Een kind krijgen nog verantwoord?

06-01-2020 22:44 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen qua thema)

Hi allemaal,

(In het kort: ik twijfel over mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen, herkent iemand dit?)

Sinds een tijdje ben ik met mijn man bezig om zwanger te worden. Tot nu toe is het niet gelukt. De laatste tijd bekruipt mij ook steeds meer het idee, dat dit misschien beter is.
Mijn gevoelsmatige kinderwens is heel groot, ik kijk er al jaren naar uit om het te proberen met mijn man. Nu het eindelijk zo ver is, wil ik het nog steeds graag. Maar ik twijfel ook enorm. Dit komt omdat ik het idee heb dat het helemaal niet goed gaat met de wereld. De bosbranden in Australie, het gerommel met Amerika en het midden oosten, de stikstofcrisis, de massale protesten en alle andere klimaatverandering rampen en oorlogen.

Het benauwd mij enorm, is dit een wereld waarop je een kindje kunt zetten? Een kind krijgen is volgens mij altijd een egocentrische keuze. Maar alle ontwikkelingen maken mij onzeker en bang. Ik denk er misschien te ver over na, maar wat als echt de pleuris uitbreekt en ons kind dan vraagt van: "Was het vroeger ook al zo heftig, mama en papa?"
Ik zou mij denk ik echt schuldig voelen. Ik vind het sowieso lastig al, omdat ik bang ben voor de dood, wat als ons kind dit later ook heeft en antwoorden van mij hierover verwacht?

Mijn man wil wel graag kinderen, hij vind dat ik te veel na denk. Maar ik ben met alle negatieve nieuwsberichten sowieso niet in de mood om het te proberen.

Zijn er vrouwen die hier ook over getwijfeld hebben of nog mee bezig zijn?

Ik weet dat er vroeger ook van alles aan de hand was, met de koude oorlog, Chernobyl, watersnoodrampen etc en dat ook toen mensen zwanger werden.

Maar toch.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Het is ook geen oordeel naar iemand, maar een persoonlijk conflict die andere misschien ook hebben.

Stelling: Ik twijfel ook aan mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen

Totaal aantal stemmen: 282

Ja (29%)
Nee (57%)
Anders (13%)
Anya30 schreef:
16-03-2020 22:32
Ik lees overal berichten van een babyboom na 9 maanden vanaf nu omdat iedereen door corona thuis zit en op elkaar aangewezen is. Er is zelfs al een naam bedacht voor deze generatie. Vraag mij af of je in zon onzekere tijd echt nog aan verwekken kunt denken.
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Alle reacties Link kopieren
TO: heel veel sterkte!
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2020 06:41
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Wtf? Laten we niet overdrijven iets is geen 3e wereld oorlog.
Alle reacties Link kopieren
Anya30 schreef:
16-03-2020 22:32
Ik lees overal berichten van een babyboom na 9 maanden vanaf nu omdat iedereen door corona thuis zit en op elkaar aangewezen is. Er is zelfs al een naam bedacht voor deze generatie. Vraag mij af of je in zon onzekere tijd echt nog aan verwekken kunt denken.

Bij mij speelt deze vraag helaas of gelukkig minder, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben een tijdje offline geweest. Heb wat gezondheidsdingen gehad en als overtreffende trap te horen gekregen dat we door een bepaalde aandoening die ik heb. Nu niet en misschien wel nooit niet, zwanger mogen worden.

Terwijl de wereld in rep en roer is over corona heb ik mijn eigen aandoening die ik hier boven op moet verwerken.

De vraag of een kind krijgen verantwoord is nu voor mij persoonlijk is dus nee. Dat is het niet. Als ik nu zwanger was geweest, dan had ik een heel hoge kans op miskramen, vroeg geboorte en zelf overlijden. Zo'n grote kans, dat zwanger worden met deze aandoening totaal werd afgeraden. Ergens dus ook maar fijn voor ons dat het niet gelukt is. Alsnog ook heel erg dubbel.
Het is gek om nu mijn ovulatie te hebben en er niets mee te kunnen doen. Al is het nu met de corona uitbraak wel minder moeilijk. Of het ons gegund is later weet ik nog niet. Daar gaan we nog achter komen. Ik moet in ieder geval afscheid nemen van het idee om zomaar zorgeloos zwanger te worden. Van mij mag het topic open blijven. Maar of ik persoonlijk nog veel ga reageren weet ik niet.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties, dat was erg leerzaam.
Wat een verdrietig nieuws Anya. Wat je ook besluit, het gegeven dat je niet zomaar zwanger kunt worden is hartstikke rot. Ik wens je daar veel sterkte bij en hoop dat je voor jezelf en met je partner samen tot een besluit en weg voorwaarts kunt komen waar jullie allebei vrede mee hebben of zelfs blij mee zijn. Heel veel sterkte gewenst!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2020 06:41
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Dit klinkt wel héél zwaar als je het mij vraagt. Tuurlijk is het even anders dan anders en mensen balen ervan dat ze werk moeten combineren met school of opvang van de kinderen, wat eigenlijk gewoon niet samen gaat. En tuurlijk is er economische onzekerheid. Maar om dan maar een kinderwens uit- of zelfs af te stellen? Nee joh.
redbulletje schreef:
17-03-2020 06:41
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Over het algemeen wordt het op de aardbol steeds beter. En ook deze problemen komen we wel weer te boven.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
18-03-2020 15:13
Over het algemeen wordt het op de aardbol steeds beter. En ook deze problemen komen we wel weer te boven.
Dat dachten de dinosaurussen ook...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2020 06:41
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Tegen de tijd dat het kind geboren wordt, is deze epidemie waarschijnlijk voorbij.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-03-2020 11:24
Dat dachten de dinosaurussen ook...
Die hebben zich 180 miljoen jaar (!!!) kunnen handhaven op aarde en zijn daarmee een zeer geslaagde soort. Daar kunnen wij voorlopig nog niet aan tippen met onze 100.000 jaar :)
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
06-01-2020 23:14
Ik heb anders ingevuld. Ik twijfel niet.
Ik weet het zeker dat ik geen kinderen wil.
Same here!
En god wat ben ik blij dat ik ze niet heb nu...je zal thuis zitten nu met van die gillende koters die je geen moment met rust laten.
#notjealous
Een kind krijgen is geloof ik nog nooit verantwoord geweest. Dan valt het in deze tijd nog mee... Maar je wordt door zo'n crisissituatie als nu wel weer met je neus op de feiten gedrukt. Probeer er zo nuchter mogelijk in te staan maar zo voel ik mij niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
16-03-2020 21:16
Ik heb niet de hele discussie gelezen en mijn standpunt (en allerlei tegenargumenten) is vast ook al door anderen naar voren gebracht, maar als antwoord op TO's vraag: ik persoonlijk vind het nemen van kinderen van wie dan ook ter wereld onverantwoord. Domweg omdat de mensheid een vloek is voor de aarde als geheel en alle andere soorten. Dat heb ik al gevonden sinds ik me als puber bewust werd van de impact van de mensheid op de aarde. Die overtuiging wordt alleen maar sterker en continu bevestigd naarmate ik ouder word. Ik ben nu midden 50, ik geniet van de mooie dingen in het leven dat ik nu eenmaal heb, probeer mijn schade aan de planeet te beperken, wens niemand dood, gun ieder bestaand mens een goed leven maar ben blij dat ik zelf geen nieuwe mensen heb toegevoegd en dat bij mijn dood mijn familielijntje stopt. Om de Cup-a-Soup-reclame te citeren: "Dat zouden meer mensen moeten doen".
JuriaanB, het klinkt alsof ik de tweede antinatalist op Viva heb gevonden! :cheer: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Anya30 schreef:
16-03-2020 22:32
Ik lees overal berichten van een babyboom na 9 maanden vanaf nu omdat iedereen door corona thuis zit en op elkaar aangewezen is. Er is zelfs al een naam bedacht voor deze generatie. Vraag mij af of je in zon onzekere tijd echt nog aan verwekken kunt denken.

Bij mij speelt deze vraag helaas of gelukkig minder, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben een tijdje offline geweest. Heb wat gezondheidsdingen gehad en als overtreffende trap te horen gekregen dat we door een bepaalde aandoening die ik heb. Nu niet en misschien wel nooit niet, zwanger mogen worden.

Terwijl de wereld in rep en roer is over corona heb ik mijn eigen aandoening die ik hier boven op moet verwerken.

De vraag of een kind krijgen verantwoord is nu voor mij persoonlijk is dus nee. Dat is het niet. Als ik nu zwanger was geweest, dan had ik een heel hoge kans op miskramen, vroeg geboorte en zelf overlijden. Zo'n grote kans, dat zwanger worden met deze aandoening totaal werd afgeraden. Ergens dus ook maar fijn voor ons dat het niet gelukt is. Alsnog ook heel erg dubbel.
Het is gek om nu mijn ovulatie te hebben en er niets mee te kunnen doen. Al is het nu met de corona uitbraak wel minder moeilijk. Of het ons gegund is later weet ik nog niet. Daar gaan we nog achter komen. Ik moet in ieder geval afscheid nemen van het idee om zomaar zorgeloos zwanger te worden. Van mij mag het topic open blijven. Maar of ik persoonlijk nog veel ga reageren weet ik niet.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties, dat was erg leerzaam.
Sterkte, Anya30! Hoewel ik me niet kan identificeren met jouw situatie, voel ik als mens en vrouw wel jouw verdriet en pijn.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens die berichtgeving van een zogenaamde babyboom over 9 maanden is állang weer ingetrokken. Dergelijke berichtgeving was waarschijnlijk afkomstig van een conservatieve psych of verloskundigepraktijkjes die de omvang en ernst van deze crisis nog niet in de smiezen hadden. Het tegenovergestelde wordt namelijk verwacht. Mensen willen geen kinderen meer, logisch gezien we nu echt zijn aanbeland bij een niet te ontkennen gamechanger. Sommige mensen willen er nog niet aan toegeven en praten zelfs nog over waar ze komende zomer op vakantie gaan. O_O
Ik denk juist dat de coronacrisis juist gaat zorgen voor het tegenovergestelde van een babyboom.
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
19-03-2020 11:30
Same here!
En god wat ben ik blij dat ik ze niet heb nu...je zal thuis zitten nu met van die gillende koters die je geen moment met rust laten.
#notjealous
Oh God, de gruwel gewoon.... Wat mij opvalt is dat deze groep ouders wel vol trots voor een camera gaan opnemen hoe zwaar ze het wel niet hebben om met de kroost op hun arm vanuit thuis te moeten werken. Dit wordt dan vervolgens ook vrolijk gedeeld op social media #ikzorgvoormijnkroost en #oudershebbenhetzwaar. Het lijkt bijna alsof ze er trots op zijn, zo van: Kijk mij eens mijn kids bezighouden in Coronatijden. Gisteren bij Jinek: een vader (leraar) van 3 die vanuit thuis les moest geven. Jinek, zelf moeder van een zoon, kon het niet bevatten dat deze man dit zomaar maar effe deed. Dan denk je toch als kindvrije hardwerkende belastingbetalende ondernemer: dit kannie waar zijn!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-03-2020 15:13
Ik denk juist dat de coronacrisis juist gaat zorgen voor het tegenovergestelde van een babyboom.
Tuurlijk... Mensen kunnen nu wel op elkaar aangewezen zijn en veel op elkaars lip zitten, maar crisissen zoals deze zijn op lange termijn niet goed voor het gemoed libido.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2020 06:41
Ik zou het ook niet snappen als mensen in deze tijd een kind zouden nemen. Je weet niet wat ons economisch allemaal te wachten staat na deze wereldwijde crisis. En als je nu ziet hoe de mensen met kinderen zich in allerlei bochten moeten wringen of zelfs toegeven gek te worden van met hun kinderen thuis te moeten zijn, snap ik het al helemaal niet. Zorg voor voldoende anticonceptie als je je verveelt in lockdown!
Ik denk dat de helft van vruchtbaar Nederland niet eens begrijpt hoe ze verantwoord met anticonceptie moeten omgaan, Redbulletje. Althans niet het type anticonceptie waar ze zelf de verantwoordelijkheid over hebben, anders zouden er lang niet zoveel "ongelukjes" zijn.
puz_n_boots wijzigde dit bericht op 21-03-2020 16:50
0.26% gewijzigd
haarklover schreef:
19-03-2020 11:24
Dat dachten de dinosaurussen ook...
Steven Pinker
Puz_n_Boots schreef:
21-03-2020 15:08
Trouwens die berichtgeving van een zogenaamde babyboom over 9 maanden is állang weer ingetrokken. Dergelijke berichtgeving was waarschijnlijk afkomstig van een conservatieve psych of verloskundigepraktijkjes die de omvang en ernst van deze crisis nog niet in de smiezen hadden. Het tegenovergestelde wordt namelijk verwacht. Mensen willen geen kinderen meer, logisch gezien we nu echt zijn aanbeland bij een niet te ontkennen gamechanger. Sommige mensen willen er nog niet aan toegeven en praten zelfs nog over waar ze komende zomer op vakantie gaan. O_O
Ik zou nog wel 5 kinderen willen.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
21-03-2020 15:14
Oh God, de gruwel gewoon.... Wat mij opvalt is dat deze groep ouders wel vol trots voor een camera gaan opnemen hoe zwaar ze het wel niet hebben om met de kroost op hun arm vanuit thuis te moeten werken. Dit wordt dan vervolgens ook vrolijk gedeeld op social media #ikzorgvoormijnkroost en #oudershebbenhetzwaar. Het lijkt bijna alsof ze er trots op zijn, zo van: Kijk mij eens mijn kids bezighouden in Coronatijden. Gisteren bij Jinek: een vader (leraar) van 3 die vanuit thuis les moest geven. Jinek, zelf moeder van een zoon, kon het niet bevatten dat deze man dit zomaar maar effe deed. Dan denk je toch als kindvrije hardwerkende belastingbetalende ondernemer: dit kannie waar zijn!
:hello:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vlokkenopjebrood schreef:
19-03-2020 11:30
Same here!
En god wat ben ik blij dat ik ze niet heb nu...je zal thuis zitten nu met van die gillende koters die je geen moment met rust laten.
#notjealous
Als ik jouw berichten lees in de verschillende topics, dan ben ik ook heel blij dat jij geen kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
22-03-2020 18:30
Als ik jouw berichten lees in de verschillende topics, dan ben ik ook heel blij dat jij geen kinderen hebt.
Nou, zijn we allemaal blij.....mooi toch.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven