Gezinsdrama? Het is gewoon een laffe eermoord!

10-09-2019 10:06 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heeft een politieagent zijn gezin vermoord naar aanleiding van een scheidingsdrama. Het gebeurt helaas te vaak dat mannen die in hun ego gekwetst zijn hun (ex) vrouw en/of kinderen vermoorden. En als ze geen moord plegen dan zullen ze vaak stalken en andersoortig geweld gebruiken.

Feitelijk gaat het hier om eermoord. Eermoord is niet alleen voorbehouden aan “vreemde” culturen maar bestaat ook in de Nederlandse cultuur. Eer en mannelijkheid zit dieper in de Nederlandse cultuur dan menigeen denkt. Tot voor kort was een duel om de eer zelfs minder strafbaar dan moord of doodslag.

Hier gaat het om mannen die kennelijk gekwetst zijn in hun mannelijke eergevoelens en daarom op laffe wijze hun gezin vermoorden en meestal daarna zelfmoord plegen om zich zo te onttrekken aan iedere verantwoordelijkheid voor hun lage daad.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
11-09-2019 19:20
Ik denk dat het de schuld van de vrouwen zelf is, en ik zal uitleggen waarom: al die relatiedrama’s hebben te maken met gekwetste ego’s. Te grote ego’s, eigenlijk. Die mannen zijn niet in staat zichzelf opzij te zetten en laten hun ego voorgaan op die van hun vrouw, en vooral boven die van zijn onschuldige kinderen!
Zij zijn zo geworden omdat hun opgepompte egootjes het gevolg van hun opvoeding is. Hun moeders hebben hen nooit geleerd dat dit ‘mannelijke” gedrag verkeerd is, en zij hebben op hun beurt waarschijnlijk dit gedrag óók van de vaders geaccepteerd.
“ hij kan zich niet inhouden” geldt dan als een legitiem excuus, en in feite leggen ze de schuld bij degenen die hen zo boos hebben gemaakt, en ze maken er een erekwestie van.
Heeft niks met eer te maken....maar met gebrekkige opvoeding met te weinig aandacht aan omgang met vrouwen.
Dat is ook een vorm van eer. Dit is een heel andere vorm van eer dan in de Mediterrane culturen die meer collectief is. In het Westen en het Caraïbisch gebied is het eergevoel meer individueel, en met name gericht op mannelijkheid (machismo) van het individu. Je ziet het terug bij bijvoorbeeld CEO’s van grote bedrijven, je ziet het bij degenen die er voor “kiezen” om kostwinner te worden, ook als de vrouw betere papieren heeft. Je ziet het ook bij opgepompt macho gedrag en gekwetstheid zoals bij de familiemoordenaars.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Is dit nou eigenlijk de oudebaas variant van een trolltopic? :nut:
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
11-09-2019 12:31
Tot hier gelezen (mijn excuses mocht dit een topic zijn om te provoceren of mocht het mosterd zijn):

Zo'n actie simpelweg wegzetten als laf en egoïstisch, geeft aan hoe weinig je kent over de menselijke psyche en hoe beperkt je zelfkennis is.
Had dit niet van jou verwacht.
Voor het plegen van een moord is nooit een excuus. Het komt dan ook zelden voor dat een moordenaar wordt ontslagen van alle rechtsvervolging. Naast TBS zit er in de meeste gevallen ook een gevangenisstraf aan vast en dus ook een eigen verantwoordelijkheid. De echte ontoerekeningsvatbare gek is zeer zeldzaam.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Er kunnen allerlei omstandigheden en een samenloop ervan zijn die ertoe kunnen leiden dat mensen zulke vreselijke dingen doen.

Dat heeft niets met het verzinnen van excuses of vergoeilijken te maken. Wel kunnen hulpverlenende instanties etc. daarvan leren, mogelijke escalaties herkennen etc.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 19:41
Is dit nou eigenlijk de oudebaas variant van een trolltopic? :nut:
Nee. Oprechte boosheid en verbazing. En ergernis aan de vanzelfsprekendheid waarin “mannelijke trots” wordt aanvaard als gegeven. Dit ook gezien eerdere gevallen van gezinsmoorden, eermoorden en huiselijk geweld. Ook in de relatiepijler hier kom ik veel verhalen over dit soort primitieve wezens tegen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
11-09-2019 19:54
Nee. Oprechte boosheid en verbazing. En ergernis aan de vanzelfsprekendheid waarin “mannelijke trots” wordt aanvaard als gegeven. Dit ook gezien eerdere gevallen van gezinsmoorden, eermoorden en huiselijk geweld. Ook in de relatiepijler hier kom ik veel verhalen over dit soort primitieve wezens tegen.

Dus je zit je oprecht boos te maken en te verbazen over de eigen invulling die je aan dit geval geeft.
Want je weet niets.

Heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 19:58
Dus je zit je oprecht boos te maken en te verbazen over de eigen invulling die je aan dit geval geeft.
Want je weet niets.

Heel vreemd.
Het kán zijn dat het deze keer toevallig bij wijze van hoge uitzondering anders zit inderdaad. In dat geval zit ik fout.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Laten we het er dan maar op houden dat eerwraak of eermoord niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-09-2019 19:28
Je ziet het terug bij bijvoorbeeld CEO’s van grote bedrijven,
Daar zou ik dan wel eens wat voorbeelden van willen zien. Tim Cooke, Jeff Bezos, Satya Nadella of Sundar Pichai vind ik niet echt "macho's" (om maar even de CEO's van de grootste bedrijven van het moment te noemen)
oudebaas schreef:
11-09-2019 19:43
Voor het plegen van een moord is nooit een excuus. Het komt dan ook zelden voor dat een moordenaar wordt ontslagen van alle rechtsvervolging. Naast TBS zit er in de meeste gevallen ook een gevangenisstraf aan vast en dus ook een eigen verantwoordelijkheid. De echte ontoerekeningsvatbare gek is zeer zeldzaam.
Ik beweer niet dat er een excuus bestaat, maar wel dat de menselijke psyche enorm complex is. Hoeveel moet je zelf niet lijden om je geliefde en je kinderen te doden?

Het is eigenlijk verachtelijk om dit een eremoord te noemen in je sensatiebeluste titel. Ik zou bijna denken dat je meerder accounts op dit forum hebt , want het is een titel die Missy wel zou bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
12-09-2019 03:36
Ik beweer niet dat er een excuus bestaat, maar wel dat de menselijke psyche enorm complex is. Hoeveel moet je zelf niet lijden om je geliefde en je kinderen te doden?

Het is eigenlijk verachtelijk om dit een eremoord te noemen in je sensatiebeluste titel. Ik zou bijna denken dat je meerder accounts op dit forum hebt , want het is een titel die Missy wel zou bevallen.
Tsja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat dit soort gezinsmoorden meestal voortkomen uit een gekrenkt eergevoel van de man. En ook witte westerse mannen kunnen daar last van hebben.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-09-2019 08:22
Tsja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat dit soort gezinsmoorden meestal voortkomen uit een gekrenkt eergevoel van de man. En ook witte westerse mannen kunnen daar last van hebben.
jouw mening is niet gelijk aan de feiten. Ik zei het hier al eerder:
Als het gaat op moord op eigen kinderen is de dader meestal de moeder

https://www.blikopdewereld.nl/rechtspra ... oor-ouders
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-09-2019 08:29
jouw mening is niet gelijk aan de feiten. Ik zei het hier al eerder:
Als het gaat op moord op eigen kinderen is de dader meestal de moeder

https://www.blikopdewereld.nl/rechtspra ... oor-ouders
Er zijn verschillende motieven voor gezinsmoorden en kindermoorden, dat klopt. Het soort gezinsmoorden zoals in dit topic zijn weer een specifiek verschijnsel. We hebben het de laatste jaren vaker gezien. Een man die, vaak met veel geweld, zijn kinderen vermoord alvorens de hand aan zichzelf te slaan. Meestal is er een relatiebreuk met de moeder aan vooraf gegaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-09-2019 08:32
Er zijn verschillende motieven voor gezinsmoorden en kindermoorden, dat klopt. Het soort gezinsmoorden zoals in dit topic zijn weer een specifiek verschijnsel. We hebben het de laatste jaren vaker gezien. Een man die, vaak met veel geweld, zijn kinderen vermoord alvorens de hand aan zichzelf te slaan. Meestal is er een relatiebreuk met de moeder aan vooraf gegaan.
het rare is, dat als vrouwen het doen, we zeggen: Klote wijf, maar ook: ze moet erg psychisch ziek geweest zijn
en bij een man, alleen maar: hufter

terwijl ik denk (met mijn man, en alle leuke vaders in het achterhoofd) dat voor vaders hetzelfde geldt als voor moeders, die zoiets doen. Psychische nood.

En het is als met zelfmoord, wij (gezonde mensen) kunnen als niet voorstellen hoe dat is.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-09-2019 08:22
Tsja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat dit soort gezinsmoorden meestal voortkomen uit een gekrenkt eergevoel van de man. En ook witte westerse mannen kunnen daar last van hebben.
Je weet wel dat in dit geval de dader een Antiliaan was he? Geboren en getogen op de Antillen en pas later naar Nederland gekomen.
Hij stond bekend als een hartstikke lieve, betrokken man en er was voor zover we weten geen sprake van een vechtscheiding, hij kwam niet verbitterd of gekrenkt over, dus iedereen tast in het duister over zijn motief.
Ik snap je woede en onbegrip, maar het is echt héél voorbarig om welke conclusie dan ook te trekken.
lilalinda schreef:
12-09-2019 08:43
het rare is, dat als vrouwen het doen, we zeggen: Klote wijf, maar ook: ze moet erg psychisch ziek geweest zijn
en bij een man, alleen maar: hufter

terwijl ik denk (met mijn man, en alle leuke vaders in het achterhoofd) dat voor vaders hetzelfde geldt als voor moeders, die zoiets doen. Psychische nood.

En het is als met zelfmoord, wij (gezonde mensen) kunnen als niet voorstellen hoe dat is.
Dit is het wel in een notendop ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven