Hartelijk welkom

10-09-2015 15:43 3046 berichten
Deel 2 van 'Wees welkom'. Deel 1

Twaalf van de twintig miljoen Syriërs hebben hun huis verlaten.

Acht van die twaalf miljoen Syriërs zijn in andere delen van het land gaan wonen.

Vier van de twaalf miljoen Syriërs zijn neergestreken in Turkije, Libanon en Jordanië.

Ongeveer 250.000 Syriërs zijn in Europa beland.

Het filmpje van Rosling is een paar maanden oud: intussen zijn er (volgens de laatste telling in juli) nog eens 100.000 Syriërs in Europa gearriveerd. Hier vind je de laatste cijfers van de UNCHR over de Syrische vluchtelingen.

2. Zo’n 350.000 Syrische vluchtelingen dus. Is dat veel of weinig?

De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwde onlangs dat Europeanen een minderheid op hun eigen continent worden. Maar in dit tempo kan dat nog eeuwen duren. Ten opzichte van de totale Europese bevolking - ongeveer Voor deze berekening is deze lijst van bevolkingsaantallen gebruikt (min Turkije en Rusland). 630 miljoen inwoners - vormen de Syrische vluchtelingen namelijk een kleine groep: zo’n 0,05 procent. Er wonen ongeveer evenveel mensen in de stad Utrecht. volledig artikel: https://decorrespondent.n ... ndebat/247360256-2c9daf42

De bedoeling is en blijft een positief geluid temidden van angst voor verandering en anderen, het vorige topic bleef relatief respectvol, afgezien van een paar fanatiekelingen, laten we dat hier zo houden.
quote:mienietjefietje schreef op 13 september 2015 @ 15:45:

[...]

Niet de schuld van de vluchtelingen? Maar je gaat toch niet mensen toelaten als je daar eigenlijk niet de ruimte voor hebt?Het zijn niet alleen vluchtelingen, maar ook mensen uit bijv. Oost-Europa. Ik las enkele jaren geleden in een plaatselijk krantje waar een vriendin van mij woont dat de woningbouwverenigingen in de regio Haaglanden een bericht plaatsten dat het voor reguliere woningzoekenden nog veel langer zou duren om een sociale huurwoning te verkrijgen. De mensen van het generaal pardon en uit Oost-Europa moesten met voorrang gehuisvest worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 13 september 2015 @ 17:30:

[...]

Mogelijkheden scheppen waardoor mensen beter kunnen doorstromen, zou al een stuk schelen.Als je geen geld hebt voor 'n vrijstaand huis, ga je toch niet doorstromen van de ene flat naar de andere, of van het ene rijtjeshuis naar 't andere? Zeker niet als je voor een gelijkwaardige woonomgeving dan opeens meer moet gaan betalen. Buiten nog de verhuis/kluskosten van ettelijke duizenden euro's per verhuis.
Shoot first, ask questions later!
Trouwens, ook bij de sociale diensten krijgen voormalig vluchtelingen voorrang. Nederlanders die wachten op hun bijstandsuitkering kunnen nog wel wat langer wachten.

[...]

Mogelijkheden scheppen waardoor mensen beter kunnen doorstromen, zou al een stuk schelen.

De politiek heeft al jaren de ogen dicht, het gaat alleen maar over hypotheek rente aftrek, ja of nee.

VVD zei van de week nog dat er absoluut geen woningwetwoningen meer bij gebouwd worden.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:redbuIIetje schreef op 13 september 2015 @ 17:35:

[...]

Als je geen geld hebt voor 'n vrijstaand huis, ga je toch niet doorstromen van de ene flat naar de andere, of van het ene rijtjeshuis naar 't andere? Zeker niet als je voor een gelijkwaardige woonomgeving dan opeens meer moet gaan betalen. Buiten nog de verhuis/kluskosten van ettelijke duizenden euro's per verhuis.

Tussen flats onderling zitten nog wel verschillen, zelfs al heb je hetzelfde aantal kamers. Van een portiekflatje naar een ruime flat met lift in een betere buurt bijvoorbeeld. Niet iedereen heeft behoefte aan een groot huis. Voor rijtjeshuizen geldt hetzelfde. Een moderner huis, meer buitenspeelmogelijkheden, grotere kamers, ik noem maar wat redenen om te willen verhuizen. Bovendien is wonen in een vrijstaand huis sowieso voor veel mensen een utopie (althans in deze regio).

Maar, zoals ik al eerder schreef, zijn er heel wat mensen die best willen verhuizen en dit ook kunnen betalen, maar dat met de huidige normen niet kunnen.

Zie ook het verhaal van Sidroth op pagina 20.
quote:mienietjefietje schreef op 13 september 2015 @ 17:41:

[...]

De politiek heeft al jaren de ogen dicht, het gaat alleen maar over hypotheek rente aftrek, ja of nee.

VVD zei van de week nog dat er absoluut geen woningwetwoningen meer bij gebouwd worden.Precies wat ik bedoel
quote:milna schreef op 13 september 2015 @ 17:34:

[...]

Het zijn niet alleen vluchtelingen, maar ook mensen uit bijv. Oost-Europa. Ik las enkele jaren geleden in een plaatselijk krantje waar een vriendin van mij woont dat de woningbouwverenigingen in de regio Haaglanden een bericht plaatsten dat het voor reguliere woningzoekenden nog veel langer zou duren om een sociale huurwoning te verkrijgen. De mensen van het generaal pardon en uit Oost-Europa moesten met voorrang gehuisvest worden.En inplaats dar een woningbouwvereniging hier actie op onderneemt zetten ze een advertentie. Ben trouwens benieuwd wat het management van die wbv zichzelf uitbetaalt. Keuzes keuzes.
quote:meivogel schreef op 13 september 2015 @ 15:50:

[...]

Je kunt de grenzen dichtgooien, maar dat lost de problemen op de woningmarkt niet op. In tegendeel denk ik dat die alleen maar erger zullen worden, vluchtelingen of niet. Maar ik heb het idee dat door althans sommige politici de vluchtelingen nu als bliksemafleider worden gebruikt, in plaats van dat ze de handen uit de mouwen gaan steken en het beleid zodanig gaan aanpassen dat er woningen genoeg komen voor iedereen.Juist.
quote:milna schreef op 13 september 2015 @ 17:30:

En hoe kom jij erbij dat ik me niet ingelezen heb? Je schrijft op wat de rapporteurs zelf in het onderzoek als kanttekeningen hebben geschreven en je presenteert het alsof het een nieuwigheidje is dat ik of iemand anders nog niet eerder gelezen zou hebben, terwijl het nota bene al in het begin genoemd wordt door de rapporteurs. Ik haal de cijfers aan uit dat rapport. Nogmaals, als je twijfels hebt over de betrouwbaarheid van het onderzoek, mail Nyfer.

Dat onderzoek is oud en achterhaald. De cijfers die je post kloppen niet. Een en ander is al gerectificeerd. Dat bedoel ik met inlezen.

Je kan wel van alles roepen, maar je weerlegt niets. Lees al die bronnen maar die ik heb gelinkt.

[...]

Mogelijkheden scheppen waardoor mensen beter kunnen doorstromen, zou al een stuk schelen.Nederland telde medio 2013 bijna 189 duizend woningen waar 1,5 jaar of langer geen personen stonden ingeschreven. Ongeveer 88 duizend van deze woningen zijn niet beschikbaar voor de woningmarkt omdat de woning in de praktijk toch gebruikt wordt of omdat de woning een andere bestemming heeft gekregen. Dit maakt CBS vandaag bekend.

Van de langdurig leegstaande woningen die beschikbaar zijn voor de woningmarkt (101 duizend) behoort ongeveer 40 procent tot de overige huursector. Het aandeel overige huur in de gehele woningvoorraad ligt veel lager. Daarmee komt de beschikbare leegstand van deze huursector drie keer hoger uit. Een relatief klein deel van de leegstaande en beschikbare woningen zijn corporatiewoningen (12 procent). Bijna een derde van de leegstaande en beschikbare woningen zijn koopwoningen. Minder dan een kwart hiervan staat ook daadwerkelijk te koop.bron

Ik kon niet zo snel iets meer recent vinden, maar er is blijkbaar toch wel wat leegstand. In totaal gaat het om 1,4% van het totaal aantal woningen. Dat dekt het tekort misschien niet, maar ik verbaas me echt over dit aantal leegstaande woningen.
Nou.. De grenzen zijn gesloten. Weer paspoortcontrole bij de oostenrijkse grens.. Tegen het schengenverdrag nog wel. Daar gaat de hel losbreken ben ik bang.
quote:bungaa schreef op 13 september 2015 @ 18:24:

Nou.. De grenzen zijn gesloten. Weer paspoortcontrole bij de oostenrijkse grens.. Tegen het schengenverdrag nog wel. Daar gaat de hel losbreken ben ik bang.In Duitsland verklaarde men dat er gevaar dreigt, en zo kunnen de Schengen regels omzeild worden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:granny71 schreef op 13 september 2015 @ 16:19:

[...]

De huizenmarkt is inderdaad al jaren een probleem.

Waarom dan mensen binnen halen die het probleem alleen maar veel groter zullen gaan maken?

Omdat ik vluchtelingen helpen belangrijker vind dan die woningmarkt? Kan hoor.

En laat ze eens wat tegen die fokking scheefwoners doen die al jaren iets anders kunnen betalen maar de boel opstoppen. Van die mensen heb ik nou echt last en die hoeven niet te vluchten voor hun veiligheid. Die verdienen drie keer modaal maar zitten nog steeds lekker ergens in het centrum van Amsterdam voor een huur die op benenden modaal is gericht.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:safrat schreef op 13 september 2015 @ 18:04:

[...]

Nederland telde medio 2013 bijna 189 duizend woningen waar 1,5 jaar of langer geen personen stonden ingeschreven. Ongeveer 88 duizend van deze woningen zijn niet beschikbaar voor de woningmarkt omdat de woning in de praktijk toch gebruikt wordt of omdat de woning een andere bestemming heeft gekregen. Dit maakt CBS vandaag bekend.

Van de langdurig leegstaande woningen die beschikbaar zijn voor de woningmarkt (101 duizend) behoort ongeveer 40 procent tot de overige huursector. Het aandeel overige huur in de gehele woningvoorraad ligt veel lager. Daarmee komt de beschikbare leegstand van deze huursector drie keer hoger uit. Een relatief klein deel van de leegstaande en beschikbare woningen zijn corporatiewoningen (12 procent). Bijna een derde van de leegstaande en beschikbare woningen zijn koopwoningen. Minder dan een kwart hiervan staat ook daadwerkelijk te koop.bron

Ik kon niet zo snel iets meer recent vinden, maar er is blijkbaar toch wel wat leegstand. In totaal gaat het om 1,4% van het totaal aantal woningen. Dat dekt het tekort misschien niet, maar ik verbaas me echt over dit aantal leegstaande woningen.Ik heb familie in Gelderland, daar loop ik dan wel eens door de wijk met mijn hond. Idd kom ik dan langs lege huizen (o.a vrije sector van het ABP) , maar hier in Den Haag? Nee dus.
quote:boebezoebe schreef op 13 september 2015 @ 18:43:

[...]

En laat ze eens wat tegen die fokking scheefwoners doen die al jaren iets anders kunnen betalen maar de boel opstoppen. Van die mensen heb ik nou echt last en die hoeven niet te vluchten voor hun veiligheid. Die verdienen drie keer modaal maar zitten nog steeds lekker ergens in het centrum van Amsterdam voor een huur die op benenden modaal is gericht.3x modaal nog wel....verzinnen kan je goed!

[...]

En laat ze eens wat tegen die fokking scheefwoners doen die al jaren iets anders kunnen betalen maar de boel opstoppen. Van die mensen heb ik nou echt last en die hoeven niet te vluchten voor hun veiligheid. Die verdienen drie keer modaal maar zitten nog steeds lekker ergens in het centrum van Amsterdam voor een huur die op benenden modaal is gericht.De situatie in Amsterdam is niet representatief voor de rest van Nederland. Je denkt toch niet dat mensen met drie keer modaal (wat is dat, een ton per jaar?) in de provincie in een sociale huurwoning willen wonen als ze met dat inkomen ook een huis van 4 ton (dat is hier echt een hele leuke vrijstaande woning) kunnen kopen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Kijk, we kunnen natuurlijk elkaar gaan afrekenen op allerlei dingen, of gewoon pragmatisch de volgende vragen beantwoorden:

Nederlanders krijgen al jarenlang te horen dat het geld "op" is. Dus moet ouderzorg, zorg in het algemeen, het sociale stelsel, enz. drastisch uitgekleed worden, want het geld is "op". Waar komt dan nú opeens al dat geld vandaan dat nodig is om de enorme instroom van asielzoekers te betalen? Ik bedoel, op is toch op, of niet?

Ik heb al meerdere malen een postje in de zin van het onderstaande geplaatst, gewoon omdat ik niet mensen een etiket wil opplakken, maar wel praktisch wil blijven denken over de mogelijkheden die er zijn. En daar wordt dan gewoon niet op gereageerd. Terwijl mij dat wel de punten lijken waar we ons in eerste instantie zorgen om moeten maken.

Eén van die postjes is:

Meer dan 625.000 mensen in Nederland zijn nu op zoek naar een baan. En die banen zijn er niet, of mondjesmaat. Dan kunnen we met zijn allen heel optimistisch denken dat de asielzoekers, zodra ze binnen zijn, gewoon aan het werk gaan, maar hoe realistisch is dat dan?

Betaalbare woningen zijn dun gezaaid. Je staat gemiddeld al gauw 10 jaar op een wachtlijst alvorens een passende woning te kunnen bemachtigen. Waar halen we dan al die woningen voor de asielzoekers vandaan, gesteld dat ze (zeker in het begin) gewoon aangewezen zijn op sociale woningbouw?

Laten we nou eens beginnen DIE vragen te beantwoorden.

Maar op die vragen gaat men niet in. Terwijl mij die toch essentieel lijken. Of mis ik nou iets?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

[...]

En laat ze eens wat tegen die fokking scheefwoners doen die al jaren iets anders kunnen betalen maar de boel opstoppen. Van die mensen heb ik nou echt last en die hoeven niet te vluchten voor hun veiligheid. Die verdienen drie keer modaal maar zitten nog steeds lekker ergens in het centrum van Amsterdam voor een huur die op benenden modaal is gericht.

Dit is echt bullshit. Ik ben bijvoorbeeld zo'n scheefwoner, betaal meer huur (geen huurtoeslag) en zou met alle liefde verkassen uit mijn kleine aftandse flatje. Maar er ís gewoon niks te huur. En een vast contract behoort niet meer tot de mogelijkheden, ik kan dus absoluut niet kopen. Verdien niet modaal maar wel voldoende om iets duurders te kunnen huren en huur zelfs liever dan ik koop. Ken heel veel mensen van mijn leeftijd (midden dertig) die met hetzelfde zitten. De krapte op de huurmarkt speelt al jaren, huurcorporaties bouwen wel maar veel meer koop dan huur en al helemaal weinig sociale huurwoningen. Dat is echt geen nieuw verschijnsel hoor en ik ben harstikke voor vluchtelingen opvangen. Maar ik snap de onvrede wel van mensen die graag eens vooruit willen qua woning en hierdoor nog langer moeten wachten. Maw: het ligt echt aan het huurbeleid en de enorme focus op dat iedereen maar moet kopen vanwege de ingestorte woningmarkt. Daarnaast is er ook nog oneerlijke concurrentie voor huizenverkopers omdat veel sociale huurwoningen in de verkoop worden gegooid voor bodemprijzen.

Mensen die modaal of bovenmodaal verdienen blijven echt niet drie hoog achter wonen hoor.
Mijn punt is dat ik het helemaal niet erg vind als vluchtelingen een onderdak krijgen en daardoor overdreef ik met 'drie keer modaal'. Dat de sociale woning voorziening zo bagger gaat in een hoop plekken komt niet door die vluchtelingen. Ik vind het zo'n hysterisch gelul als mensen hun racisme en xenofobie rationaliseren met een probleem (zaosl de huurmarkt) dat ook door anderen veroorzaakt wordt.

Ik vind het verwonderlijk hoe bang mensen zijn voor een flintertje nadeel om mensen die huis en haard moeten verlaten vooruit te helpen. Ga dan boos worden op al die scheefwoners denk ik dan (oh nee, maar als je scheefwoners noemt, dan ligt het wél aan de markt, maar als het op vluchtelingen aankomt natuurlijk niet).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

[...]

Ik kan me voorstellen dat dit in centrum Amsterdam of op andere redelijk unieke locaties voorkomt, maar over het algemeen zullen mensen toch beter willen gaan wonen zodra het kan. Als het überhaupt kan. Ik vraag me dus af hoe groot dit specifieke aandeel van scheefwoners is.

Daarnaast heb je ouderen die in een te grote woning blijven wonen, maar daar spelen vaak weer heel andere zaken, zoals gehechtheid aan de buurt. Dat is een moeilijke kwestie. Hoe moet je mensen dwingen om te verhuizen, en vooral: moet je dat willen?

Het kan volgens mij alleen door te zorgen voor een aantrekkelijk aanbod van ouderenwoningen in de buurt. Hier zijn een een aantal jaren geleden 55+ woningen bijgebouwd, en heel wat mensen uit de wijk zijn daarheen verhuisd. Alleen al drie mensen die ik ken uit mijn eigen buurt. Het lijkt er dus op dat ze best willen verhuizen als er een goed alternatief is.
quote:pejeka schreef op 13 september 2015 @ 19:14:

Kijk, we kunnen natuurlijk elkaar gaan afrekenen op allerlei dingen, of gewoon pragmatisch de volgende vragen beantwoorden:

Nederlanders krijgen al jarenlang te horen dat het geld "op" is. Dus moet ouderzorg, zorg in het algemeen, het sociale stelsel, enz. drastisch uitgekleed worden, want het geld is "op". Waar komt dan nú opeens al dat geld vandaan dat nodig is om de enorme instroom van asielzoekers te betalen? Ik bedoel, op is toch op, of niet?

Ik heb al meerdere malen een postje in de zin van het onderstaande geplaatst, gewoon omdat ik niet mensen een etiket wil opplakken, maar wel praktisch wil blijven denken over de mogelijkheden die er zijn. En daar wordt dan gewoon niet op gereageerd. Terwijl mij dat wel de punten lijken waar we ons in eerste instantie zorgen om moeten maken.

Eén van die postjes is:

Meer dan 625.000 mensen in Nederland zijn nu op zoek naar een baan. En die banen zijn er niet, of mondjesmaat. Dan kunnen we met zijn allen heel optimistisch denken dat de asielzoekers, zodra ze binnen zijn, gewoon aan het werk gaan, maar hoe realistisch is dat dan?

Betaalbare woningen zijn dun gezaaid. Je staat gemiddeld al gauw 10 jaar op een wachtlijst alvorens een passende woning te kunnen bemachtigen. Waar halen we dan al die woningen voor de asielzoekers vandaan, gesteld dat ze (zeker in het begin) gewoon aangewezen zijn op sociale woningbouw?

Laten we nou eens beginnen DIE vragen te beantwoorden.

Maar op die vragen gaat men niet in. Terwijl mij die toch essentieel lijken. Of mis ik nou iets?

Pejeka, volgens mij heb ik toch wel steeds geprobeerd om op je posts in te gaan, en ze te beantwoorden. Alleen ik heb ook geen pasklare antwoorden op deze problemen. Ik leef niet in Lala-land, ik denk echt niet dat het allemaal makkelijk zal worden, of dat de problemen zichzelf zullen oplossen.

Ik denk echter wel dat deze problemen sowieso opgelost moeten worden, maar dat de politieke wil daarvoor lijkt te ontbreken. Zie de voorgaande discussie over de woningmarkt. Daarom moeten we onze pijlen niet op de vluchtelingen richten, maar op de politiek.

Verder wil ik mijn ogen niet sluiten voor de problemen van andere mensen, zowel die in Nederland als daarbuiten. En nee, ik heb niet de illusie dat we de hele wereld kunnen redden. Maar we kunnen wel proberen om ons steentje bij te dragen, net zoals landen die het veel armer hebben dan wij, dat ook doen.
quote:mienietjefietje schreef op 13 september 2015 @ 18:47:

[...]

Ik heb familie in Gelderland, daar loop ik dan wel eens door de wijk met mijn hond. Idd kom ik dan langs lege huizen (o.a vrije sector van het ABP) , maar hier in Den Haag? Nee dus.Ik denk dat in Den Haag ook aardig wat leegstaat. Misschien wat sociale woningbouw richting Rijswijk of veel te dure expat appartementen in de binnenstad. De echte grote leegstand zit volgens mij ook wel in de provincie. Maar je kan moeilijk al die asielzoekers daar huisvesten.
quote:eefje1980 schreef op 13 september 2015 @ 19:25:

[...]

.

Mensen die modaal of bovenmodaal verdienen blijven echt niet drie hoog achter wonen hoor.

Ik snap jou ook hoor.

Maar ik ken zoveel mensen die nog ergens hun goedkope eerste huurwoning hebben aangehouden en zelfs onderverhuren.

1 zo'n stel heeft alles opgegeven, reizen wat en doen spiritueel over 'ommekeer en alles achterlaten, zuiverend' blablabla.

Dramatische verhalen over met niks in de woestijn en dan de goedheid van de mensen ervaren.

Vraag je door:

- goedkope huurwoning 1 onderverhuurd voor grof geld

- geerfde woonboot idem

- als ze zichzelf ontdekken regelt hun beste vriend dat goedkope huurwoning nr 2 via airb&b wordt verhuurd.

Ja, lekker spiritueel zo. Wat heb ik de schurft aan dat soort lui.
quote:vruchtgebruik schreef op 13 september 2015 @ 19:55:

[...]

Ik snap jou ook hoor.

Maar ik ken zoveel mensen die nog ergens hun goedkope eerste huurwoning hebben aangehouden en zelfs onderverhuren.

1 zo'n stel heeft alles opgegeven, reizen wat en doen spiritueel over 'ommekeer en alles achterlaten, zuiverend' blablabla.

Dramatische verhalen over met niks in de woestijn en dan de goedheid van de mensen ervaren.

Vraag je door:

- goedkope huurwoning 1 onderverhuurd voor grof geld

- geerfde woonboot idem

- als ze zichzelf ontdekken regelt hun beste vriend dat goedkope huurwoning nr 2 via airb&b wordt verhuurd.

Ja, lekker spiritueel zo. Wat heb ik de schurft aan dat soort lui.Dat mag van mij dus wel aangepakt worden. Daar moet toch achter te komen zijn, die onderhuurders moeten zich toch inschrijven bij de gemeente? Daar zou automatisch een melding van naar de woningbouw moeten gaan, zodat die kunnen controleren of de bewoners wel de huurders zijn die in het huurcontract staan.
quote:meivogel schreef op 13 september 2015 @ 20:04:

[...]

Dat mag van mij dus wel aangepakt worden. Daar moet toch achter te komen zijn, die onderhuurders moeten zich toch inschrijven bij de gemeente? Daar zou automatisch een melding van naar de woningbouw moeten gaan, zodat die kunnen controleren of de bewoners wel de huurders zijn die in het huurcontract staan.Je zou er bijna de judas van worden ja. Volgens mij doen ze iets met medehuurders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven