Ella Vogelaar (69) heeft een eind aan haar leven gemaakt

09-10-2019 00:36 173 berichten
Hier schrik ik van. Wat heftig.

https://nos.nl/l/2305311

Edit: Super triest. Jeetje. Geen idee waarom ik weer zo schrik, maar ik had dat toen ook bij Joost Zwagerman. Toen ook een topic over geopend. Sindsdien weet ik wel een stuk meer over wat een depressie is. Een naïeve hoop: dat iedereen die zo depressief is hulp kan vinden en krijgen, en dat degene die ons al verlaten hebben, de rust hebben gevonden. Sterkte voor iedereen die sterkte kan gebruiken.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 09-10-2019 00:56
87.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
09-10-2019 12:54
LilaLinda dat dacht ik ook niet, maar ik vind 4 X meemaken van dichtbij wel erg heftig, vandaar.

het is nou eenmaal een veel voorkomende doodsoorzaak
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
09-10-2019 09:01
Echt? Hoe weet je dat zo precies?
Door meerdere gevallen dichtbij en door de media te volgen!
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
09-10-2019 13:43
Door meerdere gevallen dichtbij en door de media te volgen!
je geeft serieus begeleiding en behandelaren de schuld als iemand zelfmoord pleegt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
09-10-2019 09:06
Nee, ik kijk geen makkelijke scoringsshows zoals Beau of DWDD. Krant lees ik wel en kijk eens:
"Ondertussen bestelt Ximena een zelfdodingspoeder en een medicijn om de hoofdpijn die dat middel veroorzaakt te onderdrukken, speelt ze met de gedachte het in te nemen, tot ze om drie uur ’s nachts haar laatste woorden optikt, in een mail aan haar psycholoog."
https://www.ad.nl/binnenland/ouders-xim ... ~a2ebdffd/
Hoe had die psycholoog die mail om 3 uur 's nachts kunnen lezen en 112 moeten inschakelen? Had Beau/Matthijs daar een antwoord op? Of hebben ze het er maar niet over gehad?
ze leefde om half 11 smorgens nog.... dus ik zou zeggen kijk het eens ipv een oordeel trekken...
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
09-10-2019 13:50
je geeft serieus begeleiding en behandelaren de schuld als iemand zelfmoord pleegt?
dat zijn zaken waarin is bewezen dat de hulpverlening nalatig is geweest!
Momenteel ervaar ik hetzelfde met mijn partner. Zware depressie icm ptss, al paar keer opgenomen ivm bij de trein staan maar wordt gewoon weer vrolijk naar huis gestuurd. Totdat het straks misgaat! Ook dan is dit de schuld van de hulpverleners! Het is heel erg wat hierin (niet) gebeurd. De hulpverlener zit zelfs steeds mee te huilen omdat zijn verhaal zo heftig is... Nou ik word er steeds bozer om en helemaal na dit soort berichten!
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
09-10-2019 13:56
dat zijn zaken waarin is bewezen dat de hulpverlening nalatig is geweest!
ik geloof best dat er soms fouten gemaakt worden, maar jij stelt dat in 9 van de 10 zelfmoordgevallen het de schuld is van de hulpverlening
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
09-10-2019 13:56
dat zijn zaken waarin is bewezen dat de hulpverlening nalatig is geweest!
doe daar eens een linkje van?
waarbij hulpverleners zijn veroordeeld ivm nalatigheid
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
09-10-2019 13:51
ze leefde om half 11 smorgens nog.... dus ik zou zeggen kijk het eens ipv een oordeel trekken...
Grappig dat jij dat zegt, over dat oordeel 'trekken'. :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Butterfly777 schreef:
09-10-2019 13:59
Momenteel ervaar ik hetzelfde met mijn partner. Zware depressie icm ptss, al paar keer opgenomen ivm bij de trein staan maar wordt gewoon weer vrolijk naar huis gestuurd. Totdat het straks misgaat! Ook dan is dit de schuld van de hulpverleners! Het is heel erg wat hierin (niet) gebeurd. De hulpverlener zit zelfs steeds mee te huilen omdat zijn verhaal zo heftig is... Nou ik word er steeds bozer om en helemaal na dit soort berichten!
wat zou je willen dat er gebeurt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Butterfly777 schreef:
09-10-2019 13:59
Momenteel ervaar ik hetzelfde met mijn partner. Zware depressie icm ptss, al paar keer opgenomen ivm bij de trein staan maar wordt gewoon weer vrolijk naar huis gestuurd. Totdat het straks misgaat! Ook dan is dit de schuld van de hulpverleners! Het is heel erg wat hierin (niet) gebeurd. De hulpverlener zit zelfs steeds mee te huilen omdat zijn verhaal zo heftig is... Nou ik word er steeds bozer om en helemaal na dit soort berichten!
Vaak is zo'n hulpverlener ook met handen en voeten gebonden aan regels en beperkingen. Ze sturen je partner naar huis omdat de regels nou eenmaal zo zijn, ze huilen mee uit machteloosheid (ja, ik heb dit ook meegemaakt met zorgverleners, al heb ik zelf geen depressie, maar andere dingen).

Concrete vraag aan jou: wát heeft jouw man nodig om wél geholpen te kunnen worden?
Concrete vraag aan meelezende hulpverleners: waarom kan dat wel of niet aangeboden worden?
Alle reacties Link kopieren
en als iemand niet geholpen Wil worden.... is het trekken aan een dood paard (beetje crue nu die vergelijking)
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast gebeurt het ook vaak als het juist wat beter met iemand lijkt te gaan. Achteraf blijkt dan dat er een soort van rust gekomen is, omdat de beslissing is genomen.
Regels en wetgeving idd. Je kunt iemand niet tegen zijn wil opgesloten houden en als hij/zij wel wil, voor hoe lang dan ? Op het moment dat de cliënt aangeeft dat het weer beter gaat en hij/zij naar huis wil houdt het voor de hulpverlening op, tenzij diegene aantoonbaar een gevaar voor zichzelf en anderen vormt. En dan nog kan dat niet zómaar. Hoe toon je aan dat er gevaar is als de client rustig en rationeel is ?
Ik vind het jammer dat hulpverleners dit aangerekend wordt. Het is niet zwart/wit.
Alle reacties Link kopieren
Ik las ergens dat van de mensen die zelfmoord plegen ongeveer de helft nog nooit contact heeft gehad met een hulpverlener.

Ik word echt heel boos als hier zo makkelijk wordt gezegd dat zelfmoord vaak te voorkomen is met goede hulpverlening.

Want a) hoezo vaak?
En vooral b) waarom moet iedereen zo nodig in leven gehouden worden? Voor sommige mensen is het leven te zwaar. Kun je nog zo adequaat hulp verlenen, uiteindelijk moet iemand het toch zelf doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
09-10-2019 14:19

Ik vind het jammer dat hulpverleners dit aangerekend wordt. Het is niet zwart/wit.
of, ook vaak aangerekend aan familie & vrienden:
"heb je dan echt niks gemerkt?" (kutopmerking nummero 1)
De mogelijkheden om te redden raken op een bepaald moment ook wel uitgeput, dus koste wat kost redden vind ik ook niet realistisch. Het blijft een verdomd lastig vraagstuk en mede daardoor kunnen die mensen niet waardig sterven (een enkele omstandigheid daargelaten misschien), maar zijn ze genoodzaakt tot suïcide. Een vriendin van mij heeft uiteindelijk een traject bij de Levenseinde kliniek doorlopen. Ik was zo opgelucht voor haar en haar familie dat ze in hun bijzijn heeft kunnen gaan. Het was bij haar eigenlijk altijd de vraag wanneer ze suïcide zou plegen en niet of. Ondanks dat ze nog steeds vocht, nieuwe behandelingen onderging, etc. Het zou 'mooi' zijn als dit veel vaker kan in vergelijkbare situaties, maar ik zie het niet echt gebeuren. En het onderwerp depressie komt natuurlijk elke keer dat een BN'er een eind aan zijn/haar leven maakt even voorbij. Ik zie ondertussen weinig verandering. Ook in de hulpverlening. Depressie wordt vaak als goed te behandelen beschouwd, maar dat gaat lang niet altijd op. Of het wordt uiteindelijk een dysthyme stoornis, ook lekker, want volgens mij werken medicijnen daar stukken slechter bij en weten hulpverleners ook niet goed wat ze ermee moeten omdat het niet langer acuut-ernstig is, maar wel chronisch. En dat trekt evengoed een wissel op je dagelijks leven omdat dat dat nu eenmaal relatief zwaar is om een beetje leuk de dagen door te komen. Misschien ben ik niet goed op de hoogte hoor, maar mijn indruk is dat de kennis en dus kunde op dat gebied ook beperkt is. Terwijl ik denk dat ook iemand met dysthymie suïcide zou kunnen overwegen en uitvoeren, omdat het leven door het chronische karakter van de ziekte uitzichtloos grijs en knokken om een beetje normaal mee te komen kan zijn. Misschien zijn dat ook wel een deel van de gevallen waarin niemand het in de gaten had. Omdat ze redelijk meekomen, of misschien zelfs goed, totdat de emmer overloopt.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
09-10-2019 11:58
Sommige mensen zijn sterk genoeg om het naast zich neer te leggen. Anderen moeten er over praten om het naast zich neer te kunnen leggen. Depressieve mensen kunnen er in blijven hangen en in een neerwaarts spiraal steeds dieper zinken. Voor depressieve mensen die in de put zitten, overal beren op de weg zien, voor wie het leven te zwaar weegt, kan het al zwaar wegen als de klemtoon verkeerd ligt. Het ligt niet aan diegene die de klemtoon verkeerd legt, maar iemand die in de put zit heeft wel hulp nodig om de dingen niet zo zwaar te ervaren, dat is mijn mening.

Probleem is wel dat depressieve mensen soms geen hulp vragen of geen hulp willen, maar toch echt wel hulp nodig hebben.
Ik heb je latere reacties hier gelezen en ga er daarom maar even van uit dat je het goed bedoelt. Maar wat je hier schrijft komt bij mij toch een beetje raar binnen. Als je het niet naast je neer kunt leggen ben je dus niet sterk? ‘Om de dingen niet zo zwaar te ervaren?’, ‘erin blijven hangen’.

Nogmaals je zult het best goed bedoelen, maar dit soort opmerkingen maakt juist dat ik naar de buitenwereld heel vaak ‘mooi weer speel’, het is te vermoeiend en confronterend om telkens weer uit te moeten leggen hoe het is om depressief te zijn.

Sommige mensen willen/kúnnen het leven niet meer aan en willen niet ‘gered’ worden. En sommige mensen willen/kunnen dat wel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Overigens bedoel ik met mijn opmerkingen over 'de hulpverleners' dus niet dat hulpverleners nalatig zouden zijn, maar meer wat die hoogleraar ook schrijft: kennis laat te wensen over op veel plekken, maar ook de (on)mogelijkheden waarbinnen hulpverleners moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
Hulpverleners kiezen dat vak omdat ze echt zo graag iemand willen helpen. Alleen lang niet iedereen kan/wil geholpen worden.
het ziekteproces verloopt nooit gelijk. de hulpvraag is nooit gelijk, de omstandigheden zijn nooit gelijk. Zie dan maar eens juiste hulp te bieden.
En dan nog de schuld krijgen ook, na een zelfmoord. Echt schandalig.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-10-2019 14:49
Hulpverleners kiezen dat vak omdat ze echt zo graag iemand willen helpen. Alleen lang niet iedereen kan/wil geholpen worden.
het ziekteproces verloopt nooit gelijk. de hulpvraag is nooit gelijk, de omstandigheden zijn nooit gelijk. Zie dan maar eens juiste hulp te bieden.
En dan nog de schuld krijgen ook, na een zelfmoord. Echt schandalig.
Eens.
Bewust nalatig zijn om de juiste hulp te bieden is echt iets anders.
Dieptriest dat hulpverleners de schuld krijgen.

Alsof die verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld de lange wachtlijsten en het beperkt aantal vergoede behandelingen.

Weet je waarom de politie tegenwoordig zo vaak moet uitrukken om verwarde mensen van straat te halen? Precies, omdat de verwarde mensen niet 'ziek genoeg' zijn om opgenomen te blijven in een instelling. Patiënten moeten zo snel mogelijk een instelling verlaten.
Volgende stap is ongetwijfeld om de politie weer aansprakelijk te stellen voor 'niet adequaat handelen' of zo.
smulrol schreef:
09-10-2019 12:25
Wat bedoel je hiermee? Of ben je weer alleen aan het trollen
Ik bedoel dat het voor de dag halen van Rutger Castricum bij de zelfmoord van iemand die hij ooit negatief heeft geframed in zijn interview in het beeld past wat in de reportage wordt geschetst.
Ik heb er toch een beetje moeite mee als mensen anderen als 'hopeloos' en 'wil-niet-geholpen-worden', of 'beter-af-dood' gaan beschouwen. Zeker in een tijd waarin steeds 'iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk' geroepen wordt. Maar dat is ook weer makkelijk om te zeggen natuurlijk. Inderdaad moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
.
saudade wijzigde dit bericht op 09-10-2019 23:02
Reden: Toch iets te privé
99.81% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven