Een kat kan vogels stress bezorgen

27-11-2019 13:19 538 berichten
:rofl: Daar ging m'n lunch.

Maar goed, wel een gevoelig onderwerp dit. Wat vinden jullie, mogen katten buiten vrij rondlopen?


Komt uw kat buiten? Dan overtreedt hij Europese regels
Kat naar buiten doen is in strijd met EU-regels

Katten ongecontroleerd naar buiten laten gaan, is illegaal. Dat stellen kattenhaters juristen Arie Trouwborst en Han Somsen van Tilburg Universiteit. Zij baseren zich daarbij op Europese regels voor natuurbescherming.

Katten moeten binnen blijven

Totaal aantal stemmen: 269

Eens (45%)
Oneens (55%)
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
08-12-2019 14:23
Jij vind dat je vogels en katten niet met elkaar kunt vergelijken, maar vergelijkt wel honden en katten.
Die hebben ook meer gemeen met elkaar.
- zijn beide huisdieren van mensen
- horen niet huis in de natuur, want het zijn gedomesticeerde dieren.
Mevrouw75 schreef:
08-12-2019 14:53
Parkieten? Niet meer hoor. Hele parken zitten er vol mee. En schijnen ze behoorlijk overlast te geven.
Woon jij in Australie? Want daar leven ze in kolonies.
Ik zie hier nooit parkieten vliegen. Ik zou er wel van genieten want ik geniet van vogels.
Ja, in de zomer baal ik wel eens van ze. De zwaluwen schijten alle ramen onder. Maar dan denk ik maar bij mezelf 'het is maar goed dat koeien niet kunnen vliegen"...…

Maar goed, dat zijn allemaal dingen die bij de natuur horen. Ik zie graag vogels. Ik zie ook wel graag katten hoor, want ik zie graag dieren in het algemeen. Maar zoals ik al eerder zei, zou ik niet willen dat het ene dier ten koste ging van het andere dier.
Theamuts schreef:
08-12-2019 15:40
De meeste overlastbezorgers onder de katten zijn de verwilderde of wilde katten.
De verwilderde katten hebben meestal een huis gehad, maar zijn vaak gedumpt omdat ze niet leuk meer waren of teveel geld gingen kosten. deze katten moeten zelf op zoek naar hun eten, dus zullen inderdaad naast muizen en ratten ook vogels eten.
Katten die wel gewoon een huis hebben krijgen daar te eten, dus de noodzaak om te gaan jagen is veel minder. Ze zullen eerder een muis, rat of vogel vangen die ziek of oud is en daardoor niet zo snel. In dat geval zouden die dieren toch dood gaan en wordt ze zelfs nog een eventuele lijdensweg bespaard.
Mijn kat kreeg goed te eten, helaas ving hij vooral vogels, maar ook jonge konijntjes. Klopt dat hij die niet geheel op at, maar ze waren er niet minder dood om.

Maar de meeste katten die in de natuur schade aanrichten zijn inderdaad zwerfkatten. Die komen voort van mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun katten en die maar aan laten jongen. Maar die mensen zijn ook geen oprechte kattenliefhebbers lijkt me. Want ik kan me niet voorstellen dat je dat zou willen voor een kat. Die beesten moeten afzien.


Feit is dat er in Nederland veel en veel te veel katten hebben. Die zwerven buiten rond, of ze zitten massaal in asiels. De asiels zitten namelijk overvol met katten en in de zomer zijn ze vaak niet meer in staat om nog katten op te nemen. Maar ik denk dat zelfs kattenliefhebbers het eens zijn dat dit geen wenselijke situatie is, want dit is geenzins in het voordeel van katten zelf.
Ik ben zelf heel erg voor binnenkatten of buiten in afgeschermde tuin/kattenren.

Het is gewoon voor iedereen beter, de vogels worden minder bedreigd, de mensen zitten niet met kattenpoep in de tuin (kattenpoep is niet altijd ongevaarlijk) en bovenal ook de veiligheid van de katten zelf.

Ik snap niet dat mensen hun kat willen blootstellen aan alle gevaren buiten, ik zou geen moment rust hebben. Ik las net (ongewild) weer een artikel over een kat die is overleden door vuurwerk in z'n anus. Mijn hart huilt. Zoveel mensen zijn walgelijk en verrot, ik wil mijn katten daartegen beschermen.

Verder wil ik ook niet dat mijn katten anderen lastig vallen. Katten weten zelf niet beter en je kan het hen dan ook niet kwalijk nemen, maar wij mensen zouden gewoon beter moeten weten.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
27-11-2019 13:31
Er zit wel een grond van waarheid in. Een kat is geen 'natuurlijk' in nederland voorkomend dier, en daarnaast heeft een huiskat, die thuis gevoerd wordt, een enorme luxe positie. Normaalgesproken zou de kattenpopulatie, als je al katten in Nederland zou hebben, zichzelf in elk geval in evenwicht houden door territoriumdrift, onderlinge gevechten, honger en dergelijke.

Maarja, we hebben die beesten nu eenmaal. Wat ga je ertegen doen? In de steden zou je loslopen nog kunnen aanpakken, maar daar heb je nauwelijks natuur die er onder lijdt. En in het buitengebied is controle onmogelijk.
Dat denk je maar. Ook in de stad jagen ze veel hoor.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
09-12-2019 18:54
Die hebben ook meer gemeen met elkaar.
- zijn beide huisdieren van mensen
- horen niet huis in de natuur, want het zijn gedomesticeerde dieren.


Woon jij in Australie? Want daar leven ze in kolonies.
Ik zie hier nooit parkieten vliegen. Ik zou er wel van genieten want ik geniet van vogels.
Ja, in de zomer baal ik wel eens van ze. De zwaluwen schijten alle ramen onder. Maar dan denk ik maar bij mezelf 'het is maar goed dat koeien niet kunnen vliegen"...…

Jij woont een eindje van de Randstad vandaan toch? Maar in Amsterdam, Den Haag en volgens mij nog een stad tieren ze welig. Ik heb ze ook weleens in ons dorp gespot.

https://www.google.nl/amp/s/www.rtlnie ... 1466%3famp
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
09-12-2019 18:54
Die hebben ook meer gemeen met elkaar.
- zijn beide huisdieren van mensen
- horen niet huis in de natuur, want het zijn gedomesticeerde dieren.


Woon jij in Australie? Want daar leven ze in kolonies.
Ik zie hier nooit parkieten vliegen. Ik zou er wel van genieten want ik geniet van vogels.
Ja, in de zomer baal ik wel eens van ze. De zwaluwen schijten alle ramen onder. Maar dan denk ik maar bij mezelf 'het is maar goed dat koeien niet kunnen vliegen"...…

Maar goed, dat zijn allemaal dingen die bij de natuur horen. Ik zie graag vogels. Ik zie ook wel graag katten hoor, want ik zie graag dieren in het algemeen. Maar zoals ik al eerder zei, zou ik niet willen dat het ene dier ten koste ging van het andere dier.


Mijn kat kreeg goed te eten, helaas ving hij vooral vogels, maar ook jonge konijntjes. Klopt dat hij die niet geheel op at, maar ze waren er niet minder dood om.

Maar de meeste katten die in de natuur schade aanrichten zijn inderdaad zwerfkatten. Die komen voort van mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun katten en die maar aan laten jongen. Maar die mensen zijn ook geen oprechte kattenliefhebbers lijkt me. Want ik kan me niet voorstellen dat je dat zou willen voor een kat. Die beesten moeten afzien.


Feit is dat er in Nederland veel en veel te veel katten hebben. Die zwerven buiten rond, of ze zitten massaal in asiels. De asiels zitten namelijk overvol met katten en in de zomer zijn ze vaak niet meer in staat om nog katten op te nemen. Maar ik denk dat zelfs kattenliefhebbers het eens zijn dat dit geen wenselijke situatie is, want dit is geenzins in het voordeel van katten zelf.
In heel Nederland wonen zwermen halsbandparkieten. Die komen oorspronkelijk niet uit Australie maar uit het noorden van India.
Alleen al in het park tegenover mijn huis in Rotterdam woont een kolonie van ca. 100 van die dieren. Ze zien er prachtig uit, maar eten de eitjes van mezen en mussen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
08-12-2019 15:40
De meeste overlastbezorgers onder de katten zijn de verwilderde of wilde katten.
De verwilderde katten hebben meestal een huis gehad, maar zijn vaak gedumpt omdat ze niet leuk meer waren of teveel geld gingen kosten. deze katten moeten zelf op zoek naar hun eten, dus zullen inderdaad naast muizen en ratten ook vogels eten.
Katten die wel gewoon een huis hebben krijgen daar te eten, dus de noodzaak om te gaan jagen is veel minder. Ze zullen eerder een muis, rat of vogel vangen die ziek of oud is en daardoor niet zo snel. In dat geval zouden die dieren toch dood gaan en wordt ze zelfs nog een eventuele lijdensweg bespaard.
Dit.
En daarbij sterven meer vogels, als de eieren al vruchtbaar zijn, door gif. Gif dat wij met handenvol gebruiken om onze omgeving 'netjes' te maken. Geen onkruid, geen mieren, geen vliegen, geen spinnen, geen motten en vooral geen vallende blaadjes.
Vogels gedijen bij massa's insecten zonder gif in het afstotelijke lijfje.
En in de zomer vliegen de mussen recht onder je auto in, er is er altijd een de laatste en die sneuvelt dus. Auto's ook maar binnenhouden dus.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
10-12-2019 13:20
Ik ben zelf heel erg voor binnenkatten of buiten in afgeschermde tuin/kattenren.

Het is gewoon voor iedereen beter, de vogels worden minder bedreigd, de mensen zitten niet met kattenpoep in de tuin (kattenpoep is niet altijd ongevaarlijk) en bovenal ook de veiligheid van de katten zelf.

Ik snap niet dat mensen hun kat willen blootstellen aan alle gevaren buiten, ik zou geen moment rust hebben. Ik las net (ongewild) weer een artikel over een kat die is overleden door vuurwerk in z'n anus. Mijn hart huilt. Zoveel mensen zijn walgelijk en verrot, ik wil mijn katten daartegen beschermen.

Verder wil ik ook niet dat mijn katten anderen lastig vallen. Katten weten zelf niet beter en je kan het hen dan ook niet kwalijk nemen, maar wij mensen zouden gewoon beter moeten weten.
+1
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
10-12-2019 14:08
In heel Nederland wonen zwermen halsbandparkieten. [..] Ze zien er prachtig uit, maar eten de eitjes van mezen en mussen.
Broodje aap. Halsbandparkieten eten zaden, vruchten, pinda's en knoppen van de bomen.
Eksters roven eitjes en jonge vogeltjes uit nesten, net als kraaien / kauwen / raven.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-12-2019 13:52
Jij woont een eindje van de Randstad vandaan toch? Maar in Amsterdam, Den Haag en volgens mij nog een stad tieren ze welig. Ik heb ze ook weleens in ons dorp gespot.

https://www.google.nl/amp/s/www.rtlnie ... 1466%3famp
Wat leuk! Ik hoop dat ze zich er goed kunnen redden. Ik woon inderdaad in het oosten van het land dus hier zitten er geen.

Maar ik heb twee akelige berichten gelezen over katten. Een met een stok in zijn achterste, en de ander met een rotje. Dat zou voor mij in de stad met name wel reden zijn om mijn kat bij me te houden. Ik durf mijn honden ook niet zonder toezicht buiten te laten. Ik weet dat er rotzaken zijn die proberen ze EXPRES aan te rijden. Zo ook bij katten. Er zijn te veel mensen om op te schieten.....
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-12-2019 14:42
Wat leuk! Ik hoop dat ze zich er goed kunnen redden. Ik woon inderdaad in het oosten van het land dus hier zitten er geen.

Maar ik heb twee akelige berichten gelezen over katten. Een met een stok in zijn achterste, en de ander met een rotje. Dat zou voor mij in de stad met name wel reden zijn om mijn kat bij me te houden. Ik durf mijn honden ook niet zonder toezicht buiten te laten. Ik weet dat er rotzaken zijn die proberen ze EXPRES aan te rijden. Zo ook bij katten. Er zijn te veel mensen om op te schieten.....
Dat zou voor mij een reden zijn mijn katten in een afgeschermde tuin te houden. Wat een vuile vieze klootzakken lopen er toch rond.
Gelukkig gaat het hier tot nu altijd goed. Hier is ruimte genoeg, we wonen aan de rand van plantsoen en bos. En 's nachts mogen ze niet naar buiten. Maar ik moet er niet aan denken dat zoiets ons zal overkomen. Ik ben dan zeker tot moord in staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel negatief mensbeeld. Dat komt omdat het percentage rotte appels extreem hoog is. Daar tegenover zijn er te weinig om het te compenseren.
Er is geen onderzoek geweest, op basis daarvan is geen publicatie geweest in een wetenschappelijk onderzoek. De cijfers zijn niet door onderzoek tot stand gekomen. Dus voor nu kan het de prullenbak in.
iones schreef:
13-12-2019 17:54
Ik heb een heel negatief mensbeeld. Dat komt omdat het percentage rotte appels extreem hoog is. Daar tegenover zijn er te weinig om het te compenseren.
Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven