Dreiging extreemrechts 'grote blinde vlek'

08-05-2020 12:07 865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slechts een paar quotes uit het artikel:
- (sinds 2014) nam het rechtsextremistische geweld met ruim 300 procent toe, volgens de internationale politieorganisatie Interpol. In Nederland is een rechts-terroristische aanslag "voorstelbaar", schrijft de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV).
- "In het Westen zien we dat extreemrechtse aanslagen inmiddels vaker voorkomen dan jihadistische aanslagen", zegt extremisme-onderzoeker Julia Ebner. "Ook wat betreft het aantal doden maakt extreemrechts een inhaalslag."
- "Uitlatingen die je in 2002 in het hoekje van extreemrechts zou plaatsen, komen nu gewoon op Twitter en Facebook voorbij. Rechtsextremistisch gedachtegoed, het dehumaniseren van bevolkingsgroepen, is absoluut meer mainstream geworden."
- In Den Haag stond vorige week de 56-jarige Kees R. voor de rechter. Tegen collega's zou hij hebben gezegd dat hij met handgranaten een moskee wilde bezoeken. Hij zei te hebben genoten van de aanslagpleger in Christchurch. R. had naast legale wapens ook een machinegeweer naast z'n bed liggen, ontdekte de politie. Op zijn telefoon, met nazi-ringtone, stonden racistische en antisemitische filmpjes.
De zaak krijgt relatief weinig publiciteit, zegt onderzoeker Nikki Sterkenburg. Dat was volgens haar anders geweest als R. een moslimterrorist was geweest. "Dan hadden alle talkshows er aandacht aan besteed."
Maar lees vooral het hele artikel:
https://nos.nl/l/2333187

Het wordt tijd dat dit soort dingen vaker benoemd worden. Over dat verhaal van Kees R heb ik inderdaad bijna niks in de media gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Bedoelen ze hier racisme van blank jegens anders gekleurden of ook islamitische haat jegens joden ? Ga maar eens met een keppeltje door Amsterdam-West hobbelen, en je rent jankend weg...…………...
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
KroegFilosoof schreef:
08-05-2020 14:35
Bedoelen ze hier racisme van blank jegens anders gekleurden of ook islamitische haat jegens joden ? Ga maar eens met een keppeltje door Amsterdam-West hobbelen, en je rent jankend weg...…………...

Lees anders het artikeltje even of het onderliggende jaarverslag van de AIVD.

https://www.aivd.nl/binaries/aivd_nl/do ... 19+web.pdf

Of wilde je gewoon even je onlustgevoelens kwijt? Mag ook in Nederland. Wat een prachtig land hebben we toch :)
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 14:21
Dat laatste staat (helaas, vind ik) juist niet in de wet. Dus mensen die van hun religieuze vrijheden gebruikmaken staan volledig in hun recht.

Die andere dingen zijn al strafbaar onder de huidige wetgeving en kunnen op basis daarvan worden aangepakt.

Ik ben zelf erg blij dat de AIVD de verschillende dreigingen voor de Nederlandse samenleving in kaart probeert te brengen, waaronder het rechts-extremisme.
Klopt niet in de wet, maar het zijn DENK IK wel die stille normen en waarden waar mensen op doelen als ze praten over aanpassen.

Denk bijvoorbeeld naar MIJN MENING ook aan een hand geven van vrouwen of elkaar zijn gezicht zien. Staat ook nergens in de wet maar het zijn wel de omgangsvormen / omgangsnormen die wij hier hanteren.

En als je daarna de vraag stelt of de buitenlanders dit kunnen weten kan ik je gerust zeggen dat ze dit niet kunnen weten want het is deel van mensen hun cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 14:39

Of wilde je gewoon even je onlustgevoelens kwijt? Mag ook in Nederland. Wat een prachtig land hebben we toch :)
Nee joh, maar ik dacht dat het ging over Nederlandse aangelegenheden. Aanslagen en incidenten in Nederland. Ik persoonlijk ben banger voor anti-semitisme in Nederland door moslims dan die zielige extreem rechtse clubjes met lichtelijk zwakbegaafden met hun Keltekruizen en rare bomberjackies.

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
08-05-2020 14:49
Nee joh, maar ik dacht dat het ging over Nederlandse aangelegenheden. Aanslagen en incidenten in Nederland. Ik persoonlijk ben banger voor anti-semitisme in Nederland door moslims dan die zielige extreem rechtse clubjes met lichtelijk zwakbegaafden met hun Keltekruizen en rare bomberjackies.

En volgens het artikel is dat dus niet realistisch en is een extreemrechtse aanslag in Nederland lang niet zo hypothetisch als de meeste mensen denken. In de VS zijn al jaar en dag blanke mannen de grootste groep daders van aanslagen.

Ik ben het overigens natuurlijk met je eens dat antisemitisme een groot probleem is maar daar doen die extreem-rechtse clubjes dus ook net zo goed aan mee.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
08-05-2020 14:49
Nee joh, maar ik dacht dat het ging over Nederlandse aangelegenheden. Aanslagen en incidenten in Nederland. Ik persoonlijk ben banger voor anti-semitisme in Nederland door moslims dan die zielige extreem rechtse clubjes met lichtelijk zwakbegaafden met hun Keltekruizen en rare bomberjackies.

Ik ook. Ook door " incidenten" als deze: https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... ~a4424db7/
en:
https://www.ad.nl/amsterdam/recordaanta ... ~ae4723b2/
KroegFilosoof schreef:
08-05-2020 14:49
Nee joh, maar ik dacht dat het ging over Nederlandse aangelegenheden. Aanslagen en incidenten in Nederland. Ik persoonlijk ben banger voor anti-semitisme in Nederland door moslims dan die zielige extreem rechtse clubjes met lichtelijk zwakbegaafden met hun Keltekruizen en rare bomberjackies.


Lees het artikel en/of het jaarverslag eerst. De extreem-rechtse dreiging waar het daar (o.a.) over gaat, komt niet voor rekening van die zwakbegaafde groep.

Het topic gaat over rechts-extremistische dreigingen. In het onderliggende jaarverslag van de AIVD waarnaar ik linkte, komen ook die andere dreigingen aan bod. Wees maar niet bang dat die vergeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ook voor jou: dan is het toch alleen maar goed dat een andere groep die nota bene bekend staat om zijn antisemitisme ook beter wordt gevolgd?

Meer extreemrechts gaat het antisemitisme in ieder geval niet doen afnemen hoor.

Het is niet of/of. Alle vormen van antisemitisme zijn een probleem.
Alle reacties Link kopieren
"Laten we het niet over nazi's hebben, weet je wie pas antisemitisch zijn? Moslims!"

Dat mensen het serieus menen ook nog.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
08-05-2020 15:01
"Laten we het niet over nazi's hebben, weet je wie pas antisemitisch zijn? Moslims!"

Dat mensen het serieus menen ook nog.
Ik heb Hans ook al tot de orde geroepen...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-05-2020 15:01
"Laten we het niet over nazi's hebben, weet je wie pas antisemitisch zijn? Moslims!"

Dat mensen het serieus menen ook nog.
Precies dit. Ik had geen nieuw topic hoeven openen. Ik had dat Nieuwsuurartikel net zo in een al bestaande thread over moslims kunnen posten
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
08-05-2020 14:59
Ook voor jou: dan is het toch alleen maar goed dat een andere groep die nota bene bekend staat om zijn antisemitisme ook beter wordt gevolgd?

Meer extreemrechts gaat het antisemitisme in ieder geval niet doen afnemen hoor.

Het is niet of/of. Alle vormen van antisemitisme zijn een probleem.
Dat weet ik. Extreem-rechtse groeperingen worden hartstikke goed in de gaten gehouden. Dan is het typisch dat een extremist al voor de tweede keer een Joods restaurant kan slopen niet?
nessemeisje schreef:
08-05-2020 15:07
Dat weet ik. Extreem-rechtse groeperingen worden hartstikke goed in de gaten gehouden. Dan is het typisch dat een extremist al voor de tweede keer een Joods restaurant kan slopen niet?
Als we op die manier gaan praten kun je het net zo goed hebben over Gökmen Tanis die bij instanties al jaren bekend was...
Blankepit schreef:
08-05-2020 12:37
Wanneer was de laatste extreemrechtse aanslag ook al weer in Nederland?
Vast veel langer geleden dan de laatste overval/intimidatie/vernieling door verwarde hongerige scooterrijdende jongeren.
Santaaa schreef:
08-05-2020 12:49
Even voor de goeie orde PVV heeft linksere standpunten op sommige issues dan de SP. En FVD is conservatief te benoemen. Beetje makkelijk scoren om deze partijen bij extreemrechts gedachtegoed te scharen...
Ach, als je hier wat langer leest dan weet je hoe deze poster "denkt"
lilalinda schreef:
08-05-2020 12:53
alles waarbij asielzoekers het doelwit zijn: brandstichtingen etc
Ah, wanneer hadden ze in ter Apel en Hoogeveen voor het laatst last van asielzoekers etc.

Vanmorgen nog.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
08-05-2020 15:07
Dat weet ik. Extreem-rechtse groeperingen worden hartstikke goed in de gaten gehouden. Dan is het typisch dat een extremist al voor de tweede keer een Joods restaurant kan slopen niet?
Nou kennelijk is er dus een blinde vlek. Dat is het hele punt van dit topic.

Ik vind dat een behoorlijk serieus probleem.

Toevoeging: er wordt nota bene in de link die jijzelf post over dat recordaantal een direct verband met altright gelegd. Dan is het toch vreemd om daaruit de conclusie te trekken dat dat hier minder relevant is?
positivevibes wijzigde dit bericht op 08-05-2020 15:30
21.71% gewijzigd
strings-attached schreef:
08-05-2020 15:23
Ach, als je hier wat langer leest dan weet je hoe deze poster "denkt"
Ja met gezond verstand en zonder iemand op basis van onderbuik gevoelens dingen te verwijten die ze nooit gedaan hebben.

Tevens lijkt het me ook handig als je je inleest voordat je statements maakt. :-)
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:54
Wie was ook alweer de politieke "leider" die riep "willen we meer of minder Marokkanen"?
Goede vraag. WIe wil er meer of minder sinaasappels. Ben ik nu een gezondheidsfreak of anti vitaminen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het in brand steken van 5g masten ook een vorm van terreur. Maar ik ben blij dat de AIVD bovenop extreem rechts zit. En dat doen ze goed, want de laatste aanslag van extreem rechts kan ik me eigenlijk niet herinneren?
julius schreef:
08-05-2020 15:31
Persoonlijk vind ik het in brand steken van 5g masten ook een vorm van terreur.

Als ik het jaarverslag van de AIVD goed lees, scharen ze dit onder anti-overheidsextremisme. Daarin staat “het afwijzen van de overheid, het overheidsbeleid en/of democratische procedures centraal. Dit gebeurt niet om ideologische redenen, maar vanwege ervaren onrechtvaardigheid, gekwetstheid en groot onbehagen.”

De AIVD doet daar sinds kort ook onderzoek naar, evenals naar wat zij identitair extremisme noemen, waarbij “bepaalde groeperingen, redenerend vanuit de eigen identiteit (ras, geaardheid, geslacht, geloof, enzovoort) gefrustreerd raken door gebrek aan gehoor en door het gevoel dat ze achtergesteld worden.”

Erg interessant allemaal.
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:36
Rechts gedachtegoed is veel meer geaccepteerd in Nederland.
Kijk maar naar partijen als die van Wilders en Baudet.
Dat het dan kan verworden tot extreemrechts is niet zo verwonderlijk, je kon erop wachten.
Dit. Mensen zeggen dan:'jaaa het gaat wat ver maar ergens begrijp ik het wel hoor'...
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
08-05-2020 15:26
Nou kennelijk is er dus een blinde vlek. Dat is het hele punt van dit topic.

En die blinde vlek wordt ook nog eens bevestigd door een aantal forummers in dit topic
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
08-05-2020 15:29
Goede vraag. WIe wil er meer of minder sinaasappels. Ben ik nu een gezondheidsfreak of anti vitaminen.
:facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven