Man drinkt te veel
maandag 31 augustus 2026 om 14:50
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
maandag 31 augustus 2026 om 14:54
maandag 31 augustus 2026 om 15:01
Het is inderdaad niet heel gezond. Is dat de hoofdreden dat je het vervelend vindt? Want zoals je het omschrijft lijk je er op andere manieren geen last van te hebben. Waarom vind je het dan zo erg en onaantrekkelijk?
Het had vast anders kunnen gaan.
Maar dat is nu juist het punt.
Je had het vast anders gedaan.
Als je het anders had gekund.
Maar dat is nu juist het punt.
Je had het vast anders gedaan.
Als je het anders had gekund.
maandag 31 augustus 2026 om 15:05
Constateren dat we minder goed bij elkaar passen dan we aanvankelijk dachten en uit elkaar gaan. Aan jouw kant zou ik niet steeds de zeurende echtgenote willen zijn, wetende dat dit gedrag niet verandert en aan zijn kant zou ik geen zin hebben in iemand die constant zit te mekkeren over mijn gewoonten.
maandag 31 augustus 2026 om 15:05
Als hij geen acute gezondheidsproblemen heeft waardoor hij nu meteen beter zou kunnen stoppen, en als hij niet lam is, vervelend gedrag vertoond of andere dingen die hieruit voortkomen, zou ik het niet meteen een probleem vinden.
Ja we weten allemaal dat drinken misschien niet gezond is, maar nooit bewegen/sporten bijv is ook niet gezond. En altijd vette hap eten is ook niet gezond.
Dus alleen het drinken zegt mij niet meteen heel veel. Ik zou vooral kijken naar de combinatie met de rest van zijn leefstijl.
Ik ken meerdere mensen die gewoon ‘s avonds een paar borrels drinken, en verder gewoon normaal functioneren.
Ja we weten allemaal dat drinken misschien niet gezond is, maar nooit bewegen/sporten bijv is ook niet gezond. En altijd vette hap eten is ook niet gezond.
Dus alleen het drinken zegt mij niet meteen heel veel. Ik zou vooral kijken naar de combinatie met de rest van zijn leefstijl.
Ik ken meerdere mensen die gewoon ‘s avonds een paar borrels drinken, en verder gewoon normaal functioneren.
maandag 31 augustus 2026 om 15:07
Ligt eraan. 3 keer per week 2 glazen is niet per sé veel, 4 keer 4 wel.
Wij hebben hier constant ruzie over,
Luisteren doet hij niet
Wat vind je van je eigen gedrag? Hij is niet je jonge kind waarvan je vindt dat het naar je moet luisteren hè? Ik lees vaker van je dat je dingen van je man zo(oooo) onaantrekkelijk vindt, of een afknapper en dat je verwacht had dat nadat je ruzie geschopt had hij het gedrag wel zou laten. Klinkt niet als een goede dynamiek.
Wat denk je te bereiken met constant ruzie maken?
maandag 31 augustus 2026 om 15:10
maandag 31 augustus 2026 om 15:19
Het feit dat jij niet drinkt en dus niet weet wat te veel is, is natuurlijk een dooddoener. Vrijwel iedereen weet dat bijna elke dag drinken en dan ook meerdere glazen, te veel is.
Ik snap heel goed dat je je stoort aan zijn drinkgedrag en het onaantrekkelijk vindt, ook al verandert zijn gedrag niet door het drinken. Ik denk alleen niet dat ruzie maken en hem wijzen op zijn drinkgedrag iets verandert, daar schiet je niks mee op. Dan blijft accepteren of relatie verbreken over.
Ik heb zelf slechte ervaringen met een voormalige partner die drank als zelfmedicatie gebruikte en schoonouders die “lekker Bourgondisch” waren, te veel drinkende mensen mijdt ik als de pest en een partner die bovenmatig drinkt is niet mijn idee van een goede relatie.
Ik snap heel goed dat je je stoort aan zijn drinkgedrag en het onaantrekkelijk vindt, ook al verandert zijn gedrag niet door het drinken. Ik denk alleen niet dat ruzie maken en hem wijzen op zijn drinkgedrag iets verandert, daar schiet je niks mee op. Dan blijft accepteren of relatie verbreken over.
Ik heb zelf slechte ervaringen met een voormalige partner die drank als zelfmedicatie gebruikte en schoonouders die “lekker Bourgondisch” waren, te veel drinkende mensen mijdt ik als de pest en een partner die bovenmatig drinkt is niet mijn idee van een goede relatie.
maandag 31 augustus 2026 om 15:52
maandag 31 augustus 2026 om 15:53
maandag 31 augustus 2026 om 15:54
Wat Edda zegt. Ik vind dat er hier erg licht over wordt gedacht. Alcohol is een harddrug, het is zorgelijk dat man zo vaak drinkt, en behoorlijke hoeveelheden ook nog.
Onaantrekkelijk gedrag, ook dat hij het afdoet met "jij drinkt niet, dus..." Klinkt voor mij of hij niet zonder kan, anders had hij wel het gesprek aangegaan. Maar blijkbaar is hij er (nog) niet aan toe om te stoppen. Ik zou mijn conclusie trekken.
Onaantrekkelijk gedrag, ook dat hij het afdoet met "jij drinkt niet, dus..." Klinkt voor mij of hij niet zonder kan, anders had hij wel het gesprek aangegaan. Maar blijkbaar is hij er (nog) niet aan toe om te stoppen. Ik zou mijn conclusie trekken.
Delulu
maandag 31 augustus 2026 om 15:59
Kwestie van afspraken maken zonder het op de spits te drijven? Ik drink nooit. Man bij uit eten meestal 2 wijn. En bij Nederlands bezoek ook in de avond wel soms. In principe heb ik geen alcohol in huis tenzij.
Idem met vlees. Hij heeft een aparte pan en plank. Dit kun je toch overleggen zonder meteen in de verbod modus te schieten?
Idem met vlees. Hij heeft een aparte pan en plank. Dit kun je toch overleggen zonder meteen in de verbod modus te schieten?
maandag 31 augustus 2026 om 16:06
Een afspraak is toch eigenlijk hetzelfde als een verbod?Redhead70* schreef: ↑31-08-2026 15:59Kwestie van afspraken maken zonder het op de spits te drijven? Ik drink nooit. Man bij uit eten meestal 2 wijn. En bij Nederlands bezoek ook in de avond wel soms. In principe heb ik geen alcohol in huis tenzij.
maandag 31 augustus 2026 om 16:06
maandag 31 augustus 2026 om 16:07
Mee gaan drinken om zijn drankverbruik te vergeten
?
Wie weet als hij jou een paar weken 4 keer per week een paar whisky's ziet binnengooien zet het ook nog eens zoden aan de dijk.
Hij is een volwassen man die zijn eigen keuzes maakt.
Zeker als hij niet aggressief wordt of dergelijke lijkt het mij dat je hem toch echt niet kan tegenhouden.
Wie weet als hij jou een paar weken 4 keer per week een paar whisky's ziet binnengooien zet het ook nog eens zoden aan de dijk.
Hij is een volwassen man die zijn eigen keuzes maakt.
Zeker als hij niet aggressief wordt of dergelijke lijkt het mij dat je hem toch echt niet kan tegenhouden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 31 augustus 2026 om 16:09
Komt op hetzelfde neer.Redhead70* schreef: ↑31-08-2026 15:59Kwestie van afspraken maken zonder het op de spits te drijven? Ik drink nooit. Man bij uit eten meestal 2 wijn. En bij Nederlands bezoek ook in de avond wel soms. In principe heb ik geen alcohol in huis tenzij.
maandag 31 augustus 2026 om 16:12
Google eens op functioneel alcoholisme. Nogmaals, er wordt erg licht over gedacht. En het is al veel. Want nogmaals, alcohol is een harddrug. Goed dat TO nu aan de bel trekt.
Delulu
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in