gezinsuitkering

03-03-2012 20:17 572 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 januari 2012 wordt de bijstand niet meer individueel bepaald maar per gezin (adres).

Meerderjarige kinderen die werken en bij hun ouders inwonen die een bijstandsuitkering krijgen moet voor hun ouders gaan zorgen, omdat hun salaris afgetrokken wordt van de bijstand.

Wie heeft hier mee te maken gehad en is er fors op achteruit gegaan? En is deze maatregel terecht en gaat het mensen aan het werk zetten die zogenaamd niet 'willen' werken?

Vertel hier je ervaring.
odi et amo
quote:cheerlesscard schreef op 04 maart 2012 @ 18:17:

Die 1300 euro per maand is inclusief alke subsidies. Je krijgt als gezin niet 1300 van de sociale dienst maar bijv. 200 huurdubsidie, aok,alimentatie enz, enz en dat word aangevuld tot 1260.

De bijstandsnorm van 1236 voor een gezin, is exclusief subsidies.

Oftewel huur/zorg toeslag/alimentatie.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Ruza schreef op 04 maart 2012 @ 18:18:

[...]

Ach ik maak me er niet zo'n zorgen om. Het moet wel heel raar lopen dat ik weer thuis ga wonen.

Voor bijv. die vriend van mij is het wel echt zuur. Woonruimte vinden in amsterdam is echt geen makkie.En ook niet zo duur
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 18:21:

[...]

En ook niet zo duur Nja, duur wonen in amsterdam is niet zo moeilijk haha. Maar ik ken weinig 24-jarigen die zomaar ff 800 kale huur neer kunnen leggen.
quote:cheerlesscard schreef op 04 maart 2012 @ 18:17:

Die 1300 euro per maand is inclusief alke subsidies. Je krijgt als gezin niet 1300 van de sociale dienst maar bijv. 200 huurdubsidie, aok,alimentatie enz, enz en dat word aangevuld tot 1260.

Alleenstaanden: 668.21 (inclusief vakantietoeslag)

Maximale gemeentelijke toeslag: 267,28

Voor een alleenstaande zit je dan max op iets meer dan 900 euro.

Alleenstaande ouder: 935,49

Maximale gemeentelijke toeslag: 267,28

Alleenstaande ouder zit dan max op 1202

De gemeente kent op grond van de Toeslagenverordening de volgende toeslagen op de wettelijke basisuitkering toe aan personen van 21 tot 65 jaar:

Wanneer en hoeveel toeslag kun je krijgen? (dat is die 267 euro)

1. U bent een alleenstaande en in uw woning woont niemand anders dan u 20%

2. U bent een alleenstaande ouder en in uw woning wonen alleen u en uw kind(eren) jonger dan 18 jaar voor wie u kinderbijslag kunt ontvangen 20%

3. U bent een alleenstaande (ouder) en in uw woning wonen een of meer andere mensen 10%

Gezin: 1336,42

Dit is van de gemeente Smallingerland

Dit is exclusief zorgtoeslag, huurtoeslag etc.
quote:spijk-er schreef op 04 maart 2012 @ 17:41:

wat er bedoeld wordt met jongeren die 'er niet aan toe zijn' om op zichzelf te gaan wonen.

Zoals ik het zie is er niet aan toe zijn vooral toepasbaar op jongeren die voor de wet al 18 zijn maar simpelweg in hun ontwikkeling nog niet volwassen zijn. Als ze emotioneel gezien nog niet zover ontwikkeld zijn. Mijn zoon is nu een half jaar 18 en we overwegen wel dat hij op kamers gaat maar eigenlijk is hij er nog niet aan toe.

Je merkt aan bepaalde zaken dat hij eerder overkomt als iemand van 15 á 16 dan als iemand die voor de wet geacht wordt volwassen beslissingen te maken en je zaakjes te regelen omdat je volwassen bent.

Sommige mensen zijn wat langer kind dan anderen, denk ik.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Ruza schreef op 04 maart 2012 @ 18:23:

[...]

Nja, duur wonen in amsterdam is niet zo moeilijk haha. Maar ik ken weinig 24-jarigen die zomaar ff 800 kale huur neer kunnen leggen.Het was ook sarcastisch bedoeld Ruza.
Sirena, ik begrijp dat dit een domper is maar waarom heb je als 21-22 jarige totaal geen inkomen? Je studeert niet, waarom werk je niet?
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 18:01:

Ik vraag mij af, hoeveel mensen hier, enig idee hebben, hoe het is om, met pakweg , een salaris van 900 euro per maand, op jezelf te gaan wonen.

En dan je kamer/woning inrichten?, borg huur, soms 2 maanden. Etc.Het is inmiddels even geleden, maar ja ik heb een heel aardig idee geloof ik. Toen ik op mezelf ging had ik een inkomen van zo'n 500 gulden per maand (inclusief stufi), daar betaalde ik 400 gulden vaste lasten van, had een kamer van 1,90 bij 2,00 meter, en van de overige 100 gulden leefde ik. In de zomer zorgde ik dat ik genoeg werkte om 2000 gulden extra te verdienen zodat ik in 1x het collegegeld kon betalen. Vetpot nee, ideaal nee, te doen ja natuurlijk je hebt enkel verantwoordelijkheid t.o.v jezelf dus gewoon het beste van maken. Mobieltje, internet en vakantie kon ik niet betalen, maar zijn ook niet belangrijk als je net op jezelf bent. Internet heb je ook in de bieb of op school/universiteit en bellen deden wij met een vaste lijn waarbij we de kosten nejes deelden eveneens geen probleem. Iets verder in m'n studie kreeg ik een echt studentenbaantje met handigere werktijden, dus meer uren, meer geld, meer mogelijkheden. Ik ging sparen en op mijn 20ste kocht ik mijn eerste eigen huisje, nog steeds studerend, maar tegen die tijd ook al fulltime werkend erbij.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 18:19:

De bijstandsnorm van 1236 voor een gezin, is exclusief subsidies.

Oftewel huur/zorg toeslag/alimentatie.Alimentatie wordt wel gekort.
quote:_Branwen_ schreef op 04 maart 2012 @ 19:16:

[...]

Alimentatie wordt wel gekort.idem voorlopige teruggaaf
Ik verdiende op mijn 20e, dus eind jaren 90 1.300 gulden bruto, destijds het minimumloon. Netto was het 1.000 gulden. Ik betaalde 650 vaste lasten en was met weinig tevreden. Uitzet was van de kringloop en in die tijd hoefde je inderdaad geen internet of mob telefoon. Ik hield per maand zo'n 50 gulden over en dat spaarde ik. Ik kon niet rood staan bij de bank, mijn moeder deed de was maar heb nooit iemand voor geld hoeven vragen. Ik leefde sober maar had nooit het idee dat ik arm was. Vond het een leuke sport om goed uit te komen met mijn budget.
Branwen/Ronnie, jullie hebben gelijk.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 18:08:

[...]

Alleenstaande 792

Echtparen 1236Doel je hier op de bijstandsnorm voor een alleenstaande zonder kinderen? Ik heb 878 Euro per maand. Vakantietoeslag 45 Euro.
quote:Sunemom schreef op 04 maart 2012 @ 19:08:

[...]

Het is inmiddels even geleden, maar ja ik heb een heel aardig idee geloof ik. Toen ik op mezelf ging had ik een inkomen van zo'n 500 gulden per maand (inclusief stufi), daar betaalde ik 400 gulden vaste lasten van, had een kamer van 1,90 bij 2,00 meter, en van de overige 100 gulden leefde ik. In de zomer zorgde ik dat ik genoeg werkte om 2000 gulden extra te verdienen zodat ik in 1x het collegegeld kon betalen. Vetpot nee, ideaal nee, te doen ja natuurlijk je hebt enkel verantwoordelijkheid t.o.v jezelf dus gewoon het beste van maken. Mobieltje, internet en vakantie kon ik niet betalen, maar zijn ook niet belangrijk als je net op jezelf bent. Internet heb je ook in de bieb of op school/universiteit en bellen deden wij met een vaste lijn waarbij we de kosten nejes deelden eveneens geen probleem. Iets verder in m'n studie kreeg ik een echt studentenbaantje met handigere werktijden, dus meer uren, meer geld, meer mogelijkheden. Ik ging sparen en op mijn 20ste kocht ik mijn eerste eigen huisje, nog steeds studerend, maar tegen die tijd ook al fulltime werkend erbij.

Dat vind ik een hele prestatie Sunemom, ben zelf, met een baby, uit huis bij mijn moeder, met ongeveer evenveel begonnen.

Maar ja, wij kenden natuurlijk totaal geen luxe in die tijd.

Ik help hopen, dat de jeugd van tegenwoordig, ook de tering naar de nering kan zetten.
Ik vind het te rigoureus. Prima dat er gekeken wordt naar waar er bezuinigd kan worden, maar in deze mate gaat mij te ver. De norm voor gehuwden / samenwonenden (dus 2 volwassen) is ¤ 1269,60 netto per maand (exclusief vakantietoeslag). Dit is ook de norm voor alle gezinnen met bijvoorbeeld 3 of 4 of meer volwassen van 21+. Hier kun je echt niet van leven.

De norm voor één volwassene van 21+ en één 18, 19 of 20 jarige is overigens slechts ¤ 854,16 netto per maand. Is er ook nog een kind van jonger dan 18, dan is de norm in dit geval ¤ 1108,08.

De norm voor één volwassene van 21+ en twee 18, 19 of 20 jarigen is slechts ¤ 1073,53 netto per maand.
quote:molly74 schreef op 04 maart 2012 @ 19:26:

[...]

Doel je hier op de bijstandsnorm voor een alleenstaande zonder kinderen? Ik heb 878 Euro per maand. Vakantietoeslag 45 Euro.

Mijn vriendin ( heb het even gevraagd) heeft 738,26 netto.

Daar is de collectieve zorgverzekeringpremie af.
Als ze geld willen besparen wat betreft bijstand, dan zouden ze eens naar de IOAW moeten kijken. Daar wordt al het vermogen en de eigen woning vrij gelaten, en ook alle inkomsten i.v.m. vermogen. En dit zijn doorgaans mensen met aardig wat vermogen en inkomen uit vermogen, dus tel uit je winst.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 19:28:

[...]

Mijn vriendin ( heb het even gevraagd) heeft 738,26 netto.

Daar is de collectieve zorgverzekeringpremie af.Oh, vandaar. Ik betaal de zorgverzekering zelf. Wel collectief via de gemeente (waardoor iets goedkoper), maar hij gaat van mijn bankrekening af en wordt niet eerst automatisch ingehouden.
quote:molly74 schreef op 04 maart 2012 @ 19:32:

[...]

Oh, vandaar. Ik betaal de zorgverzekering zelf. Wel collectief via de gemeente (waardoor iets goedkoper), maar hij gaat van mijn bankrekening af en wordt niet eerst automatisch ingehouden.Maar Molly, het blijft, een pracht inkomen.
Mijn vriendin, heeft haar dochter in huis, het meisje doet HBO, en werkt 24 uur per week, voor de extra's.

Waarmee ze, moeder in de bijstand, soms mee bijspringt.

Dat salaris kan ze straks zo inleveren.

Dit gaat toch nergens over.

Ik heb gezegd, dat ze zich bij mij in mag laten schrijven, ik heb een goed pensioen.

Is fraude ja, ik weet het.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 19:38:

Mijn vriendin, heeft haar dochter in huis, het meisje doet HBO, en werkt 24 uur per week, voor de extra's.

Waarmee, ze moeder in de bijstand, soms mee bijspringt.

Ik heb gezegd, dat ze zich bij mij in mag laten schrijven, heb een goed pensioen.

Is fraude ja, ik weet het.

Wat lief van je dat je hun zo wilt en gelukkig kan helpen.

Fraude? nou en ze vragen hier toch om op deze manier.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 19:38:

Waarmee ze, moeder in de bijstand, soms mee bijspringt.

Ik heb gezegd, dat ze zich bij mij in mag laten schrijven, ik heb een goed pensioen.

Is fraude ja, ik weet het.Zo lang dochter die opleiding volgt, recht heeft op stufi en in totaal niet meer dan ruim ¤ 1050 aan inkomen heeft (inclusief stufi) is er niets aan de hand, want dan behoort dochter voor de WWB niet tot het gezin. Alles wat ze boven die ¤ 1050 heeft wordt wel gekort op de uitkering van moeder.
quote:ronniemitchel schreef op 04 maart 2012 @ 19:39:

[...]

Wat lief van je dat je hun zo wilt en gelukkig kan helpen.

Fraude? nou en ze vragen hier toch om op deze manier.

Pfffffff, Ronnie, ik zat al achter de bank

Hier op het correcte forum zo'n uitspraak doen.

Dank je.

Ben benieuwd, wat er nog komt, jij ook?
quote:_Branwen_ schreef op 04 maart 2012 @ 19:41:

[...]

Zo lang dochter die opleiding volgt, recht heeft op stufi en in totaal niet meer dan ruim ¤ 1050 aan inkomen heeft (inclusief stufi) is er niets aan de hand, want dan behoort dochter voor de WWB niet tot het gezin. Alles wat ze boven die ¤ 1050 heeft wordt wel gekort op de uitkering van moeder.

Branwen, haar verdiensten tellen wel degelijk mee.

Inderdaad, de stufi, blijft buiten schot.
quote:Eindeloos schreef op 04 maart 2012 @ 19:34:

[...]

Maar Molly, het blijft, een pracht inkomen. Inderdaad, het is drie keer niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven