Geen paspoort voor veroordeelde pedoseksuelen?

23-02-2019 10:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen donderdag in het NRC.

Is dit serieus haalbaar of een stukje verkiezingsretoriek?

VVD, PVV, CDA en PvdA willen pedoseksuelen die onder toezicht van de reclassering staan, hun paspoort ontnemen. Een CDA-woordvoerder bevestigt dat een meerderheid in de Tweede Kamer achter het plan staat. Veroordeelde pedoseksuelen moeten volgens de Kamer niet kunnen reizen buiten de Europese Unie, om misbruik in verre landen te voorkomen. Volgens het CDA is het plan nodig omdat het toezicht op kindermisbruik in sommige landen gebrekkig is. Uit onderzoek van de World Tourism Organization van de VN blijkt dat onder meer Zuidoost-Azië een risicogebied voor kindermisbruik is. Of het juridisch haalbaar is om de ontneming van het paspoort vast te leggen in de wet, is onduidelijk. Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming, VVD) onderzoekt dat. (NRC)


Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als hulpmoeder bij schoolreisjes, juffenverjaardagen, workshops of muziekles ben ik in elk geval nooit om een VOG gevraagd.

Of ik zie er betrouwbaar uit, in een autofuik bij de grens met Duitsland mocht ik tot nu toe ook altijd direct doorrijden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 11:19
Hun zaakje eraf halen is efficienter dan hun paspoort innemen.
Want zonder pik laat een pedo kinderen met rust?
Alle reacties Link kopieren
sowieso paspoort afpakken zodat ze het land niet meer uit kunnen.

Verder alle zedenmisdadigers castreren, klaar is kees. Die lui verdienen het niet om ooit nog seksueel plezier te beleven aan wie of wat dan ook.

VOG is wassen neus. Als iemand nooit veroordeeld is, sta je ook niet geregistreerd.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-02-2019 12:05
Want zonder pik laat een pedo kinderen met rust?

als ze er geen gevoel meer bij hebben lijkt me kans iig stukken minder
Snoesje666 schreef:
23-02-2019 12:03
Als hulpmoeder bij schoolreisjes, juffenverjaardagen, workshops of muziekles ben ik in elk geval nooit om een VOG gevraagd.

Of ik zie er betrouwbaar uit, in een autofuik bij de grens met Duitsland mocht ik tot nu toe ook altijd direct doorrijden.

Klopt, ik vind dat scholen daarin erg laks zijn. Geen idee hoe het daar trouwens zit met die 'potjes'. Als ouders zelf moeten gaan betalen voor een VOG, zal het nog wel harder achteruit gaan met de ouderparticipatie op school.
Alle reacties Link kopieren
Als je ze niet op buitenlandse kindjes durft los te laten, moet je ze ook niet bij onze kindjes loslaten.

Strenger straffen dus.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Marigold1986 schreef:
23-02-2019 10:50
Dat zijn mensen uit maar een heel klein aantal landen...
Maar het scoort zo lekker op politiek vlak
Maar zonder paspoort, hoe moeten die mensen dan voldoen aan hun identificatieplicht?
Id-kaart kan natuurlijk, maar daarmee kunnen ze alsnog naar het buitenland, zij het binnen de eu.
En een rijbewijs heeft niet iedereen (bovendien is het volgens mij geen officieel identiteitsbewijs, maar ik kan me vergissen).
Anyway, ik vind het vooral symboolpolitiek. Fijn natuurlijk dat kinderen in Azië dan gevrijwaard blijven van enkele Nederlandse pedofielen, maar het lost uiteindelijk niks op.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 12:58
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
23-02-2019 11:14
Ik hoop dat niet dan andere mensen als argument gaan gebruiken "dan zullen ze eerder onze kinderen misbruiken," aangezien het ongeacht de nationaliteit van een kind even erg is als het dit soort wreedheden moet meemaken.
Een praktiserend pedoseksueel zal kansen zoeken waar deze zich ook bevindt. Dus ja, de kans is best aanwezig dat Nederlandse kinderen daarmee dan extra gevaar lopen.

Maar in Nederland zijn er wel meer drempels voor pedoseksuelen om niet-eigen kinderen te misbruiken, dan in veel van de landen die bekend staan om het pedo-sekstoerisme.

Onze ouders zijn alerter en hebben minder reden hun kinderen te “verkopen”, kinderen staan meer onder toezicht (verplicht naar school, consultatiebureaus, enz), we hebben systemen om vermoedens verplicht te melden, VOG’s om risico’s te beperken, reclassering om daders te volgen, enz.

In de landen waar pedoseksuelen hun heil zoeken, leven kinderen vaak op straat en zijn ze aan hun lot overgelaten, of worden ze zelfs door de ouders uit bijv armoede meegegeven, zonder dat er verder enig toezicht op hun welzijn is van bovenaf.

Natuurlijk betekent dit niet dat het in NL niet voorkomt. Was het maar waar. Maar het is hier wel een stuk gecompliceerder om dader te worden.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
23-02-2019 12:20

Anyway, ik vind het vooral symboolpolitiek. Fijn natuurlijk dat kinderen in Azië dan gevrijwaard blijven van enkele Nederlandse pedofielen, maar het lost uiteindelijk niks op.
Het schijnen er nogal veel te zijn.
Dat Nederland een plek inneemt in een beschamende top drie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Snoesje666 schreef:
23-02-2019 12:03
Als hulpmoeder bij schoolreisjes, juffenverjaardagen, workshops of muziekles ben ik in elk geval nooit om een VOG gevraagd.

Of ik zie er betrouwbaar uit, in een autofuik bij de grens met Duitsland mocht ik tot nu toe ook altijd direct doorrijden.
Gebeurt vaker niet bij vrijwilligersbaantjes.
Wettelijk schijnt het wel verplicht te zijn, maar ernstige gevolgen zal het niet hebben aangezien er zo losjes mee om lijkt te worden gegaan.
-Darkside- schreef:
23-02-2019 12:20
Maar zonder paspoort, hoe moeten die mensen dan voldoen aan het identificatieplicht?
Hier zat ik ook al aan te denken. En is het niet beter om het probleem in het land zelf aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 11:19
Hun zaakje eraf halen is efficienter dan hun paspoort innemen.
Ook zonder hun zaakje kunnen ze kinderen mishandelen.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
23-02-2019 12:29
Het schijnen er nogal veel te zijn.
Dat Nederland een plek inneemt in een beschamende top drie.
Hoeveel dan? "schijnen" is niet echt iets om wetgeving op te baseren. Als het er 10 zijn ga je een gigantische operatie aan met minimaal effect. Als je het over 10.000 hebt is het een ander verhaal.
anoniem_360188 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 12:42
21.46% gewijzigd
-Darkside- schreef:
23-02-2019 12:20
Maar zonder paspoort, hoe moeten die mensen dan voldoen aan het identificatieplicht?
Id-kaart kan natuurlijk, maar daarmee kunnen ze alsnog naar het buitenland, zij het binnen de eu.
En een rijbewijs heeft niet iedereen (bovendien is het volgens mij geen officieel identiteitsbewijs, maar ik kan me vergissen).
Anyway, ik vind het vooral symboolpolitiek. Fijn natuurlijk dat kinderen in Azië dan gevrijwaard blijven van enkele Nederlandse pedofielen, maar het lost uiteindelijk niks op.
Die krijgen een pedopas natuurlijk.

Ik vind het een goed idee en ik hoop dat veel meer landen dit overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Het biedt geen oplossing om niet geregisteerde pedoseksuelen en mensen die nog nooit hun neigingen gepraktizeerd hebben niet naar die landen te laten reizen om er kinderen te misbruiken.
Maar goed elk voorkomen incident is een groot voordeel.
Nadeel is als je dat echt goed wilt controleren je alle reisbewegingen naar bepaalde landen zou moeten screenen, als we dat ervoor over hebben prima maar het lijkt me wel een drastische maatregel, die ook veel geld kost.

Een idkaart houden de veroordeelden toch, want identificatieplicht, dat is een tweede nadeel, er zijn daarmee ook genoeg arme landen te bereizen waar je ook kinderen kan misbruiken.
Als ze daar begaan zijn met die kinderen zullen ze het paspoorten intrekken niet zien zitten.

Veroordeelde pedoseksuelen kunnen reizen met neppaspoorten, zeker buiten Europa, binnen Europa hebben ze een id kaart ter beschikking.

Nogmaals als het leed kan voorkomen vind ik deze optie het overwegen waard.
Misschien houdt het wel mensen tegen tot daders te worden.
Ik zie alleen haken en ogen.
Ik ben blij dat een meerderheid van de Tweede Kamer achter dit plan staat, wel vraag ik me af welk argument die minderheid heeft om hier tegen te zijn.
Nummer*Zoveel schreef:
23-02-2019 10:44
Het wordt onderzocht of het haalbaar is, staat er. Het zou mooi zijn als het inderdaad kan, lijkt mij een goede stap!

Mee eens. Prima plan.
freja schreef:
23-02-2019 13:44
Ik ben blij dat een meerderheid van de Tweede Kamer achter dit plan staat, wel vraag ik me af welk argument die minderheid heeft om hier tegen te zijn.
Het zal weer een berg belastinggeld kosten terwijl we er als NL burger helemaal geen profijt van hebben.
Als ze in NL nooit een vergrijp hebben gepleegd kunnen ze op hun jaarlijkse vakantie naar Thailand etc alsnog hun gang gaan.
Onzinuitgaven dus.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 14:14
Het zal weer een berg belastinggeld kosten terwijl we er als NL burger helemaal geen profijt van hebben.
Als ze in NL nooit een vergrijp hebben gepleegd kunnen ze op hun jaarlijkse vakantie naar Thailand etc alsnog hun gang gaan.
Onzinuitgaven dus.
Dan zou je dat wereldwijd moeten invoeren compleet met inreisverboden maar dan nog.
Er zullen altijd eerste vergrijpen blijven plaatsvinden en in niet alle gevallen van kindermisbruik volgt er een aangifte en of veroordeling.
Die maatregel is slechts een deel van de oplossing en de kosten en de baten zullen vergeleken worden.
De bron van al dit kwaad los je er niet mee op, namelijk dat mensen seks met kinderen willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 14:14
Het zal weer een berg belastinggeld kosten terwijl we er als NL burger helemaal geen profijt van hebben.
Als ze in NL nooit een vergrijp hebben gepleegd kunnen ze op hun jaarlijkse vakantie naar Thailand etc alsnog hun gang gaan.
Onzinuitgaven dus.
Natuurlijk heb je er als Nederlandse burger wel profijt van.
Je wordt namelijk onderdeel van een land dat het wettelijk verwerpt dat hun veroordeelde pedoseksuelen elders op de wereld verder kunnen gaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
23-02-2019 14:39
Natuurlijk heb je er als Nederlandse burger wel profijt van.
Je wordt namelijk onderdeel van een land dat het wettelijk verwerpt dat hun veroordeelde pedoseksuelen elders op de wereld verder kunnen gaan.
Ik ben het ook niet eens met het onzinuitgave argument.
Ik denk alleen dat het slechts een deeloplossing is, met haken en ogen.
Het voordeel dat je noemt maakt internationaal niet veel indruk als alleen Nederland die wet aan zou nemen.
Als het een effectief wapen moet zijn tegen hetgeen het wil tegengaan moeten grotere landen ook paspoorten intrekken cq niet uitgeven aan veroordeelde pedoseksuelen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-02-2019 12:10
Als je ze niet op buitenlandse kindjes durft los te laten, moet je ze ook niet bij onze kindjes loslaten.

Strenger straffen dus.
Wat zijn de straffen nu dan en wat moet het strenger?
Ik vind dat altijd zo populistisch "strenger straffen"

Iedere criminoloog zal je kunnen uitleggen dat alleen een grotere pakkans zorgt voor minder criminaliteit, grote pakkans in combinatie met begeleiding na het uitzitten van de straf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-02-2019 15:07
Wat zijn de straffen nu dan en wat moet het strenger?
Ik vind dat altijd zo populistisch "strenger straffen"

Iedere criminoloog zal je kunnen uitleggen dat alleen een grotere pakkans zorgt voor minder criminaliteit, grote pakkans in combinatie met begeleiding na het uitzitten van de straf.
Heel hoge straffen zouden niet praktizerende mensen met pedofiele gevoelens ook juist in de kast kunnen houden en ze dan toch ooit een reis naar een van die landen laten overwegen, misschien wel na contact met andere mensen met die gevoelens in een niet gezonde omgeving.
Normale straffen en een hoge pakkans zou ze eerder motiveren hulp te zoeken en geen dader te worden.
Dat zou ook goed voor de maatschappij zijn, wereldwijd.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
23-02-2019 13:44
Ik ben blij dat een meerderheid van de Tweede Kamer achter dit plan staat, wel vraag ik me af welk argument die minderheid heeft om hier tegen te zijn.
Omdat je mensen die hun straf al hebben uitgezeten disproportioneel benadeelt. Iemand de rest van zijn leven het recht op een paspoort ontzeggen is een zware maatregel en ook veroordeelde pedofielen hebben nog gewoon basale rechten.

Edit: ik zie nu overigens pas dat het gaat om pedofielen die nog onder toezicht van de reclassering staan, dan lijkt het me een prima plan.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven