Formatie is begonnen

24-11-2023 17:12 1590 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkiezingen achter de rug en de formatie is begonnen.
Gom van Strien van PVV is de verkenner.
De eerste verrassing is al binnen van de VVD die niet in een kabinet willen maar wel willen gedogen.
Daar zijn Wilders, Omzicht en van der Plas niet zo blij mee.

Kan ik me wel wat bij voorstellen maar ik snap de VVD ook wel.
Kortom spannende tijden.
Ik ben in ieder benieuwd hoe dit gaat lopen.
Jullie ook?
oudebaas schreef:
17-04-2024 19:34
Ik zie CDA en NSC wel weer naar elkaar toegroeien. De PVV zal wel een factor blijven totdat Wilders er de brui aan geeft. Daarna verdwijnt de éénmanspartij en stemmen de miesmuizers weer op een andere verlosser.
Ik heb een vraag voor je, vraag me af of je hem goed kunt beantwoorden. De PVV is een vereniging. Een vereniging moet (minimaal) twee oprichters en één lid hebben. Geert Wilders is het enige lid en één van de oprichters. Wie is de andere oprichter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
17-04-2024 19:51
Ik heb een vraag voor je, vraag me af of je hem goed kunt beantwoorden. De PVV is een vereniging. Een vereniging moet (minimaal) twee oprichters en één lid hebben. Geert Wilders is het enige lid en één van de oprichters. Wie is de andere oprichter?
Het tweede lid is een stichting waarvan Wilders bestuurder is.
Het is bijna dezelfde constructie als indertijd de NSB. Hier was Mussert het enige echte lid. De overige “leden” waren eigenlijk donateurs, maar zelfs donateurs wil Wilders niet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
18-04-2024 11:06
Het tweede lid is een stichting waarvan Wilders bestuurder is.
Het is bijna dezelfde constructie als indertijd de NSB. Hier was Mussert het enige echte lid. De overige “leden” waren eigenlijk donateurs, maar zelfs donateurs wil Wilders niet.
De tweede oprichter, maar verder goed :yes:

Na jaren van afgrijselijk corrupt links bestuur hebben we nu eindelijk een echte transparante en democratische partij aan het roer, en die gaat het doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat lekker. Rutte is kwaad op Yesilgüz, Wilders verdraait opzettelijk de woorden van Timmermans en stuurt zijn trollenleger op hem af, BBB ontpopt zich steeds meer als een filiaal van de PVV, maar dan met leden en Omtzigt blijft weifelen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Met name het verdraaien van de (onschuldige) woorden van Timmermans is meer dan kwalijk.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Gemberthee schreef:
22-04-2024 19:08
Met name het verdraaien van de (onschuldige) woorden van Timmermans is meer dan kwalijk.
Ik snap eigenlijk niet wat het doel van Wilders daarvan is. Vinden zijn kiezers nu echt dat hun "grote held" hier een punt heeft?

Als zijn "rechtse" evenknieën zoals Trump, Bolsonaro of Milei huilend naar de politie zouden rennen om zoiets dan worden ze vierkant uitgelachen door hun eigen aanhang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat we binnenkort weer mogen gaan stemmen… ik heb niet het idee dat dit gaat lukken…
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwvrouw schreef:
22-04-2024 22:25
Ik denk dat we binnenkort weer mogen gaan stemmen… ik heb niet het idee dat dit gaat lukken…
Ik hoop toch met heel mijn hart van niet. Ik hoor bizarre aantallen zetels in de peilingen voor de PVV. Als we nu verkiezingen krijgen, zijn we nog veel verder van huis. Afgezien van de geldverspilling die nieuwe verkiezingen met zich meebrengt.
dalmuti schreef:
22-04-2024 22:33
Ik hoop toch met heel mijn hart van niet. Ik hoor bizarre aantallen zetels in de peilingen voor de PVV. Als we nu verkiezingen krijgen, zijn we nog veel verder van huis. Afgezien van de geldverspilling die nieuwe verkiezingen met zich meebrengt.
Het is vooral een illustratie van de geestelijke armoede bij een groot deel van het electoraat. Die geloofden echt dat de VVD het vorige kabinet liet vallen vanwege die "enorme hordes" nareizigers die niet bestonden.

Doordat verschillende problemen maar voortsukkelen stemmen ze nu PVV omdat ze denken dat dat vooruitgang betekent. Linksom of rechtsom, als de PVV met een absolute meerderheid gaat morrelen aan de rechtsstaat en de onafhankelijke media dan kan zijn electoraat op basis van deze formatie al niet ontkennen dat ze het niet zagen aankomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwvrouw schreef:
22-04-2024 22:25
Ik denk dat we binnenkort weer mogen gaan stemmen… ik heb niet het idee dat dit gaat lukken…
Eerst komen er nog Europese verkiezingen aan. Een eventuele nieuwe verkiezing voor de tweede kamer kan pas na de zomer. Dan zijn we alweer bijna een jaar na de vorige verkiezingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwvrouw schreef:
22-04-2024 22:25
Ik denk dat we binnenkort weer mogen gaan stemmen… ik heb niet het idee dat dit gaat lukken…

Eerst is dan de 2e partij nog aan zet om een kabinet te kunnen vormen. Ik verwacht dat dat in beginsel wel zal lukken met VVD/NSC/D66 ofzo. En als dat niet gaat werken dan pas komen er nieuwe verkiezingen. Daar gaat behoorlijk wat tijd overheen nog eer het zover is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
22-04-2024 22:52
Eerst is dan de 2e partij nog aan zet om een kabinet te kunnen vormen. Ik verwacht dat dat in beginsel wel zal lukken met VVD/NSC/D66 ofzo. En als dat niet gaat werken dan pas komen er nieuwe verkiezingen. Daar gaat behoorlijk wat tijd overheen nog eer het zover is.
Niet automatisch. Dan moet Timmermans genoeg stemmen zoeken om een informateur aan te wijzen die die variant gaat onderzoeken. Op dit moment zie ik die meerderheid niet. Aan de andere kant is er wellicht ook een meerderheid nodig in de Tweede Kamer om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Dat zie ik ook niet gebeuren. (Al ligt formeel het recht om de Tweede Kamer te ontbinden bij de regering, ik zie ze dat niet doen zonder een directe opdracht van de Tweede Kamer, zeker aangezien het kabinet demissionair is).
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
23-04-2024 08:36
Niet automatisch. Dan moet Timmermans genoeg stemmen zoeken om een informateur aan te wijzen die die variant gaat onderzoeken. Op dit moment zie ik die meerderheid niet.
De sleutel ligt in handen van VVD en NSC. Zij kunnen in zee met óf PVV en BBB, óf met PvdA/GL en D66. Als zij de stekker uit de formatie trekken en de variant met Timmermans willen onderzoeken dan is daar een meerderheid voor. De huidige formatie stoppen en tegelijk niet een variant met PvdA/GL willen onderzoeken is geen optie, dan blokkeren ze alles. Nieuwe verkiezingen zullen juist VVD en NSC niet willen trouwens, ze zien de bui al hangen. Nieuwe verkiezingen als je nog maar één mogelijke samenstelling van een coalitie hebt onderzocht is sowieso een belediging van de kiezer, ga eerst maar eens alle opties echt onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwvrouw schreef:
22-04-2024 22:25
Ik denk dat we binnenkort weer mogen gaan stemmen… ik heb niet het idee dat dit gaat lukken…
Mee eens dat het niet gaat lukken. Ze zijn nu al zo lang met elkaar aan het praten en ik heb niet de indruk dat het echt ergens toe leidt.

Maar nieuwe verkiezingen, hopelijk niet. Er zijn nog andere partijen die het kunnen gaan proberen. Wordt dan wel zonder de PVV, wat wel een beetje gek is omdat ze de grootste zijn, maar ja, als het niet lukt met, dan maar zonder de PVV. En ook zonder de BBB lijkt me.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik verwacht dat er wel een regeerakkoord komt met deze 4 partijen. Er staat voor alle vier teveel op het spel.

Een kabinet met PvdA/GL gaat namelijk ook niet lukken, NSC is moeilijk in te passen en de VVD helemaal niet. Daarnaast gaat een dergelijk kabinet de migratieproblematiek (wat door de kiezer als verreweg het grootste probleem wordt gezien) niet proberen op te lossen. Gezien de verkiezingsuitslag en de huidige peilingen is dit wel wat heel veel kiezers willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
23-04-2024 09:24
De sleutel ligt in handen van VVD en NSC. Zij kunnen in zee met óf PVV en BBB, óf met PvdA/GL en D66. Als zij de stekker uit de formatie trekken en de variant met Timmermans willen onderzoeken dan is daar een meerderheid voor. De huidige formatie stoppen en tegelijk niet een variant met PvdA/GL willen onderzoeken is geen optie, dan blokkeren ze alles. Nieuwe verkiezingen zullen juist VVD en NSC niet willen trouwens, ze zien de bui al hangen. Nieuwe verkiezingen als je nog maar één mogelijke samenstelling van een coalitie hebt onderzocht is sowieso een belediging van de kiezer, ga eerst maar eens alle opties echt onderzoeken.
Je beschrijft precies de reden waarom de huidige vier partijen nog met elkaar om tafel zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle partijen weten dat nieuwe verkiezingen niets gaat oplossen. De verhoudingen komen wellicht anders te liggen, maar dat maakt het formeren niet perse makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
23-04-2024 12:56
Ik verwacht dat er wel een regeerakkoord komt met deze 4 partijen. Er staat voor alle vier teveel op het spel.

Een kabinet met PvdA/GL gaat namelijk ook niet lukken, NSC is moeilijk in te passen en de VVD helemaal niet. Daarnaast gaat een dergelijk kabinet de migratieproblematiek (wat door de kiezer als verreweg het grootste probleem wordt gezien) niet proberen op te lossen. Gezien de verkiezingsuitslag en de huidige peilingen is dit wel wat heel veel kiezers willen.
Het gemeenschappelijke doel is helemaal niet om de migratieproblematiek op te lossen. Dat is nog helemaal niet vastgesteld, hoeveel er natuurlijk wel over gehouwehoerd is gedurende de verkiezingen. Het enige officiele doel dat er nu ligt zijn de doelen die genoemd zijn in de informatie opdracht van de TK.

Het is voor elke partij anders en het valt nog echt te bezien welke meerderheid er gevormd gaat kunnen worden en hoe juist die meerderheid daar tegenaan kijkt.
PVV moet eens ophouden met doen alsof ze de zegen van het volk hebben gekregen e.d. Dat hebben ze namelijk niet. 75% procent heeft NIET voor PVV gestemd. Daar hebben ze gewoon rekening mee te houden. Als die meerderheid niet wil, wat PVV wil, dan kunnen ze dat gewoon vergeten.

"Als" nu blijkt na deze ronde dat met PVV geen zaken is te doen, dan kan de VVD het proberen met NSC, D66, GL/PVDA en nog wat kruimels. Ook kan kan wel degelijk lukken als die partijen eruit willen komen. Een dergelijk kabinet zal wel een enorm uitgedund kabinet worden, waar het heel lastig wordt om gemeenschappelijke beslissingen te maken.

Ondertussen regeert het huidige demissionaire kabinet gewoon door. Zou interessant zijn als de huidige MP Rutte eruit stapt omdat ie naar de Navo gaat. En hoe dat uberhaupt geregeld gaat worden. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de kamer besluit om een demissionair kabinet naar huis te sturen. Ook een demissionaire MP kan naar huis gestuurd worden.
De criteria om demissionaire bewindspersonen naar huis te sturen, liggen natuurlijk wel wat hoger. Je moet het dan wel verrekte bont maken.
Omdat iedereen weet dat het heel lastig kan zijn om dan weer een interim te vinden.

Is er eigenlijk een harde limiet voor hoe lang een formatie mag duren? Ik ben ook wel benieuwd of de PVV nog wel groter zal worden, als er ECHT nieuwe verkiezingen georganiseerd zouden worden en het blijkt gewoon dat de PVV de zaak verknald heeft.
kastella wijzigde dit bericht op 23-04-2024 14:50
Reden: percentage 63% klopte niet
0.08% gewijzigd
kastella schreef:
23-04-2024 14:00
Het gemeenschappelijke doel is helemaal niet om de migratieproblematiek op te lossen. Dat is nog helemaal niet vastgesteld, hoeveel er natuurlijk wel over gehouwehoerd is gedurende de verkiezingen. Het enige officiele doel dat er nu ligt zijn de doelen die genoemd zijn in de informatie opdracht van de TK.

Het is voor elke partij anders en het valt nog echt te bezien welke meerderheid er gevormd gaat kunnen worden en hoe juist die meerderheid daar tegenaan kijkt.
PVV moet eens ophouden met doen alsof ze de zegen van het volk hebben gekregen e.d. Dat hebben ze namelijk niet. 63% procent heeft NIET voor PVV gestemd. Daar hebben ze gewoon rekening mee te houden. Als die meerderheid niet wil, wat PVV wil, dan kunnen ze dat gewoon vergeten.

"Als" nu blijkt na deze ronde dat met PVV geen zaken is te doen, dan kan de VVD het proberen met NSC, D66, GL/PVDA en nog wat kruimels. Ook kan kan wel degelijk lukken als die partijen eruit willen komen. Een dergelijk kabinet zal wel een enorm uitgedund kabinet worden, waar het heel lastig wordt om gemeenschappelijke beslissingen te maken.

Ondertussen regeert het huidige demissionaire kabinet gewoon door. Zou interessant zijn als de huidige MP Rutte eruit stapt omdat ie naar de Navo gaat. En hoe dat uberhaupt geregeld gaat worden. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de kamer besluit om een demissionair kabinet naar huis te sturen. Ook een demissionaire MP kan naar huis gestuurd worden.
De criteria om demissionaire bewindspersonen naar huis te sturen, liggen natuurlijk wel wat hoger. Je moet het dan wel verrekte bont maken.
Omdat iedereen weet dat het heel lastig kan zijn om dan weer een interim te vinden.

Is er eigenlijk een harde limiet voor hoe lang een formatie mag duren? Ik ben ook wel benieuwd of de PVV nog wel groter zal worden, als er ECHT nieuwe verkiezingen georganiseerd zouden worden en het blijkt gewoon dat de PVV de zaak verknald heeft.
De kiezer heeft wel gekozen met migratie als belangrijk/het belangrijkste punt, een meerderheid van alle kiezers wilde ten tijde van de verkiezingen de migratie naar beneden hebben: https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... lak-opvang

Onterecht dat ze dit als grootste probleem zien naar mijn mening, maar dit is wel hoe heel veel kiezers hier tegenaan kijken. Het maakt dus niet uit wat voor kabinet je vormt en met welke partijen, zolang de kiezer zich op dit punt niet serieus genoeg genomen voelt zie ik de PVV alleen maar verder stijgen, totdat er na volgende verkiezingen geen coalitie meer nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sja, dat iet het lastige met de democratie die we hebben. Zodra de kiezer zijn zegje heeft gedaan, dan mogen de 150 volksvertegenwoordigers dat echt precies zo oplossen, zoals zij denken dat goed is voor het land.

Pas bij de volgende verkiezingen mogen de kiezers daarover oordelen, niet eerder.

En of die kiezer nu op PVV heeft gestemd omdat ze een gratis tandarts wilden OF omdat ze minder asielinstroom willen, dat is totaal niet relevant. Nu zitten er 37 personen in de TK die nu met 113 andere volksvertegenwoordiger een regering mogen mogen gaan proberen te vormen.

En ik mag werkelijk hopen dat die kiezers niet zo stom zijn om nog meer van die onbenullen in het parlement te zetten als je al ziet hoe goed dit gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
23-04-2024 09:24
De sleutel ligt in handen van VVD en NSC. Zij kunnen in zee met óf PVV en BBB, óf met PvdA/GL en D66. Als zij de stekker uit de formatie trekken en de variant met Timmermans willen onderzoeken dan is daar een meerderheid voor. De huidige formatie stoppen en tegelijk niet een variant met PvdA/GL willen onderzoeken is geen optie, dan blokkeren ze alles. Nieuwe verkiezingen zullen juist VVD en NSC niet willen trouwens, ze zien de bui al hangen. Nieuwe verkiezingen als je nog maar één mogelijke samenstelling van een coalitie hebt onderzocht is sowieso een belediging van de kiezer, ga eerst maar eens alle opties echt onderzoeken.

Ja, ik deel deze analyse. VVD en NSC hebben simpelweg 3 opties:
1) Eruit komen met PVV en BBB
2) Eruit komen met GL/PvdA en D66
3) Nieuwe verkiezingen

Alle opties klinken bijzonder onaantrekkelijk voor beide partijen.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
23-04-2024 15:44
Ja, ik deel deze analyse. VVD en NSC hebben simpelweg 3 opties:
1) Eruit komen met PVV en BBB
2) Eruit komen met GL/PvdA en D66
3) Nieuwe verkiezingen

Alle opties klinken bijzonder onaantrekkelijk voor beide partijen.
In optie 2 : D66 kun je ook door BBB vervangen of door CDA/CU.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
23-04-2024 16:49
In optie 2 : D66 kun je ook door BBB vervangen of door CDA/CU.

Lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat GL/PvdA in een kabinet stapt met VVD, NSC en BBB. En voor GL/PvdA ligt de combi met VVD/NSC/CDA/CU ook niet erg voor de hand. Sowieso heb je er dan een 5e partij bij. Bovendien zie ik zowel CDA als CU niet snel meedoen aan een nieuw kabinet.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
23-04-2024 17:36
Lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat GL/PvdA in een kabinet stapt met VVD, NSC en BBB. En voor GL/PvdA ligt de combi met VVD/NSC/CDA/CU ook niet erg voor de hand. Sowieso heb je er dan een 5e partij bij. Bovendien zie ik zowel CDA als CU niet snel meedoen aan een nieuw kabinet.
Maar voor de VVD is het fijner om er een minder linkse partij bij te hebben. En GroenLinks-PvdA kan niet zonder de VVD en NSC. Dus die hebben ook iets te eisen. Maar goed ik zie het nog niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
23-04-2024 08:36
Niet automatisch. Dan moet Timmermans genoeg stemmen zoeken om een informateur aan te wijzen die die variant gaat onderzoeken. Op dit moment zie ik die meerderheid niet. Aan de andere kant is er wellicht ook een meerderheid nodig in de Tweede Kamer om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Dat zie ik ook niet gebeuren. (Al ligt formeel het recht om de Tweede Kamer te ontbinden bij de regering, ik zie ze dat niet doen zonder een directe opdracht van de Tweede Kamer, zeker aangezien het kabinet demissionair is).
In Noorwegen, de VS en wellicht ook andere landen kunnen er geen tussentijdse verkiezingen voor het parlement worden gehouden. Wellicht zou dat hier ook een goed idee zijn, anders krijg je een toestand als in Israël waar in vier jaar tijd vijf keer een Knesset werd gekozen omdat ze er niet uitkeamen.

Ook kun je denken aan het Duitse systeem van de Konstruktives Misstrauensvotum . Daar kan het parlement alléén een regering wegsturen als ze direct met een nieuwe regering komen. In de huidige Nederlandse situatie zou dat betekenen dat het kabinet Rutte gewoon doorregeert totdat de Tweede Kamer een nieuwe regering presenteert.

Mocht de Tweede Kamer na het mislukken, omdat VVD en NSC niet met PVV kunnen regeren of vice versa, van de formatie toch besluiten tot nieuwe verkiezingen dan zal de PVV groeien, maar géén potentiële coalitiepartners meer hebben buiten hun bijwagentje BBB. De rechts autoritaire delen van het VVD en NSC electoraat switchen nu al naar PVV, dus NSC en VVD zijn weliswaar kleiner maar hebben dan geen last meer van een ontevreden rechtse achterban.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven