Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Ginerva schreef:
20-09-2017 14:44
Denk eerder dat de ouders een statement willen maken, als dit zo is vind ik het echt niet kunnen en als je al als ouders een statement wil maken trekt die vader zelf maar een tutu aan naar zijn werk.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het jongetje die tutu erg mooi vindt en hem daarom naar school aan trekt. De vraag alleen is moet je dat toe laten als ouder of moet je je kind beschermen, ik heb geen idee hoe ik daar in sta als ouder, ik ben heel ruimdenkend (vind ik) en zou het voor mezelf geen probleem vinden als bv mijn zoontje dat zou willen maar aan de andere kant is de kans dat zoontje gepest gaat wordt vanwege die tutu natuurlijk wel aanwezig (helaas).
Moeilijk dilema waar je dan voor komt te staan als ouder.
Nagellak mogen mannen al wel ongegeneerd dragen ;) Wie weet wat er volgend jaar niet allemaal mag?

Ligt er ook aan hoe oud het kind is, tot een jaar of 4 zal het denk ik voor iedereen weinig uitmaken wat een kind draagt, maar daarna lijkt het me wel belangrijk dat je het een beetje fatsoenlijk begint aan te (leren) kleden. Je bent als ouder nu eenmaal een lange periode hoofdverantwoordelijke voor het welzijn van je kind, daarom vind ik dat wanneer je jouw kind bewust blootstelt aan het gevaar dat pesten heet, je als ouder ook hoofdverantwoordelijke bent voor het gepest.

Natuurlijk mag je niet pesten, maar provoceren is ook zoiets.

Zou ook liever zien dat het totaal geen issue was wat men draagt, maar mode zal wel een functie hebben, anders zou het niet vrijwel overal heersen.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 15:01
3.99% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
sakamanga schreef:
20-09-2017 14:49
Maar iedereen wil dan toch liever juist wel weten wat de jongens- of meisjespasvorm is? En als er dan alleen maar kids ofzo opstaat, zoek je je toch gek ?

Ginerva, ik zie het al voor me, paps in tutu naar zijn werk. Wel kleurrijk :D
Ja dat dacht ik dus ook of komt er in de plaatst hiervoor maar een soort spijkerbroekenvorm? Want dan zouden de verhoudingen weer niet kloppen. Maar goed ik denk soms te ver na geloof ik haha
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 12:22
Zie t nut hier niet van in, die kleding kan je ook kopen met jongens en meisjes label. Vraag mij dan oprecht af of het probleem voor deze mensen hiermee opgelost is? Of ze dan tevreden zijn met een ander labeltje.

Vraag ik me ook af. Als je anders bent dan mag je best anders zijn. De wereld hoeft zich niet aan te passen aan diegene die anders is, zodat diegene die apart is hetzelfde is als iedereen.

Dan wil iedereen zijn eigen 'identiteit' en gaat men de tattoo-folder er bij halen.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Siofra schreef:
20-09-2017 15:00
Nagellak mogen mannen al wel ongegeneerd dragen ;) Wie weet wat er volgend jaar niet allemaal mag?

Ligt er ook aan hoe oud het kind is, tot een jaar of 4 zal het denk ik voor iedereen weinig uitmaken wat een kind draagt, maar daarna lijkt het me wel belangrijk dat je het een beetje fatsoenlijk begint aan te (leren) kleden. Je bent als ouder nu eenmaal een lange periode hoofdverantwoordelijke voor het welzijn van je kind, daarom vind ik dat wanneer je jouw kind bewust blootstelt aan het gevaar dat pesten heet, je als ouder ook hoofdverantwoordelijke bent voor het gepest.

Natuurlijk mag je niet pesten, maar provoceren is ook zoiets.

Zou ook liever zien dat het totaal geen issue was wat men draagt, maar mode zal wel een functie hebben, anders zou het niet vrijwel overal heersen.
Ja precies, je bent verantwoordelijk voor ht welzijn van je kind, ik blijf het een moeilijk dilema vinden
dianaf schreef:
20-09-2017 12:23
Nee, het ligt niet volledig aan de productenten, zo bedoel ik dat niet. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei. Maken de producenten juist die dingen omdat we niets anders willen kopen. Of kopen we die dingen omdat producenten niet anders maken?
Producenten kunnen ook niet ruiken dat het publiek eventueel iets anders wil. Ik heb bijvoorbeeld een heren boardshort gekocht omdat die voor vrouwen zo kort zijn. De verkoper ziet alleen dat er een herenshort verkocht is, niet dat het aan een vrouw is. Eigenlijk zou ik naar de verkoper/producten moeten mailen, dat ik het jammer vind dat vrouwenshorts zo kort zijn en dat ik daarom maar een herenshort heb gekocht. Als iedereen zoiets zou doen, dan begrijpt zo'n producent ook dat er markt is voor langere boardshorts voor vrouwen en kan daar iets mee.

Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is zeker nodig, want qua vorm zijn we echt anders. Bij kleine kinderen is dat gewoon minder.
Maar meer keus zou gewoon fijn zijn.

Ik moet wel eens naar de kleding kijken om te achterhalen of het een vrouw is of een man. Dan let ik op de stem maar die is soms ook zwaarder door bv roken, de voornaam zegt ook niet alles want Kees, Robin, Geertje, Juul, Mart, Daniël, zijn uniseks-namen. Als ik het niet kan achterhalen denk ik 'dat is een manvrouw', maar misschien is het een vrouwman.
sakamanga schreef:
Maar iedereen wil dan toch liever juist wel weten wat de jongens- of meisjespasvorm is? En als er dan alleen maar kids ofzo opstaat, zoek je je toch gek ?

Precies, een jongen heeft een ander model dan een meisje, ook al hebben ze dezelfde lengte en het zelfde gewicht. Net zoals mannenschoenen vaak breder en groter zijn.
Fleurtje_5 schreef:
20-09-2017 15:09
Ik moet wel eens naar de kleding kijken om te achterhalen of het een vrouw is of een man. Dan let ik op de stem maar die is soms ook zwaarder door bv roken, de voornaam zegt ook niet alles want Kees, Robin, Geertje, Juul, Mart, Daniël, zijn uniseks-namen. Als ik het niet kan achterhalen denk ik 'dat is een manvrouw', maar misschien is het een vrouwman.
Waarom wil je iemand graag in een hokje plaatsen, je kan die gene ook gewoon zien als persoon ipv dat je altijd de sekse er bij wil houden
dianaf schreef:
20-09-2017 12:23

Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is zeker nodig, want qua vorm zijn we echt anders. Bij kleine kinderen is dat gewoon minder.
Maar meer keus zou gewoon fijn zijn.
Ja heel erg anders, zo anders dat bij mij vrouwenkleren aan de onderkant beter passen dan mannenkleren. Of passen ik vindt het beter zitten. Mannenkleding zo dat je billen en kruis vooral niet ziet, wat inhoudt strak om je middel en daarna los en slobberig.

Trouwens (mijn zoon is alweer wat ouder dus zoekt zijn eigen kleren wel) ik vind altijd maar dat vrouwen sowieso al meer keus hebben dan mannen, of ligt dat aan mij, nee dat denk ik niet.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ginerva schreef:
20-09-2017 15:13
Waarom wil je iemand graag in een hokje plaatsen, je kan die gene ook gewoon zien als persoon ipv dat je altijd de sekse er bij wil houden

De drempel hé. Soms ligt die iets hoger dan normaal.
De kans is groter dat een vrouw weet waar ik het over heb als ik last heb van een 'maandelijkse periode'. Dan vraag ik liever niet aan een man of hij dan ook zo'n last heeft van migraine.
Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoeven de lady-night-shop-avonden niet. Maar soms is het toch handig om te weten wie je voor je hebt.
Mevrouw heeft u zin om naar mijn tupperwareparty te komen? Dan zegt de persoon heel boos en met vuur rode wangen 'pardon? Ik ben een man.
Of 'Meneer lust u een balletje gehakt?' Dat kan best 'erg opgevat worden' als het een vrouw blijkt te zijn.
En een man met mascara (René Froger is zonder dat oogpotlood veel en veel mooier) vind ik niet mooi.
sakamanga schreef:

Volgens mij zit er weinig verschil in meisjes- of jongenspasvorm. Je hebt smalle, gemiddelde en brede kinderen maar verder zitten er qua model en rondingen in mijn ogen weinig verschil in meisjes en jongens. Kinderen zijn nog vrij 'recht'.
Mijn smalle jongetje liep vaak in te brede broeken waarvan de taille erg ingesnoerd moest worden. Ik denk dat er ook best veel meisjes in getailleerde shirts en skinnybroeken geperst worden terwijl dat niet hun model is.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Fleurtje_5 schreef:
20-09-2017 15:24
De drempel hé. Soms ligt die iets hoger dan normaal.
De kans is groter dat een vrouw weet waar ik het over heb als ik last heb van een 'maandelijkse periode'. Dan vraag ik liever niet aan een man of hij dan ook zo'n last heeft van migraine.
Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoeven de lady-night-shop-avonden niet. Maar soms is het toch handig om te weten wie je voor je hebt.
Mevrouw heeft u zin om naar mijn tupperwareparty te komen? Dan zegt de persoon heel boos en met vuur rode wangen 'pardon? Ik ben een man.
Of 'Meneer lust u een balletje gehakt?' Dat kan best 'erg opgevat worden' als het een vrouw blijkt te zijn.
Meestal bespreek ik mijn menstuatie niet met wild vreemde en deel ik ook niet zomaar en passant gehaktballen uit aan wild vreemde (en als veganist natuurlijk al helemaal niet :P )

Vraag me af of jij dit soort dingen ook daadwerkelijk doet, voor die gehaktbal kan je trouwens ook gewoon zeggen, zou u een gehaktbal lusten? Sla je het meneer of mvrouw gedeelte handig over.
Fleurtje_5 schreef:
20-09-2017 14:59

Dan draagt de buurvrouw dezelfde sportbroek als je man. En draag jij dezelfde trui als je buurman. :-o Binnen twee jaren maakt de Hema een 'make-over' met dames en herenkleding. En is iedereen razend enthousiast naar de mooie dames en herenkleding. Over tien jaren kijken mensen naar de foto's van de buurvrouw met de mannenbroek en de foto van de buurman met de damestrui en lachend roepen ze dan 'ongelooflijk hé, dat was toen de mode'.
Nou en?
Als het een toffe trui/broek is geef ik de buurman/vrouw een highfive omdat die ook zo'n goede smaak heeft als ik heb.
En ach, achteraf ons schamen wat mode was is niet nieuw.
Ik ben sneller geneigd in mijn mans kleding kast te duiken voor een lekkere grote trui dan dat hij de mijne in duikt. Zou buiten dat t strak zit ook niet echt zijn smaak zijn terwijl die grote adidastrui met kapuchon mij weer lekker zit en leuk staat. Ik denk dan echt wel dat het helemaal niet nodig is genderkleding voor oudere te maken, als je mannen kleding wilt kopen snuffel je gewoon ff op herenafdeling. Andersom wordt weer wat moeilijker!
Meisjes worden toch een stuk minder raar aangekeken als ze gewoon een broek en jongensshirt of trui zouden dragen dan jongens. Een jongetje met een jurkje wordt toch raar na gekeken zo is t gewoon. Denk ook niet dat je daar echt verandering in kan brengen.
Wat een boel droeftoeters hier.
Je kun toch zeker wel voor jezelf (even eventueel kind) bepalen wat je draagt? Je weet toch zelf of je een jongetje of meisje bent, waarom moeten winkels dat jouw vertellen? Men wil niet dat iedereen er als een genderloze eenheidsworst bij gaat lopen, jongens jurken aanmoeten, maar dat het makkelijker word om zaken te kopen die je zelf wil. Dit soort veranderingen zijn ook niet enkel voor de enkelingen die zich niet man of vrouw voelen zoals 'het hoort'. Maar ook voor;

- Voor de meisjes die van auto's/dino's/etc houden.
- Voor de kleine vrouwen die kinderbroeken moeten kopen.
- Voor de mannen met kleine voeten die nu schoenen op de vrouwenafdeling moeten kopen.
- etc.

In een schoenenwinkel waar alles gewoon op maat staat kun je toch zeker zelf wel zien wat je zelf wel of niet bij je vind staan?
Nu loop je bij de HEMA naar het schap van het maat van je kind en kijk je wat jij/kind mooi vind...
Zoals bij sokken, handdoeken, laarzen, handschoenen, zonnebrillen, petten, hoeden, rugzakken, koffers, wandelschoenen, sneakers, regenpakken ook nooit een probleem is.

Dit is gewoon praktischer op veel gebieden. Voornamelijk je eigen geld. Bespaart je veel als kinderen net al 20+ jaar geleden gewoon weer de kleding van oudere broer/zus mogen en kunnen dragen. Wat ook de reden is dat mijn kinderen nooit kleding krijgen die overdreven uitdragen hoe mannelijk of vrouwelijk een kledingstuk is. Een rode trui en spijkerbroek staat ieder kind. Vanaf 10-12 wanneer ze hun eigen kledingstijl willen gaan bepalen omdat ze doorkrijgen dat kleding iets over je zegt krijgen ze zakgeld voor klusjes en kunnen ze later een bijbaan nemen om hun kledingkast aan te vullen met welke wel of niet gender-onneutrale-zooi ze maar willen.
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 15:57
Meisjes worden toch een stuk minder raar aangekeken als ze gewoon een broek en jongensshirt of trui zouden dragen dan jongens. Een jongetje met een jurkje wordt toch raar na gekeken zo is t gewoon. Denk ook niet dat je daar echt verandering in kan brengen.
In sommige culturen is het heel normaal om als man een jurk of rok aan te hebben, soefi mannen dragen een jurk bij traditionele dans of de schotse rok bij de mannen uit schotland en zo zullen er vast nog veel meer culturen zijn waarbij de rok/jurk traditioneel gedragen wordt door een man
Ginerva schreef:
20-09-2017 16:02
In sommige culturen is het heel normaal om als man een jurk of rok aan te hebben, soefi mannen dragen een jurk bij traditionele dans of de schotse rok bij de mannen uit schotland en zo zullen er vast nog veel meer culturen zijn waarbij de rok/jurk traditioneel gedragen wordt door een man
Ja klopt je heb ook moslims in een jurk. Dat zijn degene die juist vallen over homo s en dergelijke want dat is tegen t geloof. Terwijl ze er zelf als een vrouw bijlopen maar he is cultuur he haha.
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 16:13
Ja klopt je heb ook moslims in een jurk. Dat zijn degene die juist vallen over homo s en dergelijke want dat is tegen t geloof. Terwijl ze er zelf als een vrouw bijlopen maar he is cultuur he haha.
Ja. En de mannen kussen elkaar xD
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 16:13
Homo haat is vreselijk
Ik kocht altijd kinderkleding voor mijn schoonvader. Maat 158. Moest alleen opletten of er geen verdwaalde beer op een kontzak zat ofzo :)
Fleurtje_5 schreef:
20-09-2017 14:59
Dan blijft niet alles gelijk. Ik vind dat dom van Hema.
Loopt het niet, dan liggen de kleren binnen twee maanden in de uitverkoopbak. Loopt het goed, worden straks ook dames en heren kleding door elkaar gehangen.
Dan draagt de buurvrouw dezelfde sportbroek als je man. En draag jij dezelfde trui als je buurman. :-o Binnen twee jaren maakt de Hema een 'make-over' met dames en herenkleding. En is iedereen razend enthousiast naar de mooie dames en herenkleding. Over tien jaren kijken mensen naar de foto's van de buurvrouw met de mannenbroek en de foto van de buurman met de damestrui en lachend roepen ze dan 'ongelooflijk hé, dat was toen de mode'.

Haha. Ja. Grote kans dat het zo gaat..
Ginerva schreef:
20-09-2017 15:32
Meestal bespreek ik mijn menstuatie niet met wild vreemde en deel ik ook niet zomaar en passant gehaktballen uit aan wild vreemde (en als veganist natuurlijk al helemaal niet :P )

Vraag me af of jij dit soort dingen ook daadwerkelijk doet, voor die gehaktbal kan je trouwens ook gewoon zeggen, zou u een gehaktbal lusten? Sla je het meneer of mvrouw gedeelte handig over.

Moeilijk moeilijk, zeker niet handig. Ik spreek al mijn hele leven mensen netjes aan met meneer of mevrouw. Waarom zou ik dat nu moeten veranderen? Alleen omdat er een paar mensen rondlopen die geen keuze kunnen maken welke toiletdeur ze moeten nemen ? Is dat mijn probleem? Ik heb vast een probleem wat een gendervrouw of genderman niet voelt, er niks mee doet , en niks mee hoeft te doen.

Wat zegt je kind tegen de schooljuffrouw? Tegen de badmeester? Tegen de koning en koningin?
Ginerva schreef:
20-09-2017 16:02

In Schotland dragen mannen een mooi ruiten rokje wat ze geen rokje noemen maar een kilt. Vind ik wel mooi.

In Griekenland dragen ze witte plisée rokjes en spitse schoenen.

Maar in de islam mogen mannen geen vrouwenkleren dragen, en vrouwen mogen geen mannenkleren dragen. Het mag er niet eens op lijken. Lange gewaden voor de man heten vast geen jurk.

En omdat soefie-mannen een jurk dragen vind je dat bij hun cultuur passen en noem je dat als 'voorbeeld'.

In Volendam of Marken draagt de man een wijde zwarte broek, en de dames aparte jurken en kapjes en verder in onze Nederlandse cultuur roept de omroeper van de soefsoef 'attentie dames en heren, de trein naar Utrecht heeft een half uur vertraging opgelopen'. Weinig mensen die zich ergeren aan de woorden 'dames en heren', veel mensen die zich ergeren aan de vertraging van de trein.
De Hema probeert weer eens klanten te trekken door haantje-de-voorste te zijn.
Het stelt echter niets voor. Er zal nu een afdeling "kinderkleding" zijn, dat is alles.
Wat maakt het tegenwoordig nog uit of een meisje een sweatshirt uit de jongenscollectie draagt of een jongen een trui van de meisjesafdeling? Voortaan hangt het door elkaar, om daar nou zo'n ophef over te maken....

En verder maakt het me niets uit naar welke openbare wc ik ga. Voor mij hoeven aparte dames- en herentoiletten niet. Die heb ik thuis ook niet. Al kijk liever niet tegen mannen aan die in een urinoir plassen. Waarom bouwen ze openbare de wc's niet om in hokjes in één wc-blok voor iedereen?

Het valt me wel op dat er in Nederland heel weinig openbare toiletten zijn. Zowel voor mannen als voor vrouwen. In de VS en Engeland is dat veel beter geregeld. In grote supermarkten is een openbaar toilet bijvoorbeeld. In winkelcentrum Keizerswaard in Rotterdam-zuid, met 3 grote supermarkten, veel kleine winkels, 2 bakkers en een viswinkel met bediend terras, zijn er alleen bij de Hema toiletten. Zeer minimaal dus en bijzonder klantonvriendelijk. Heb de winkeliersvereniging er jaren geleden als eens een mailtje over gestuurd. Nooit reactie op gekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven