Generatie Z

19-02-2020 16:33 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn nickname doet vermoeden: geboren in '87 en dus val ik onder de Millenial generatie. Iedereen vanaf 1995 wordt geschaard onder de generatie Z.
Deze generatie is opgegroeid met technologie en volgens sociologen ook met het idee "alles moet leuk zijn".

Maar is dit wel zo ? Over mijn generatie de Millenials worst ook het nodige geschreven.
Wel geloof ik dat er echt wel een verschil is in manier van opgroeien. De digitale revolutie heeft de maatschappij ingrijpend veranderd.

Zelf merk ik wel bij jongere collega's dat zij echt anders zijn. Ik merk wel een soort kloof. Al denk ik dat dat meer te maken heeft met leeftijdsverschil en niet zozeer generatieverschil.

Wel krijg ik de indruk dat de jongeren van nu "luier zijn en gemakszuchtiger. Anderzijds denk ik ook dat dat afgeven op de volgende generatie van alle tijden is. Het gaat altijd om: " de jeugd van tegenwoordig".

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Alle reacties Link kopieren
Volgens wat ik op internet vind behoor jij tot dezelfde generatie als iemand uit 1995, namelijk Y. Z is van 2001 tot 2015.
Alle reacties Link kopieren
De jeugd van tegenwoordig is niet lui en volgens mij ook niet zo anders. Het gevaar zit hem in alles nu willen, niet kunnen prioriteren en dat alles leuk moet zijn. Die opgelegde verwachtingen is een enkeltje burnout, want je kan niet alles tegelijk, zeker niet wanneer niet kunt prioriteren en het ook nog allemaal leuk moet zijn. Volgens mij stelt men juist te hoge ambities door de lat te hoog te leggen, de doelen snel te willen bereiken en dat het ook nog perfect en leuk moet zijn. De val is een les maar zegt verder niets over de vele kwaliteiten en competenties die jonge mensen hebben, want kwaliteiten hebben ze zeker misschien wel meer dan de oude generatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeuren aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Dit is wat Socrates 2500 jaar geleden zei over "de jeugd van tegenwoordig".
Klinkt het bekend?

Ik vind het over één kam scheren van hele generaties nogal nutteloos.
De jeugd van tegenwoordig is van alle tijden.
Alle reacties Link kopieren
Deze is leuk hier over:

https://www.visualcapitalist.com/meet-g ... workforce/
Mensen mopperen altijd een beetje over de Jeugd van Tegenwoordig.

Ik denk dat het er een beetje bij hoort omdat de oudere generatie zich vaak niet kan voorstellen hoe het is om in de huidige tijd jeugdig te zijn.

Dit is dus van alle tijden, evolutie enzo.

Ik ben generatie X en de meeste collega's zijn jonger, ze zijn inderdaad 'anders' maar ik vind het wel leuk. Ik leer er van.
Alle reacties Link kopieren
De jeugd van tegenwoordig haalt alles uit het leven.
Wel vind ik het jammer dat ze bont weer terug hebben gehaald in het straatbeeld en te makkelijk over drugs denken. Of ik denk te ouderwets over drugs, kan ook.
.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-02-2020 16:37
De jeugd van tegenwoordig is niet lui en volgens mij ook niet zo anders. Het gevaar zit hem in alles nu willen, niet kunnen prioriteren en dat alles leuk moet zijn. Die opgelegde verwachtingen is een enkeltje burnout, want je kan niet alles tegelijk, zeker niet wanneer niet kunt prioriteren en het ook nog allemaal leuk moet zijn. Volgens mij stelt men juist te hoge ambities door de lat te hoog te leggen, de doelen snel te willen bereiken en dat het ook nog perfect en leuk moet zijn. De val is een les maar zegt verder niets over de vele kwaliteiten en competenties die jonge mensen hebben, want kwaliteiten hebben ze zeker misschien wel meer dan de oude generatie.
Eens. FOMO en YOLO. En de enorme hoeveelheid informatie die ze te verwerken krijgen en het altijd maar in contact zijn. Ik kan echt niet zonder internet en het heeft enorm veel voordelen maar qua rust verlang ik wel eens terug naar de jaren tachtig en negentig: de krant ‘s morgens en het journaal ‘s avonds. En praten deed je alleen in gezelschap of je belde eens met die ene telefoon die je thuis had.
Alle reacties Link kopieren
YOLO en FOMO zijn nou net van die termen die door marketing-mensen bedacht zijn, die er zelf overal net naast pissen.

Zo'n net-niet millinial, die er wel een probeert te zijn.

Ik denk dat elke generatie het zelfde is als alle andere maar dat je ze wel per generatie in hun tijdsgewricht moet plaatsen. Je kan er als 40-er wat van vinden, dat hele dag online zijn, maar als je als het zelf.had gekund, had je het ook gedaan. Mijn broer kocht vroeger mwt schaamrood opnde kaken een playboy, zijn zoon zat vorigen week op een bekende "Hamster"site filmpjes te bekijken, en ik denk dat m'n broer dat ook doet....

Enige waar ik Milinials niet om benijdt is dat tegenwoordig alles maakbaar wordt geacht en meetbaar is gemaakt, en iedereen, altijd alles laat zien dmv sociale media.

Ik ben blij dat ik als dino kan zeggen dat ik af en toe niet mee doe.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf van '69 maar vind de jeugd van nu over het algemeen niet lui of verwend. Sommige dingen zijn voor hun nu makkelijker dan voor ons vroeger en vica versa. Ze zien er qua kleding en kapsels ook beter uit dan wij vroeger, punk, new wave enderg. knap je niet altijd van op. :P
Er lijken nu dus ook minder subgroepen te zijn. Wat 2EAST zegt, klopt denk ik ook; het maakbare en de onrealistische voorbeelden in sociale media. Ze zouden van mij ook juist wat rebelser mogen zijn en kritischer.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
25-02-2020 22:53
Ik ben zelf van '69 maar vind de jeugd van nu over het algemeen niet lui of verwend. Sommige dingen zijn voor hun nu makkelijker dan voor ons vroeger en vica versa. Ze zien er qua kleding en kapsels ook beter uit dan wij vroeger, punk, new wave enderg. knap je niet altijd van op. :P
Er lijken nu dus ook minder subgroepen te zijn. Wat 2EAST zegt, klopt denk ik ook; het maakbare en de onrealistische voorbeelden in sociale media. Ze zouden van mij ook juist wat rebelser mogen zijn en kritischer.

....en spijkerbroeken zonder gaten......(De enige trend die ik echt niet begrijp)
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Klopt, wij hadden stonewashed, en dat vond ik ook al zo beschadigd.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Wat me ook opvalt is dat jongeren zelden meer echt fan van iemand zijn. Komt dat omdat door youtube etc. sterren minder mystiek hebben? Is de jeugd zelfbewuster want ze zijn zelf ook gewoon deel van de media? Of omdat er meer en meer divers aanbod is?
of van al deze dingen wel iets.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
25-02-2020 23:13
Wat me ook opvalt is dat jongeren zelden meer echt fan van iemand zijn. Komt dat omdat door youtube etc. sterren minder mystiek hebben? Is de jeugd zelfbewuster want ze zijn zelf ook gewoon deel van de media? Of omdat er meer en meer divers aanbod is?
of van al deze dingen wel iets.
Denk de hoeveelheid keuze.

Ik ben op de valreep Gen X. Als ik eerlijk moet zijn: bij driekwart van de zogenaamde celebrities van de ‘Lees ook’ zou ik Google moeten aanslingeren om erachter te komen wie ze zijn, waar ze eventueel goed in zijn en waar ik hen van zou moeten kennen. Als de naam mij wel bekend voorkomt dan is het een grote YouTuber (want dan herken ik de naam via leerlingen).
In ‘mijn tijd’ was het lekker overzichtelijk. Op de basisschool was je braaf en fan van New Kids on The Block of je wilde al wat stoerder overkomen en dan was je fan van East17. Op de middelbare school was 90% gabber (hakkûh!), 5% raver (raveteef), 3% alto (Nirvana) of 2% skater (straight edge), op mijn school dan. Ook al luisterde je uitsluitend rap, R’nB en Raï, op school viel je onder een van voornoemde categorieën, gebaseerd op gebruik van verdovende middelen (niets, alcohol, alcohol en joints, alcohol+speed+joints+XTC of alcohol+iedere substantie die iets beloofde te doen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Overigens in antwoord op de OP: ik heb minder problemen met de gemiddelde werkhouding en taakgerichtheid van de gemiddelde leerling uit Gen Z dan met die van de jongste Millenialcollega’s. Sorry maar daar zitten mij af en toe wat navelstarende huilstruiken tussen, al kauwend op hun No fat, ketoproof quinoa salade. Ik vind Gen Z wel pragmatischer in vergelijking met het laatste staartje millenials die ik nog als leerling voor mijn neus had.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 17, dat is generatie Z?

Hij fietst naar school, wil geen brommer, hoeft nog geen rijles.

Interesseert zich niet voor merkkleding.

Luistert nooit naar rap, hiphop, r&b, house, trance. Geniet van Rammstein, Iron Maiden, AC/DC, Bach, Beethoven, Bizet en New Age.

Geen alcohol, niet roken.

Geen idee waar het is misgegaan, volgens de huidige standaard.
Maar wij zijn er tevreden mee.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn leerlingen nu niks luier of gemakzuchtiger dan ik als puber was.
Alle reacties Link kopieren
Okee, schoolwerk is zoon zijn enige minpuntje, dat geef ik rustig toe.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sneu dat kinderen tegenwoordig direct langs de meetlat gelegd worden. Vanaf de peuterzaal...

Láát kinderen kinderen zijn. Ze komen er op hun eigen manier ook wel.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Steeds vaker.
Nieuwe collega die vraagt hoelang je hier werkt. "Sinds 1995".

"Echt?? Toen ben ik gebóren".

:woa:
snoesje666 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 00:53
4.89% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
25-02-2020 23:00
....en spijkerbroeken zonder gaten......(De enige trend die ik echt niet begrijp)

Ik heb collega's met gaten in hun broek die allang oma zijn. Blijkbaar iets van jeugdig willen zijn.

Ik doe er niet aan mee en zoon mág er niet aan mee doen. Het boeit me niet wát hij aantrekt, maar het is schoon en heel.

Met doodskopshirt en rode hanekam naar de trouwerij van je oom? Prima.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
26-02-2020 00:46
Steeds vaker.
Nieuwe collega die vraagt hoelang je hier werkt. "Sinds 1995".

Toen ben ik gebóren. :woa:
Ik word langs de kant gezet door de politie. Agent 1 begint de standaardriedel. Agent 2: “Ohhh mevrouw Lemoos! Hallooooo! Dit was mijn docent X en X!” :-D
Of man mag bij de Belastingdienst opdraven vanwege parttime eigen bedrijf. Controleur zit te shinen en vraagt “Kent u mij nog mevrouw? Door u ben ik hier gaan werken!”. Sorry jongen...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je was blijkbaar een geliefde docent.

:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
YOLO ken ik wel.

Wat is FOMO?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven