Hersenspinsel

23-04-2026 23:23 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las op NOS een bericht over een man die zijn hond zo veel te eten gaf dat het beestje kampt met zwaar overgewicht (ik weet even niet zeker of ik de link hier mag delen). De man (en hond) was in beeld bij een bepaalde hulporganisatie en ondanks dat bleef hij de hond te veel voeren. De rechter oordeelt nu dat dit valt onder verwaarlozing en de hond is weggehaald bij deze man, hij mag de komende vijf jaar geen honden meer houden. Uit het bericht spreekt geen verdere mishandeling, eerder een baasje die zijn hond heel lief vindt maar hem daardoor steeds te veel laat snoepen.

En toen dacht ik ineens… maar hoe zou dit dan werken bij kinderen? Dit is nadrukkelijk niet bedoeld als reltopic en ik snap dat er 1000 redenen kunnen zijn dat een kind overgewicht heeft, en ik wil ook zeker niet zeggen dat ouders die hun kind te veel laten snoepen hun kind verwaarlozen. Ik verbaasde me er gewoon over dat dit een grens over is, terwijl bij mijn weten bij een kind met (zwaar) overgewicht niet tientallen bellen afgaan bij hulporganisaties. Of heb ik dat mis? Oprecht benieuwd naar hoe anderen het zien.

Ik vond het gewoon een heel opvallend bericht.
Ik ken een onderzoeker die onderzoek doet naar genetisch ernstig overgewicht bij kinderen, en die heeft dus wel degelijk een aantal casussen mee gemaakt waar ouders enorm gedoe hadden met instanties omdat hun kind veel te dik was. Het nare aan die verhalen was dat de ouders er écht niks aan konden doen, want dat ging om kinderen met een genetische afwijking waardoor ze zo dik waren. Maar het duurde vaak jaren voordat dat duidelijk en bewezen was, en al die tijd werden de ouders beschouwd als schuldig en slechte ouders, want die moesten hun kind wel ongezond laten eten.
Je wilt niet weten hoe veel opluchting daar is als de genetische afwijking gevonden wordt, en de ouders dus eindelijk bewijs hebben dat ze géén hele rare dingen deden.

Het komt dus zeker wel voor dat instanties zich daarmee bemoeien.
Tja een hond laat je ook inslapen als die te ziek is of heel oud. Dat doe je met je kinderen of ouders ook niet.
Terug van weggeweest
Wat heftig Nausicaa. Lijkt me verschrikkelijk om als slechte ouder te worden gezien terwijl je er niks aan kunt doen.

Anderzijds goed dat er dus wel meegekeken wordt in gezinnen waar kinderen zijn met ernstig overgewicht, want dat het slecht is voor je gezondheid is natuurlijk duidelijk. Maar ook ingewikkeld, waar kun je je als instanties wel mee bemoeien en waar niet?

De hond wordt uit huis geplaatst, kinderen hopelijk niet als de enige reden is dat ze te zwaar zijn.
Bij een kind is de belangenafweging natuurlijk totaal anders dan bij een hond.

Een kind wat je weghaalt bij zijn ouders zal daar levenslange schade van hebben, dat weegt wellicht zwaarder dan het overgewicht (no pun intended).

Honden hechten zich wel aan een baasje maar is verder ook echt wel gelukkig bij een ander baasje die hem wel goed voert.
nausicaa schreef:
23-04-2026 23:37
Ik ken een onderzoeker die onderzoek doet naar genetisch ernstig overgewicht bij kinderen, en die heeft dus wel degelijk een aantal casussen mee gemaakt waar ouders enorm gedoe hadden met instanties omdat hun kind veel te dik was. Het nare aan die verhalen was dat de ouders er écht niks aan konden doen, want dat ging om kinderen met een genetische afwijking waardoor ze zo dik waren. Maar het duurde vaak jaren voordat dat duidelijk en bewezen was, en al die tijd werden de ouders beschouwd als schuldig en slechte ouders, want die moesten hun kind wel ongezond laten eten.
Je wilt niet weten hoe veel opluchting daar is als de genetische afwijking gevonden wordt, en de ouders dus eindelijk bewijs hebben dat ze géén hele rare dingen deden.

Het komt dus zeker wel voor dat instanties zich daarmee bemoeien.
En maakt ook duidelijk dat een kind geen hond is.
De vergelijking gaat nergens over en dit topic gaat uitdraaien op dikke mensen bashen
Lila-Linda schreef:
24-04-2026 06:12
En maakt ook duidelijk dat een kind geen hond is.
De vergelijking gaat nergens over en dit topic gaat uitdraaien op dikke mensen bashen
De vergelijking slaat wel ergens op en to stelt gewoon een vraag.

Als het ouders niet goed lukt voor hun kinderen te zorgen (op welke manier dan ook) worden er inderdaad instanties betrokken, als dat gezien wordt.

Uit huis plaatsen bij kinderen gebeurt nog heel weinig. Misschien bij de hond sneller omdat het voor de hond psychisch minder gevolgen heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven