Farewell Facebook

03-11-2010 09:49 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de docu Farewell Facebook gekeken. De korte docu is gemaakt door een paar studenten van het NFTA. Ik vond hem heel herkenbaar en wat mij betreft is het een aanrader.

Zelf heb ik me ooit aangemeld op Hyves en heb mezelf binnen een maand virtueel laten verdwijnen. Op Facebook heb ik mezelf nooit geregistreerd. Af en toe kijk ik weleens rond op beide netwerksites, ik blijf dus wel een beetje op de hoogte van wat er allemaal zo'n beetje speelt. Maar voor mij hoeft het dus niet. Ik heb geen zin om 'gevonden' te worden door allemaal mensen uit het verleden en heden en mijn handel en wandel bloot te geven.

Welke overwegingen hebben jullie om wel of niet mee te doen aan netwerksites en hoe herkenbaar is voor jullie deze docu?
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 10:53:

Ik weet hoe het werkt ja, maar ik vraag me af hoe het kan dat iemand totaal niet te googlen is. Bij wat voor baan kan dat nog?Ik ben niet te googlen! Hulpverlening...
quote:Cateautje schreef op 03 november 2010 @ 10:39:

[...]

Ik heb een internetnaam, die van mezelf blijft uit de ether.

Als ik solliciteer komen ze in ieder geval geen rare zaken tegen en daar valt ook wat voor te zeggen.Dat is precies wat ik bedoel; je denkt toch zelf na voor je iets neerzet op FB of waar dan ook? Bij mij niks geks te vinden, hoor, ook al heb ik FB en had ik Hyves. Het valt me op dat er ook wel erg krampachtig gedaan wordt rondom die dingen, soms. Wat heb je dan te verbergen? Vraag ik me af dan, he, ik beschuldig niemand ofzo.
quote:misspoez schreef op 03 november 2010 @ 11:06:

[...]

Dat is precies wat ik bedoel; je denkt toch zelf na voor je iets neerzet op FB of waar dan ook? Bij mij niks geks te vinden, hoor, ook al heb ik FB en had ik Hyves. Het valt me op dat er ook wel erg krampachtig gedaan wordt rondom die dingen, soms. Wat heb je dan te verbergen? Vraag ik me af dan, he, ik beschuldig niemand ofzo.Bij mij is inderdaad ook niets geks te vinden! Dat je op FB o.i.d. staat betekent niet per definitie dat je een exhibitionist bent die allerlei halve naaktfoto's van zichzelf neerzet..pff...Ben je inderdaad toch altijd nog zelf bij?
quote:Pink_lips schreef op 03 november 2010 @ 11:02:

[...]

Ik ook en daarom ben ik niet te vinden. Het is niet gezegd dat als je op FB staat dat je privacy weg is..

Precies, dat kun je zelf behoorlijk onder controle houden. Ik heb een facebook-account, woon in het buitenland en op die manier is het ideaal om de internationale contacten te onderhouden, maar als je op mijn naam googled, vind je niets, nog niet eens mijn facebook-pagina.

Als ik eens tijd heb zal ik die docu ook eens bekijken. Die nieuwe film The Social Network schijnt ook geweldig te zijn trouwens, zelfs mijn vriend was er lyrisch over, terwijl hij verder niets met computers heeft(letterlijk).
quote:misspoez schreef op 03 november 2010 @ 11:06:

[...]

Dat is precies wat ik bedoel; je denkt toch zelf na voor je iets neerzet op FB of waar dan ook? Bij mij niks geks te vinden, hoor, ook al heb ik FB en had ik Hyves. Het valt me op dat er ook wel erg krampachtig gedaan wordt rondom die dingen, soms. Wat heb je dan te verbergen? Vraag ik me af dan, he, ik beschuldig niemand ofzo.

Wat heeft dat er nou mee te maken, alsof je automatisch iets te verbergen zou hebben omdat je niet op dat gedoe zit te wachten.

Ik vind , vooral de laatste 10 jaar dat velen maar al te gemakkelijk hun privé in de media gooien, ik heb daar gewoon geen behoefte aan. Mijn zoon is ITer en vindt het alleen maar verstandig van me, dat ik zo zuinig met informatie over mezelf omspring op het internet en hij zal toch wel weten waar hij het over heeft.
quote:Pink_lips schreef op 03 november 2010 @ 11:08:

[...]

Bij mij is inderdaad ook niets geks te vinden! Dat je op FB o.i.d. staat betekent niet per definitie dat je een exhibitionist bent die allerlei halve naaktfoto's van zichzelf neerzet..pff...Ben je inderdaad toch altijd nog zelf bij?Nou ja, laten we wel wezen, ze zijn er! En wat ik ook héél vaak zie, is commentaren van mensen dat werk zo saai is/dat ze balen dat het maandag is/dat ze zo'n kater hebben, whatever, terwijl ze hun baas/leidinggevende/collega's ook op FB hebben. Domdomdom.
quote:Awnye schreef op 03 november 2010 @ 11:12:

[...]

Nou ja, laten we wel wezen, ze zijn er! En wat ik ook héél vaak zie, is commentaren van mensen dat werk zo saai is/dat ze balen dat het maandag is/dat ze zo'n kater hebben, whatever, terwijl ze hun baas/leidinggevende/collega's ook op FB hebben. Domdomdom.Zeker weten.Het hoeft niet eens over iets heftigs te gaan, vaak is een kleinigheidje al genoeg om in de problemen te komen, daar heb je niet eens zoiets als naaktfoto's voor nodig. Een verkeerde opmerking over een bepaald persoon, kan al genoeg zijn.
quote:Awnye schreef op 03 november 2010 @ 11:12:

[...]

Nou ja, laten we wel wezen, ze zijn er! En wat ik ook héél vaak zie, is commentaren van mensen dat werk zo saai is/dat ze balen dat het maandag is/dat ze zo'n kater hebben, whatever, terwijl ze hun baas/leidinggevende/collega's ook op FB hebben. Domdomdom.Ja, dat is inderdaad heel dom, die mensen snap ik ook niet! Maar zoals wij dus al zeggen, daar ben je zelf bij..
Bij mij precies het tegenovergestelde van Cateautje: voor mijn werk is het belangrijk dat ik gevonden kan worden op internet. Als ik niet vindbaar zou zijn, zou ik opdrachten mislopen. Dus ik maak graag en veel gebruik van mijn weblog, Linkedin, Twitter en Facebook. Ik wil zo vindbaar mogelijk zijn! Gelukkig vind ik het ook erg leuk.

Heb trouwens wel mijn Hyves - die heeft natuurlijk niks met werk te maken - verwijderd omdat ik ook niks met De Telegraaf te maken wil hebben.
erg leuk gemaakt die docu!
Waar is die docu op te zien? heb namelijk wel interesse.
quote:bloemetje11282 schreef op 03 november 2010 @ 11:18:

Waar is die docu op te zien? heb namelijk wel interesse.link in de OP
Retegoeie docu!

Ik was lid van Hyves en heb het dood laten bloeden. Kom, ondanks herhaalde verzoeken van deze ne gene niet op Face Book en niet op MSN, Twitter en andere sites.

Het kost me te veel aan privacy en te veel tijd.

En waarom achterdochtig worden als iemand niet te googlen valt?

Ik vind dat helemaal niet raar. De rest van de wereld heeft nml. niets te maken met hoe ik mijn leven leef en mijn leven indeel en met wie ik het wil delen. Alles te willen weten maakt beslist niet gelukkig.

Wat te denken van mensen die vanwege hun verleden, waarin ze misschien wel heel veel pijn en verdriet hebben liggen, juist die mensen uit hun leven willen weren?
Onwijs knullig, er zit een link bij
Leuke shortfilm! Ik heb hem geshared op mijn FB. ;)
Ik snap de hoofdrolspeler, heb er ook helemaal niets mee.

Dat getwitter vind ik ook zo'n onzin,bij elk plasje, dat de wereld in te gooien, waar zijn mensen in hemelsnaam mee bezig?
Ik zit wel op hyves en facebook. Ene voor in NL andere voor ook internationaal. Ik vind hyves eigenlijk prettiger.

Als je mij googled, kom je niet gelijk mij tegen, wel iemand de 7 heuvelenloop doet of andere hardloopactiviteiten. En een oud interview ooit met een tijdschrift, maar daar heb ik ook geen rare dingen in gezegd.

Ik heb hyves en facebook voor groot gedeelte dichtgespijkerd, maar ik laat wel graag sommige dingen zien, wat een eventuele nieuwe werkgever wat aan zou kunnen hebben. Zoals een mooie foto. Helaas heeft me dat nog niets opgeleverd
Later is nu
quote:Guinevieve schreef op 03 november 2010 @ 09:49:

Maar voor mij hoeft het dus niet. Ik heb geen zin om 'gevonden' te worden door allemaal mensen uit het verleden en heden en mijn handel en wandel bloot te geven.

Kijk de docu Erasing David eens... het is tegenwoordig onmogelijk om niet "gevonden" te worden, mede door elektronisch betalen, je telefoon met GPS etc.
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 10:53:

Ik weet hoe het werkt ja, maar ik vraag me af hoe het kan dat iemand totaal niet te googlen is. Bij wat voor baan kan dat nog?

De meeste werkgevers gooien toch hopelijk de namen van hun personeel niet zomaar het internet op. Ik vraag me ook af of dit zonder toestemming van de werknemers mag.

In ieder geval is er voor een groot aantal werkgevers ook geen enkele reden waarom ze hun kantoorpersoneel, schoonmaakpersoneel, administratieve ondersteuning, IT'ers, enz. enz. via het internet bekend moeten maken.
Facebook is erg leuk als je idd vrienden en familie in het buitenland hebt. Foto´s van een net geboren kindje of een bruiloft. Je blijft veel makkelijker in contact dan via telefoon of e-mail.
Waar ik trouwens niet altijd bij stilstond, is dat mensen ook gaan kijken wat je bij anderen neergezet hebt. Een collega maakte eens een opmerking, die hij alleen bij één van mijn vrienden gelezen kon hebben. Daar houd ik nu dus ook rekening mee. Zelf doe ik zoiets nooit, eigenlijk..
Later is nu
quote:Ephemera schreef op 03 november 2010 @ 11:54:

[...]

De meeste werkgevers gooien toch hopelijk de namen van hun personeel niet zomaar het internet op. Ik vraag me ook af of dit zonder toestemming van de werknemers mag.

In ieder geval is er voor een groot aantal werkgevers ook geen enkele reden waarom ze hun kantoorpersoneel, schoonmaakpersoneel, administratieve ondersteuning, IT'ers, enz. enz. via het internet bekend moeten maken.Duh.. Hoewel veel personeel van kantoren wel zo te vinden is, met foto erbij. Mijn bedrijf niet (te groot denk ik), maar het ligt aan de aard van het werk he, of dat publiek is of niet, of het de media raakt etc etc
Docu is wel ok. Ben het niet met hem eens. Ben te nieuwsgierig naar andere mensen en vind het inderdaad leuk om berichtjes te krijgen.Wordt er ook vrolijk van....
Ach de regels zijn vrij simpel.

Als je niet te makkelijk gevonden wilt worden niet je echte naam gebruiken.

Als je geen oude bekenden op je profiel wilt, alles afschermen en die ongewilde oude bekenden gewoon niet accepteren als vriend.

Geen dingen op internet zetten waarvan je niet wilt dat anderen dat weten.
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 11:59:

[...]

Duh.. Hoewel veel personeel van kantoren wel zo te vinden is, met foto erbij. Mijn bedrijf niet (te groot denk ik), maar het ligt aan de aard van het werk he, of dat publiek is of niet, of het de media raakt etc etcEn daarmee beantwoord je je eigen vraag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven