Elmervrouw"s kinderen bij haar terug: we gaan ervoor!

10-07-2006 20:40 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elmervrouw, misschien kun je zelf nog even toelichten waar het precies over gaat.

xx lisa.
quote:Ik denk wel iedere dag even aan jullie en de andere moeders die hun kinderen kwijt zijn. En wel op het moment dat ik een kaarsje aansteek voor alle kinderen kwijt. Dat doe ik trouw iedere dag, naast het kaarsje voor alle kinderen verloren.

Dikke knuf en hou je sterk. *;Dank voor je lieve en betrokken reaktie. Dat licht zal ze zeker bereiken. Alle kleine beetjes helpen. Zodat ze weten dat ze niet vergeten worden.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:

*;

lieve elmervrouw ik ben je boek aan het lezen, mn gedachten gaan naar je uit

:R Ik vind het nog steeds bijzonder om dit te lezen, iemand die mijn boek gaat lezen. Het blijft een speciale beleving.
Shahla, daar heb je eigenlijk ook gelijk in. In de tijd dat ze wel bij mij waren, heb ik alles voor ze gedaan wat ik kon. Daarna is het uit mijn handen genomen, zeg maar. Dat moet ik dan verder ook helemaal loslaten, anders word ik gek. Daar komt dan vertrouwen bij kijken; ik moet erop vertrouwen dat hij een goede vader voor ze zal zijn en dat ook zijn familie voor ze zal zorgen. 

Mijn eigen moeder is een heeeeel ander verhaal.. :@:(

Hallo allemaal!

Hier ben ik weer ... Ik heb elke avond proberen te lezen op het forum, maar heb geen puf om te reageren.

Ik weet niet of jullie van de week "4 in het land" hebben gezien, maar ze hadden het erover dat minister Bot ging zoeken naar een tekst uit de Koran. En ik heb de bewuste tekst gevonden.

Stom dat ik er zelf nooit over na heb gedacht om het op de islamitische wetgeving te gooien.

Hier de tekst:

Echtscheiding en het recht van het kind

Door: Abdullah Haselhoef

"En Wij hebben de mens vriendelijkheid jegens zijn ouders geboden. Zijn moeder draagt hem met ongemak en baart hem met smart. En zijn dragen en spenen nemen dertig maanden in beslag totdat, wanneer hij zijn volle kracht bereikt heeft en veertig jaren wordt, hij zegt: "Mijn Heer, stel mij in staat, dat ik dankbaar moge zijn voor de gunsten die Gij mij en mijn ouders hebt bewezen en dat ik het goede moge doen, dat U behaagt." (Koran 46.15)

Het mogen opvoeden van kinderen is een gunst van God aan moeders en aan vaders. De profeet (vrede zij met hem (vzmh) ) heeft gezegd dat het paradijs onder de voeten ligt van de moeders. En dat degene die het meeste recht heeft op onze vriendelijkheid en zorg de moeder is. Daarna komt weer de moeder en weer de moeder en dan pas de vader. Vriendelijkheid en genegenheid betonen aan je ouders is ontzettend belangrijk in het leven van een moslim.

Hoewel echtscheiding door God is, toegestaan is blijft het een zaak die door God verafschuwt wordt. Het kan soms -ook in het belang van de kinderen - noodzakelijk zijn om te scheiden. Helaas is het zo dat wanneer men scheidt, dit vaak met ruzies gebeurt en partners vol met rancunes jegens elkander achterblijven.

Deze haatgevoelens en rancunes vertalen zich te vaak in een strijd om de kinderen. Vaders of moeders ontzeggen elkaar in deze het recht om een goede relatie met het eigen kind op te bouwen. De rechten van het kind worden door deze ouders (die tegelijkertijd ook bezig zijn met een rouwverwerking over de eigen verbroken relatie) met de voeten getreden.

Moeders (gescheiden vrouwen) zullen hun kinderen twee volle jaren zogen, dit is voor hen, die de zoogtijd wensen te voltooien. En op de vader rust de zorg voor voedsel en kleding voor haar volgens gebruik. Geen ziel wordt belast boven haar vermogen. De moeder zal geen leed worden aangedaan wegens haar kind, noch zal de vader leed worden aangedaan wegens zijn kind (Koran 2.233)

Bij een echtscheiding heeft de vrouw recht op voedsel, kleding en huisvesting betaald door de ex-man zolang zij voor de kinderen blijft zorgen na de echtscheiding en zolang zij niet hertrouwt.

Een vrouw zei:"Profeet van God, mijn baarmoeder is als een vaartuig geweest voor mijn zoon, mijn borsten waren zijn waterkruik en mijn schoot heeft hem bescherming geboden; en nu ben ik gescheiden en zijn vader wilt hem van mij wegnemen. De profeet vzmh zei: "Je hebt meer recht op hem zolang je niet hertrouwt". (overgeleverd door Ahmed, 2/182 in de hadith verzameling Abu Dawood, 2276; al-Haakim, 2/225).

Rond de leeftijd van 7 jaar of de puberteit afhankelijk van de ontwikkeling van het kind zelf krijgt het kind de keuze om te beslissen bij welke ouder het kind wilt blijven. Een Islamitische rechter zal de beslissing van het kind zwaar laten meewegen mits het kind ook werkelijk vrij is geweest in deze beslissing. Helaas is het zo dat onverstandige ouders hun rouwverwerking en frustraties over de ex-partner overbrengen op het kind en het kind (onbewust) moreel chanteren en voor dilemma stellen: "Je kiest voor mij of je bent tegen mij."

Ibin Abi Shayba was gescheiden en zijn zoon Asim was bij zijn ex-vrouw op schoot. Hij wilde haar van haar schoot wegnemen en zij trok de jongen terug waarna hij de jongen weer terugtrok en zij weer de jongen afpakte totdat Asim begon te huilen. Zij gingen toen naar Abu Bakr ra (de boezemvriend van de profeet en 1e kalief) en hij zei: "Haar zorg, haar schoot en haar geur, zijn beter voor Asim dan dat van jou wacht totdat hij opgroeit zodat hij zelf kan kiezen.

Een Islamitische rechter zal echter ook rekening willen houden met de rechten van de vader. De moeder heeft de eerste helft van het leven van het minderjarige kind mogen genieten van het voogdijschap over het kind. De vader heeft gedurende deze tijd financieel zorg gedragen voor huisvesting, voedsel en kleding en is het daarom ook niet rechtvaardig dat een vader in de tweede helft van het leven van het minderjarige kind ook de kans krijgt om zelf ook fysiek zorg te gaan dragen voor het kind?

Wanneer een vader bereid is om financieel verder zorg te dragen voor de kinderen, ook na de puberteit, en de moeder wilt verder voor de kinderen zorgen en de kinderen willen dat ook, dan is het een keuze waarin zij volledig vrij in zijn en is een uitspraak van een (Islamitische) rechter in deze niet nodig.

Mochten zij als verstandige volwassenen niet in staat zijn om een evenwichtige beslissing te nemen waar het belang van het kind voorop staat, dan kan aan een (Islamitische) rechter gevraagd worden om hier een individueel oordeel over te vellen. Waarin ook de rechten van de vader even zwaar zullen worden meegewogen naast dat van de moeder en het kind zelf.

En wanneer gij van uw vrouwen scheidt [..] behoudt haar dan op een behoorlijke manier, of zendt haar op een betamelijke manier weg, maar behoudt haar niet tot haar nadeel, waardoor gij de perken te buiten gaat. Wie zulks doet, doet gewis zijn eigen ziel onrecht. En drijft niet de spot met Gods geboden (Koran 2.231)

Sommige mannen drijven de spot met Gods geboden door bij een mogelijk naderende echtscheiding hun vrouwen in gewetensnood te brengen doordat zij dreigen de kinderen te ontvoeren en zij zodoende nooit meer de kinderen zullen mogen zien. Dit is een misselijke makende vorm van geestelijke onderdrukking van vrouwen en misbruik van bovengenoemde rechten van vaders en van het kind zelf.

Wanneer men trouwt met een andersgelovige dan is het zeer verstandig om van meet af aan onderling vast te leggen met welke religie men de eventuele kinderen gaat opvoeden en wat er gebeurt met het voogdijschap over de kinderen bij een onverhoopte scheiding of overlijden.

Laat men dit na en een andersgelovige rechter wijst de kinderen toe aan de andersgelovige ex-partner (wat bijna altijd gebeurt) dan is het verboden, ook volgens de Islamitische wet, om de kinderen te ontvoeren en/of mee te nemen naar een ander land.

Hoewel het begrijpelijk is dat een vader/moeder graag wenst dat de kinderen bij hem/haar verblijven en als moslim worden opgevoed handelt hij/zij tegen de Islam in bij het ontvoeren van het eigen kind. Een moslim is verplicht om zijn afspraken na te komen en de rechten van de andersgelovige moeder/vader en het kind te respecteren en daarom dient men de consequenties te dragen die voortvloeien uit de verdragen en de wetten die gelden in het land waarin het huwelijk is afgesloten.

Een advies dan ook aan gemengde paren om hier goede afspraken over te maken op papier waarin partners beloven om bij een onverhoopte echtscheiding de zorg voor de kinderen altijd te zullen delen en elkaar nooit mogen hinderen om een goede vertrouwensband met de kinderen op te bouwen. In deze onderlinge overeenkomst waarvan men de handtekeningen bij een notaris kan laten legaliseren dient ook te staan volgens welk geloof de kinderen opgevoed zullen gaan worden.

Een goed voorbeeld van afspraken maken die gemaakt zijn over de religieuze opvoeding van hun kind zijn onze kroonprins Willem Alexander en Maxima die hebben besloten om prinses Amalia volgens één geloofstraditie op te voeden.

O, gij die gelooft, komt uw verdragen na. (Koran 5.1)

Abdullah Haselhoef

Ik heb deze tekst dus ook naar minister Bot gestuurd; en naar de ambassade. Wie weet wat we er nog mee kunnen.

Nou verder gaat het wel weer redelijk met me. Ik ga proberen om tijdens de Ramadan mijn kinderen te spreken te krijgen.

Ik ben nog niet toegekomen om een passende tekst te vinden voor de handtekeningactie.Dit heeft met de situatie van dit moment te maken.Maar zodra alles weer een beetje in een rustiger vaarwater is gekomen, ga ik eraan beginnen.

Ik zit er ook aan te denken om een mail op te stellen en die naar iedereen te sturen, met de vraag om hem door te mailen naar de betrokkenen in Den-Haag, wat vinden jullie hiervan?

Bedankt allemaal voor de mooie woorden en het meedenken. Enne Elmervrouw; meis hoe is het met je? Ik mail je een dezer dagen.

Voor iedereen: Liefs en groetjes , Ease.:R
De profeet vzmh zei: "Je hebt meer recht op hem zolang je niet hertrouwt". (overgeleverd door Ahmed, 2/182 in de hadith verzameling Abu Dawood, 2276; al-Haakim, 2/225).

Op grond van deze tekst zou Elmervrouw het dus al moeten vergeten.

Ik kan me wel voorstellen dat het een insteek kan zijn om via Syrische wetgeving voor elkaar te krijgen dat je je kinderen terugziet. Heb je dat overigens wel eens geprobeerd, via een advocaat ter plaatse?

Lieve Ease, ik kan me niet voorstellen dat Abdullah Haselhoef serieus genomen wordt door andere moslims, degene die jij of Elmervrouw tegenover zich hebben. Ben bang dat hij in de landelijke politiek ook besmet is geraakt. Alstjeblieft meis, wees wijs en doe grondige research voordat je met teksten van anderen rond gaat. Voordat je het weet wordt je opzijgeschoven. In de politieke realiteit moet je met zeer zwaar vuur komen wil je gehoord worden.
quote:

De profeet vzmh zei: "Je hebt meer recht op hem zolang je niet hertrouwt". (overgeleverd door Ahmed, 2/182 in de hadith verzameling Abu Dawood, 2276; al-Haakim, 2/225).

Op grond van deze tekst zou Elmervrouw het dus al moeten vergeten.

Nou, inderdaad. En ik zie nog wel meer teksten hieronder staan, waarvan ik denk:  pff wat moet ik ermee.

Ik kan er niet zoveel mee.

Voor mij is het nu gewoon het belangrijkste dat ik, hoe dan ook, zie uit te zoeken wáár ze zijn, daar staat of valt alles mee. Verder kan ik ook niet denken. Als ik dát weet, zie ik wel weer verder.

Fijn trouwens, om weer iets van je te horen, Ease. *;
Een grote teleurstelling vanavond.:(

De Irakese vrouw belde mij vanavond; die man die naar Irak zou gaan, is bij haar geweest. Hij kan nog steeds niet gaan, en hij kan niet zeggen wanneer hij dan wel gaat. Zijn ouders, die in Babylon wonen, hebben het hem zwaar afgeraden. Het is nog steeds veel te gevaarlijk, en het wordt slechter in plaats van beter. De wegen Jordanië-Syrië, Babylon-Bagdad, Irak-Syrië - alles is veel te gevaarlijk.

Haar nicht woont in Bagdad en wil daar ook weg. De stad loopt als het ware leeg, een op de vijf huizen staat leeg. De man was mij niet vergeten en hij gaat bellen als hij vertrekt, maar dat is nu dus, zoals ik het begrijp, op de (hele?) lange baan geschoven. Zij vond het heel erg dat mijn hoop nu eigenlijk de grond ingeboord wordt, terwijl er toch iets van hoop was dat hij zou gaan en misschien iets zou kunnen vinden. 

Ik heb haar gerustgesteld terwijl ik huilde van binnen, want oh, ik vind dit wel even een harde klap! Het lijkt wel of alles op niets uitloopt, alles wat ik probeer. Dit is echt ;(nieuws en dat ook nog op de vooravond van mijn zoontje zijn 8e verjaardag... daar ergens ver weg, weet ik veel waar.

Shit shit shit.
Och Elmervrouw toch. :?

Nog steeds kan ik me in mijn stoutste dromen niet voorstellen waar jij doorheen moet. Mijn moederhart bloedt voor jou. En voor al die andere moeders wiens kinderen ontvoerd zijn door de vader.
Geen bijzonderheden
Heb geen woorden, Elm *;. Ik vind het hartverscheurend.;( 

Als ik kon toveren...
Known to cause insanity in laboratory mice
Ik heb geen woorden voor je maar wel een *; hou de moed erin!
Lieve Elmervrouw,

Ik wilde je even laten dat alhoewel ik weinig post op dit topic wel regelmatig aan je denk. Ik kan me voorstellen dat je door het nieuws dat die man nu toch niet gaat even behoorlijk stuk bent. Veel sterkte gewenst om ook deze klap weer te boven te komen.

Liefs, Karin
Lieve Elmervrouw, ik wilde je laten weten dat ik je boek aan het lezen ben en zo enorm veel bewondering voor je heb! De manier waarop je hiermee omgaat, ik vind het moedig.... *;
Bedankt voor jullie steun, dat is en blijft heerlijk. Deze week was ik niet zo sterk hoor. Als je eigen vent zelfs de verjaardag van je mannetje vergeet, is dat een harde klap. Van hem verwacht je toch wat meer dan van familie, door wie ik me (weer) flink in de steek gelaten voel. 

Misschien moet ik eens gaan nadenken wat ik verkeerd doe, dat mensen mij zo behandelen. Of misschien moet ik nog eens gaan nadenken over mijn relatie(s), wat stellen ze nu eigenlijk voor? 

Is de kinderontvoering zo'n heftige gebeurtenis dat mensen daar niet mee kunnen omgaan? Dat zij mij daarom ontwijken? Omdat ze niet weten wat te zeggen? Terwijl alleen aanwezigheid al genoeg is, niemand hoeft voor mij iets op te lossen, want dat gaat niet. Ik zelf moet manieren vinden om ermee te leven, en dat doe ik ook. 

(...zomaar even wat gedachten op de vroege morgen..)
dat meen je niet, je eigen vent en familie die niets laat horn met de verjaardag van je zoontje? onbegrijpelijk, juist op zo`n dag heb je extra steun nodig..

Maar neem geen overhaaste beslissingen Elmervrouw.

ik vind wél dat je ze er op aan kunt spreken, gewoon, rustig, dat het je erg pijn heeft gedaan dat ze niet van zich hebben laten horen op die dag, dat je al blij was geweest met een sms of kaartje, met simpel, we denken aan je of zo...

Als je niets zegt, weten ze ook niet wat hun zwijgen met je doet...

Sterkte *;
quote:

ik vind wél dat je ze er op aan kunt spreken, gewoon, rustig, dat het je erg pijn heeft gedaan dat ze niet van zich hebben laten horen op die dag

Met mijn eigen mannetje valt wel te praten (we hebben het er inmiddels veel over gehad en de lucht is weer gezuiverd), met mijn familie heb ik liever op het moment zo weinig mogelijk kontakt. Dat heeft te maken met heel veel méér dan alleen maar deze situatie overigens. Ik steek mijn energie liever in dingen en bezigheden waar ik wél een goed gevoel van krijg. Daarin zorg ik voor mezelf, want dat is de enige waar ik echt verantwoordelijk voor ben.
quote:

quote: lekkerrrdan reageerde

ik vind wél dat je ze er op aan kunt spreken, gewoon, rustig, dat het je erg pijn heeft gedaan dat ze niet van zich hebben laten horen op die dag

Met mijn eigen mannetje valt wel te praten (we hebben het er inmiddels veel over gehad en de lucht is weer gezuiverd), met mijn familie heb ik liever op het moment zo weinig mogelijk kontakt. Dat heeft te maken met heel veel méér dan alleen maar deze situatie overigens. Ik steek mijn energie liever in dingen en bezigheden waar ik wél een goed gevoel van krijg. Daarin zorg ik voor mezelf, want dat is de enige waar ik echt verantwoordelijk voor ben.

Hè jakkes, wat naar dat je eigen man het vergeten is..

maar gelukkig is het wel bespreekbaar en is de lucht weer gezuiverd.

Ik denk niet dat jij iets verkeerd doet hierin.

Het staat jou  nu eenmaal het  meest na, die anderen veel minder..het was alleen prettiger geweest als ze hadden bedacht dat het jou veel steun had kunnen geven als ze daar meer rekening mee hadden gehouden.

Bij deze wil ik je alsnog feliciteren met de 8e verjaardag van je zoon. Heb je er op de dag zelf voor jezelf nog iets aan gedaan? kaarsje gebrand of iets dergelijks?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:

Bij deze wil ik je alsnog feliciteren met de 8e verjaardag van je zoon. Heb je er op de dag zelf voor jezelf nog iets aan gedaan? kaarsje gebrand of iets dergelijks?

Dank je wel! *; Ik heb de hele dag een kaarsje aangehad. Op de bovenkant van zo'n laag boekenkastje in onze huiskamer staat dat dan, bij hun foto's die daar hangen. Het is eigenlijk een soort 'altaartje' zeg maar, waar ik ook een bloemetje neerzet, ik had er nu kaarten neergezet die mensen gestuurd hadden... ze staan er nu nog steeds trouwens.
Elmervrouw, beetje laat, maar nog hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. Kan me voorstellen dat dat geen makkelijke dag is (nog zwak uitgedrukt) en helemaal wanneer mensen die dichtbij je staan het vergeten.

Ik hoorde hier gisteren dat er 4 miljoen(!) Irakezen in Syrie zijn, is misschien wat overdreven, maar het zijn er in elk geval erg veel. Ook worden Irakese kinderen geregistreerd op de scholen hier. Er is dus een heel klein kansje dat je ex en de kinderen hier zijn. Ik blijf mijn ogen de kost geven. Ik denk aan je*;.
Elmervrouw:

Ik denk aan je en je kinderen.

*;:gwab::R
Zijn er zóveel Irakezen in Syrië? *verbaasd*

Zelf heb ik niet het gevoel dat hij in Syrië is, ik denk toch maar steeds dat hij in Irak is bij zijn familie. 

Ik ben moedeloos van de hele situatie, moet ik zeggen.

Ik richt me maar op andere dingen, want ik weet het niet meer, er is gewoonweg niets mogelijk.
Elmervrouw, ik lees altijd mee en leef ook heel erg met je mee, er zijn geen woorden voor wat je doormaakt, als moeder dúrf ik er niet eens bij na te denken, zo verschrikkelijk wreed als dit is.*;

Weet helemaal niet of dit een goed of verstandig advies is, maar heb je wel eens een (goede) helderziende geraadpleegd?
quote:Weet helemaal niet of dit een goed of verstandig advies is, maar heb je wel eens een (goede) helderziende geraadpleegd?

Ehm... ja dus, zeker in het eerste jaar dat ze weg waren. En onlangs ook nog. Ik heb een reading gehad bij Sarina. Ze vroegen mensen die daarvoor in aanmerking wilden komen, het was eigenlijk bedoeld voor vragen over overledenen, maar ik had toch een mailtje gestuurd. En ze kozen het uit vanwege het hartverwarmende verhaal... 

Het komt niet op tv hoor! Wel in het weekblad Privé. 

Je moet wat over hebben voor je kinderen :$
Hoi Elmervrouw,

Ik post weinig even, ben op vakantie. Gefeliciteerd met je zoontjes achtste verjaardag, wat erg voor je dat je man er niet aan had gdacht. Ter relativering; je moet ook een 'type' zijn voor data. Ik ben het zelf niet zo, mijn man ook niet. Hij weet de sterfdatum van zijn vader niet uit het hoofd, bijvoorbeeld. Dat kan ik dan weer niet begrijpen, maar goed, misschien is jouw man ook niet zo'n datum-herinner-wonder. Hij zal heus wel intens met je meeleven, toch?

Ik heb je boek meegenomen op vakantie, maar er nog niet verder in gelezen dan ik thuis gedaan heb. Kan dat alleen als ik me sterk en positief voel.

Misschien zeg ik dus nu wel weer iets heel achterhaalds, maar heb je zelf weleens overwogen naar Irak te gaan? Of ben je er al eens geweest?

Is het Rode Kruis, of de Rode Halve Maan of hoe heet dat, een instantie die je misschien zou kunnen inschakelen? Die zullen zich misschien over vluchtelingen in Syrië ontfermen, als je foto's verstrekt?

En Unicef? Misschien ook wel actief in vluchtelingenkampen en/of in landen zelf? Kinderontvoering is toch iets waar zij niet achter zullen staan, mild uitgedrukt.

Enne, wat kwam er uit die reading bij die helderziende?

xx lisa.
quote:

quote: shahla reageerde

Dank je wel! *; Ik heb de hele dag een kaarsje aangehad. Op de bovenkant van zo'n laag boekenkastje in onze huiskamer staat dat dan, bij hun foto's die daar hangen. Het is eigenlijk een soort 'altaartje' zeg maar, waar ik ook een bloemetje neerzet, ik had er nu kaarten neergezet die mensen gestuurd hadden... ze staan er nu nog steeds trouwens.

Een heel goed idee, zo'n altaartje.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote: Elmervrouw reageerde  

En ze kozen het uit vanwege het hartverwarmende (je bedoelt vast 'hartverscheurende') verhaal... 

Het komt niet op tv hoor! Wel in het weekblad Privé. 

Je moet wat over hebben voor je kinderen :$  Niks om je voor te schamen, ik zou ook alle mogelijkheden aangrijpen.

Bovendien werkt zelfs de politie met helderzienden in onoplosbare zaken.

En soms wordt de zaak daardoor inderdaad opgelost...

Ben heel benieuwd wat de helderziende gezegd heeft.

Kon je er wat mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven