Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Ghost79 schreef:
01-12-2018 23:56
Maar ook dat blijven keuze’s toch? Je hoeft niet persé zzp’er te zijn. Ik ken ook iemand die al ruim 35 jaar in de bijstand zit en ze moet idd bewust om gaan met haar geld, maar heeft geen schulden en kan gewoon een normaal leven leiden incl. auto, smart tv, i phone, verre reizen enz. Ook heeft ze zonder problemen 3 kinderen in haar eentje groot gebracht. Het is geen vetpot, maar ze kan er prima van rondkomen. Dus het is maar net hoe je ermee omgaat. Wat me meer zorgen baat is de mentale gezondheid in ons land, de leegte waardoor het materialisme en de individualisering alleen maar toeneemt..
Auto. Smart TV. Verre reizen. Zonder problemen 3 kinderen.

Hoe dan?
Ik heb geen rijbewijs. Maar stel dat ik een auto zou kopen dan zou ik verder niks meer kunnen. Zeer beperkt benzine erin.
Verre reizen.. No way. Ook geen dichtbije reizen.

Geen sponsor?
Die ken ik namelijk wel. Door ouders betaald.
Maar helemaal zelf?
Ik zou echt een gesprek met haar willen om van haar te leren.

Ik sta in mijn omgeving bekend als iemand die goed met geld om kan gaan maar dit, ik zou echt niet weten hoe.
benmamma schreef:
02-12-2018 00:17

Hoe dan?
Ik heb geen rijbewijs. Maar stel dat ik een auto zou kopen dan zou ik verder niks meer kunnen. Zeer beperkt benzine erin.

Geen sponsor?
Maar helemaal zelf?

Ik sta in mijn omgeving bekend als iemand die goed met geld om kan gaan maar dit, ik zou echt niet weten hoe.
Neem het maar met een korreltje zout. :)
Ik vind dat Koffiekopje goed beschrijft hoe er in Nederland wel degelijk mensen in de problemen en armoede kunnen komen.

Daarnaast is de extreme belastingdruk een groot probleem. Tussen 12 uur en 40 uur werken is voor velen een minimaal verschil ivm het toeslagencircus.

Dat gezegd hebbende, is het bij veel mensen aan de armoedegrens ook een kwestie van keuzes. Keuzes om te vechten voor meer rijkdom. Zo verdient het mannetje met krantjes bij mijn supermarkt genoeg om een dure BMW te kopen. Met wat brutaliteit en inzet kun je in NL snel redelijk wat geld verdienen, of aan andere spullen komen.
Als je gezondheid het laat afweten, geldt dat natuurlijk niet.
miedo schreef:
01-12-2018 15:23
Als je gezond bent, een leuke baan hebt en geen ouders met gezondheidsproblemen, dan kan je inderdaad rustig denken dat het allemaal zo goed gaat...
Dit, precies dit!

Dat maakt de discussie zo lastig.

Ik werk in de zorg en zie helaas vaak een hele andere kant.

Natuurlijk is alles te relativeren, we zijn geen derdewereldland. Maar er is ook nog zoveel te verbeteren.
Wat is armoede?
Ik vind Nederland vergelijken met arme landen ook niet helemaal kloppen, in Nederland mag je niet ergens een hutje bouwen en er in gaan wonen, en er is waarschijnlijk dan ook niet genoeg ruimte om in je onderhoud te voorzien (als in zelf je voedsel verbouwen)
Nederland is kan ook koud zijn, waar haal je brandhout vandaan?

Dit zijn zaken dat wel in arme landen kan.
Honger in arme landen komt over het algemeen door oorlog, niet door armoede.

Iemand in Afrika die voor zijn/haar hutje het eten zit te bereiden zoals het sinds generaties gaat vind ik niet arm.

De culturen en omstandigheden kun je niet echt met elkaar vergelijken, vind ik.

Als je 40 uur per week werkt, en met dat loon kun je net/net niet overleven, dan vind ik dat toch dicht tegen armoede aanzitten.
ttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt
anoniem_208416 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 22:45
Reden: off topic
96.92% gewijzigd
Superhuisvrouw schreef:
01-12-2018 22:26
Omdat sommige mensen boven hun stand leven . Het programma dubbeltje op zijn kant was zo'n voorbeeld.
En veel mensen geven de euro uit als een gulden. Sommige mensen zouden eens terug moeten rekenenen naar guldens en zich dan afvragen zou ik het dan ook kopen? Neem bijv. sigaretten. Een pakje kost inmiddels 7 euro? Dat is maar liefst ruim 15 gulden!!
Over het geheel genomen hebben wij het niet slecht in Nederland. Maar er kan wel eea beter.
En het is een fabel dat je buiten de randstad zó een huis hebt. Dat is pertinent niet waar.
Nederlands gezin met een mediaan inkomen , 41.000 euro, heeft na aftrek van premies, belastingen, pensioen, zorg en wonen, uiteindelijk 17 procent, ofwel € 6.970 over. Zo’n gezin heeft dus 580 euro per maand beschikbaar voor alle uitgaven: voeding, kleding, tandarts, vakantie, ontspanning enzovoort en dat is gewoon te weinig. Dat wil dus ook zeggen dat de helft van de Nederlandse gezinnen te weinig inkomsten heeft voor een fatsoenlijk, menswaardig, materieel bestaan.
Nemaìn’ schreef:
01-12-2018 15:25
Dat de voedselbank noodzakelijk is lijkt me nu juristen signaal dat het toch niet zo perfect geregeld is allemaal.
De voedselbank helpt vooral een groot groep mensen waarvan bij nadere verdieping blijkt dat ze in de schuldsanering zitten doordat ze teveel en te lang luxe hebben geleefd. Ze hebben zelf die schulden gemaakt, er is van die groep in feite maar een enkeling die de schulden niét zelf heeft gemaakt. De voedselbank is dus sowieso niet noodzakelijk, het had er niet hoeven zijn.
Er is meer dan genoeg geld in dit (rijke) land. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt.

Wat ik ook best veel om mij heen zie is dat mensen heel veel 'willen'. Op 1,5 doorsnee salarissen toch een duur huis kopen waar meteen ook alles aan verbouwd moet worden, want men vindt de keuken niet mooi etc. Dan staan er nog 2 behoorlijke auto's voor de deur, hebben ze ook nog 2 a 3 kinderen en moet er ook nog 1 a 2x per jaar op vakantie gegaan worden.

Ik heb een tijd op de salarisadministratie gewerkt bij een groot bedrijf. Dit was in de crisistijd, maar okay... het aantal loonbeslagen was schrikbarend. En dan wel op Facebook zien dat ze met een cocktail op Mallorca op het strand lagen te genieten van het 'rijke' leven. Ik vroeg mij vaak af hoe ze dat dan deden.

Ik denk dat ook dat bij een aardig aantal mensen waarbij het lijkt alsof ze veel hebben de situatie behoorlijk penibel is. Een scheiding, ziekte, ontslag en het hele kaartenhuis stort in elkaar.
Lady_Day schreef:
02-12-2018 07:28
Er is meer dan genoeg geld in dit (rijke) land. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt.

Wat ik ook best veel om mij heen zie is dat mensen heel veel 'willen'. Op 1,5 doorsnee salarissen toch een duur huis kopen waar meteen ook alles aan verbouwd moet worden, want men vindt de keuken niet mooi etc. Dan staan er nog 2 behoorlijke auto's voor de deur, hebben ze ook nog 2 a 3 kinderen en moet er ook nog 1 a 2x per jaar op vakantie gegaan worden.

Ik heb een tijd op de salarisadministratie gewerkt bij een groot bedrijf. Dit was in de crisistijd, maar okay... het aantal loonbeslagen was schrikbarend. En dan wel op Facebook zien dat ze met een cocktail op Mallorca op het strand lagen te genieten van het 'rijke' leven. Ik vroeg mij vaak af hoe ze dat dan deden.

Ik denk dat ook dat bij een aardig aantal mensen waarbij het lijkt alsof ze veel hebben de situatie behoorlijk penibel is. Een scheiding, ziekte, ontslag en het hele kaartenhuis stort in elkaar.
Dat geloof ik ook wel ja. Ik verbaas me er ook altijd over dat mensen zo graag het nieuwste van het nieuwste willen, of een woning geheel naar eigen smaak willen inrichten.

Dan kopen ze een huis en dan slopen ze eerst de keuken eruit, wat in mijn ogen een prima keuken is van nog geen drie jaar oud, maar ze willen dan per se een keuken met die en die kastjes en die en die handgrepen en precies dat soort apparatuur erin.

Vervolgens komt de badkamer aan de beurt. Alles kost 10 duizenden euro's. En dan klagen dat het toch wel veel heeft gekost en dat een vakantie er niet meer inzit.

Ik kan nooit zoveel met die instelling. Altijd maar meer en mooier en leuker en beter. En dan op een bepaald moment op je bek gaan, omdat de kosten toch wel tegenvallen.

Wij hebben een huis gekocht wat we allebei met ons salaris zouden kunnen kopen. Een huis dat we mooi vonden en waar we niet direct van alles aan wilden veranderen. Het is goed zoals het is.

Die tevredenheid, dat is een groot goed in deze tijd.
Potplant schreef:
02-12-2018 04:55
Wat is armoede?
Ik vind Nederland vergelijken met arme landen ook niet helemaal kloppen, in Nederland mag je niet ergens een hutje bouwen en er in gaan wonen, en er is waarschijnlijk dan ook niet genoeg ruimte om in je onderhoud te voorzien (als in zelf je voedsel verbouwen)
Nederland is kan ook koud zijn, waar haal je brandhout vandaan?

Dit zijn zaken dat wel in arme landen kan.
Honger in arme landen komt over het algemeen door oorlog, niet door armoede.

Iemand in Afrika die voor zijn/haar hutje het eten zit te bereiden zoals het sinds generaties gaat vind ik niet arm.

De culturen en omstandigheden kun je niet echt met elkaar vergelijken, vind ik.

Als je 40 uur per week werkt, en met dat loon kun je net/net niet overleven, dan vind ik dat toch dicht tegen armoede aanzitten.
Nou wordt ie helemaal lekker. Hier kan ik dus echt kwaad om worden. Heb je enig idee hoe keihard die mensen daar werken en dan alsnog hebben ze alleen een hutje van 6 m2 met het hele gezin/ familie, waar het niet veilig is, waar constant overstromingen zijn, de stroom uitvalt, politieke spanningen, een opa die doodziek is en ook nog verzorgd moet worden, allemaal in datzelfde hutje. Kinderen die niet naar school kunnen en wat gaan lopen hosselen op straat, omdat ze toch iets van een menswaardig bestaan willen.

Je hebt geen idee waar je over praat.
benmamma schreef:

Hoe dan?

Geen sponsor?
Maar helemaal zelf?

Oeps, verkeerd begrepen.
anoniem_371963 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 08:18
5.99% gewijzigd
benmamma schreef:
01-12-2018 22:25
Jij weet toch helemaal niet wat zij, en anderen privé weggeven.

En ik heb totaal geen moeite met rijke mensen.
Over het algemeen hebben die er hard voor moeten werken. Al is hard werken zeker geen garantie op rijk zijn.

Ik ben daar dus ook echt dankbaar voor de bijstand die ik ontvang.

Het sluit alleen niet uit dat het elke maand puzzelen is.

Ik verwacht niet meer geld. Ik verwacht al helemaal geen giften.

En hoe gek het ook mag overkomen op jou, de virtuele knuffels doen mij goed!

Makkelijk? Het kost niet veel nee. In geld niks en in tijd een minuut.

Iemand op straat vriendelijk groeten is ook gemakkelijk. En toch is het fijn om te doen en om te ontvangen.

Hoe denk jij eigenlijk over mijn situatie?
Ik hoef ook geen geld of boodschappen van een ander.
Ik heb veel meer behoefte aan een beetje 'respect', gewoon voor vol te worden aangezien ondanks mijn uitkering en mijn 'luie' leventje.
En niet alsmaar te moeten horen/merken/voelen dat je eigenlijk niet meetelt als je niet hard werkt voor je geld.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ikigai schreef:
02-12-2018 08:09
Allebei een uur of 32-40 werken in een goed betaalde baan en je bent er wel hoor.
Het ging over iemand in de bijstand die dat allemaal kon doen.
Lees jij überhaupt wel?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
benmamma schreef:

Hoe dan?

Geen sponsor?
Maar helemaal zelf?

Bestaat niet. Mijn moeder leeft al haar hele leven met een uitkering. Heeft geen schulden en al haar kinderen goed verzorgd en gekleed.
Op vakantie zit er echt niet in, als wij op vakantie gingen was dat in een ter beschikking gestelde caravan ofzo. Vakantiegeld gaat op aan ziektekosten en zaken als een winterjas en goede schoenen.
Zij heeft inderdaad haar spullen op orde maar alles zijn tweedehands krijgertjes, want ze heeft een groot sociaal netwerk.
Maar dat houdt dus in: vaak een andere wasmachine regelen want tweedehands spullen gaan sneller stuk, niet zelf je interieur uitzoeken maar random krijgen en ook sneller kapot of ingezakt.
De omloopsnelheid is groot en vaak zijn er bepaalde dingen niet of zijn ze stuk. Niet erg, maar ze is aan huis gekluisterd en ziek en dan is een goede matras en iets goeds om op te zitten wel fijn.
Nu ze aow heeft mogen we als kinderen openlijk helpen maar daarvoor was er iemand in de buurt die had geklikt.
Als kado een scootmobiel (op indicatie maar degene die ze van de gemeente huurde was steeds stuk dus we hadden een andere geregeld) krijgen, of een goede matras thuisbezorgd krijgen en van de fysiotherapeut een rollator krijgen is blijkbaar iets om heel jaloers op te zijn.
Met als bizarre situatie dat er iemand kwam kijken, bij werkend zusje op de kamer keek en daar de muziekinstrumenten bewonderde en tegen zusje zei: hou die spullen op je kamer want je moeder wordt gekort als zij ineens zo'n duur instrument heeft staan. En ik ben de moeilijkste niet dus ik snap dat als je in een supermarkt werkt je weleens wat meeneemt maar zet geen huismerk van die supermarkt in de koelkast.

Dus inwonend zusje mag geen gebruik maken van haar personeelsvoordeel tbv haar invalide moeder. Die moet volgens de regels maar met haar scootmobiel haar eigen boodschapjes bij elkaar scharrelen.
Thuiszorg mag ze ook niet want werkend zusje moet dan ineens volgens andere regels oa wel de boodschappen doen.
En daar betalen we mensen voor, om met die mentaliteit anderen te controleren op tientjes voordeel.
Enorme prioriteit.
Mijn zus heeft al vanaf haar 15e een labeltje en leeft sinds die tijd van een uitkering. Dat is dus zo iemand die alles doet en kan (ze gaat ieder jaar een maand lang op reis, heeft een auto, gaat vaak op stap, heeft een mooie woning, altijd leuk gekleed, etc.)

Maar wat ik weet en de rest van de wereld niet (ze houdt het angstvallig geheim), is dat mijn ouders veel voor haar betalen.

En nog iets wat ik weet, is dat ze vaak doodongelukkig is en zich eenzaam voelt en ervan baalt dat ze niet zelfstandig is. Dus van de buitenkant lijkt het erop alsof zij een geweldig leventje leidt, maar in werkelijkheid zit het heel anders in elkaar.

Ik vind het wel sneu voor haar dat ze die aandoening heeft, maar wat betreft geld zit ze goed. Haar uitkering is 1200 euro per maand en ze krijgt nog zo'n 500 van mijn ouders. Dan werkt ze nog zwart (anders wordt het van haar uitkering afgetrokken), waarmee ze nog zo'n 100-300 euro per maand binnenharkt.

Al met al heel riant dus, zo tegen de 2000 euro netto voor haar alleen.
Het-groepje schreef:
02-12-2018 08:12
Bestaat niet. Mijn moeder leeft al haar hele leven met een uitkering. Heeft geen schulden en al haar kinderen goed verzorgd en gekleed.
Op vakantie zit er echt niet in, als wij op vakantie gingen was dat in een ter beschikking gestelde caravan ofzo. Vakantiegeld gaat op aan ziektekosten en zaken als een winterjas en goede schoenen.
Zij heeft inderdaad haar spullen op orde maar alles zijn tweedehands krijgertjes, want ze heeft een groot sociaal netwerk.
Maar dat houdt dus in: vaak een andere wasmachine regelen want tweedehands spullen gaan sneller stuk, niet zelf je interieur uitzoeken maar random krijgen en ook sneller kapot of ingezakt.
De omloopsnelheid is groot en vaak zijn er bepaalde dingen niet of zijn ze stuk. Niet erg, maar ze is aan huis gekluisterd en ziek en dan is een goede matras en iets goeds om op te zitten wel fijn.
Nu ze aow heeft mogen we als kinderen openlijk helpen maar daarvoor was er iemand in de buurt die had geklikt.
Als kado een scootmobiel (op indicatie maar degene die ze van de gemeente huurde was steeds stuk dus we hadden een andere geregeld) krijgen, of een goede matras thuisbezorgd krijgen en van de fysiotherapeut een rollator krijgen is blijkbaar iets om heel jaloers op te zijn.
Met als bizarre situatie dat er iemand kwam kijken, bij werkend zusje op de kamer keek en daar de muziekinstrumenten bewonderde en tegen zusje zei: hou die spullen op je kamer want je moeder wordt gekort als zij ineens zo'n duur instrument heeft staan. En ik ben de moeilijkste niet dus ik snap dat als je in een supermarkt werkt je weleens wat meeneemt maar zet geen huismerk van die supermarkt in de koelkast.

Dus inwonend zusje mag geen gebruik maken van haar personeelsvoordeel tbv haar invalide moeder. Die moet volgens de regels maar met haar scootmobiel haar eigen boodschapjes bij elkaar scharrelen.
Thuiszorg mag ze ook niet want werkend zusje moet dan ineens volgens andere regels oa wel de boodschappen doen.
En daar betalen we mensen voor, om met die mentaliteit anderen te controleren op tientjes voordeel.
Enorme prioriteit.
Wat een trieste figuren zijn dat soort lui toch om een beetje te gaan zitten klikken als je invalide buurvrouw een tas boodschappen of anders iets van haar kinderen cadeau krijgt.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
*Toos* schreef:
01-12-2018 23:36
Koffiekop, ik ben het met je eens.

Het is ontzettend triest dat jongeren en bejaarden op deze manier buitenspel worden gezet. Je moet als hulpbehoevende jongere van hele goede huize komen als je jeugd in teken staat van niet gekregen, naar wel hardnodige hulp. Je raakt zo in een vicieuze cirkel die grote gevolgen kan hebben.

Mijn moeder en ik hebben afgesproken dat ze bij mij en mijn gezin komt wonen als ze hulpbehoevend wordt. Hoe ik dat tegen die tijd ga redden met werk zie ik dan wel, maar ik vind het geen fijn vooruitzicht. We hebben mijn salaris hard nodig om rond te komen en kunnen het eigenlijk niet lijden als ik minder ga werken. Mijn moeder heeft ook geen smak geld liggen en komt rond van een mager bedrag.

Daarnaast hoop,ik dat de kinderen gaan studeren. We hopen dat we het voor ze kunnen betalen, maar of dat lukt? Geen idee.

En meer gaan werken? Ik zou wel willen en solliciteer me suf, maar een baan ligt blijkbaar niet zo voor het oprapen als DMM beweert.
Die liggen inderdaad voor het oprapen. Lerarentekort, ouderenzorg, thuiszorg en schoonmaakwerk. Woensdag hoorde ik dat mijn contract niet werd verlengd en woensdag alweer een sollicitatie gesprek, ik werk dan in de toerisme brance.
Nou meid, wees maar trots op jezelf dat je het zo goed voor elkaar hebt. De realiteit is wat weerbarstiger dan jouw super zelfstandige powervrouw bubbel. Ergert niet dat je niet ver verwijderd bent van ellende en je bijvoorbeeld chronisch ziek kan worden, je baan verliest, te oud wordt om aangenomen te worden en zo kan ik wel meer verzinnen.

Ik ben tevreden net wat ik heb, maar weet dondersgoed dat ellende op de loer ligt. Jij niet en het is niet te hopen dat je kaartenhuis instort.
*Toos* schreef:
02-12-2018 08:36
Nou meid, wees maar trots op jezelf dat je het zo goed voor elkaar hebt. De realiteit is wat weerbarstiger dan jouw super zelfstandige powervrouw bubbel. Ergert niet dat je niet ver verwijderd bent van ellende en je bijvoorbeeld chronisch ziek kan worden, je baan verliest, te oud wordt om aangenomen te worden en zo kan ik wel meer verzinnen.

Ik ben tevreden net wat ik heb, maar weet dondersgoed dat ellende op de loer ligt. Jij niet en het is niet te hopen dat je kaartenhuis instort.
Ow, daar ben ik mij bewust van hoor.
Dan begrijp ik je grote mond en niet in staat zijn om verder te kijken dan je neus lang is niet.
Lady_Day schreef:
02-12-2018 07:28

Dat zie ik ook, als ik alleen al mijn straat in kijk, iedereen heeft 2 auto’s voor de deur.

En hier op het forum lees je ook wel hoeveel mensen wel niet aan boodschappem uitgeven €500-€600 per maand.
*Toos* schreef:
02-12-2018 08:45
Dan begrijp ik je grote mond en niet in staat zijn om verder te kijken dan je neus lang is niet.
Heb je een dak boven je hoofd, kun je eten? Schoon drinkwater?
Dat vind ik pas schrijnend. Dat soort taferelen hebben wij hier niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven