Eerlijke wereldhandel maakt ontwikkelingshulp overbodig

08-05-2012 22:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat net nieuwsuur te kijken.

http://nieuwsuur.nl/onder ... erlandse-dumpprijzen.html

Heel kort samengevat:

Nederland dumpt kip op de Ghanese markt, daar raken de boeren werkloos en leeft 28,5% van de bevolking onder de armoedegrens die klimmen op bootjes en reizen naar Europa af op zoek naar een beter leven.

Dit gebeurd in heel Afrika.

Ik zie de oplossing wel
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:gember999 schreef op 09 mei 2012 @ 19:53:

[...]

Even terzijde, het comparatief voordeel betekent juist uitdrukkelijk niet dat ieder land de goederen produceert die ze het goedkoopst kunnen produceren. Het gaat juist over het de relatieve prijs van goederen ten opzichte van de prijs van overige goederen.

Ja, ik ken Ricardo, maar ik ben bang dat er veel mensen afhaken bij termen als 'comparatief voordeel'. Voor je het weet wordt het een college economie.

Maar nu de term toch is gevallen.. het komt op mij voor dat Nederland een groot comparatief voordeel heeft bij het produceren van kippenvlees. Als we dat exporteren kunnen mensen in andere landen - bijvoorbeeld Ghana - meeprofiteren van het feit dat Nederlanders zulke ontzettend goede kippenboeren zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 09 mei 2012 @ 21:24:

[...]

En vergeet niet het enorme leed dat de Nederlanders in de jaren '60 van de vorige eeuw is aangedaan toen Aziatische landen massaal goedkope kleding op de Nederlandse markt gingen dumpen, met massawerkloosheid tot gevolg in steden als Tilburg en Eindhoven waar de textielindustrie in een korte tijd werd weggevaagd..

Volgens mij ging het omgedraaid, C & A, Brons, Zeeman e.d.

gingen wereldwijd shoppen of de door hun verkochte producten elders goedkoper in te kopen waren.

Ik heb wel eens verteld dat ik in de jaren '80 bij Kwantum heb gewerkt, die inkopers vlogen met voorbeelden van producten naar lage loon landen om het daar na te laten maken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven