Actueel
alle pijlers
Fitna The Movie - online
donderdag 27 maart 2008 om 19:06
donderdag 27 maart 2008 om 20:17
Dankjewel Fleurtje, ben blij dat je me begrijpt. Nu zal ik niet zo gauw verkondigen dat ik me wel in het filmpje kan vinden (want na circa 40% gezien te hebben liep ie echt vast en ik heb niet zo'n zin om mijn hele avond aan Geert Wilders te besteden).
Mijn eerste reactie na het lezen van de citaten uit de Koran (die voor mij wel degelijk nieuw waren) was de vergelijking met een ander boek (wat ik ook nog nooit gelezen heb) uit onze geschiedenis, M.K. door de heer A.H. Ik weet niet of deze vergelijking bij de aanhangers van de Koran wel zo in de smaak zal vallen. (ik wil er overigens niemand mee kwetsen, sorry als dat wel gebeurt)
Mijn eerste reactie na het lezen van de citaten uit de Koran (die voor mij wel degelijk nieuw waren) was de vergelijking met een ander boek (wat ik ook nog nooit gelezen heb) uit onze geschiedenis, M.K. door de heer A.H. Ik weet niet of deze vergelijking bij de aanhangers van de Koran wel zo in de smaak zal vallen. (ik wil er overigens niemand mee kwetsen, sorry als dat wel gebeurt)
donderdag 27 maart 2008 om 20:19
Ik denk niet dat het ligt aan die mensen die zich terugtrekken, maar eerder aan diegenen die haat oproepen en uitvoeren.
Zijn alle Moslims verkeerd, tuurlijk niet. Maar zitten er tussen die wel degelijk een gevaar vormen: JA! En dat gegeven moet niet genegeerd worden om vooral de goeie maar niet voor het hoofd te stoten.
anoniem_17856 wijzigde dit bericht op 27-03-2008 20:20
Reden: Ik was nog niet klaar haha
Reden: Ik was nog niet klaar haha
% gewijzigd
donderdag 27 maart 2008 om 20:19
Nou ik heb de film ook gezien en ik moet zeggen dat ik er een naar gevoel aan heb overgehouden. De film op zich vond ik niet zo heel schokkend, de beelden waren al bekend en ik had bij Wilders ook niets anders verwacht dan alleen het slechte uit de Koran naar boven te halen.
Wat ik wel opvallend vond was de cartoon aan het einde, waarvan gesuggereerd werd dat een bom in de tulband ontploft. En het 'net alsof' scheuren van een blazijde uit de Koran. Ik vrees dat extremisten door de film en mede door deze stukjes weer een goede aanleiding hebben gezien om verder te gaan met het terroriseren van niet-moslims. En ik ben eerlijk gezegd wel bang dat straks in Nederland ook zoiets heftigs zal gebeuren als in NY, Londen en Madrid. En daar zit ik toch echt niet op te wachten, Na deze aanslagen ben ik tijdelijk wel 'bang' geweest dat zoiets ook in Nederland zou gebeuren, dat was een beetje weg, tot het gepraat rond deze film. Ik als niet gelovige Nederlander zit er echt niet op te wachten dat er hier wat gebeurt door het tonen van deze film.
Wat ik wel opvallend vond was de cartoon aan het einde, waarvan gesuggereerd werd dat een bom in de tulband ontploft. En het 'net alsof' scheuren van een blazijde uit de Koran. Ik vrees dat extremisten door de film en mede door deze stukjes weer een goede aanleiding hebben gezien om verder te gaan met het terroriseren van niet-moslims. En ik ben eerlijk gezegd wel bang dat straks in Nederland ook zoiets heftigs zal gebeuren als in NY, Londen en Madrid. En daar zit ik toch echt niet op te wachten, Na deze aanslagen ben ik tijdelijk wel 'bang' geweest dat zoiets ook in Nederland zou gebeuren, dat was een beetje weg, tot het gepraat rond deze film. Ik als niet gelovige Nederlander zit er echt niet op te wachten dat er hier wat gebeurt door het tonen van deze film.
donderdag 27 maart 2008 om 20:24
Alleen al het gegeven dat mensen bang worden dat er hier ook zoiets zou kunnen gebeuren omdat deze film is vertoond, dáár word ik nou beroerd van...
Het is toch te gek voor woorden dat je bang moet zijn omdat er een film word uitgezonden?!? Als dit soort zaken niet meer kunnen dan laten we ons echt leiden door angst..
Het is toch te gek voor woorden dat je bang moet zijn omdat er een film word uitgezonden?!? Als dit soort zaken niet meer kunnen dan laten we ons echt leiden door angst..
donderdag 27 maart 2008 om 20:25
Daar zeg je wat. In hoeverre is dit Wilders en de film aan te rekenen? We zetten allemaal onze fiets op slot ondanks het feit dat diefstal verboden is. We lopen niet semi-poedelnaakt door lugubere straten. Nederland bombardeert niet zomaar andere landen en we schijten niet zomaar in de tuin van de buurman, want we weten dat er consequenties aan verbonden zijn.
Ik hoop daarom ook dat Wilders enigszins nadenkt over wat er misschien kan komen en in hoeverre hij verantwoording wil opnemen. Misschien boeit hem dat niet omdat hij beveiligd wordt. De rest van Nederland heeft die beveiliging niet en staat bloot aan de grillen van de geflipte moslim.
donderdag 27 maart 2008 om 20:26
Maar dat is nou juist het probleem nu. Wij wijzen met zijn allen naar Wilders als er wat gebeurt, wegens dat filmpje. Terwijl Wilders feitelijk gewoon gebruik maakt van zijn rechten. Ben ik het met hem eens? Neuh, ben geen fan zeg maar. Maar dat betekend niet dat ik hem als schuldige zie als er wat gebeurt.
Niet degene die zijn/haar mond opentrekt, maar degene die dat wil voorkomen desnoods met geweld, is de schuldige.
Niet degene die zijn/haar mond opentrekt, maar degene die dat wil voorkomen desnoods met geweld, is de schuldige.
donderdag 27 maart 2008 om 20:28
Ik ben het wel eens met Elvan B. Wilders loopt inderdaad lekker beschermd rond en de rest van Nederland niet. De verantwoordelijkheid ligt dan uiteraard bij de extremisten die zoiets zouden doen, maar ik vind wel dat Wilders, ondanks vrijheid van meningsuiting, zich momenteel op glad ijs begeeft voor Nederland en zijn burgers op zich!
donderdag 27 maart 2008 om 20:30
donderdag 27 maart 2008 om 20:30
Na alle ophef had hij best een gezonde balans kunnen opmaken. De discussie over extremisme verwatert op een gegeven moment, maar misschien zit een Nederlandse wijk eerdaags aan te kijken tegen een gapend gat wat ooit een schoolplein was.
We vergeten dat mensen die aanslagen plegen geen moer te verliezen hebben, maar wij hier alles. Waarom zou je als volksvertegenwoordiger je volk op het spel te zetten voor een discussie die over een aantal jaar wellicht niets meer voorstelt. Is er dan echt geen andere manier?
We vergeten dat mensen die aanslagen plegen geen moer te verliezen hebben, maar wij hier alles. Waarom zou je als volksvertegenwoordiger je volk op het spel te zetten voor een discussie die over een aantal jaar wellicht niets meer voorstelt. Is er dan echt geen andere manier?
donderdag 27 maart 2008 om 20:32
Mee eens. Ik vind het knip- en plakwerk van het eerste uur. Zeer eenzijdig en zonder nuance. De beelden van dat meisje van 3 en een half vind ik stuitend. Een kind van deze leeftijd neemt direct aan wat volwassenen tegen haar zeggen. Nu lijkt het alsof een kind al op zo'n jonge leeftijd een genuanceerd beeld heeft van (in dit geval) Joden. Wedden dat je met een beetje moeite ergens in de Randstad eenzelfde opname kan maken met een kind dat vergelijkbare uitspraken doet over donkere mensen?
Over Christenen kun je eenzelfde film maken met beelden van overleden kinderen die uit geloofsovertuiging niet ingeënt waren tegen een bepaalde ziekte. Of moordpartijen van Christelijke milities in Afrika, referenties aan de kruistochten etc.
Werkelijk prutswerk dat Wilders wat mij betreft nog veel ongeloofwaardiger maakt dan ik 'm al vond.
donderdag 27 maart 2008 om 20:32
donderdag 27 maart 2008 om 20:34