Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:31
En waarmee spreek je mij aan als ik niet geheel als vrouw herkenbaar ben maar ook niet als man?Pientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 21:26Dat je dat nog moet vragen! Als je een onbekende van 80 aanspreekt met "Mien wilt u hier plaatsnemen", dan begrijp je het toch niet helemaal. Waarom is het onbeschoft als ik jou met mevrouw aanspreek? (Vooropgesteld dat je duidelijk als vrouw herkenbaar bent.)
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:34
Je dochter moet helemaal niets van Karwei, maar de meeste meisjes hebben nu eenmaal liever een prinsessenkamer. Als jouw dochter liever een piratenkamer wil dan is dat toch geen enkel probleem? Jij maakt er zelf een probleem van. Je kunt toch gewoon je schouders ophalen wat een ander ervan vindt?vrouwjagersma schreef: ↑05-08-2017 21:04Zo veel. Waarom liggen er op de meisjesafdeling bij de kledingzaken alleen shirts met bloemen en balletdanseressen en geen shirts met trekkers? Mijn jongste wil later graag piraat worden, maar volgens de Karweifolder moet ze een prinsessenkamer.
Ik ben een alleszins redelijke moeder, maar voldoe verder aan weinig vrouwenclichées. Ik moet altijd maar aanhoren, half grappend, hoe vreemd mijn interesses zijn. Waarom is er zoveel commentaar op vrouwen zonder lippenstift, of mannen met eyeliner.
Algemeen gesteld: waarom leggen wij zulke specifieke vrouw/man-beelden aan onszelf en onze kinderen op? Waarom lijkt het belangrijker te zijn binnen je hokje te passen dan gewoon een goed en deugdzaam mens te zijn?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:42
Ja precies dan probeer je het te omzeilen, en dat zou natuurlijk prima bij iedereen kunnen lijkt mij
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:44
Mijn kind heeft een kamer in de kleur van haar keuze, maak je geen zorgen. En ik trek me weinig aan van anderen, maar ik ben ook geen kwetsbaar kind. Het is heel makkelijk om aan de kant te staan en te zeggen "haal gewoon je schouders op", maar als jij jong bent en onzeker over jezelf (ik heb het nu niet over mijn kind, maar over jongeren vooral), dan is het heel lastig als je altijd en overal merkt dat mensen jou afwijkend vinden. Een beetje begrip is soms alles wat mensen nodig hebben. En dat kost helemaal niets.Pientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 21:34Je dochter moet helemaal niets van Karwei, maar de meeste meisjes hebben nu eenmaal liever een prinsessenkamer. Als jouw dochter liever een piratenkamer wil dan is dat toch geen enkel probleem? Jij maakt er zelf een probleem van. Je kunt toch gewoon je schouders ophalen wat een ander ervan vindt?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:52
Als je het probeert te omzeilen wordt het heel ongemakkelijk. Ik zie niet in waarom ik mij standaard in allerlei bochten moet wringen, omdat heel misschien één persoon er een probleem van maakt als hij of zij met mijnheer of mevrouw wordt aangesproken. Daarnaast blijft het beleefder om iemand met mevrouw of mijnheer aan te spreken. Dat geldt ook voor correspondentie.
In jouw geval zou ik het dus omzeilen, omdat ik blijkbaar niet duidelijk kan zien of je een man of vrouw bent. Als het echter wel duidelijk is, bijvoorbeeld omdat je een baard hebt dan noem ik je gewoon mijnheer.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:55
Ik heb geen baardPientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 21:52Als je het probeert te omzeilen wordt het heel ongemakkelijk. Ik zie niet in waarom ik mij standaard in allerlei bochten moet wringen, omdat heel misschien één persoon er een probleem van maakt als hij of zij met mijnheer of mevrouw wordt aangesproken. Daarnaast blijft het beleefder om iemand met mevrouw of mijnheer aan te spreken. Dat geldt ook voor correspondentie.
In jouw geval zou ik het dus omzeilen, omdat ik blijkbaar niet duidelijk kan zien of je een man of vrouw bent. Als het echter wel duidelijk is, bijvoorbeeld omdat je een baard hebt dan noem ik je gewoon mijnheer.
Het lijkt netter om meneer of mevrouw te zeggen maar als er een ander woord in het leven geroepen wordt waarmee je iedereen kan aanspreken is dat toch even netjes?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:56
Dit dus! En hoe ga je er mee om dat je dochter later piraat wilt worden? Of wil je een piratenschool starten omdat zij dat zo graag wilt? Kinderen moet je lekker laten gaan en wil een jongen een roze t shirt of roze sokken laat hem het lekker dragen. Niemand die t verbied.Pientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 21:34Je dochter moet helemaal niets van Karwei, maar de meeste meisjes hebben nu eenmaal liever een prinsessenkamer. Als jouw dochter liever een piratenkamer wil dan is dat toch geen enkel probleem? Jij maakt er zelf een probleem van. Je kunt toch gewoon je schouders ophalen wat een ander ervan vindt?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:56
Wat je nu noemt is toch iets heel anders dan genderneutrale toiletten instellen? Ik zou echt nooit tegen je dochter zeggen dat een piratenkamer raar is omdat ze een meisje is. Ik geef mijn kleindochter ook speelgoedauto's en een garage, maar ik zou in jouw geval wel mijn dochter proberen weerbaar te maken, als het voor haar allemaal zo gevoelig ligt. Je kunt haar best uitleggen, waarom mensen soms niet zo leuk reageren en hoe ze daarmee om moet gaan.vrouwjagersma schreef: ↑05-08-2017 21:44Mijn kind heeft een kamer in de kleur van haar keuze, maak je geen zorgen. En ik trek me weinig aan van anderen, maar ik ben ook geen kwetsbaar kind. Het is heel makkelijk om aan de kant te staan en te zeggen "haal gewoon je schouders op", maar als jij jong bent en onzeker over jezelf (ik heb het nu niet over mijn kind, maar over jongeren vooral), dan is het heel lastig als je altijd en overal merkt dat mensen jou afwijkend vinden. Een beetje begrip is soms alles wat mensen nodig hebben. En dat kost helemaal niets.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:59
Dan zeg maar voor de zekerheid 'mevrouw' tegen elke 35 jarige brunette die je tegenkomt.
(Het is duidelijk aan mij te zien dat ik vrouw ben
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 05-08-2017 22:00
11.47% gewijzigd
En wat zou dat woord dan moeten zijn? Goedendag transgender? Transgender komt u maar u bent aan de beurt.
Mijn babykamer was wel blauw behangenvrouwjagersma schreef: ↑05-08-2017 18:22Ja, jongeh, dat zei de buurvrouw (dat is een belangrijke wetenschappelijke bron) dat haar achterneefje homo had gekregen, omdat ze de wanden van zijn kamertje dan niet blauw hadden behangen, maar met een beetje roze derin. Voor je het weet hebben ze het!
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:01
Ik vind het persoonlijk te ver gaan om daarvoor een nieuw woord te verzinnen. Dan krijg je zoiets als : "Mens Jansen, wilt u naar balie 5 komen?" Helemaal doorgeslagen lijkt mij.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:01
De kans dat ze piraat wordt, is groter dan de kans dat ze prinses wordt, denk ik zo. Maar ik begrijp dat mijn voorbeeld wellicht iets te ingewikkeld gekozen was. Blijft staan dat ik het spijtig vind dat die kaders zo aanwezig zijn. Niemand verbiedt het, zeg jij, maar het wordt ook door niemand als optie genoemd.Lovely7 schreef: ↑05-08-2017 21:56Dit dus! En hoe ga je er mee om dat je dochter later piraat wilt worden? Of wil je een piratenschool starten omdat zij dat zo graag wilt? Kinderen moet je lekker laten gaan en wil een jongen een roze t shirt of roze sokken laat hem het lekker dragen. Niemand die t verbied.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:03
Zoals ik al zei, het gaat hier niet over mijn kind, die vindt mensen die vinden dat meisjes prinsessen moeten zijn "lief, maar wel een beetje dom". Het gaat wel over de jongeren die ik heb meegemaakt in hun worstelingen met hun geaardheid/gender/wezen. Dat is heel wat aan- en ingrijpender.Pientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 21:56Wat je nu noemt is toch iets heel anders dan genderneutrale toiletten instellen? Ik zou echt nooit tegen je dochter zeggen dat een piratenkamer raar is omdat ze een meisje is. Ik geef mijn kleindochter ook speelgoedauto's en een garage, maar ik zou in jouw geval wel mijn dochter proberen weerbaar te maken, als het voor haar allemaal zo gevoelig ligt. Je kunt haar best uitleggen, waarom mensen soms niet zo leuk reageren en hoe ze daarmee om moet gaan.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:10
Of je heeft gewoon aan hoe je omgeroepen wil worden, meneer/mevrouw/voornaam + achternaam.Pientjexxxx schreef: ↑05-08-2017 22:01Ik vind het persoonlijk te ver gaan om daarvoor een nieuw woord te verzinnen. Dan krijg je zoiets als : "Mens Jansen, wilt u naar balie 5 komen?" Helemaal doorgeslagen lijkt mij.
De meerderheid zal misschien toch gewoon kiezen voor het gebruikelijke meneer/mevrouw. Maar als Chantal, Bart of Dominique nou liever met de voornaam wordt omgeroepen of alleen met de achternaam, dan zou dat toch vrij eenvoudig kunnen worden geregeld?
Zoals je bij huwelijk ook keuze hebt in Eigenachternaam, Partnerachteraam of keuze van die twee. Daarin maak je ook zelf een keuze in plaats van dat de overheid bepaalt hoe het hoort.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:15
Pff wat een rompslomp zeg! Je word geboren als man of vrouw en als je je om laat bouwen dan maak je dat ook kenbaar. Ik zou echt geen zin hebben als bv dokter zijnde om naast mijn drukke baan ook nog eens uit te zoeken hoe iemand in zijn vel zit en daar rekening mee te houden.NYC schreef: ↑05-08-2017 22:10Of je heeft gewoon aan hoe je omgeroepen wil worden, meneer/mevrouw/voornaam + achternaam.
De meerderheid zal misschien toch gewoon kiezen voor het gebruikelijke meneer/mevrouw. Maar als Chantal, Bart of Dominique nou liever met de voornaam wordt omgeroepen of alleen met de achternaam, dan zou dat toch vrij eenvoudig kunnen worden geregeld?
Zoals je bij huwelijk ook keuze hebt in Eigenachternaam, Partnerachteraam of keuze van die twee. Daarin maak je ook zelf een keuze in plaats van dat de overheid bepaalt hoe het hoort.