Extreme homofobie in Afrika

01-11-2018 09:12 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afrika wordt steeds homofober. Het ene na het andere land voert draconische anti homo wetgeving in. Het maakt niet uit of het christelijke of islamitische landen betreft. Het lijkt of héél subsaharaans "Zwart" Afrika ten prooi is gevallen aan homofobie. Hetzelfde geldt voor een aantal niet Afrikaanse landen waar een Afrikaanse meerderheid bestaat zoals Jamaica.

Waar komt die homofobie onder Afrikanen en de Afrikaanse diaspora opeens vandaan?

Is het dat Afro gemeenschappen elkaar negatief beïnvloeden via Internet, net zoals dat rechtspopulisme het goed doet onder Europese gemeenschappen wereldwijd?

Dit naar aanleiding van de nieuwe heksenjacht op homo's in Tanzania.
https://nos.nl/artikel/2257330-gouverne ... omo-s.html
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
09-11-2018 15:18
Strekt de biblebelt zich tegenwoordig uit tot in Afrika? Ik was overigens niet degene die de biblebelt erbij haalde; ik gaf alleen een reactie op de post.

In veel Afrikaanse landen rukt de islam op, Nigeria is daar o.a. een voorbeeld van. Je zou daar dus ook een link kunnen leggen tussen een toenemende homofobie en een groei van de islam.
Je weet toch hopelijk wel dat er enorm veel Christelijke Afrikanen zijn?

Homofobie is in veel Afrikaanse landen een direct gevolg van de opgedrongen Christelijke waarden tijdens de kolonisatie. In die tijd zijn veel anti-homo wetten dan ook ingevoerd.

https://www.theguardian.com/world/2014/ ... olonialism
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een aantal maanden in Oost Afrika geweest. En inderdaad homofobie all over. Ik kreeg veel vragen en opmerkingen over homoseksualiteit. Mensen die openlijk tegen me zeiden het walgelijk te vinden, dat het niet God's plan is, dat homoseksualiteit een complot van Het Westen is etc. Ook sprak ik 2 mannen die aan me toegaven een koppel te zijn. Maar dat dat bij hen gewoon niet geaccepteerd is. Ja, ze hebben nog een lange weg te gaan daar op dat continent.

oh ja en dan Zanzibar. Dat vond ik ook zo bijzonder. Men is trots dat Freddie Mercury daar geboren is. Er zijn hele tours en alles. Maar ondertussen is homoseksualiteit daar wel strafbaar en zeer taboe. En dan is hun Freddie wel homo.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
07-11-2018 14:08
Dat is niet de reden dat homo's zich onveilig voelen en ze niet meer hand in hand durven lopen in de hoofdstad he..
Ik zou best hand in hand durven lopen met een man in Urk, Epe of in welke gereformeerde plaats dan ook. Er zal hooguit nagestaard worden. Doe ik dit in bijv. Kanaleneiland of de Schilderswijk, dan vrees ik dat ik er niet zonder kleerscheuren vanaf kom.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
10-11-2018 06:09
Ik zou best hand in hand durven lopen met een man in Urk, Epe of in welke gereformeerde plaats dan ook. Er zal hooguit nagestaard worden. Doe ik dit in bijv. Kanaleneiland of de Schilderswijk, dan vrees ik dat ik er niet zonder kleerscheuren vanaf kom.
Ja in urk slaan ze een kruisje, in de stad krijg je hyena's achter je aan die het willen 'afstraffen'
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-11-2018 06:24
Ja in urk slaan ze een kruisje, in de stad krijg je hyena's achter je aan die het willen 'afstraffen'
Om te janken zeg. We waren een heel eind op weg met homo-emancipatie. En dan nu gaan we weer achteruit.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
10-11-2018 18:07
Om te janken zeg. We waren een heel eind op weg met homo-emancipatie. En dan nu gaan we weer achteruit.
Ja vreselijk, homo's moeten al zoveel overwinnen om uiteindelijk uit de kast te komen en dan wordt je op straat in elkaar geslagen door een stel lafaards, wordt altijd verdrietig als ik zo'n bont en blauw geslagen jongen hoor vertellen dat ie daarna niet meer de straat op durft..
in ons land nog wel.
Alle reacties Link kopieren
In Tanzania, op Zanzibar, is deze gouverneur Macondo (bericht uit de OP) nu dus begonnen met zijn heksenjacht.
Er zijn tien mannen gearresteerd, 'on suspicion of being gay'.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ouden-zijn

Paul Makonda Career
On 18th February he was appointed District Commissioner by president Jakaya Kikwete, a move that was criticised by those who claimed he lacked experience. But as a DC, he gained popularity for his unique style of addressing societal problems. He first embarked on a spirited crackdown on prostitutes and
homosexuals.

https://informationcradle.com/africa/paul-makonda/

Wat is dit verschrikkelijk.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-11-2018 11:09
In Tanzania, op Zanzibar, is deze gouverneur Macondo (bericht uit de OP) nu dus begonnen met zijn heksenjacht.
Er zijn tien mannen gearresteerd, 'on suspicion of being gay'.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ouden-zijn

Paul Makonda Career
On 18th February he was appointed District Commissioner by president Jakaya Kikwete, a move that was criticised by those who claimed he lacked experience. But as a DC, he gained popularity for his unique style of addressing societal problems. He first embarked on a spirited crackdown on prostitutes and
homosexuals.

https://informationcradle.com/africa/paul-makonda/

Wat is dit verschrikkelijk.
Achterlijk. Ondertussen verdient het eiland geld aan het geboortehuis van Freddie Mercury, en Mercury tours. Hij was gay, maar aan hem valt te verdienen. Hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat die mensen in een heel andere cultuur opgroeien en zo.aar toch kan ik me totaal niet voorstellen dat er mensen zo tegen homoseksualiteit zijn en het willen bestraffen. Wat maakt het uit. Liefde id liefde en je hebt er geen last van. Simpel. Maar hele volksstammen vinden het seksleven van iemand anders een probleem.

Nu is het hier ook pas sinds een paar decennia geaccepteerd (door de meesten dan) Een collega van me werkte vroeger in de psychiatrie. En een jaar of 40 geleden werden er nog mensen opgenomen en behandeld voor homoseksualiteit.
Pientjexxxx schreef:
09-11-2018 15:21
Het ging zeker steeds beter. In Amsterdam kon je als twee mannen gewoon hand in hand lopen. Geen idee hoeveel homo’s er uit de kast zijn in de biblebelt, maar zelfs daar zijn ze met de tijd meegegaan. Ik heb ook nog nooit gelezen dat daar homo’s of lesbiennes uit hun woning zijn verjaagd door christenen. Aan de andere kant zijn er voorbeelden genoeg van homo’s en lesbiennes in de Randstand die noodgedwongen (hebben) moeten verhuizen, omdat ze continu getreiterd worden door Marokkaanse jongeren. Geef mij dan maar die biblebelt.
Nou ik kan je vertellen dat homo zijn in de biblebelt ook niet wordt geaccepteerd hoor. Naar mijn ervaring is het juist in de stad veel normaler en meer geaccepteerd.
kopjechino schreef:
11-11-2018 11:40
Nou ik kan je vertellen dat homo zijn in de biblebelt ook niet wordt geaccepteerd hoor. Naar mijn ervaring is het juist in de stad veel normaler en meer geaccepteerd.
Heel normaal hoor als je met een betonschaar in je gezicht geslagen wordt of als je je huis uitgejaagd wordt. O_o

Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Kun je mij één bron geven van een dergelijk voorval in de biblebelt?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
11-11-2018 11:59
Heel normaal hoor als je met een betonschaar in je gezicht geslagen wordt of als je je huis uitgejaagd wordt. O_o

Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Kun je mij één bron geven van een dergelijk voorval in de biblebelt?
Ik heb hier op de Biblebelt vaak zat meegemaakt dat homoseksualiteit wordt weggezet als een 'ziekte'. Net als dat het gros van de SGP-aanhang hier van mening is dat het homohuwelijk überhaupt geen optie zou moeten zijn.

Geen betonschaar in je gezicht nee, maar wat mij betreft zijn dergelijke ideeën/standpunten daarom niet minder kwaadaardig of schadelijk. Het zit alleen in een 'beschaafder' jasje (beschaafde christenen enzo). Stel je voor dat dergelijke wetgeving zou worden doorgevoerd, afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
10-11-2018 06:09
Ik zou best hand in hand durven lopen met een man in Urk, Epe of in welke gereformeerde plaats dan ook. Er zal hooguit nagestaard worden. Doe ik dit in bijv. Kanaleneiland of de Schilderswijk, dan vrees ik dat ik er niet zonder kleerscheuren vanaf kom.
Epe is geen gereformeerde plaats en ligt buiten de bible belt. En al helemaal in de verste verten niet vergelijkbaar met Urk.
When in doubt, the auditor is always right!
Timetraveler schreef:
11-11-2018 12:03
Ik heb hier op de Biblebelt vaak zat meegemaakt dat homoseksualiteit wordt weggezet als een 'ziekte'. Net als dat het gros van de SGP-aanhang hier van mening is dat het homohuwelijk überhaupt geen optie zou moeten zijn.

Geen betonschaar in je gezicht nee, maar wat mij betreft zijn dergelijke ideeën/standpunten daarom niet minder kwaadaardig of schadelijk. Het zit alleen in een 'beschaafder' jasje (beschaafde christenen enzo). Stel je voor dat dergelijke wetgeving zou worden doorgevoerd, afschuwelijk.
Ik denk dat mensen mishandelen en uit hun huis jagen vele malen erger is. Dat gebeurt juist in de steden, waarvan hier beweerd wordt dat de situatie voor homo’s beter is dan op de biblebelt.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 12:23
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vijfenveertig jaar geleden was mijn lagere school leraar al openlijk homo. De populairste tv mannen van die tijd waren homo. Denk aan Jos Brink, Andre van Duin en Albert Mol. De biblebelt heeft de emancipatie van homo's nooit kunnen stoppen. Maar onze vrienden gaan tegenwoordig toch anders stappen. Voorzichtiger. En dat zijn dan nog geeneens opvallende, flamboyante types. Erg, vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-11-2018 06:24
Ja in urk slaan ze een kruisje, in de stad krijg je hyena's achter je aan die het willen 'afstraffen'
Een Urker hakt zijn hand liever af dan dat hij een kruisje slaat. Dat is namelijk een Katholiek gebruik. Een protestant zal dat nooit doen.
En de zware Grefo’s op Urk hebben aan Katholieken waarschijnlijk een grotere hekel dan aan homo’s.

Ik ben in de jaren ‘70 opgegroeid in Epe en kom er nog vaak. Vandaar mijn reactie dat Epe geen gereformeerd dorp is. Ik kan het weten.
Voor de meesten daar was homoseksualiteit geen spannend issue. Toen bij mij op de Scouting een van mijn speltakgenoten uit de kast kwam (we waren toen rond de 18, eind jaren ‘80) was de algehele reactie iets van:
Ja, en? Je bent toch nog steeds dezelfde persoon? Nou, geen probleem dus. Is er nog bier?

Ook in andere gevallen in het dorp heb ik nooit gemerkt dat het een probleem opleverde.


Maar ik vind het wel vreselijk dat de tendens is dat het steeds moeilijker wordt. Niet alleen in Afrika, waar de anti-homowetten vaak nog teruggaan op de Britse koloniale wetten, maar ook hier.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven