Duizenden euro's terugbetalen om gratis boodschappen

29-12-2020 11:12 1055 berichten
Een vrouw met een bijstandsuitkering moet 7000 euro terugbetalen omdat zij af en toe boodschappen kreeg van haar moeder. De anonieme vrouw stapte naar de rechter, maar die gaf de gemeente in kwestie uiteindelijk gelijk.

Op sociale media leidde de zaak tot veel onbegrip; medewerkers van de gemeente Wijdemeren worden er zelfs uitgescholden. Ook de politieke reacties liegen er niet om. Wat is er gebeurd?

De vrouw ontvangt sinds 2015 een bijstandsuitkering, blijkt uit stukken van de rechtbank. De hoogte van zo'n uitkering hangt af van iemands leeftijd, maar vooral van iemands woonsituatie. De uitkering is gekoppeld aan het minimumloon; een alleenstaande krijgt 70 procent van dat bedrag.

Om vervolgens te kijken of iemand met een uitkering wel echt recht heeft op het geld, doen gemeentes zelf actief onderzoek. Vaak laten ze dit doen door een instantie, het Inlichtingenbureau. Dat controleert of iemand bijvoorbeeld niet stiekem geld verdient. Wie niet meewerkt aan zo'n onderzoek of verkeerde informatie geeft, kan een straf krijgen. De uitkering kan dan tijdelijk worden verlaagd of zelfs stopgezet.

Samenwonen? Melden!

Daarnaast ben je als uitkeringsgerechtigde verplicht om zelf allerlei informatie door te geven aan de gemeente. Het gaat dan om alle veranderingen die invloed kunnen hebben op de uitkering. Wie gaat samenwonen en daardoor minder eigen kosten maakt, moet dat bijvoorbeeld aangeven, maar ook een erfenis moet worden gemeld. Dit heet inlichtingenplicht.

Die inlichtingenplicht speelt een belangrijke rol in de zaak van de vrouw die nu duizenden euro's moet terugbetalen. Zij kreeg een uitkering, maar had tegelijkertijd ook hoge lasten.

Brood, vlees, eieren

Daarom kreeg ze van haar moeder eens per week een tas boodschappen. Het ging volgens haar om twee broden, drie zakken sla, een doos met acht stukjes vlees, twee dozen eieren, wc-papier en koffie, zo valt te lezen in rechtbankdocumenten.

De vrouw gaf niet door dat ze de boodschappen kreeg. Daartoe was ze volgens de gemeente en de rechter wel verplicht. De gemeente had dan haar uitkering kunnen bijstellen: de vrouw kreeg via de gratis boodschappen namelijk een structurele bijdrage aan haar levensonderhoud, zo is de redenering.

Voor giften gelden vaak strenge regels. Die wisselen overigens per gemeente. Wordt de energierekening af en toe door een familielid betaald en krijg je een tas boodschappen, dan hoef je dat in de gemeente Amsterdam pas te melden als je omgerekend voor meer dan 1200 euro per jaar krijgt.

'Nogmaals naar de zaak kijken'

Terug naar de boodschappen van de vrouw uit Wijdemeren. Volgens de gemeente kreeg zij drie jaar lang structureel te veel bijstand, vanwege de gratis boodschappen. De waarde van die boodschappen komt volgens de Nibud-norm neer op ongeveer 6,41 euro per dag: in totaal dus 7039 euro. Volgens artikel 58 van de Participatiewet moet de gemeente dat geld terugvorderen.

Het hoger beroep loopt overigens nog. De gemeente Wijdemeren heeft aan het einde van de avond laten weten de zaak nog een keer onder de loep te nemen. "Wij zullen, naar aanleiding van de ontstane discussie, nogmaals naar deze zaak kijken om te bezien of wij destijds het evenwicht goed hebben weten te bewaren."

https://nos.nl/artikel/2362382-duizende ... n-dat.html
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:07
Eén tas boodschappen per week zou ik gewoon redelijk vinden.
Wat voor tas? Een plastic tasje of zo'n grote AH tas? En wat mag daar dan in zitten? Alleen boter, kaas en eieren, of ook een lekker biefstukje en een moot zalm? Alleen thee en aanmaaklimonade of ook sap en frisdrank? Wel of geen alcohol? En verzorgingsproducten? Alleen huismerk of ook de duurdere merken? "Eén tas boodschappen" varieert van een tientje tot een paar honderd euro.

Als we uitgaan van het Nibud dan kost eten zo'n 6 euro per dag voor een volwassen alleenstaande vrouw. Dat betekent dus bijna 2200 euro per jaar, die in de uitkering is inbegrepen voor die kosten. Dat is voor 410.000 bijstandsgerechtigden (cijfers sep 2020) zo'n € 900.000.000 die de gemeenschap daar jaarlijks aan bijdraagt. Als anderen zoals ouders dat wensen te doen, dan scheelt ons dat met zijn allen dus enorm veel geld.
RikM schreef:
29-12-2020 12:12
Tja, ik vind het ergens wel terecht. Als je structureel de boodschappen voor iemand betaalt dan is dat natuurlijk wel een gift van enkele duizenden euro's. Dat is wel een beetje raar, als je bijstand ontvangt.

Van de andere kant vind ik het ook weer niet nodig om zo iemand dan de schulden in te helpen, want die 7000 euro plus boete kan ze natuurlijk nooit betalen.

Als het goed is kan ze dat wel betalen, desnoods via een loonbeslag en beslag op toeslagen. Een eventuele auto kunnen ze ook verkopen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2020 16:23
Reden: stigmatiserend
97.92% gewijzigd
In de rechtszaak staat te lezen dat mevr hoge woonlasten had dat ze die anders niet kon betalen.
Hoe had mevrouw dit alles in redelijkheid kunnen oplossen?
Nu is ze van de kakkenbed in de pissenbed terecht gekomen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-12-2020 11:17
Best terecht. Bijstand is een vangnet en deze vrouw kreeg structurele ondersteuning waardoor zij meer dan noodzakelijk beroep deed op dat vangnet.
Of je krijgt een zak met boodschappen of je moet naar de voedselbank waar je ....een zak met boodschappen krijgt.

Of moet je die voedselbank ook melden en dan krijg je minder bijstand?
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-12-2020 12:06
Geld, huis en medische zorg is allemaal gratis voor mensen in de bijstand. Het toestoppen van boodschappen moet geen probleem zijn, zolang het maar binnen de grenzen van het redelijke blijft en volgens mij gaat het hier in de kern om wat het redelijke is.
Eh nee. Zorgkosten en huur zijn voor niemand gratis. Niemand. In de bijstand? En toch een huur van 650 omdat er niks anders te krijgen is? Jammer, je huurtoeslag dekt maar een deel. En pats je bent ruim 300 euro aan huur kwijt i.p.v. als je een huur van 500 euro had. In de bijstand en je bent ziek? Pats, daar gaat je eigen risico in de zorg. Om maar niet te spreken over slecht geïsoleerde woningen waar je je blauw stookt.

In de bijstand kun je niet fatsoenlijk rondkomen. De bijstand moet omhoog.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ach het kan nog veel gekker.
Zelfs oppassen op je eigen kleinkinderen wordt/werd gezien als frauderen.

Gelukkig is het terug gedraaid maar het geeft wel aan hoe er door ambtenaren naar mensen in de bijstand wordt gekeken.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... inkinderen
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-12-2020 12:16
en wat als we dit nu allemaal ok gaan vinden, hoe ga je dan om met mensen die voor duizenden euro's zwart werken? Die samenwonen maar het niet melden?
Ik vind dat wel een verschil met een tas boodschappen krijgen. Ik denk dat mensen lastig in kunnen schatten hoe weinig je overhoud als in de bijstand zit. Het blijkt ook dat de kans dat je in de bijstand komt veel groter is als je ziek bent. Dat is natuurlijk best vreemd omdat deze mensen waarschijnlijk beter af zouden zijn met een ander soort uitkering.

De regels van wat je op moet geven bij de bijstand zijn ook nog eens niet duidelijk. Er wordt steeds gesproken over “vermogen” of “inkomen”, ik kan me prima voorstellen dat iemand niet begrijpt dat dit ook voor boodschappen geld.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
29-12-2020 12:22
In de rechtszaak staat te lezen dat mevr hoge woonlasten had dat ze die anders niet kon betalen.
Hoe had mevrouw dit alles in redelijkheid kunnen oplossen?
Nu is ze van de kakkenbed in de pissenbed terecht gekomen.
Je kan daar bijzondere bijstand voor aanvragen. Als de woonlasten echt buitensporig hoog zijn en er is geen alternatief voorhanden dan kan je van de gemeente een tegemoetkoming voor de woonlasten krijgen. Dat soort zaken is echt allemaal wettelijk geregeld. Iemand in de bijstand hoeft echt geen honger te lijden.
Alle reacties Link kopieren
Deze vrouw had dus beter bij haar moeder kunnen gaan eten structureel.
Polsjef schreef:
29-12-2020 12:20
Op het kamp controleren ze niet hoor.
Nee, dat is voor je eigen veiligheid niet aan te raden
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-12-2020 12:23
Of je krijgt een zak met boodschappen of je moet naar de voedselbank waar je ....een zak met boodschappen krijgt.

Of moet je die voedselbank ook melden en dan krijg je minder bijstand?
Hoe komen mensen erbij dat iedereen/het grootste deel die in de bijstand zit gebruik maken van de voedselbank. Dat is gewoon niet zo. Vaak zijn het mensen die diep in de schulden zitten. Voedselbank is ook een tijdelijke regeling. Daarnaast is al je boodschappen krijgen wel een verschil met de voedselbank waar je restjes krijgt, niet kan kiezen en daarnaast gewoon je boodschappen nog moet doen. De voedselbank is een kleine aanvulling.
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk principieel correct. Iemand kent de regels en heeft zich daaraan te houden.

Maar als maatschappij winnen we hier natuurlijk ook niet bij: mevrouw heeft nu schulden - komt waarschijnlijk nooit meer uit die benarde positie. Er zijn gerechtskosten gemaakt, er is een extern bureau ingeschakeld dat betaald moet worden en ambtenaren werken natuurlijk ook niet voor niks. Waarschijnlijk is er alleen een afschrikeffect nagestreefd, want als er geen controle is, gaat iedereen steeds verder van de regels afwijken. En die zak boodschappen is op individuele basis geen probleem, maar als elke bijstandsgerechtigde dit zomaar gaat doen en misschien ook nog 1 andere regeltje "een beetje" verbuigt, dan gaat het op het einde wel om een smak belastinggeld.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals de gemeente voert de wet uit. De wet waarmee de tweede kamer heeft ingestemd. Kun je de gemeente wel de schuld geven, maar zij moeten handhaven. Juridisch zijn ze dan ook in het gelijk gesteld.

Kunnen wij van alles van vinden, maar wijzelf kiezen de volksvertegenwoordiging.
Alle reacties Link kopieren
met een uitkering rondkomen in Wijdemeren lijkt me ook erg moeilijk.
zit je daar tussen de miljonairs...
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-12-2020 12:29
Nee, dat is voor je eigen veiligheid niet aan te raden
Ik ken wel gemeenten die daar speciale handhavers voor hebben. Word je echt niet blij van, die mensen worden echt flink bedreigd.
Miek_ schreef:
29-12-2020 12:26
Je kan daar bijzondere bijstand voor aanvragen. Als de woonlasten echt buitensporig hoog zijn en er is geen alternatief voorhanden dan kan je van de gemeente een tegemoetkoming voor de woonlasten krijgen. Dat soort zaken is echt allemaal wettelijk geregeld. Iemand in de bijstand hoeft echt geen honger te lijden.
Blijkbaar heeft de gemeente nu wel een alternatief gevonden.
Macarinata schreef:
29-12-2020 12:24
Eh nee. Zorgkosten en huur zijn voor niemand gratis. Niemand.
Eh ja.
Iemand in de bijstand doet boodschappen, woont in een huis en kan naar het ziekenhuis. Volgens mij allemaal met geld dat niet van de bijstandsontvanger is. Dat heet gratis.
valentinamaria schreef:
29-12-2020 12:30
met een uitkering rondkomen in Wijdemeren lijkt me ook erg moeilijk.
zit je daar tussen de miljonairs...
Welnee, genoeg normale woonwijken in die gemeente hoor.
Ik heb er helaas geen verstand van maar het voelt dubbel. Is voor iemand met een bijstandsuitkering bekend dat ‘giften’ in de vorm van boodschappen gemeld moeten worden? En moet je dan bijvoorbeeld ook cadeautjes melden? (Na bijvoorbeeld een zwaar jaar met bijstand waar over het algemeen niemand voor kiest krijg je voor Kerst een flesje parfum van je oma. Mag dit ook niet?)

Ben oprecht benieuwd.

Als het bekend is én er wordt structureel bijgedragen aan levensonderhoud, kan ik me er in vinden. Is het een grijs gebied, kan ik me er niet in vinden en vind ik dat mensen te snel bestempeld worden als fraudeur en is het toch een geluk dat je een sociaal vangnet hebt dat extra eten voor je koopt.

Daarentegen vraag ik me wel af waarom men dan wel elke week boodschappen mag afhalen bij de voedingsbank. Dat is dan toch precies hetzelfde als de tas boodschappen van moeder?
Miek_ schreef:
29-12-2020 12:30
Ik ken wel gemeenten die daar speciale handhavers voor hebben. Word je echt niet blij van, die mensen worden echt flink bedreigd.
Tja als er tandenborsteltellers bij je deur aanbellen of ze kastjes mogen controleren of je boodschappen doet bij de lidl of de ah.
Miek_ schreef:
29-12-2020 12:29
Hoe komen mensen erbij dat iedereen/het grootste deel die in de bijstand zit gebruik maken van de voedselbank. Dat is gewoon niet zo. Vaak zijn het mensen die diep in de schulden zitten. Voedselbank is ook een tijdelijke regeling. Daarnaast is al je boodschappen krijgen wel een verschil met de voedselbank waar je restjes krijgt, niet kan kiezen en daarnaast gewoon je boodschappen nog moet doen. De voedselbank is een kleine aanvulling.
Dit wist ik niet. Dank voor de toevoeging.
Alle reacties Link kopieren
coffeeonthehouse schreef:
29-12-2020 12:33
Ik heb er helaas geen verstand van maar het voelt dubbel. Is voor iemand met een bijstandsuitkering bekend dat ‘giften’ in de vorm van boodschappen gemeld moeten worden? En moet je dan bijvoorbeeld ook cadeautjes melden? (Na bijvoorbeeld een zwaar jaar met bijstand waar over het algemeen niemand voor kiest krijg je voor Kerst een flesje parfum van je oma. Mag dit ook niet?)

Ben oprecht benieuwd.

Als het bekend is én er wordt structureel bijgedragen aan levensonderhoud, kan ik me er in vinden. Is het een grijs gebied, kan ik me er niet in vinden en vind ik dat mensen te snel bestempeld worden als fraudeur en is het toch een geluk dat je een sociaal vangnet hebt dat extra eten voor je koopt.

Daarentegen vraag ik me wel af waarom men dan wel elke week boodschappen mag afhalen bij de voedingsbank. Dat is dan toch precies hetzelfde als de tas boodschappen van moeder?
Het verschil zit in structureel. Af en toe een cadeautje doen ze echt niet moeilijk over. En nogmaals, een bijstandsuitkering staat niet gelijk aan gebruik maken van de voedselbank. De voedselbank is een tijdelijke oplossing, geen structurele.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
29-12-2020 12:32
Blijkbaar heeft de gemeente nu wel een alternatief gevonden.
Onder politieke druk ja. De gemeente voert gewoon de wet uit. De wet waarmee is ingestemd door de tweede kamer. Ze zijn in gelijk gesteld door de rechter. Alles wat ze nu gaan doen is buitenwettelijk.
Alle reacties Link kopieren
coffeeonthehouse schreef:
29-12-2020 12:33
Ik heb er helaas geen verstand van

Wees daar maar blij om!

Is voor iemand met een bijstandsuitkering bekend dat ‘giften’ in de vorm van boodschappen gemeld moeten worden?

Bij het toekennen van de uitkering wordt je ook van de regels op de hoogte gesteld. En die regels verschillen per gemeente wat dit soort dingen betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven