Een kind krijgen nog verantwoord?

06-01-2020 22:44 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen qua thema)

Hi allemaal,

(In het kort: ik twijfel over mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen, herkent iemand dit?)

Sinds een tijdje ben ik met mijn man bezig om zwanger te worden. Tot nu toe is het niet gelukt. De laatste tijd bekruipt mij ook steeds meer het idee, dat dit misschien beter is.
Mijn gevoelsmatige kinderwens is heel groot, ik kijk er al jaren naar uit om het te proberen met mijn man. Nu het eindelijk zo ver is, wil ik het nog steeds graag. Maar ik twijfel ook enorm. Dit komt omdat ik het idee heb dat het helemaal niet goed gaat met de wereld. De bosbranden in Australie, het gerommel met Amerika en het midden oosten, de stikstofcrisis, de massale protesten en alle andere klimaatverandering rampen en oorlogen.

Het benauwd mij enorm, is dit een wereld waarop je een kindje kunt zetten? Een kind krijgen is volgens mij altijd een egocentrische keuze. Maar alle ontwikkelingen maken mij onzeker en bang. Ik denk er misschien te ver over na, maar wat als echt de pleuris uitbreekt en ons kind dan vraagt van: "Was het vroeger ook al zo heftig, mama en papa?"
Ik zou mij denk ik echt schuldig voelen. Ik vind het sowieso lastig al, omdat ik bang ben voor de dood, wat als ons kind dit later ook heeft en antwoorden van mij hierover verwacht?

Mijn man wil wel graag kinderen, hij vind dat ik te veel na denk. Maar ik ben met alle negatieve nieuwsberichten sowieso niet in de mood om het te proberen.

Zijn er vrouwen die hier ook over getwijfeld hebben of nog mee bezig zijn?

Ik weet dat er vroeger ook van alles aan de hand was, met de koude oorlog, Chernobyl, watersnoodrampen etc en dat ook toen mensen zwanger werden.

Maar toch.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Het is ook geen oordeel naar iemand, maar een persoonlijk conflict die andere misschien ook hebben.

Stelling: Ik twijfel ook aan mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen

Totaal aantal stemmen: 282

Ja (29%)
Nee (57%)
Anders (13%)
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2020 11:32
Ik heb geluisterd naar de uitzending en ik ben teleurgesteld. Ik had wat meer verwacht van die Benatar, maar ik vind hem nu alleen maar nog naargeestiger. Benatar: 'ik had liever niet bestaan maar dat is wat anders dan ik wil dood'. Zijn hele filosofie (en de rest van het antinatalisme) is afhankelijk van deze drogreden. Wat een zuurpruim.

Ook het interview met de arts die zegt dat nooit geboren had willen worden sterkt me alleen maar in het idee dat de echte antinatalist gewoon anti-leven is. Dat mag van mij, maar noem het beestje bij de naam.


Noem het anti-leven, dan verwarren we het ook niet andere zaken als milieu, overbevolking en fosfaattekorten...

Waarmee we bij Tinkebell (spelling!) belanden, die absoluut geen antinatalist is. Eerder pro-leven. Maar ze heeft zichzelf wel laten steriliseren om het artistieke punt te maken dat het fosfaat in de wereld opraakt en er daardoor niet genoeg voedsel is voor 10 miljard mensen. Tsja, google maar en vorm je eigen mening.



Ik heb wel een leuk weetje overgehouden aan de uitzending. Als we alle 7 miljard mensen van de wereld in Nederland moeten huisvesten, dan hebben we allemaal 5 vierkante meter ruimte. Net als een scharrelkip. De rest van de aarde is dan mooi groen.


Maar nee, sorry, de uitzending bevestigt alleen maar wat ik vanuit dit topic al aan te merken had op de de antinatalisten.
Leg me nu eens in 1 zin uit wat je aan de volgende stelling zo naargeestig vindt? "Ik had liever niet bestaan maar dat is wat anders dan ik wil dood" of zoals je in eerder posts schreef: "ik vind antinatalisten gevaarlijk". Ik ben ook meermaals door verschillende mensen hier op het forum bejegend met: "als je zo anti-leven wil, waarom maak je er dan zelf geen eind aan". Dat vind ik nou kort door de bocht en wordt ook besproken in de radiouitzending.
puz_n_boots wijzigde dit bericht op 13-01-2020 12:16
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-01-2020 11:40
Vrij duidelijk dat je moeder een kleinkind wil hebben dus. Niets meer, niets minder.
:rofl: Hou echt van jouw nuchtere kijk op alles, Redbulletje! Verfrissend!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-01-2020 11:46
Waarom die belachelijke smiley?

Wat hij dus zegt is dat het waarom van zijn visie te diep ligt om erbij te kunnen.
Dat is niet voorbehouden aan antinatalisten, dat geldt denk ik in hoge mate voor elke beslissing.

Wat ik al veel eerder schreef: mensen willen wel of niet kinderen en construeren dan achteraf een argumentatie.
Dat doet vrijwel iedereen en dat hoorde ik ook in dat radioprogramma.
Nou, puur omdat ik me als antinatalist verantwoordelijk voel voor m'n medemens.
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:15
Nou, puur omdat ik me als antinatalist verantwoordelijk voel voor m'n medemens.
Voel jij je nou eerst maar eens verantwoordelijk voor jezelf. Dat lijkt me wenselijker.
Als antinatalist roepen dat je je verantwoordelijk voelt voor je medemens en tegelijkertijd beweren dat de niet-antinatalisten nog niet diep genoeg zijn gegaan? Bijzonder.

Dat je je leven ruk vindt is een. Dat je het toegeeft is knap. Dat je beweert dat je in tegenstelling tot de 'gewone mensch' zo diep nadenkt is van een andere orde.

't Kan aan mij liggen, maar de antinatalisten komen niet bepaald gezellig of vriendelijk over.
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:11
Leg me nu eens in 1 zin uit wat je aan de volgende stelling zo naargeestig vindt? "Ik had liever niet bestaan maar dat is wat anders dan ik wil dood" of zoals je in eerder posts schreef: "ik vind antinatalisten gevaarlijk". Ik ben ook meermaals door verschillende mensen hier op het forum bejegend met: "als je zo anti-leven wil, waarom maak je er dan zelf geen eind aan". Dat vind ik nou kort door de bocht en wordt ook besproken in de radiouitzending.
Nogmaals, je moet onderscheid maken tussen enerzijds antinatalisten die zeggen dat het leven waarschijnlijk lijden, ruk en kut is en dat het daarom onethisch is om een nieuw leven te scheppen. Deze hardliners mag je best de vraag stellen waarom ze desondanks toch willen blijven leven. In het antwoord op die vraag ligt immers de vernietiging van hun filosofie.

De vraag waarom jij er geen einde aan maakt is dus geen oproep om dat maar te gaan doen, maar een logische vraag die volgt uit de stelling dat het leven nieuw leven niet waard is.





Anderzijds heb je die milieubewusten die denken dat we met te veel mensen zijn en daarom aan geboortebeperking willen doen. Dat is echt een héél andere zaak en het is jammer dat die beweging gekaapt wordt door fundamentalisten als jij.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 12:36
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:15
Nou, puur omdat ik me als antinatalist verantwoordelijk voel voor m'n medemens.
Ah, dat is voorbehouden aan antinatalisten?

Ik krijg liever een flirt-smiley van iemand die wat opgewekter en bescheidener in het leven staat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2020 12:33
Nogmaals, je moet onderscheid maken tussen enerzijds antinatalisten die zeggen dat het leven waarschijnlijk lijden, ruk en kut is en dat het daarom onethisch is om een nieuw leven te scheppen. Deze hardliners mag je best de vraag stellen waarom ze desondanks toch willen blijven leven. In het antwoord op die vraag ligt immers de vernietiging van hun filosofie.

De vraag waarom jij er geen einde aan maakt is dus geen oproep om dat maar te gaan doen, maar een logische vraag die volgt uit de stelling dat het leven nieuw leven niet waard is.





Anderzijds heb je die milieubewusten die denken dat we met te veel mensen zijn en daarom aan geboortebeperking willen doen. Dat is echt een héél andere zaak en het is jammer dat die beweging gekaapt wordt door fundamentalisten als jij.
Woord voor woord mee eens.

Er worden twee totaal verschillende zaken (overbevolking en het Lijden) door elkaar gehusseld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dus om jouw vraag met één zin te beantwoorden, Puz: Het anti-natalisme is niet veel meer dan egocentrische aanstelleritis. Het gaat helemaal niet om de mensheid, of om lijden. Het gaat om een mopperend individu die het leven ruk vindt, niet ruk genoeg om er zélf een einde aan te maken want zo erg is het ook weer niet, maar wel zo ruk om lukraak te roepen dat de hele mensheid mag uitsterven. Dat is immers lekker veilig, daar hoef je zelf niet onder te lijden. Je leven lang lekker mopperen op de mensheid.

Naargeestig noem ik dat, ja.
Humbug!
Overigens ben ik het met je eens Kadanz: antinatalisme is mijns inziens egocentrische aanstellerigheid overgoten met het 'ik heb het begrepen-sausje'. 't Komt allemaal erg depressief over, maar blijkbaar is het makkelijker om je ouders/rest van de wereld de schuld te geven van jouw bagger gevoel dan naar jezelf te kijken.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2020 12:41
Dus om jouw vraag met één zin te beantwoorden, Puz: Het anti-natalisme is niet veel meer dan egocentrische aanstelleritis. Het gaat helemaal niet om de mensheid, of om lijden. Het gaat om een mopperend individu die het leven ruk vindt, niet ruk genoeg om er zélf een einde aan te maken want zo erg is het ook weer niet, maar wel zo ruk om lukraak te roepen dat de hele mensheid mag uitsterven. Dat is immers lekker veilig, daar hoef je zelf niet onder te lijden. Je leven lang lekker mopperen op de mensheid.

Naargeestig noem ik dat, ja.
Ik vind dit een behoorlijk zwart/wit, hokjesdenkend, kort door de bocht, verdraaid, bevooroordeeld, en niet open-minded antwoord richting geluiden/meningen waar jij als individu met een snel oordeel het label "fout" op plakt. Dat is jouw mening, maar wat jij schrijft is niet wat antinatalisme inhoudt. Dus óf je hebt het verkeerd begrepen óf je geniet er gewoon van om dingen te verdraaien. Ik gok op het laatste.
Leg het dan maar eens helder uit. Ik had het net zo begrepen als Kadanz, maar blijkbaar snap ik het niet.
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:48
Ik vind dit een behoorlijk zwart/wit, hokjesdenkend, kort door de bocht, verdraaid, bevooroordeeld, en niet open-minded antwoord richting geluiden/meningen waar jij als individu met een snel oordeel het label "fout" op plakt. Dat is jouw mening, maar wat jij schrijft is niet wat antinatalisme inhoudt. Dus óf je hebt het verkeerd begrepen óf je geniet er gewoon van om dingen te verdraaien. Ik gok op het laatste.
Kun je ook even inhoudelijk reageren op mijn antwoord, liefst in één zin zoals je net ook van mij verlangde (twee is ook ok).
Benatar's filosofie geparafraseerd: een nieuw leven zal pijn en plezier ondergaan.Een gebrek aan pijn is goed, een gebrek aan plezier is niet slecht. Dus is het beter om niet geboren te worden.

Dit sullige schemaatje kun je ook op het persoonlijke leven van Benatar loslaten. Waarom doet hij dat niet zelf?
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:48
Ik vind dit een behoorlijk zwart/wit, hokjesdenkend, kort door de bocht, verdraaid, bevooroordeeld, en niet open-minded antwoord richting geluiden/meningen waar jij als individu met een snel oordeel het label "fout" op plakt. Dat is jouw mening, maar wat jij schrijft is niet wat antinatalisme inhoudt. Dus óf je hebt het verkeerd begrepen óf je geniet er gewoon van om dingen te verdraaien. Ik gok op het laatste.
Eigenlijk wat jij in al je posts zo'n beetje doet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
merano schreef:
12-01-2020 13:58

Iemand van het leven beroven mag niet, maar iemand met het leven opzadelen wel.
Pessimist!
Even zo is het redden van een leven lovenswaardig en iemand het leven schenken een nobele daad.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-01-2020 13:01
Kun je ook even inhoudelijk reageren op mijn antwoord, liefst in één zin zoals je net ook van mij verlangde (twee is ook ok).
Op jouw antwoord valt nauwelijks te reageren. Tenminste niet met iets wat ik je al tig keer heb proberen te laten inzien. Jij hebt een bepaalde mening, en dat is prima. Daar kan ik toch niet aan gaan morrelen. Let's agree to disagree.
Jammer. Ik heb naar je radioprogramma geluisterd. Er zat nul diepgang in.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 12:48
Ik vind dit een behoorlijk zwart/wit, hokjesdenkend, kort door de bocht, verdraaid, bevooroordeeld, en niet open-minded antwoord richting geluiden/meningen waar jij als individu met een snel oordeel het label "fout" op plakt. Dat is jouw mening, maar wat jij schrijft is niet wat antinatalisme inhoudt. Dus óf je hebt het verkeerd begrepen óf je geniet er gewoon van om dingen te verdraaien. Ik gok op het laatste.
Bij zulke fundamentele zaken hoef je niet perse open minded te zijn. En mag best als fout worden aangemerkt. Het is namelijk nogal bedreigend voor de geestesgesteldheid van mensen en met name jongeren die nog juist een hele toekomst voor zich hebben.

Ik vind wel dat als je wil gaan, dat je dan maar moet gaan. Of als je geen kinderen wil, dat je ze dan vooral niet moet krijgen. Het staat je vrij om er zo over te denken, maar vraag een ander niet om daar 'open minded' over te zijn. Die open mindedheid kan beter gestoken worden in zinnige zaken.
Er zijn veganisten, terwijl de schappen nog steeds vol liggen met plof-kiloknaller-vlees.

Er zijn mensen die bewust niet vliegen en geen auto hebben, terwijl anderen voor het plezier elke week op en neer vliegen.

Hier gooien we plastic in de recycle-bak, terwijl in India de vuilniswagens alles gewoon in zee kieperen.

TO, zorg toch dat je lekker zwanger wordt. Wat maakt dat nu uit, een kind meer of minder? Het belangrijkste is dat het kind veel liefde van jullie ontvangt.
Puz_n_Boots schreef:
13-01-2020 13:43
Op jouw antwoord valt nauwelijks te reageren. Tenminste niet met iets wat ik je al tig keer heb proberen te laten inzien. Jij hebt een bepaalde mening, en dat is prima. Daar kan ik toch niet aan gaan morrelen. Let's agree to disagree.
Puz, ik heb al je berichten nog eens nagelezen op zoek naar een inhoudelijke reactie op mijn commentaar, maar verder dan 'je snapt het niet' kom je niet. Je beweert héél veel maar je zegt uiteindelijk weinig. Je reageert precies nul keer inhoudelijk op onze vragen en kritiek. Waarom niet? Ik quote jouw schrijver Benatar letterlijk en laat er een simpele (!) kritiek op los, maar zelfs daar ga je niet op in.
Ze kan niet onderbouwen wat ze voelt want dat is te diep. Een beetje zoals een gefrustreerde peuter.
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
13-01-2020 15:20
Er zijn veganisten, terwijl de schappen nog steeds vol liggen met plof-kiloknaller-vlees.

Er zijn mensen die bewust niet vliegen en geen auto hebben, terwijl anderen voor het plezier elke week op en neer vliegen.

Hier gooien we plastic in de recycle-bak, terwijl in India de vuilniswagens alles gewoon in zee kieperen.

TO, zorg toch dat je lekker zwanger wordt. Wat maakt dat nu uit, een kind meer of minder? Het belangrijkste is dat het kind veel liefde van jullie ontvangt.
Na ons de zondvloed.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven