Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
maandag 3 december 2018 om 11:58
Een aan voorwaarden gebonden basisinkomen dat niet direct aan jongeren boven de 18 wordt verstrekt... klinkt als bijstand.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

maandag 3 december 2018 om 11:59
Het voordeurdelerskorting is niet geheel onterecht. Het kan niet zo zijn dat 3 volwassenen in 1 huis allemaal een volledige uitkering ontvangen. Dat was vroeger wel zo.Het-groepje schreef: ↑03-12-2018 10:53Er zijn zoveel regelingen net niet toegankelijk, of speciaal bedacht om arme mensen te benadelen (zoals die walgelijke voordeurdelerskorting) maar het is geen sexy onderwerp en het gehersenspoel over 'werken is nuttig en niet werken eigen schuld' heeft zo te lezen hier zijn werk goed gedaan.
Ik heb het eens gewaagd een topic te openen over een petitie tegen het verdienmodel aan schulden, ik werd nog net niet gevierendeeld.
Je bent gewoon vogelvrij als je schulden hebt of afhankelijk bent van een uitkering.
Natuurlijk ben je in andere landen gewoon dood of overgeleverd aan de maffia in dat geval maar dat wil niet zeggen dat hoe het hier gaat klopt.
Ja op papier ja.
Aan de andere kant is het net zo absurd dat je als jong volwassene geacht wordt je ouders te onderhouden van jouw salaris. Daar moet een balans in gevonden worden.
maandag 3 december 2018 om 12:01
Wajong krijg je tegenwoordig alleen nog als ze ervan uitgaan dat je tot je 67e nooit zult kunnen werken. Autisme en een hoog iq worden tegenwoordig gezien als zeer gewild op de arbeidsmarkt, dus die jongens hebben mogelijkheden genoeg.redbulletje schreef: ↑03-12-2018 11:16Hoe kan dit? Wordt een kind niet automatisch wajonger als ie niet in staat is te werken?
Nou ja, nu even niet. Ze hebben wel allebei een verklaring dat ze nu niet kunnen werken, maar hopelijk wel voor hun 67e.
Dat hopelijk is vooral vanuit het UWV hè, ik hoop dat ze een beetje gelukkig worden en zelfstandig kunnen gaan wonen ooit. Werken vind ik wel het laatste waar ze zich op moeten richten.
solomio wijzigde dit bericht op 03-12-2018 12:06
15.17% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 3 december 2018 om 12:02
Niet dus. Zie mijn uitleg.
Mijn kinderen kunnen niet werken en niet naar school.
David Dunning
David Dunning
maandag 3 december 2018 om 12:05
Basisinkomen voor niet iedereen?
Wie zorgt dan voor die 18 jarige? De ouder(s) met een minimuminkomen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

maandag 3 december 2018 om 12:05
er zijn een aantal experimenten gedaan met een basisinkomen en die waren op zich positief, echter is dat steeds met kleine groepen gedaan en voor kortere tijd. Daarnaast wisten de deelnemers dat het tijdelijk van aard zou zijn. Kortom: die experimenten zijn niet betrouwbaar genoeg om op nationaal of regionaal schaal uit te voeren. Daarnaast heb je nog de vraag van wat is een acceptabel bedrag voor als basisinkomen? Er zullen hoe dan ook mensen zijn die veel, veel minder overhouden en dat zullen die mensen allemaal heel vervelend en oneerlijk vinden. Hetzelfde als wat je nu hebt eigenlijk.Solomio schreef: ↑03-12-2018 11:05Ik geloof helemaal niet in die bodemloze put.
Er zijn zeer bescheiden experimenten met een vorm van basisinkomen en die zijn zonder uitzondering positief. Juist als mensen een minimale bestaanszekerheid hebben krijgen ze de energie om andere dingen te proberen, creatief te worden, hun talenten te ontdekken.
Ik denk dat maar heel weinig mensen niks willen doen, maar ons huidige klimaat is niet erg stimulerend om eens een risicootje te nemen.

maandag 3 december 2018 om 12:06
Ben je mooi klaar mee dat ze autisme momenteel hypen als positieve eigenschap....Solomio schreef: ↑03-12-2018 12:01Wajong krijg je tegenwoordig alleen nog als ze ervan uitgaan dat je tot je 67e nooit zult kunnen werken. Autisme en een hoog iq worden tegenwoordig gezien als zeer gewild op de arbeidsmarkt, dus die jongens hebben mogelijkheden genoeg.
Nou ja, nu even niet. Ze hebben wel allebei een verklaring dat ze nu niet kunnen werken, maar hopelijk wel voor hun 67e.
maandag 3 december 2018 om 12:10
Dat idd.redbulletje schreef: ↑03-12-2018 12:06Ben je mooi klaar mee dat ze autisme momenteel hypen als positieve eigenschap....
Ik ben echt in staat om voordelen te zien aan autisme, maar maatschappelijk gezien niet.
Ze houden niet allemaal van foutjes uit computerprogramma's halen.
David Dunning
David Dunning

maandag 3 december 2018 om 12:11
Ik in elk geval niet, krijg al de neiging m'n laptop uit het raam te smijten als ie 'n keer vastloopt en ben dan al heel gelukkig dat ie het na 'n herstart toch weer normaal blijkt te doen.
maandag 3 december 2018 om 12:16
Wil je een baby dan al een basisinkomen geven? Of een kersverse immigrant?simbalabimba schreef: ↑03-12-2018 12:05Basisinkomen voor niet iedereen?
Wie zorgt dan voor die 18 jarige? De ouder(s) met een minimuminkomen?
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
maandag 3 december 2018 om 12:19
Ergens moet je grenzen stellen. Het is niet zo dat iedere baby of iedere toerist er gelijk recht op kan hebben. Er zullen altijd voorwaarden gesteld worden, linksom of rechtsom.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

maandag 3 december 2018 om 12:20

maandag 3 december 2018 om 12:23
Eerste ben ik met je eens, maar laatste vind ik echt inderdaad onverteerbaar.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑03-12-2018 11:59Het voordeurdelerskorting is niet geheel onterecht. Het kan niet zo zijn dat 3 volwassenen in 1 huis allemaal een volledige uitkering ontvangen. Dat was vroeger wel zo.
Aan de andere kant is het net zo absurd dat je als jong volwassene geacht wordt je ouders te onderhouden van jouw salaris. Daar moet een balans in gevonden worden.
maandag 3 december 2018 om 12:27
Je kunt inderdaad de kinderbijslag per jaar verhogen totdat je op het niveau van een basisinkomen zit. Buitenlanders is ingewikkelder, heeft een Poolse stukadoor die 15 jaar heeft gewerkt minder recht op een BI dan een 18 jarige?Kukita-Del-Barrio schreef: ↑03-12-2018 12:20in de meeste modellen krijgen ook minderjarigen een (gereduceerd) basisinkomen.
Uiteraard geldt het basisinkomen niet voor mensen met een buitenlandse nationaliteit.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

maandag 3 december 2018 om 12:31
de enige optie is op kamers gaan wonen tot je een eigen huis vindt voor jezelf.Het-groepje schreef: ↑03-12-2018 12:23Eerste ben ik met je eens, maar laatste vind ik echt inderdaad onverteerbaar.
Ik heb een collega die bij zijn ouders woont maar die krijgen uitkering en huurtoeslag. Hij heeft zich ergens anders laten inschrijven anders zouden zijn ouders een groot deel van hun uitkering + huurtoeslag kwijtraken. Hij is 25 en verdient 2.500 euro bruto. Volgens de gemeente zat om alle vaste lasten te betalen én zijn ouders te onderhouden zonder toeslagen.

ik weet, het is fraude maar ja. Hij moet eerste het geld bij elkaar sparen om eruit te kunnen.
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 12:35
1.37% gewijzigd

maandag 3 december 2018 om 12:34
Ja heel moeilijk.
Toen ik nog met verslaafden werkte zeiden we altijd als er een nieuwe wet of regeling wb uitkeringen/ toeslagen werd ingesteld: eigenlijk zouden ze het jaar daarna hier aantekeningen moeten maken.
Of mensen waren uitzondering en hadden pech op pech en daardoor hele drama's, of mensen wisten per direct er oneigenlijk gebruik van te maken.
Op zich boeiend om te zien wat voor effect het beleid heeft ware het niet dat het altijd ellendig afliep.
Het vreemde is dat er geen regel of wet voor arme landgenoten tot dusver zodanig is veranderd dat de uitvoerders en de gebruikers vinden dat het beter of makkelijker is geworden naar mijn idee.

Ja heel moeilijk.
Toen ik nog met verslaafden werkte zeiden we altijd als er een nieuwe wet of regeling wb uitkeringen/ toeslagen werd ingesteld: eigenlijk zouden ze het jaar daarna hier aantekeningen moeten maken.
Of mensen waren uitzondering en hadden pech op pech en daardoor hele drama's, of mensen wisten per direct er oneigenlijk gebruik van te maken.
Op zich boeiend om te zien wat voor effect het beleid heeft ware het niet dat het altijd ellendig afliep.
Het vreemde is dat er geen regel of wet voor arme landgenoten tot dusver zodanig is veranderd dat de uitvoerders en de gebruikers vinden dat het beter of makkelijker is geworden naar mijn idee.

‘De elite in Parijs heeft het over het einde van wereld. Maar wij hier vragen ons af hoe we het einde van de maand halen.’
Kernachtiger dan Jean-Marc, een geel hesje in het plaatsje Baume-les Dames, die werd geciteerd door de krant Le Monde, is het de afgelopen dagen waarschijnlijk niet gezegd.
====
Dit vat de kern wel lekker samen.
https://www.trouw.nl/opinie/franse-gele ... ~aba197be/
Kernachtiger dan Jean-Marc, een geel hesje in het plaatsje Baume-les Dames, die werd geciteerd door de krant Le Monde, is het de afgelopen dagen waarschijnlijk niet gezegd.
====
Dit vat de kern wel lekker samen.
https://www.trouw.nl/opinie/franse-gele ... ~aba197be/

maandag 3 december 2018 om 12:43
Het zou bijna net zo ingewikkeld zijn als hoe het nu is met de bijstand en toeslagenwet. volgens mij krijgen mensen uit een ander EU-land die minstens 6 maanden aaneengesloten in Nederland hebben gewerkt ook recht op bijstand, en alle toeslagen als ze voor de rest aan alle andere voorwaarden voldoen. Je zou dat kunnen opschroeven naar 18 maanden of langer bij een basisinkomen. Maar ik ben het met je eens dat immigratie en emigratie een groot issue gaat worden. Je trekt veel uitkeringstoerisme met zo'n onvoorwaardelijk inkomen. Het werkt alleen als het in heel Europa wordt ingevoerd.

maandag 3 december 2018 om 12:50
Vind dat een heel groot probleem. Waarom niet zoals in andere westerse landen (Australie bijv) pas na 10 jaar? Daar moet je aan heel veel voorwaarden voldoen wil je het land uberhaupt binnen komen en geen werk meer of ziek is gewoon terug het land uit, tenzij je het 10 jaar weet uit te zingen met jezelf onderhouden.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑03-12-2018 12:43Het zou bijna net zo ingewikkeld zijn als hoe het nu is met de bijstand en toeslagenwet. volgens mij krijgen mensen uit een ander EU-land die minstens 6 maanden aaneengesloten in Nederland hebben gewerkt ook recht op bijstand, en alle toeslagen als ze voor de rest aan alle andere voorwaarden voldoen. Je zou dat kunnen opschroeven naar 18 maanden of langer bij een basisinkomen. Maar ik ben het met je eens dat immigratie en emigratie een groot issue gaat worden. Je trekt veel uitkeringstoerisme met zo'n onvoorwaardelijk inkomen. Het werkt alleen als het in heel Europa wordt ingevoerd.