bij de jongeren. Dat komt met name omdat ze nu nog niet van het bestaan van de diensttijd afweten. De projecten zijn nog niet van start gegaan. Dat begint nu. Dan zal het gaan leven.''

https://www.destentor.nl/salland/dienst ... ~aebb4786/


Wat vinden jullie ervan? Lekker die participatiemaatschappij, eerst flink bezuinigen, en dan gratis vrijwilligers gebruiken om de gaten op te vullen.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Het CDA onder Buma is echt het spoor bijster. Eerst dat volkslied, nu dit. Mijn voorspelling is dat geen enkele jongere dit wil en gelijk hebben ze.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2018 18:25
Ik heb gewoon mijn dienstplicht vervuld , net als honderdduizenden in die tijd.
Je kweekt een reservoir aan mensen die - in geval van nood - een wapen kunnen hanteren, iets weten van rampenbestrijding en objecten kunnen bewaken.

Voordeel is dat je de mensen laat kennis maken met militaire taken en ze zo kan motiveren door te stromen naar NATRES of beroepsmilitair

Als mijn man iets de grootste verspilling van zijn leven vindt dan was het wel de dienstplicht.

Wát een verrijking van je leven, piepers jassen op de Harskamp...


Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 13:44
12.88% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
20-08-2018 13:15
Als mijn man iets de grootste verspilling van zijn leven vindt dan was het wel de dienstplicht.
Heeft hij dan niet actief geprobeerd afgekeurd te worden? Heb veel succesverhalen verhalen gehoord over veinzen van rugklachten of maagklachten e.d.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 14:15
40.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
17-08-2018 20:54
Mijn kinderen moeten op hun school een verplicht aantal uren maatschappelijke stage lopen. Ik geloof niet dat ze er om lopen te springen om daarnaast ook nog meer vrijwilligerswerk te doen.
Ook zo'n wassen neus.

Wij dachten er in de derde klas klaar mee te zijn, moet zoon blijkbaar ook in de vierde klas nog iets doen.

Hoe krijg je kinderen tégen op iets? Door het af te dwingen...

Het enige dat zoon in de kringloopwinkel geleerd heeft is dat er teveel koffiepauzes zijn.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 13:28
9.00% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Voor wat betreft politie en defensie zijn er altijd vrijwillige brigades geweest. Enkel het gegeven dat dit scholieren zijn, maakt het verschil.
Ik vind het een nuttige aanvulling op de maatschappelijke vorming.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-08-2018 13:19
Heeft hij dan niet actief geprobeerd afgekeurd te worden? Heb veel succesverhalen verhalen gehoord over veinzen van rugklachten of maagklachten e.d.
"Helaas" een gezonde kerel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vreemd dat het allemaal onbetaald lijkt te zijn. Als ik als jongere nu zoiets zou willen doen voor 3 of 6 maanden dan moet ik in die tijd toch ergens leven. Dus ik moet thuis blijven wonen en blijf afhankelijk van mijn ouders. Niet elke jongere kan dat zich veroorloven. Dus zo blijft het alleen mogelijk voor jongeren die ouders hebben die de mogelijkheid en de wil hebben om hun volwassen zoon/dochter te subsidieren.

In de gewone dienstplicht kreeg je kost en inwoning dus dat was wel anders (niet dat ik een voorstander ben van dienstplicht, ik ben een liberaal en helemaal geen voorstander van welke dienstplicht dan ook, militair of sociaal)
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-08-2018 13:26
"Helaas" een gezonde kerel.
Een van mijn ooms mankeerde helemaal niets hoor, maar heeft bij de keuring een S5 gekregen. Hij studeerde, was een pacifistische hippie en had geen zin om die studie voor de dienstplicht te onderbreken.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
20-08-2018 13:37
Een van mijn ooms mankeerde helemaal niets hoor, maar heeft bij de keuring een S5 gekregen. Hij studeerde, was een pacifistische hippie en had geen zin om die studie voor de dienstplicht te onderbreken.
Later wel een baan gekregen? Bij de overheid werd dat al moeilijk met S5.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Overigens zit mijn oudste zoon, as we speak, bij de bloedbank om te doneren. Dolblij waren ze met hem en zijn bloedgroep. Zodra hij 18 was heeft hij zich aangemeld als donor(ook orgaandonor). Ook best maatschappelijk verantwoord.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ABOHZIS

Velen houden hun afkeuring op basis van S5 verborgen, omdat dat betekent dat je een psychische of persoonlijkheidsstoornis hebt, meestal nadelig bij een sollicitatie.

Zie ook Bewerken
Ger Verrips - bekend van zijn boek Zorg dat je een gekkenbriefje krijgt (1973)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-08-2018 13:39
Later wel een baan gekregen? Bij de overheid werd dat al moeilijk met S5.
Ja hoor, geen enkel probleem. Op een gegeven moment ging men ook afkeuren op S5 omdat je overduidelijk niet gemotiveerd was en defensie geen zin meer had in ongemotiveerde dienstplichtigen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 20-08-2018 13:47
30.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje heeft een pb.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
20-08-2018 13:41
Overigens zit mijn oudste zoon, as we speak, bij de bloedbank om te doneren. Dolblij waren ze met hem en zijn bloedgroep. Zodra hij 18 was heeft hij zich aangemeld als donor(ook orgaandonor). Ook best maatschappelijk verantwoord.

Ik was ook vanaf mijn 18de bloeddonor, maar blijkbaar zitten ze niet op B+ te wachten.

Ik kreeg na 15 jaar steeds de vraag het gezeur of ik aan de plasmaferese wilde. Nee, dat wil ik niet. Wat uit mijn lichaam gaat, gaat er niet meer in, of het nu urine, ontlasting of bloed is.

Na twee jaren aan mijn kop zeuren of ik tóch niet aan de plasmaferese wilde (elke keer opnieuw) was ik er klaar mee. Helaas gestopt met bloedgeven.

Je kunt mijn volbloed krijgen, graag of niet, en voor mijn part gooi je dat in een centrifuge om plasma te scheiden, maar ik ga niet aan dat apparaat. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
20-08-2018 13:37
Een van mijn ooms mankeerde helemaal niets hoor, maar heeft bij de keuring een S5 gekregen. Hij studeerde, was een pacifistische hippie en had geen zin om die studie voor de dienstplicht te onderbreken.
Deed hij over zijn studie ook een jaar of 10?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
20-08-2018 15:18
Deed hij over zijn studie ook een jaar of 10?
Kan nu ook nog: propedeuse, bachelor, master, promoveren... ook als je de eerste 3 keurig binnen de gestelde termijnen haalt ben je rustig 10 jaar verder eer je je laatste papiertje behaald hebt. En dan zonder vertraging en met een beetje pech of mazzel (het is maar of je het iets leuks vind) een paar verhuizingen verder.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
20-08-2018 15:18
Deed hij over zijn studie ook een jaar of 10?
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Interessant bericht van een babyboomer die verteld hoe hij onder de dienstplicht uitkwam.


„Wie is dat maffe wijf naast je op de foto?” Of dat precies mijn vraag was, weet ik niet meer. Maar veel zal het niet hebben gescheeld, want dit was mijn kans: een gesprek met een psychiater dat me, als ik hem maar diep genoeg beledigde, een S5-je zou opleveren. Het was 1964 in de Oranje-Nassau Kazerne in Amsterdam. S5, psychische instabiliteit, was de afkeuringsgrond waarmee je de hoogste eer inlegde. Een beroep op homoseksualiteit of bedplassen was iets voor watjes, S5 moest je hebben.

Ik verklaarde dus te zullen dienstweigeren. Niet dat ik dat van plan was, maar ik wist dat je dan een gesprek kreeg met een zielenknijper. Dat ik dus aanwendde om, wijzend naar de foto van zijn vrouw en kinderen, mezelf als aso-gekkie te positioneren. Een week later lag de brief in de bus: ‘Goedgekeurd’.

Maar dat ging zo maar niet! Ik vroeg terstond herkeuring aan op astma, een aandoening die ik praktisch was ontgroeid. In de wachtkamer van het militair hospitaal werd ik omringd door jongens die hoorbaar aan de ziekte leden. Een voor een werden ze binnengeroepen en door de deur heen kon ik horen dat ze daar op een bepaalde manier in een apparaat moesten ademen. Niet alle jongens hadden dat meteen door, waardoor de keuringsarts uit zijn humeur raakte.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/03/we ... k-a1612107
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-08-2018 13:15
Als mijn man iets de grootste verspilling van zijn leven vindt dan was het wel de dienstplicht.

Wát een verrijking van je leven, piepers jassen op de Harskamp...


Afbeelding
Ik denk dat jouw man het niet goed begrepen heeft.
In de periode van de koude oorlog had Nederland een mobilisabel leger van ongeveer 300.000 man.

Dit was onderdeel van de NAVO en die strijdmacht (de combinatie van landen) heeft ons veilig door die koude oorlog geloodst.

Die dienstplicht is dus nooit bedoeld geweest om hem een leuke, nuttige tijd te bezorgen maar om Europa in vrede te laten leven ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven