Genderneutrale aanhef

21-10-2021 14:57 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is serieus bedoeld, rellen is niet nodig.

Hoe begin je een brief vandaag de dag? Geachte heer, mevrouw, welke ik altijd gebruik, lijkt niet meer te "mogen". Mijn werkgever wil dit veranderen maar weet niet goed hoe en welke aanhef het meest geschikt is.

Enkel Beste of enkel Geachte is erg raar. "Geachter heer, mevrouw, anders," is bot.
Geachte lezer is weer een beetje alsof je een blog doorstuurt.

Hoe doen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-10-2021 10:38
Mensen hoeven toch niet door een soort aardigheids-ballotage voordat je als samenleving rekening met ze gaat houden?
Dit.

En trouwens, zeker in een zakelijke context is het gewoon slim om mensen zo inclusief mogelijk aan te spreken en je eigen mening lekker voor je te houden.
Ceder schreef:
22-10-2021 12:50
Zeker niet, terecht punt. Mijn bezwaar zit meer tegen dat vrij veel non-binairen (en in mindere mate transen) die ik langs zie komen juist een uitzonderingssituatie voor zichzelf willen binnen de algehele taal. Dus ze lijken geregeld te willen dat er apart woord komt voor hun subgroepje. Dat kan, maar de oplossing de andere kant op is natuurlijk veel logischer: laten we naar een generieker woord gaan dat zowel "hem" als "haar" als al dat andere betekent. "Van die persoon" dus. Veel inclusiever.
En handiger voor TO :-)
Of gewoon helemaal niet. Want het is taalkundig nog niet zo makkelijk en best lastig om dat allemaal weer aan te leren. Dat zie je nu al met die gekunstelde woorden die men nu gebruikt waardoor zinnen niet meer lopen.

Mijn idee is: in zijn algemeenheid spreek je iemand normaal aan zoals je altijd zou doen en als iemand individueel aangeeft anders aangesproken te willen worden, dan is dat natuurlijk prima.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
22-10-2021 12:50
Zeker niet, terecht punt. Mijn bezwaar zit meer tegen dat vrij veel non-binairen (en in mindere mate transen) die ik langs zie komen juist een uitzonderingssituatie voor zichzelf willen binnen de algehele taal. Dus ze lijken geregeld te willen dat er apart woord komt voor hun subgroepje. Dat kan, maar de oplossing de andere kant op is natuurlijk veel logischer: laten we naar een generieker woord gaan dat zowel "hem" als "haar" als al dat andere betekent. "Van die persoon" dus. Veel inclusiever.
En handiger voor TO :-)
Vrij veel? Waar kom je die allemaal tegen? En zijn die dan ook meteen beledigd als je als eerste kennismaking een ‘verkeerde’ aanspreekvorm gebruikt?

Het is echt niet zo moeilijk, mensen geven na een eerste contact zelf wel aan hoe zij aangesproken willen worden. En als dat hen, hij, zij of kanarie is, dan is dat prima toch?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
https://www.mypronouns.org/

Praktisch.

Naamkaartjes om op je genderneutrale kleding te dragen.

Voor nudisten is er de oplossing om een watervast oogpotloodje te gebruiken, denk ik.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-10-2021 11:57
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of we mee moeten gaan met iedere psychische aandoening. Ik vind non-binair een typisch modeverschijnsel en een soort roep om aandacht. De meeste mensen hebben wel een mannelijke en vrouwelijke kant, maar om dat dan gelijk non-binair te noemen zoals sommige mensen doen, is onzin. Iemand in een interview die als meisje liever met lego speelde dan met een pop en liever een broek draagt dan een jurk, noemt zichzelf daarom nu non-binair. Biologisch gezien zijn er nu eenmaal maar 2 soorten (op enkele zeldzame medische uitzonderingen na) en dat zijn een man en een vrouw. Het, hun of weet ik wat nog meer zit alleen tussen de oren.
Jij zou een Nikkie de Jager of Loiza Lamers met meneer aanspreken en hun hem of hij noemen?

En Raven van Dorst?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:01
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.
Emailadres....
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
22-10-2021 13:17
Emailadres....
Geachte/Beste ge-emailadresseerde?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Chienandalou schreef:
22-10-2021 13:10
Vrij veel? Waar kom je die allemaal tegen? En zijn die dan ook meteen beledigd als je als eerste kennismaking een ‘verkeerde’ aanspreekvorm gebruikt?

Het is echt niet zo moeilijk, mensen geven na een eerste contact zelf wel aan hoe zij aangesproken willen worden. En als dat hen, hij, zij of kanarie is, dan is dat prima toch?
De non-binairen die ik tot nu toe langs heb zien komen waren allemaal op de tillefiesie: ik leef in een binaire bubbel denk ik.

En zoals de meesten al aangegeven: als iemand op een gegeven moment gerefereerd wil worden met hij ipv zij dan lijkt me dat voor weinig mensen een structureel probleem.

Maar het wordt wel onhandig en suf als er nu een onbeperkte wolk aan woorden gaat ontstaan: tientallen sets voornaamwoorden. Eentje voor de non-binairen-links, eentje voor de non-binairen-een-beetje-in-het-midden, eentje voor de non-binairen-rechts, eentje voor de aseksuelen, eentje voor de a-gender-mensen en ga maar door.
En dan heb ik het er nog niet over dat je ook kunt verzinnen dat dat kan wisselen met de tijd. Per dag bijvoorbeeld. Je krijgt op die manier lastig een correcte zin je mond uit tijdens een functioneel werkoverleg.

Daarom mijn betoog om niet naar een derde-vierde-vijfde set voornaamwoorden te gaan, maar juist de twee bestaanden (hij en zij) samen te vatten en daar alle mensen onder te laten vallen.

Vergelijk wat dat betreft de bescheiden ophef die er was over "beste reizigers" ipv "Dames en heren" van de NS. Wat zou daar mis mee zijn? Moet ik als reiziger aangesproken worden op wat in mijn broek zit of hoe ik mij voel ten opzichte van andere mensen? Tuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-10-2021 11:57
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of we mee moeten gaan met iedere psychische aandoening. Ik vind non-binair een typisch modeverschijnsel en een soort roep om aandacht. De meeste mensen hebben wel een mannelijke en vrouwelijke kant, maar om dat dan gelijk non-binair te noemen zoals sommige mensen doen, is onzin. Iemand in een interview die als meisje liever met lego speelde dan met een pop en liever een broek draagt dan een jurk, noemt zichzelf daarom nu non-binair. Biologisch gezien zijn er nu eenmaal maar 2 soorten (op enkele zeldzame medische uitzonderingen na) en dat zijn een man en een vrouw. Het, hun of weet ik wat nog meer zit alleen tussen de oren.
Je hoeft het allemaal niet te begrijpen, maar je kunt op z'n minst de keuze van mensen respecteren.
Dat lees ik niet echt in jouw reactie terug.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
22-10-2021 13:35
De non-binairen die ik tot nu toe langs heb zien komen waren allemaal op de tillefiesie: ik leef in een binaire bubbel denk ik.

En zoals de meesten al aangegeven: als iemand op een gegeven moment gerefereerd wil worden met hij ipv zij dan lijkt me dat voor weinig mensen een structureel probleem.

Maar het wordt wel onhandig en suf als er nu een onbeperkte wolk aan woorden gaat ontstaan: tientallen sets voornaamwoorden. Eentje voor de non-binairen-links, eentje voor de non-binairen-een-beetje-in-het-midden, eentje voor de non-binairen-rechts, eentje voor de aseksuelen, eentje voor de a-gender-mensen en ga maar door.
En dan heb ik het er nog niet over dat je ook kunt verzinnen dat dat kan wisselen met de tijd. Per dag bijvoorbeeld. Je krijgt op die manier lastig een correcte zin je mond uit tijdens een functioneel werkoverleg.

Daarom mijn betoog om niet naar een derde-vierde-vijfde set voornaamwoorden te gaan, maar juist de twee bestaanden (hij en zij) samen te vatten en daar alle mensen onder te laten vallen.

Vergelijk wat dat betreft de bescheiden ophef die er was over "beste reizigers" ipv "Dames en heren" van de NS. Wat zou daar mis mee zijn? Moet ik als reiziger aangesproken worden op wat in mijn broek zit of hoe ik mij voel ten opzichte van andere mensen? Tuurlijk niet.
Ah, dat was me niet duidelijk. Je zei nl. dit:: ‘Mijn bezwaar zit meer tegen dat vrij veel non-binairen (en in mindere mate transen) die ik langs zie komen juist een uitzonderingssituatie voor zichzelf willen binnen de algehele taal.’ Ik vraag me af waar je al die vrij veel mensen ziet. Ik zie ze ook niet vrij veel op TV klagen over verkeerd gebruik van aanspreekvormen. Een enkeling op tv zal het een en ander benoemen, maar dat is het dan wel.

Over de NS: de meeste non-binairen zijn niet degenen die daar over klagen hoor. De mensen die ‘ik mag ook niks meer zeggen’ zeggen, waren degenen die verontwaardigd waren over het veranderen naar “beste reizigers” van de NS. Volgens mij zijn er ook veel mensen die zich niet indentificeren als dame of heer. Dat heeft verder weinig met m/v te maken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Sowieso is de nederlandse taal moeilijk om inclusiever te maken (tenminste moeilijker dan bijvoorbeeld engels)

Ik denk dat het gewoon slimmer is als wij allemaal meer engels gebruiken. Net zoals dat het bijna onmogelijk is om latijnse talen inclusief te maken
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
22-10-2021 14:00
Sowieso is de nederlandse taal moeilijk om inclusiever te maken (tenminste moeilijker dan bijvoorbeeld engels)

Ik denk dat het gewoon slimmer is als wij allemaal meer engels gebruiken. Net zoals dat het bijna onmogelijk is om latijnse talen inclusief te maken
Ik denk dat taal niet een statisch gegeven is, maar een levend iets waar wij aan kunnen veranderen wat we maar willen wanneer we maar willen. Dus we kunnen vast in alle creativiteit iets bedenken dat passend is.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
22-10-2021 13:26
Geachte/Beste ge-emailadresseerde?
Gewoon geadresseerde.
Ik zeg gewoon Beste.,.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
makreel schreef:
22-10-2021 14:03
Ik denk dat taal niet een statisch gegeven is, maar een levend iets waar wij aan kunnen veranderen wat we maar willen wanneer we maar willen. Dus we kunnen vast in alle creativiteit iets bedenken dat passend is.
Mee eens, en een goed voorbeeld daarvan is meer engels overnemen. Neopronouns bijvoorbeeld werken moeilijk in het nederlands, denk ik
syntax18 schreef:
22-10-2021 14:00
Sowieso is de nederlandse taal moeilijk om inclusiever te maken (tenminste moeilijker dan bijvoorbeeld engels)

Ik denk dat het gewoon slimmer is als wij allemaal meer engels gebruiken. Net zoals dat het bijna onmogelijk is om latijnse talen inclusief te maken
Tja. In het Engels is er misschien al een gangbare aanspreekvorm voor gender-neutralen maar ik vind die they/them/their totaal niet logisch.
Waarom zijn ze meervoud?

Ik denk overigens dat het slechts een kwestie van tijd is tot de Nederlandse taal volgt met een gangbare aanspreekvorm. Dat heeft verder weinig te maken met dat de taal moeilijker is.
Rosalind* schreef:
22-10-2021 14:10
Tja. In het Engels is er misschien al een gangbare aanspreekvorm voor gender-neutralen maar ik vind die they/them/their totaal niet logisch.
Waarom zijn ze meervoud?

Ik denk overigens dat het slechts een kwestie van tijd is tot de Nederlandse taal volgt met een gangbare aanspreekvorm. Dat heeft verder weinig te maken met dat de taal moeilijker is.
Niet elke taal is even vatbaar voor zulke veranderingen. Het gaat bijvoorbeeld nog moeilijk in talen zoals italiaans, spaans en frans omdat alles of mannelijk of vrouwelijk is. engels is veel makkelijker hiervoor
makreel schreef:
22-10-2021 14:03
Ik denk dat taal niet een statisch gegeven is, maar een levend iets waar wij aan kunnen veranderen wat we maar willen wanneer we maar willen. Dus we kunnen vast in alle creativiteit iets bedenken dat passend is.
Het is echter onmogelijk om een taal aan te passen aan iedere uitzondering op de regel.

In het Engels is het al relatief gemakkelijk en nog steeds klinkt het voor geen meter. Daarnaast is het doorgaans niet de trans/non binaire die vraagt om verandering van de taal, maar de activist.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-10-2021 14:17
Het is echter onmogelijk om een taal aan te passen aan iedere uitzondering op de regel.

In het Engels is het al relatief gemakkelijk en nog steeds klinkt het voor geen meter. Daarnaast is het doorgaans niet de trans/non binaire die vraagt om verandering van de taal, maar de activist.
Kwestie van smaak, en van gewenning?

Kan niet vind ik echt te makkelijk, natuurlijk kan het.
Eén algemene aanspreekvorm zou een oplossing kunnen zijn, of een creatieve oplossing zoals die Beste reizigers.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
22-10-2021 14:28
Kwestie van smaak, en van gewenning?

Kan niet vind ik echt te makkelijk, natuurlijk kan het.
Eén algemene aanspreekvorm zou een oplossing kunnen zijn, of een creatieve oplossing zoals die Beste reizigers.
Neopronouns "kunnen" ook in het spaans. Maar als je dat gaat proberen moet je eerst de hele taal omgooien en meerdere regels gaan aanpassen en dan maar hopen dat het uiteindelijk werkt. Dan zijn leenwoorden opeens een veel beter idee, veel makkelijker over te nemen, veel makkelijker te accepteren voor vele, etc
makreel schreef:
22-10-2021 14:28
Kwestie van smaak, en van gewenning?

Kan niet vind ik echt te makkelijk, natuurlijk kan het.
Eén algemene aanspreekvorm zou een oplossing kunnen zijn, of een creatieve oplossing zoals die Beste reizigers.
Nee, taalkundig werkt het niet.

En natuurlijk kunnen we vanaf nu iedereen in vrouwelijke of mannelijke vorm gaan aanspreken, maar dat zal ook niet iedereen willen. Als je het iedereen naar de zin wil maken, dan ga je altijd falen.

Nogmaals: prima als iemand anders aangesproken wil worden en daar op individueel niveau rekening mee te houden, maar om nou alles op zijn kop te zetten voor die enkelen die niet uit kunnen met hoe het nu is, dat is gewoon vrij idioot en zal ook net zo goed weer ergernis oproepen bij anderen die wel aangesproken wensen te worden zoals nu.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
22-10-2021 14:04
Gewoon geadresseerde.
Ik zeg gewoon Beste.,.
Begin je de brief /mail /enzv dan alleen met Beste? Het klinkt zo onaf. Ik zou gelijk geneigd zijn om te denken beste wat, alsof er een woord vergeten is.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-10-2021 13:45
Je hoeft het allemaal niet te begrijpen, maar je kunt op z'n minst de keuze van mensen respecteren.
Dat lees ik niet echt in jouw reactie terug.
Welke keuze bedoel je? Om jezelf non-binair te noemen? Dat vind ik helemaal prima hoor, maar het is dan weer mijn keuze om niet mee te doen aan rare omschrijvingen zoals hun als je een individu benoemt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-10-2021 14:42
Nee, taalkundig werkt het niet.

En natuurlijk kunnen we vanaf nu iedereen in vrouwelijke of mannelijke vorm gaan aanspreken, maar dat zal ook niet iedereen willen. Als je het iedereen naar de zin wil maken, dan ga je altijd falen.

Nogmaals: prima als iemand anders aangesproken wil worden en daar op individueel niveau rekening mee te houden, maar om nou alles op zijn kop te zetten voor die enkelen die niet uit kunnen met hoe het nu is, dat is gewoon vrij idioot en zal ook net zo goed weer ergernis oproepen bij anderen die wel aangesproken wensen te worden zoals nu.
Dit dus.
Chienandalou schreef:
22-10-2021 13:46
Ik zie ze ook niet vrij veel op TV klagen over verkeerd gebruik van aanspreekvormen. Een enkeling op tv zal het een en ander benoemen, maar dat is het dan wel.

Over de NS: de meeste non-binairen zijn niet degenen die daar over klagen hoor. De mensen die ‘ik mag ook niks meer zeggen’ zeggen, waren degenen die verontwaardigd waren over het veranderen naar “beste reizigers” van de NS. Volgens mij zijn er ook veel mensen die zich niet indentificeren als dame of heer. Dat heeft verder weinig met m/v te maken.
Dat klopt denk ik wel: het geklaag van de immer-ontevreden-Telegraaf-lezer (en/of in het geval van de NS: de ultra-conservatieven) is denk ik groter dan dat van de non-binairen binnen dit onderwerp.

Het zit ook een beetje in mijn allergie wellicht. Wat meer het punt was in de televisie-programma's waren de mensen die stelden:
"ik ben anders dan man of vrouw en als je taalkundig "man" of "vrouw" gebruikt dan sluit je mij buiten".
Oh, wat is dan je voorstel?
"Ja weet ik niet." Of "hen" of zo, wat natuurlijk rete-onhandig is.
Beetje jengelig: ik heb ergens een probleem mee (of ik maak het er van) maar een oplossing wil ik eigenlijk niet.
Fizz schreef:
22-10-2021 11:57
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of we mee moeten gaan met iedere psychische aandoening. Ik vind non-binair een typisch modeverschijnsel en een soort roep om aandacht. De meeste mensen hebben wel een mannelijke en vrouwelijke kant, maar om dat dan gelijk non-binair te noemen zoals sommige mensen doen, is onzin. Iemand in een interview die als meisje liever met lego speelde dan met een pop en liever een broek draagt dan een jurk, noemt zichzelf daarom nu non-binair. Biologisch gezien zijn er nu eenmaal maar 2 soorten (op enkele zeldzame medische uitzonderingen na) en dat zijn een man en een vrouw. Het, hun of weet ik wat nog meer zit alleen tussen de oren.
Dan mag ik mijn dochter wel waarschuwen....geen jurken, geen laarzen, geen prinsesplaymobil maar wel piraten, cowboys en auto's. Geen poppen maar wel pistolen. Loopt altijd in een hoodie, zwarte broek en zwarte gympen. Roze is een no go...als kind al vreselijk kleur.

Afschuwelijk dat we nu weer in het hokjes plaatsen zijn. We plaatsen allemaal nieuwe hokjes waar je jn kunt zitten en kasten waar je uit kan komen. Ik hoop serieus dat mijn dochter sterk genoeg is om nergens in te gaan zitten of hokjes gaat zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven