Gevolgen droneaanval Saudie Arabië/ gasprijs

16-09-2019 18:41 21 berichten
Overal op het net wordt er geklaagd over de stijgende benzineprijzen na de droneaanval op die olievelden in Saudie, maar waar ik niemand over hoor is het feit dat de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is en het gemiddelde huishouden dan natuurlijk ook meer gaat betalen voor het verwarmen van de woning, op gas koken, douchen etc.

Nou heb ik, op mijn onhandige manier, op internet gezocht naar de gevolgen hiervan, maar het enige dat ik kan vinden is een artikel uit België waar ze de gasprijzen wel zullen zien stijgen, zo is de verwachting, dus is mijn vraag: Is er een Googlewonder in de buurt die er wel iets over kan vinden?
Ik ben zo benieuwd en mijn dank is uiteraard groot.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat de gasprijzen voor consumenten eens per jaar bekend gemaakt worden en dan vaststaan?

Eerlijk gezegd is de gasprijs niet waar ik me nu het meeste zorgen over maak, met een president die per Twitter bekend heeft gemaakt dat de VS 'locked and loaded' is.
nounou
2 maal per jaar, maar er is al aan gesleuteld de laatste week, heb ik vernomen.

Ik denk niet dat die mafkees echt locked en loaded is en bluft.
Ten eerste is het maar speculatie dat Iran het gedaan zou hebben en ten tweede zie ik hem geen risico op een derde wereldoorlog nemen, daar istie te laf voor.

Alles bij elkaar is het niet meer dan goedkope propaganda voor het Amerikaanse volk, om ze op hem gericht te houden.
Alle reacties Link kopieren
O ja, twee keer per jaar. En het hangt ook af van het contract wat je hebt afgesloten met je energieleverancier natuurlijk.
Verder doet het mij vrij veel denken aan de aanloop naar de Irakoorlog.
nounou
Amerika is al lang bezig met het provoceren van Iran en zoekt onmogelijke mogelijkheden om dat land in een hoek te drijven, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze daar in Iran net iets wijzer zijn dan Trump en zijn administratie.

En nog afgezien daarvan, Iran heeft Rusland, Turkeye en China te vriend.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk denk ik ook dat de gasprijs nou werkelijk een van de minst interessante aspecten is aan de situatie.
Je lijkt het RTL nieuws wel, echt zo oppervlakkig.
Er is een behoorlijke kans dat een ernstige oorlog nog verder gaat escaleren met alle afschuwelijke gevolgen van dien.
Het enige dat de gemiddelde volgevreten Nederlander dan kan interesseren is of ze morgen een paar cent extra moeten betalen aan de pomp. Echt bizar.
jo12345 schreef:
16-09-2019 20:15
Persoonlijk denk ik ook dat de gasprijs nou werkelijk een van de minst interessante aspecten is aan de situatie.
Je lijkt het RTL nieuws wel, echt zo oppervlakkig.
Er is een behoorlijke kans dat een ernstige oorlog nog verder gaat escaleren met alle afschuwelijke gevolgen van dien.
Het enige dat de gemiddelde volgevreten Nederlander dan kan interesseren is of ze morgen een paar cent extra moeten betalen aan de pomp. Echt bizar.
RTL roeptoetert dat Iran de schuldige is en daar hou ik me niet mee bezig.

Waar ik me wel mee bezig hou, afgezien van de gasprijs, is het risico op oorlog en heb, uit alle berichten die ik heb gelezen, begrepen dat het zo'n vaart niet loopt.
Ik denk dat je één van de vele propagandaslachtoffers bent die dit niet van de realiteit kan onderscheiden.
Alle reacties Link kopieren
Voor gasprijzen worden vaste tarieven berekend voor aankoop.
Deze liggen een tijd vast.
Het kan best dat het na deze vaste periode weer duurder wordt en dat dit dus doorberekend wordt aan de consumtent.

Mijn broer zit in de gas wereld, hij is een analyticus en houd zich o.a. bezig met de in en verkoop van gas. Hij kan altijd geruime tijd van te voren al voorspellen wanneer het duurder zal gaan worden...en wanneer ik b.v. het beste kan overstappen van leverancier.
valisa schreef:
16-09-2019 20:29
Voor gasprijzen worden vaste tarieven berekend voor aankoop.
Deze liggen een tijd vast.
Het kan best dat het na deze vaste periode weer duurder wordt en dat dit dus doorberekend wordt aan de consumtent.

Mijn broer zit in de gas wereld, hij is een analyticus en houd zich o.a. bezig met de in en verkoop van gas. Hij kan altijd geruime tijd van te voren al voorspellen wanneer het duurder zal gaan worden...en wanneer ik b.v. het beste kan overstappen van leverancier.
Wat ik weet is dat de gasprijs in januari en in juli wordt veranderd, maar nu las ik dat vorige week de prijs met 3 cent de kuub is gestegen, dus ik vraag me af hoe at dan kan en of dat met die droneaanvallen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-09-2019 20:39
Wat ik weet is dat de gasprijs in januari en in juli wordt veranderd, maar nu las ik dat vorige week de prijs met 3 cent de kuub is gestegen, dus ik vraag me af hoe at dan kan en of dat met die droneaanvallen te maken heeft.
Nee dat duurt wel wat langer voordat het bij de consument terecht komt.
Misschien hebben ze het gewoon zelf gedaan om de olieprijs omhoog te krijgen om zo hun land uit de recessie te halen🤔
liubi schreef:
16-09-2019 22:10
Misschien hebben ze het gewoon zelf gedaan om de olieprijs omhoog te krijgen om zo hun land uit de recessie te halen🤔
Dat zou wel heel erg zijn, door een dergelijk risico met de vrede te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-09-2019 22:18
Dat zou wel heel erg zijn, door een dergelijk risico met de vrede te nemen.
Amerika kijkt wel vaker niet naar belangen van anderen. Oorlog voeren doen ze op eigen houtje als ze er baat bij hebben. Nu is Trump niet de agressieveling die zijn voorgangers wel waren en zal hij zich niet blindelings in een oorlog storten. Hij moet natuurlijk wel een standpunt innemen als president.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
16-09-2019 22:43
Amerika kijkt wel vaker niet naar belangen van anderen. Oorlog voeren doen ze op eigen houtje als ze er baat bij hebben. Nu is Trump niet de agressieveling die zijn voorgangers wel waren en zal hij zich niet blindelings in een oorlog storten. Hij moet natuurlijk wel een standpunt innemen als president.
Jawel, maar ik denk dat Pompeo voor z'n beurt heeft gesproken, daar moet Trump nu iets mee, want hij kan zijn minister van BZ niet afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-09-2019 22:47
Jawel, maar ik denk dat Pompeo voor z'n beurt heeft gesproken, daar moet Trump nu iets mee, want hij kan zijn minister van BZ niet afvallen.
Pompeo heeft wel vaker pompeuze uitspraken. Typische amerikaanse oorlogzuchtige taal waar bijvoorbeeld een Hilary met open ogen in zou tuinen. Trump lijkt zich voorlopig nog gedeisd te houden omdat er genoeg problemen in Amerika zijn om op te lossen.
Let’s Go Brandon!
In mijn Saoedische tijd werden er regelmatig lange afstandsraketten vanuit Jemen onderschept. Voornamelijk bij vliegvelden zoals dat van Jeddah.
Maar drones heb ik nooit meegemaakt. Maar deze aanval zou natuurlijk ook heel goed vanuit Jemen kunnen komen. Ik hoop maar dat het niet escaleert.
Lange-met-een-korte schreef:
16-09-2019 22:59
Pompeo heeft wel vaker pompeuze uitspraken. Typische amerikaanse oorlogzuchtige taal waar bijvoorbeeld een Hilary met open ogen in zou tuinen. Trump lijkt zich voorlopig nog gedeisd te houden omdat er genoeg problemen in Amerika zijn om op te lossen.
Je kan alles van Trump zeggen en vinden, maar eerlijk is eerlijk, hij is zeer terughoudend met het uitvoeren van zaken, op internationaal niveau, waar dodelijke slachtoffers bij kunnen vallen. Hij roept zware taal, maar als het erop aankomt, denk ik, dat we ons daar niet snel te sappel over hoeven te maken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-09-2019 23:11
Je kan alles van Trump zeggen en vinden, maar eerlijk is eerlijk, hij is zeer terughoudend met het uitvoeren van zaken, op internationaal niveau, waar dodelijke slachtoffers bij kunnen vallen. Hij roept zware taal, maar als het erop aankomt, denk ik, dat we ons daar niet snel te sappel over hoeven te maken.

Een oorlog tegen Iran waarbij niet al te veel Amerikaanse slachtoffers vallen komt natuurlijk wel goed uit voor de verkiezingen.

En met een budget van bijna 1000 miljard dollar per jaar kan het Amerikaanse leger ook wel weer eens een oorlog gebruiken.
julius schreef:
17-09-2019 00:30
Een oorlog tegen Iran waarbij niet al te veel Amerikaanse slachtoffers vallen komt natuurlijk wel goed uit voor de verkiezingen.

En met een budget van bijna 1000 miljard dollar per jaar kan het Amerikaanse leger ook wel weer eens een oorlog gebruiken.
Ik heb zo'n vermoeden dat het Trump niet uitmaakt aan welke kant de slachtoffers vallen, dat hij het allemaal erg vindt en daarom zo terughoudend is. Hij is van alles, behalve een oorlogspresident. Ik denk ook niet dat hij bereid is om een propagandaoorlog te voeren ten behoeve van zijn herverkiezing. Er is echt van alles mis met die man, maar daarin is hij, volgens mij, te respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij altijd opvalt, is dat er bij lage olieprijzen altijd wordt beweerd dat dit weinig invloed heeft op de benzineprijs, want er wordt al van tevoren ingekocht tegen de hogere prijs van vroeger.

Maar als Sjeik Harry met het verkeerde been uit bed stapt, de benzineprijs dezelfde middag direct wel omhoog gaan.

Kortom: de koppeling tussen benzineprijs en olieprijs is een scam. En er kan goed worden verdiend met de opgeklopte 'onzekerheid'. In Iran betaal je 7 cent voor een liter diesel. 7 cent. 7.

Ok. vooruit. Even gecheckt. 9 cent de liter tegenwoordig.
https://nl.globalpetrolprices.com/Iran/diesel_prices/
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-09-2019 20:15
Persoonlijk denk ik ook dat de gasprijs nou werkelijk een van de minst interessante aspecten is aan de situatie.
Je lijkt het RTL nieuws wel, echt zo oppervlakkig.
Er is een behoorlijke kans dat een ernstige oorlog nog verder gaat escaleren met alle afschuwelijke gevolgen van dien.
Het enige dat de gemiddelde volgevreten Nederlander dan kan interesseren is of ze morgen een paar cent extra moeten betalen aan de pomp. Echt bizar.
Volgevreten Nederlander nogal liefst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven