Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
quote:Frizz schreef op 17 juni 2014 @ 00:38:

Die cijfers over misbruik. Realiseer je dat de daders niet persé de pleegouders zijn. Dat kunnen ook andere kinderen zijn of mensen die bij het gezin betrokken zijn.

119.000 kinderen worden mishandeld elk jaar, verweg de meeste door hun bloedeigen ouders.

Elke week sterft er een kind als gevolg van geweld, meestal door zijn bloedeigen ouders.

Maar miep lekker door over BJZ en over al die imcompetente pleegouders hoor.
en voor de volledigheid hier info over de VOG

https://www.justis.nl/producten/vog/
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 00:45:

[...]

dat klopt niet. Dan krijg je een VOG, daarna volg je de procedure, je krijgt huisbezoeken, moet op cursus en als dat allemaal achter de rug is krijg je de Geen Bezwaar van de raad.Met andere pleegzorginstellingen heb ik geen ervaring, maar ik weet van 1 pleegzorginstelling dat "de procedure" 2 gesprekken aan huis zijn.En, ja, op een cursus kan je je met een normale intelligentie en met slechte bedoelingen prima heel leuk voordoen, Eerste keer uitleg van het formulier dat ingevuld moet worden. tweede keer ingevulde formulier de vragen doornemen en toelichten. Dan in die tussentijd krijg je de geen bezwaar verklaring van de raad een keertje toegestuurd. Die stuur je dan netjes op naar het pleegzorgbureau en dat is het dan.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 00:49:

en voor de volledigheid hier info over de VOG

https://www.justis.nl/producten/vog/Mij hoef je die VOG echt niet uit te leggen, echt niet. Ik houd niet van liegen, ik zou het ook niet doen op een forum, maar geloof me, ik weet precies hoe het werkt om iemand in het pleegouderbestand te laten komen van in ieder geval 1 pleegouderbureau.
het kan dat de instellingen verschillende procedures volgen, maar de Verklaring GB geldt voor alle pleegouders en is iets anders dan een VOG
Zou er ook een musical komen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 00:55:

het kan dat de instellingen verschillende procedures volgen, maar de Verklaring GB geldt voor alle pleegouders en is iets anders dan een VOGNatuurlijk, daar heb ik het ook over, het door de raad van de kinderbescherming opgestuurde verklaring omtrent geen bezwaar met vrouwe justitia er op. Ik heb het idee dat we langs elkaar heen zitten te praten. De rvdk onderzoekt vooraleer dit formulier af te geven of je ooit met justitie in aanraking bent geweest en of de medewoners van 18 jaar en ouder met justitie in aanraking zijn geweest. Meer onderzoeken ze echt niet, echt waar niet. Ze gaan niet naar je buren, vrienden, familie, niet naar je werk, niet naar de school van je eigen kinderen, nada, noppes. En dat bedoel ik dus met die wassen neus. Er lopen genoeg mensen rond die crimineel zijn en nog nooit zijn gepakt, ik noem maar wat.
bij veel instellingen wordt er naast een introductieprogramma ook een medisch verklaring gevraagd en een antecendentenonderzoek gedaan
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 00:46:

[...]

Dat is echt onzin. De VOG wordt opgevraagd bij justitie de Geen Bezwaar wordt afgegeven door de raad. Jouw bron liegt.

https://www.pleegzorg.nl/ ... e_kwaliteitskader_DEF.pdfPleegzorg regelt de aanvraag, die geeft je het formulier wat je moet ondertekenen, neemt het weer mee en enige weken later krijg je een brief van de rvdk met daarin met een begeleidend schrijven een Verklaring Omtrend Geen Bezwaar.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:06:

bij veel instellingen wordt er naast een introductieprogramma ook een medisch verklaring gevraagd en een antecendentenonderzoek gedaanDat wordt ook gemeld, dat dat onderdeel KAN uitmaken van de selectieprocedure, en dat zullen ze ook doen als je bijvoorbeeld aangeeft dat je een ziekte hebt of een depressie hebt gehad. Bij het pakketje zit ook een brief die je moet ondertekenen dat je geen bezwaar hebt dat ze info vragen bij de huisarts. Maar die wordt niet meegenomen als je dus aangeeft "helemaal gezond" te zijn.
ik ken hele andere situaties hoor.
quote:netniet schreef op 17 juni 2014 @ 01:01:

[...]

Natuurlijk, daar heb ik het ook over, het door de raad van de kinderbescherming opgestuurde verklaring omtrent geen bezwaar met vrouwe justitia er op. Ik heb het idee dat we langs elkaar heen zitten te praten. De rvdk onderzoekt vooraleer dit formulier af te geven of je ooit met justitie in aanraking bent geweest en of de medewoners van 18 jaar en ouder met justitie in aanraking zijn geweest. Meer onderzoeken ze echt niet, echt waar niet. Ze gaan niet naar je buren, vrienden, familie, niet naar je werk, niet naar de school van je eigen kinderen, nada, noppes. En dat bedoel ik dus met die wassen neus. Er lopen genoeg mensen rond die crimineel zijn en nog nooit zijn gepakt, ik noem maar wat.Verklaring van geen bezwaar geldt vanaf 12 jaar, niet vanaf 18.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:06:

bij veel instellingen wordt er naast een introductieprogramma ook een medisch verklaring gevraagd en een antecendentenonderzoek gedaanDaar ga je al ,programma's en cursussen volgen bij allemaal, bij veel instellingen een antecedentenonderzoek, dat zou zo maar kunnen, maar niet bij alle, bij 1 in ieder geval niet.
dat beweer jij.

Mijn ervaring is heel anders
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:10:

ik ken hele andere situaties hoor.Dat kan, ik geloof je direct, maar de situatie die ik beschrijf bestaat ook,
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:13:

dat beweer jij.

Mijn ervaring is heel andersOh sabbatical, als we samen onder 4 ogen hier waren kon ik je wat meer vertellen. Ik begrijp dat het moeilijk is, nu moet je me op mijn al dan niet blauwe ogen vertrouwen.
Ik kan het me niet voorstellen, maar als jij zeker weet dat dat zo is dan moet je dat melden bij de Raad.
Ik word hier eerlijk gezegd best verdrietig van dat hier zo over deze problematiek heen gewalst wordt.

De overheid heeft zelfs een plan van aanpak opgesteld om het misbruik binnen jeugdzorg terug te dringen.

Men erkent hier ook het probleem gezien slachtoffers van seksueel misbruik binnen jeugdzorg en pleeggezinnen een financiële tegemoetkoming kunnen aanvragen voor de geleden schade .

Daar bestaat sinds 2013 een schadefonds voor.

Ik ben blij te lezen dat er kennelijk al stappen ondernomen worden sinds twee jaar om dit probleem terug te gaan dringen.

Ik ben zelf ook slachtoffer van seksueel misbruik en ik krijg echt een flinke bal in mijn maag dat het kennelijk erg is dat je iets over dit probleem zegt ten opzichte van pleegouders, het slecht van mij is dat ik hardop zeg dat het gebeurd .

Althans, zo voelt dat voor mij.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:17:

Ik kan het me niet voorstellen, maar als jij zeker weet dat dat zo is dan moet je dat melden bij de Raad.Wat moet ik melden bij de raad? Die raad geeft toch zelf die verklaring omtrent gedrag af? Ik ga toch niet over de criteria en wat ze onderzoeken?
quote:netniet schreef op 17 juni 2014 @ 01:21:

[...]

Wat moet ik melden bij de raad? Die raad geeft toch zelf die verklaring omtrent gedrag af? Ik ga toch niet over de criteria en wat ze onderzoeken?Ze krijgen ook info van de instelling. En anders meldt je het bij onze vriend de kinderombudsman.
Ik denk dat je het niet begrijpt. Je kan ook een verklaring omtrent gedrag van de raad krijgen zonder traject van pleegzorg. Andersom wil het ook niet zeggen dat je per definitie geschikt wordt gevonden door de pleegzorgorganisatie als pleegouder als je VOG op zak hebt of zo. Dat zijn 2 verschillende zaken.
Conny het topic gaat niet over misbruik in pleeggezinnen. Dus logisch dat daar niet bij stil gestaan wordt. Anders open je toch even zelf een topic daarover?
quote:mamavk schreef op 17 juni 2014 @ 00:41:

[...]

En jij denkt dat jij het beter kan? Vertel eens hoe pleegouders gescreend zouden moeten worden? Hoe filter je al die rotte appels er uit dan?

Denk je dat het de mensen die deze kinderen plaatsen geen donder uitmaakt of het wel een 'goed' gezin is? Dat ze zelf niet liever willen dat alleen mensen met echt goede bedoelingen zich aanmelden?

Je mag best zeggen dat er fouten gemaakt worden en het kan natuurlijk beter, maar dat kan het altijd.

Iedere fout met een kwetsbare doelgroep is 1.000x erger dan een fout van een ander, maar deze fout ligt niet alleen aan de plaatser van het kind, maar vooral aan degene die zich met slechte bedoelingen aanmeldt.Gelukkig vind de overheid ook dat het beter kan, moet zelfs .
quote:netniet schreef op 17 juni 2014 @ 01:23:

Ik denk dat je het niet begrijpt. Je kan ook een verklaring omtrent gedrag van de raad krijgen zonder traject van pleegzorg. Andersom wil het ook niet zeggen dat je per definitie geschikt wordt gevonden door de pleegzorgorganisatie als pleegouder als je VOG op zak hebt of zo. Dat zijn 2 verschillende zaken.VOG en VGB zijn twee verschillende dingen. De VOG wordt afgegeven door justitie en De VGB door de raad
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 juni 2014 @ 01:22:

[...]

Ze krijgen ook info van de instelling. En anders meldt je het bij onze vriend de kinderombudsman.Welnee, die kunnen gewoon rechtuit zeggen dat ze je niet geschikt vinden, dan gaan ze die hele VOG aanvraagformulier niet aan je geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven