Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
01-12-2018 15:29
Dit.

Zolang je een goed betaalde baan hebt is het hier prima geregeld, maar er zijn veel mensen die het echt moeilijk hebben in Nederland.
Ik werk bij de Sociale dienst als schuldhulpverlener, en gezien het aantal aanmeldingen per week kan ik zeggen dat veel niet goed geregeld is, aan de andere kant is het ook heel mooi dat je schulden kunt maken en binnen 36 maanden van die schulden af kunt zijn, hoe mooi is dat?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
01-12-2018 16:27
Ik werk bij de Sociale dienst als schuldhulpverlener, en gezien het aantal aanmeldingen per week kan ik zeggen dat veel niet goed geregeld is, aan de andere kant is het ook heel mooi dat je schulden kunt maken en binnen 36 maanden van die schulden af kunt zijn, hoe mooi is dat?
Heel mooi.
EN er liep al een topic over de gele hesjes staking op actueel.
jo12345 schreef:
01-12-2018 16:01
Wat is er in hemelsnaam mis met €70,- per week? Das toch prima? Het is meer als 99% van de wereldbevolking te besteden heeft.

En alle mensen in de bijstand die ik ken, hebben gewoon een IPhone.
Die leven niet in dit land met deze levensstandaard en deze prijzen. En ik ken niemand in de bijstand met een nieuw model iPhone, mensen hebben een krijgertje of heel oud model.
jo12345 schreef:
01-12-2018 16:11
Hoezo? Dit slaat dus echt nergens op. Want de mensen met wie het dus wèl goed gaat, betalen zich helemaal blauw aan belastingen, onder andere om al die mensen die het minder hebben te helpen.
En toch stemmen ook die mensen waar het goed mee gaat, iedere keer weer massaal op partijen die hier mee door willen gaan.
99% van de Nederlanders staat achter al onze goede voorzieningen.

Maar de meesten vinden ook dat er daarom niet veel redenen zijn om verder nog te klagen.
En dit dus. Mijn man en ik betalen ons inderdaad scheel, bijna de helft (!) van ons inkomen gaat linea recta naar de belastingdienst. We staan hier helemaal achter en klagen er niet over, stemmen allebei links en werken ons met liefde te pletter, maar het wringt wel als je vervolgens al het geklaag hoort.

Het lijkt wel nooit genoeg te zijn voor sommige mensen?
Alle reacties Link kopieren
ik zou willen dat ik de mogelijkheid had om veel belasting te betalen en ik denk met mij nog heel veel mensen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
jo12345 schreef:
01-12-2018 16:25
Tsja, jullie hebben gewoon geen gelijk!

Wie ben jij in godsnaam om iets over haar situatie te zeggen? Legt haar ziel en zaligheid bloot en krijgt dan dit soort shit. Treurig.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
01-12-2018 16:34
Wie ben jij in godsnaam om iets over haar situatie te zeggen? Legt haar ziel en zaligheid bloot en krijgt dan dit soort shit. Treurig.
en dat gebeurt dus steeds in dit soort topics. Blijkbaar is het voor heel veel mensen heel lastig om te accepteren dat niet iedereen die in de bijstand zit of weinig geld heeft, het aan zichzelf te wijten heeft of een klaploper is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik besef mij heel goed dat ik het in tegenstelling tot heeeeel wat mensen op deze aarde heel goed in Nederland heb. Ik ben er dan ook echt dankbaar voor dat ik in Nederland ben geboren.

Maar goed dat betekent niet dat ik niet kan balen van de huizenmarkt, of dat het er steeds slechter aan toe gaat in bejaardentehuizen. En dat mensen steeds langer op de wachtlijst staan om goede mentale hulp te krijgen. En jeetje wat een naïviteit om te zeggen dat de meeste mensen die in armoede leven simpelweg de verkeerde keuzes maken. Dat is echt niet altijd zo. Maar het laat wel zien hoe bepaalde mensen in een enorme bubbel leven.
DuchessMeganMarkle schreef:
01-12-2018 16:26
Ik veroordeel niemand. Ik vraag me af waarom men protesteert en waarom.

Dan open je een van de krantenartikelen en lees je de motivatie van die mensen.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 16:36
en dat gebeurt dus steeds in dit soort topics. Blijkbaar is het voor heel veel mensen heel lastig om te accepteren dat niet iedereen die in de bijstand zit of weinig geld heeft, het aan zichzelf te wijten heeft of een klaploper is

Moeten ze voor de gein eens uit die beroerde kring van ze stappen.
https://nos.nl/artikel/2261579-protest- ... ingen.html

Alles op een rijtje weet je waar hett over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
01-12-2018 16:39
Moeten ze voor de gein eens uit die beroerde kring van ze stappen.
dat is te eng en te confronterend en dan moeten ze misschien, heel misschien erkennen dat ze fout zaten

maar verder volledig met je eens hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat wij het in Nederland relatief goed hebben ja. Toch werk ik dagelijks met kinderen waarbij er weinig te besteden is in het gezin en dat is soms best triest om te zien. Nee die gaan niet dood van de honger en ze slapen niet buiten, dus in vergelijking met kinderen in arme landen hebben ze het best goed. Maar naar school komen zonder ontbijt omdat er niets te eten is, kleding met gaten en elke dag hetzelfde dragen, dat is ook realiteit en dat vind ik dan best triest.
Ik vind dat wij het goed hebben maargoed wij hebben beiden een vaste baan, een huis, en ik vind de voorzieningen in NL best wel goed geregeld maar wij zijn vooralsnog gezond etc.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hebben we 't in Nederland goed. In ieder geval een heel groot deel van de bevolking.
Maar val je erbuiten dan kan je 't ook heel moeilijk hebben.
Ik heb bij de voedselbank geholpen, mijn vader helpt er nog steeds. Je hoort er de meest schrijnende verhalen. En nee, echt niet iedereen heeft 't aan zichzelf te danken.

Ik vind 't heel erg dat er een voedselbank nodig is, hoe goed 't ook is dat deze er zijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Lollypop04 schreef:
01-12-2018 16:25
Ik vind het uitgangspunt altijd zo vreemd. Alsof je er recht op hebt om in alles vervuld en voorzien te worden. Alsof werkelijk alles toegankelijk moet zijn en als het dat niet is dan is dat een tekortkoming. Niet van jezelf maar van de overheid want zij hebben de verplichting dat te voorzien. Hoe meer we als maatschappij hebben hoe ontevredener we zijn. Hoe meer vanzelfsprekend is hoe minder we iets waarderen.
Zo zie ik het helemaal niet!

Ik zeg alleen wel dat ik het lastig vind als ik zoon moet zeggen.. Sorry deze excursie kun jij niet mee.

Gewoon omdat hij liever niet de uitzondering is in de klas. En ik dat begrijp.

En dat ik hem een goede fiets gun.
Ik verwacht helemaal niet dat ik deze fiets maandag bij de gemeente kan ophalen.
Ga ik echt zelf fixen. Weet alleen nog niet ff hoe. That's all
Klopt je hebt het echt niet altijd zelf in de hand. Lijkt me heel naar dat er gelijk op een bepaalde manier naar je gekeken wordt. Toch zie ik ook de gezinnen van een moeder met 6 kinderen met 5 vaders, het schoolreisje kan niet betaald worden maar er is wel onlangs een nieuwe tattoo geplaatst, de dagen worden shagrokend gevuld bij het schoolplein. Dan vraag ik me wel af waar je prioriteiten liggen. Vind dat vooral triest voor de kinderen, en dan denk ik idd wel dat dat ook een kwestie is van keuzes maken. Maar wellicht is dat ook wel te simpel gedacht.
Miskotto schreef:
01-12-2018 16:27
Ik werk bij de Sociale dienst als schuldhulpverlener, en gezien het aantal aanmeldingen per week kan ik zeggen dat veel niet goed geregeld is, aan de andere kant is het ook heel mooi dat je schulden kunt maken en binnen 36 maanden van die schulden af kunt zijn, hoe mooi is dat?
Het kan alleen in 90% van de gevallen niet en dan ben je dus nog slechter af als een veroordeelde misdadiger. En spek je de rest van je leven incassobureaus en betaal je lang zal ze leven geen cent af aan je schulden. Echt hoe kun je dit opschrijven.
We hebben het niet slecht, zeker niet relatief gezien, ten opzichte van de rest van de wereldbevolking.

Maar ik vind het wel dat het slechter gaat met Nederland dan het zou kúnnen gaan. De wachtlijsten en het onvermogen in de GGZ en het huidige woningtekort bijvoorbeeld vind ik twee problemen die voor veel mensen toch wel een grote stempel drukken op hun leven.
benmamma schreef:
01-12-2018 16:48
Zo zie ik het helemaal niet!

Ik zeg alleen wel dat ik het lastig vind als ik zoon moet zeggen.. Sorry deze excursie kun jij niet mee.

Gewoon omdat hij liever niet de uitzondering is in de klas. En ik dat begrijp.

En dat ik hem een goede fiets gun.
Ik verwacht helemaal niet dat ik deze fiets maandag bij de gemeente kan ophalen.
Ga ik echt zelf fixen. Weet alleen nog niet ff hoe. That's all
Snap ik. Dat lijkt me ook heel lastig!
Star² schreef:
01-12-2018 16:38
Dan open je een van de krantenartikelen en lees je de motivatie van die mensen.

Quote uit de nieuwslink van de NOS:

"Er is een lange lijst van actiepunten. Zo gaat het op de Facebookgroep Gele Hesjes NL onder meer over verlaging van de accijnzen, een ander zorgstelsel en migratiebeleid, verlaging van de pensioenleeftijd, een basisinkomen voor iedereen en het vertrek van premier Rutte."

Ik vraag me dan toch wel af of ze een idee hebben hoe dit geregeld zou moeten worden. Naar mijn idee kan de regering het nooit goed doen: deze actiepunten kosten namelijk hartstikke veel geld en dat moet toch ergens vandaan komen. Met andere woorden: verhoging van belasting. Met als gevolg: demonstraties.
Ikigai schreef:
01-12-2018 16:27
In Frankrijk hebben de mensen het ook goed, dat klopt. Nederland en Frankrijk behoren allebei bij de rijkste landen van de wereld, waar alle basisvoorzieningen het beste geregeld zijn.

Ik vind het eerder naïef om hieraan compleet voorbij te gaan. Ben je ooit in een land geweest waar mensen sterven, omdat er geen gezondheidszorg is, of van de honger, of omdat er geen drinkwater is?

Laat staan dat er zoiets bestaat als 'pensioen'. Je hebt klaarblijkelijk geen idee.
Ik vind het een beetje vreemd dat je het tegen mij hebt, want over de schrijnende armoede die overal ter wereld bestaat, dus ook in Nederland heb ik het helemaal niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
01-12-2018 16:41
dat is te eng en te confronterend en dan moeten ze misschien, heel misschien erkennen dat ze fout zaten

maar verder volledig met je eens hoor
Ik ben zelf arm geweest ik weet als geen ander hoe zwaar het kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
De GGZ is inderdaad een groot probleem.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
nerdopviva schreef:
01-12-2018 16:57
Quote uit de nieuwslink van de NOS:

"Er is een lange lijst van actiepunten. Zo gaat het op de Facebookgroep Gele Hesjes NL onder meer over verlaging van de accijnzen, een ander zorgstelsel en migratiebeleid, verlaging van de pensioenleeftijd, een basisinkomen voor iedereen en het vertrek van premier Rutte."

Ik vraag me dan toch wel af of ze een idee hebben hoe dit geregeld zou moeten worden. Naar mijn idee kan de regering het nooit goed doen: deze actiepunten kosten namelijk hartstikke veel geld en dat moet toch ergens vandaan komen. Met andere woorden: verhoging van belasting. Met als gevolg: demonstraties.

Nee natuurlijk niet. Ongefundeerd brullen zonder verstand van zaken is veel makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven