Ella Vogelaar (69) heeft een eind aan haar leven gemaakt

09-10-2019 00:36 173 berichten
Hier schrik ik van. Wat heftig.

https://nos.nl/l/2305311

Edit: Super triest. Jeetje. Geen idee waarom ik weer zo schrik, maar ik had dat toen ook bij Joost Zwagerman. Toen ook een topic over geopend. Sindsdien weet ik wel een stuk meer over wat een depressie is. Een naïeve hoop: dat iedereen die zo depressief is hulp kan vinden en krijgen, en dat degene die ons al verlaten hebben, de rust hebben gevonden. Sterkte voor iedereen die sterkte kan gebruiken.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 09-10-2019 00:56
87.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
09-10-2019 08:49
Talentloze mensen als Joost Zwagerman, Avicii, Herman Brood, Ernest Hemingway, Antonie Kamerling, Annie MG Schmidt, Kurt Cobain, Ian Curtis, allemaal erg talentloos en gehaat ja.
Annie MG Schmidt ?
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
09-10-2019 09:40
Annie MG Schmidt ?
Ja, die verbaasde me ook.
"In 1991 stopte ze met schrijven na haar laatste, slecht ontvangen, toneelstuk We hebben samen een paard. Ze was inmiddels vrijwel blind. Na een val in januari 1994 en als gevolg daarvan een heupoperatie en revalidatie, besloot ze een aantal zaken rondom haar levenseinde zelf in de hand te nemen. Ze maakte afspraken met haar huisarts die op de hoogte was van haar ideeën over euthanasie. Schmidt verzocht Harry Bannink de begrafenismuziek te schrijven: "Harry moet een mooie medley maken, met liedjes van hem en mij zoals In een rijtuigie en Op een mooie pinksterdag en dat moet dan in iets klassieks overgaan. Toen ik alles had besproken dacht ik: ik had eigenlijk nu wel een feestje verdiend waar ik wel bij was."

In de vroege ochtend na haar 84e verjaardag werd ze in haar slaapkamer gevonden, inmiddels overleden. Naast haar bed bevonden zich een wijnfles en pillenflesjes. Een arts stelde vast dat ze die ochtend rond vier uur aan een hartstilstand overleden was
.[7]
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
09-10-2019 09:12
Maar er zijn ook heel veel hulpverleners die simpelweg de juiste kennis niet hebben over suïcide, en daardoor zijn er veel mensen die niet op de juiste manier geholpen kunnen worden en dus uiteindelijk toch een geslaagde poging doen.
5 mensen per dag he!
En nee ze zijn niet allemaal te redden maar ja een aantal wel!

In het artikel wordt gesproken over ‘nogal wat’ en niet over ‘heel veel’. Dat vind ik toch wel een verschil!

Niettegenstaande: er moet zeker meer aandacht aan worden besteed in de opleiding/nascholing.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
09-10-2019 10:06
In het artikel wordt gesproken over ‘nogal wat’ en niet over ‘heel veel’. Dat vind ik toch wel een verschil!

Niettegenstaande: er moet zeker meer aandacht aan worden besteed in de opleiding/nascholing.
Mee eens.
...
Francien2019 schreef:
09-10-2019 10:46
...
Jammer, was een goede post van je.
Er zijn ook mensen die zo graag dood willen dat ze het blijven proberen, ook al worden ze "gered" of die het gewoon echt niet meer aankunnen. Zij zijn niet te redden. Dan faalt de hulpverlening niet, hun wil om dood te gaan is te sterk.
nessemeisje schreef:
09-10-2019 09:06
Nee, ik kijk geen makkelijke scoringsshows zoals Beau of DWDD. Krant lees ik wel en kijk eens:
"Ondertussen bestelt Ximena een zelfdodingspoeder en een medicijn om de hoofdpijn die dat middel veroorzaakt te onderdrukken, speelt ze met de gedachte het in te nemen, tot ze om drie uur ’s nachts haar laatste woorden optikt, in een mail aan haar psycholoog."
https://www.ad.nl/binnenland/ouders-xim ... ~a2ebdffd/
Hoe had die psycholoog die mail om 3 uur 's nachts kunnen lezen en 112 moeten inschakelen? Had Beau/Matthijs daar een antwoord op? Of hebben ze het er maar niet over gehad?
Oh mevrouw leest de krant in plaats van ´makkelijk scorenshows´. En met ´de krant´ bedoel je dan veredeld roddelblaadje het AD :rofl: Ik zou alles wat je in die krant leest maar met een flinke korrel zout nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik jammer vind is dat er nadrukkelijk gezegd wordt dat Ella Vogelaar al geruime tijd ziek was, aan depressies leed en zelf een einde aan haar leven heeft gemaakt.
Naar mijn idee is het net zo reëel om te zeggen: Ella Vogelaar is aan haar depressie overleden.

Veel mensen worden depressief, veel genezen daarvan en anderen overlijden eraan.
Net als bij de meeste vormen van kanker. Soms werkt de behandeling en soms niet.
zakdoek wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:01
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-10-2019 10:58
Oh mevrouw leest de krant in plaats van ´makkelijk scorenshows´. En met ´de krant´ bedoel je dan veredeld roddelblaadje het AD :rofl: Ik zou alles wat je in die krant leest maar met een flinke korrel zout nemen.
Het is nota bene een interview met de ouders en er staan feiten in. Wat is er niet waar aan het gegeven dat Ximena om drie uur 's nachts een mail stuurde aan haar psycholoog?
Nee, dan kun je beter kritiekloze talkshows als leidraad nemen.
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 10:58
Er zijn ook mensen die zo graag dood willen dat ze het blijven proberen, ook al worden ze "gered" of die het gewoon echt niet meer aankunnen. Zij zijn niet te redden. Dan faalt de hulpverlening niet, hun wil om dood te gaan is te sterk.
Die mensen ervaren een uitzichtloosheid. Soms zit die uitzichtloosheid in hun hoofd (bijv. depressie), soms is er echt sprake van uitzichtloosheid, bijv. als je ziek bent, niet ziek genoeg voor euthanasie, maar wel te ziek om nog mee te kunnen doen in de maatschappij, waardoor je aan de kant staat. In hoeverre kan de hulpverlening dan nog iets doen?
quattro-stagioni schreef:
09-10-2019 11:02
Die mensen ervaren een uitzichtloosheid. Soms zit die uitzichtloosheid in hun hoofd (bijv. depressie), soms is er echt sprake van uitzichtloosheid, bijv. als je ziek bent, niet ziek genoeg voor euthanasie, maar wel te ziek om nog mee te kunnen doen in de maatschappij, waardoor je aan de kant staat. In hoeverre kan de hulpverlening dan nog iets doen?
-
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:23
1.14% gewijzigd
Soms ontstaat een depressie "zomaar", soms zit er meer achter. Ik vraag me af of de manier waarop mevrouw Vogelaar destijds werd uitgelachen en afgezeken heeft bijgedragen aan haar depressie.
quattro-stagioni schreef:
09-10-2019 11:04
Soms ontstaat een depressie "zomaar", soms zit er meer achter. Ik vraag me af of de manier waarop mevrouw Vogelaar destijds werd uitgelachen en afgezeken heeft bijgedragen aan haar depressie.
Dat zou kunnen ja.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
09-10-2019 11:02
Die mensen ervaren een uitzichtloosheid. Soms zit die uitzichtloosheid in hun hoofd (bijv. depressie), soms is er echt sprake van uitzichtloosheid, bijv. als je ziek bent, niet ziek genoeg voor euthanasie, maar wel te ziek om nog mee te kunnen doen in de maatschappij, waardoor je aan de kant staat. In hoeverre kan de hulpverlening dan nog iets doen?
De uitzichtloosheid die in iemands hoofd zit bij een psychische ziekte is net zo echt als de uitzichtloosheid door een lichamelijke ziekte.
Van sommige lichamelijke ziektes kun je genezen, van sommige niet. Sommige lichamelijke ziektes geven bijvoorbeeld een leven lang pijn, andere lichamelijke ziektes niet maar beperken wel.
Bij psychische ziektes is dat net zo. Met sommige psychische ziektes is goed te functioneren, met sommige niet. Ligt ook aan de mate van ernst en aan de draagkracht van de patiënt. Eigenlijk net als bij lichamelijke ziektes.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
09-10-2019 11:04
Soms ontstaat een depressie "zomaar", soms zit er meer achter. Ik vraag me af of de manier waarop mevrouw Vogelaar destijds werd uitgelachen en afgezeken heeft bijgedragen aan haar depressie.
Dat vrees ik dus ook. Ik voelde me ook schuldig toen ik het bericht van haar dood las, al heb ik nooit kritiek gehad op haar ofzo. Ik denk dat het schuldgevoel er is omdat ik weleens mensen heb uitgelachen of afgezeken. Niet ernstig, niet vaak, niemand gepest. Maar ik maak het kapsel van Geert Wilders bijv ook weleens belachelijk. Dat soort dingen. Je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat. Voorzichtig met elkaar zijn.. Vind het heel erg voor haar familie maar fijn voor haar dat ze rust heeft.
Coconuts12 schreef:
09-10-2019 10:53
Jammer, was een goede post van je.
Dankjewel, bij nader inzien weggehaald. Erg heftig onderwerp en ook heel ‘dichtbij’. Toch wil ik er nog wel wat over zeggen merk ik. Ik stoor me aan het idee dat suïcidale mensen altijd gered zouden moeten of willen worden. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het feit dat het leven voor sommige mensen echt de hel op aarde is. Het getuigd ook van weinig begrip of de wil om zich in te leven. Suïcidale mensen redden die niet meer te redden zijn of niet gered willen worden is alleen ten bate van de omgeving. Daarmee dwing je de depressieve mens in zijn hel te blijven ten bate van de gemoedsrust van anderen.

Terwijl ik het schrijf vind ik het verschrikkelijk dát ik het schrijf. Het is echt een heel moeilijk en verdrietig onderwerp.
zakdoek schreef:
09-10-2019 11:09
De uitzichtloosheid die in iemands hoofd zit bij een psychische ziekte is net zo echt als de uitzichtloosheid door een lichamelijke ziekte.
Van sommige lichamelijke ziektes kun je genezen, van sommige niet. Sommige lichamelijke ziektes geven bijvoorbeeld een leven lang pijn, andere lichamelijke ziektes niet maar beperken wel.
Bij psychische ziektes is dat net zo. Met sommige psychische ziektes is goed te functioneren, met sommige niet. Ligt ook aan de mate van ernst en aan de draagkracht van de patiënt. Eigenlijk net als bij lichamelijke ziektes.
Ja, helemaal waar. Ik had die zin anders gelezen dan dat er stond. Maar met jou ben ik het helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
09-10-2019 11:13
Dankjewel, bij nader inzien weggehaald. Erg heftig onderwerp en ook heel ‘dichtbij’. Toch wil ik er nog wel wat over zeggen merk ik. Ik stoor me aan het idee dat suïcidale mensen altijd gered zouden moeten of willen worden. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het feit dat het leven voor sommige mensen echt de hel op aarde is. Het getuigd ook van weinig begrip of de wil om zich in te leven. Suïcidale mensen redden die niet meer te redden zijn of niet gered willen worden is alleen ten bate van de omgeving. Daarmee dwing je de depressieve mens in zijn hel te blijven ten bate van de gemoedsrust van anderen.

Terwijl ik het schrijf vind ik het verschrikkelijk dát ik het schrijf. Het is echt een heel moeilijk en verdrietig onderwerp.
precies mijn redenen ook
wij-gezonden snappen het echt niet. En buitenstaanders denken er veel te gemakkelijk over
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
09-10-2019 11:13
Dankjewel, bij nader inzien weggehaald. Erg heftig onderwerp en ook heel ‘dichtbij’. Toch wil ik er nog wel wat over zeggen merk ik. Ik stoor me aan het idee dat suïcidale mensen altijd gered zouden moeten of willen worden. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het feit dat het leven voor sommige mensen echt de hel op aarde is. Het getuigd ook van weinig begrip of de wil om zich in te leven. Suïcidale mensen redden die niet meer te redden zijn of niet gered willen worden is alleen ten bate van de omgeving. Daarmee dwing je de depressieve mens in zijn hel te blijven ten bate van de gemoedsrust van anderen.

Terwijl ik het schrijf vind ik het verschrikkelijk dát ik het schrijf. Het is echt een heel moeilijk en verdrietig onderwerp.
Ik snap het wel hoor. Daarom voel ik ook voor deze mevrouw een soort opluchting. Haar strijd is gestreden en haar hoofd staat uit, wat moet ze daar om gewenst hebben. Helaas is ze er niet meer bij om te genieten van haar rust. Het was niet anders. En het is moeilijk. Iemand met een depressie in leven houden, koste wat het kost, dat heeft ook geen zin. Het enige wat je kan proberen is de kwaliteit van leven verbeteren, maar ik geloof ook dat dat niet altijd mogelijk is.
Francien2019 schreef:
09-10-2019 11:13
Dankjewel, bij nader inzien weggehaald. Erg heftig onderwerp en ook heel ‘dichtbij’. Toch wil ik er nog wel wat over zeggen merk ik. Ik stoor me aan het idee dat suïcidale mensen altijd gered zouden moeten of willen worden. Er wordt daarmee voorbij gegaan aan het feit dat het leven voor sommige mensen echt de hel op aarde is. Het getuigd ook van weinig begrip of de wil om zich in te leven. Suïcidale mensen redden die niet meer te redden zijn of niet gered willen worden is alleen ten bate van de omgeving. Daarmee dwing je de depressieve mens in zijn hel te blijven ten bate van de gemoedsrust van anderen.

Terwijl ik het schrijf vind ik het verschrikkelijk dát ik het schrijf. Het is echt een heel moeilijk en verdrietig onderwerp.
Zo denk ik er ook over.

Gisteren bij dwdd zat er een meisje die 23 zelfmoordpogingen heeft gedaan. Op de vraag van Matthijs of ze blij was dat ze er nog was, zei ze "ja". Ik dacht: leugenaar.

Je gunt niemand de eenzaamheid en uitzichtloosheid die je zo ver drijven, maar wel de rust van niet meer hoeven te strijden. Hopelijk zal euthanasie, of in ieder geval dat die mogelijkheid er is, voor velen rust kunnen geven.
Vechten tegen suïcidale gedachten is zo verrekte moeilijk. Soms schreeuwt alles in mij dat ik niet meer kan, dat ik op wil geven. Om dan nog ergens de wilskracht vandaan te halen om die dagen door te komen is gewoon zo zwaar. Tot nu toe is het me gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
09-10-2019 11:31

Gisteren bij dwdd zat er een meisje die 23 zelfmoordpogingen heeft gedaan. Op de vraag van Matthijs of ze blij was dat ze er nog was, zei ze "ja". Ik dacht: leugenaar.
Toch zijn er ook mensen bij wie de behandeling wel aanslaat. Het moeilijke van therapie is dat iemand zich vaak tijdens de behandeling rotter gaat voelen (en dus meerdere suïcicepogingen kan doen) maar als je daar eenmaal doorheen bent, kan het wel zijn dat iemand bijvoorbeeld een deksel op de bodemloze put van eenzaamheid heeft kunnen leggen en verder kan met zijn leven.

Psychische ziektes hangen van zoveel individuele factoren af dat het niet goed mogelijk is om algemene feiten op individuen toe te passen.
zakdoek schreef:
09-10-2019 11:40
Toch zijn er ook mensen bij wie de behandeling wel aanslaat. Het moeilijke van therapie is dat iemand zich vaak tijdens de behandeling rotter gaat voelen (en dus meerdere suïcicepogingen kan doen) maar als je daar eenmaal doorheen bent, kan het wel zijn dat iemand bijvoorbeeld een deksel op de bodemloze put van eenzaamheid heeft kunnen leggen en verder kan met zijn leven.

Psychische ziektes hangen van zoveel individuele factoren af dat het niet goed mogelijk is om algemene feiten op individuen toe te passen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-10-2019 10:58
Oh mevrouw leest de krant in plaats van ´makkelijk scorenshows´. En met ´de krant´ bedoel je dan veredeld roddelblaadje het AD :rofl: Ik zou alles wat je in die krant leest maar met een flinke korrel zout nemen.

Dat staat ook in onze krant.
De ouders deden hun verhaal in DWDD en ook in dit AD artikel hoor je hen praten.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven