Honderden gevangenen ontsnapt

02-10-2015 14:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het mogelijkkkkkkk.....?

De Volkskrant:

[foto:Een gewonde man wordt behandeld in een ziekenhuis in Bangui aan verwondingen die hij opliep bij gewelddadigheden. © AFP ]

Honderden gedetineerden ontsnappen uit gevangenis CAR

Alle circa vijfhonderd gedetineerden van een gevangenis in de hoofdstad van de Centraal Afrikaanse Republiek zijn maandag ontsnapt. Dat melden de veiligheidsdiensten in het land, waar het de afgelopen dagen erg onrustig is door geweld tussen christenen en moslims.

Bewerkt door: redactie 29 september 2015, 01:22 - Bron: ANP, AP, Belga

Er is niemand in de gevangenis, ze zijn allemaal weg', verwees de zegsman naar de Ngaraba-gevangenis, de belangrijkste van het land, gelegen in de hoofdstad van CAR, Bangui. Het is niet duidelijk hoe de grootschalige ontsnapping kon plaatsvinden.

De hoofdstad van de CAR staat sinds drie dagen in het teken van geweld, waardoor al zeker dertig mensen om het leven zijn gekomen. Volgens Unicef zijn bij de gevechten kinderen opzettelijk het doelwit geworden. Onder de slachtoffers zijn kinderen tussen 7 en 17 jaar. Eén jongen zou onthoofd zijn en meer dan 100 mensen zouden gewond geraakt zijn.

Presidente in New York

Een paar honderd betogers togen maandagmiddag naar het presidentieel paleis om de afzetting te eisen van overgangspresidente Catherine Samba Panza na het dodelijke geweld van afgelopen weekend. Samba Panza is nu, samen met andere wereldleiders, in New York voor de Algemene Vergadering van de VN. Ze liet weten eerder terug te gaan vanwege het geweld in haar land. Volgens de plaatselijke radiozender Ndeke Luka is maandag, ondanks de aanwezigheid van VN-blauwhelmen, met machinegeweren en granaten geschoten.

Het is nog niet duidelijk hoe het geweld begonnen is. De burgeroorlog in het aan diamanten, goud en uranium rijke land begon in maart 2013, toen de vooral islamitische Seleka-rebellen de macht grepen in het overwegend christelijke land, waarop vervolgens president François Bozizé van de macht verdreven werd. Voor 18 oktober staan er verkiezingen gepland.
LOEP ME MAAR aub.
Vind het niet zo interessant eigenlijk.
Oh.
Het lijkt er op Missie, dat iemand de deur heeft open gezet voor deze mensen.

Dat kan niet anders, lijkt me.

Heel apart, inderdaad,

Als ze maar niet naar Europa komen
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:gismo72 schreef op 02 oktober 2015 @ 14:29:

Vind het niet zo interessant eigenlijk.Dan reageer je toch niet ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 02 oktober 2015 @ 14:33:

[...]

Dan reageer je toch niet ?Ik zou niet weten waarom niet. Het is volgens mij altijd nog een forum waar je mag schrijven wat je ervan vindt. En ik vind er niets van.
quote:gismo72 schreef op 02 oktober 2015 @ 14:35:

[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Het is volgens mij altijd nog een forum waar je mag schrijven wat je ervan vindt. En ik vind er niets van.Nou lekker belangrijk dan, en super veel dank voor je constructieve feedback.
quote:Eindeloos schreef op 02 oktober 2015 @ 14:39:

[...]

Nou lekker belangrijk dan, en super veel dank voor je constructieve feedback.Ja, jij ook van hetzelfde.
http://en.africatime.com/ ... ake-over-jail-car-capital

Zat er aan te komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Eindeloos schreef op 02 oktober 2015 @ 14:39:

[...]

Nou lekker belangrijk dan, en super veel dank voor je constructieve feedback.Tot nu toe is er ook nog geen zinnige reactie uit jouw toetsenbord gekomen.😀
The prison has seen breakouts in the past year, and the U.N. has been warning in recent weeks that conditions inside the jail might lead to further trouble.

The policeman said one of the prisoners had died of tuberculosis so the prisoners have, as he puts it, gone on strike. They are demanding their rights, he said, as some of them have been held there for 10 months without trial. - See more at: http://en.africatime.com/ ... ital#sthash.V24om4CL.dpuf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je maar met genoeg mensen komt kan ik het me wel voorstellen eigenlijk.
Ik neem aan dat ze geen 'kogel aan de enkel' dragen, of een zwart-wit-streepjes-pak. Anders zou men ze nog herkennen als ze vanuit het gevang de weg oversteken naar de plaatselijke kruidenier.

LOEP ME MAAR aub.
Tja dat valt te verwachten als je er 3x zoveel mensen in stopt dan er in kunnen, er ziektes uitbreken en je niet genoeg bewakers hebt. Dan is het zo gedaan natuurlijk.
Daarbij zitten er mogelijk veel onschuldige mensen vast of mensen die niet zo'n lange straf zouden moeten uitzitten. Ze worden vast gezet zonder proces.
Ik was benieuwd of alle 500 gevangenen weer gezond en wel zijn opgevangen. Maar kon niks vinden.

Gedetineerden ontsnappen uit gevangenis CAR

28 SEP 2015

BANGUI - Alle circa vijfhonderd gedetineerden zijn maandag ontsnapt uit de belangrijkste gevangenis in de hoofdstad van de Centraal Afrikaanse Republiek, zei een bron bij de veiligheidsdiensten in het land. "Er is niemand in de gevangenis, ze zijn allemaal weg", verwees de zegsman naar de Ngaraba-gevangenis.

Het is niet duidelijk hoe de grootschalige ontsnapping kon plaatsvinden.

De hoofdstad van de CAR staat sinds drie dagen in het teken van geweld, waardoor al zeker dertig mensen om het leven zijn gekomen.
LOEP ME MAAR aub.
Hoe toevallig...in 2011 ook al eens 500 gevangenen ontsnapt???

In 2008 ontsnapten 1000 zware criminelen.

Bijna 500 Taliban-strijders ontsnapt uit gevangenis

Uit een gevangenis in de Zuid-Afghaanse stad Kandahar zijn ongeveer vijfhonderd gevangenen ontsnapt. De bajesklanten wisten te ontsnappen door een ruim 350 meter lange tunnel te graven. Dat meldden de autoriteiten vandaag.

ANP/DPA/AFP 25 april 2011, 08:07

De Taliban lieten weten dat dat alle ontsnapten strijders zijn van de radicaalislamitische terreurgroep, onder wie een groot aantal commandanten. De politiechef van de onrustige zuidelijke provincie wilde dat niet met zo veel woorden bevestigen, maar zei wel dat het gaat om 'politieke gevangenen'. Met de bouw van de tunnel zijn de Taliban naar eigen zeggen vijf maanden bezig geweest.

Het is niet de eerste massale ontsnapping uit de gevangenis in Kandahar. In 2008 wisten ruim duizend gedetineerden te ontkomen toen de Taliban de toegangspoort opbliezen met behulp van een vrachtwagen vol explosieven. Het complex staat desondanks bekend als het best beveiligde detentiecentrum in Afghanistan. Er zitten naast opstandelingen ook zware criminelen gevangen.
LOEP ME MAAR aub.
Je weet wel dat de Centraal Afrikaanse Republiek en Zuid-Afganistan niet dezelfde plek zijn he? Of ga je nu gewoon alle uitbraken die in kranten te vinden zijn op een rijtje zetten? Het waren ook allemaal dezelfde situaties he...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Oei, in 2013 zijn meer dan 240 gevangenen ook al gevlucht.

Talibanners ontsnapt uit gevangenis

Dinsdag 30 Juli 2013 om 07:44

Meer dan 240 gevangen wisten te ontsnappen uit een Pakistaanse gevangenis nadat Talibanstrijders een aanval openden op het cellencomplex. Dat meldde een Pakistaanse regeringsfunctionaris aan de BBC.

In de gevangenis werden honderden Taliban en andere extremisten vastgehouden. De aanval begon met een serie explosies, waarna gewapende mannen met machinegeweren en door raketten aangedreven granaten op het gebouw afvuurden. Sommige strijders waren gekleed als politieman. Er zijn twaalf mensen …
LOEP ME MAAR aub.
Maar de vijfhonderd gevangenen die in april 2011 wisten te ontsnappen uit een Afghaanse gevangenis in de stad Kandahar werden weer 'opgevangen'.

Ontsnapte Taliban-strijders opgepakt

Update Van de honderden mensen die het afgelopen weekeinde ontsnapten uit een Afghaanse gevangenis, zijn er zeker 65 weer opgepakt. Dat meldden de autoriteiten in de zuidelijke provincie Kandahar vandaag.

Redactie 26-04-11, 10:46 Laatste update: 16-02-16, 20:21

De bijna vijfhonderd bajesklanten wisten de Sarposagevangenis in Kandahar, de bakermat van de Talibanbeweging, te verlaten door een ruim 350 meter lange tunnel. Veel voortvluchtigen zouden radicaalislamitische commandanten en strijders zijn geweest.

De gedetineerden kregen waarschijnlijk hulp van gevangenismedewerkers, vermoedt de Afghaanse regering. Voor het graven was veel materieel nodig, en bij de ontsnapping moet een lange rij mensen de tunnel hebben verlaten. 'Dat kan niet gebeuren zonder te worden opgemerkt door Afghaanse en buitenlandse bewakers', zei minister van Justitie Habibullah Ghalib.

In 2008 was er ook al een massale ontsnapping uit de gevangenis. De Taliban bliezen toen de toegangspoort op met een vrachtwagen vol explosieven, waarna honderden gedetineerden wisten te ontkomen. (ANP)
LOEP ME MAAR aub.
Haha, sorry, ik mag er eigenlijk niet om lachen, maar je verbazing over 'hoe is het mogelijk???' werkt op mijn lachspieren.

Alsof het om een gevangenis in Denemarken gaat, of Zweden, of een ander goed georganiseerd land ipv oorlogsgebieden.
2013 gevangenis in Irak

Nieuws.nl

Honderden gevangenen uit Abu Ghraib ontsnapt

23 juli 2013 00:24

Door redactie

Honderden gevangenen zijn zondagnacht uit de Abu Ghraib-gevangenis in Irak ontsnapt nadat militanten het complex bij Bagdad hadden aangevallen. Tegelijkertijd met Abu Ghraib werd ook de gevangenis van Taji aangevallen, maar dit was volgens Iraakse functionarissen waarschijnlijk slechts een afleidingsmanoeuvre. Bij de aanvallen werden zeker 25 leden van de Iraakse veiligheidsdiensten gedood.

Bij beide aanvallen werd gebruik gemaakt van de inzet van zelfmoordterroristen. Maandag werd nog jacht gemaakt op bij de aanvallen betrokken opstandelingen en mogelijk ontsnapte gedetineerden.

In Taji en Abu Ghraib, die voordat de Amerikaanse troepen in december 2011 uit Irak vertrokken onder Amerikaanse controle stonden, zitten veel mensen die voor terreurdaden zjn veroordeeld, onder wie leden van de Iraakse tak van Al-Qaida. Het gaat om grote gevangeniscomplexen met duizenden gevangenen.

Precies een jaar geleden kondigde Al-Qaida een campagne aan om gevangen leden te bevrijden. Volgens verschillende functionarissen hebben meer dan vijfhonderd gedetineerden uit Abu Ghreib weten te ontsnappen. Over het aantal ontsnappingen uit Taji waren geen details bekend. Volgens het parlementslid Hakim al-Zamili was de aanval op Taji mogelijk alleen een afleidingsmanoeuvre en was Abu Ghraib het voornaamste doelwit van de actie.

Uit Abu Ghraib konden zoveel gevangenen ontsnappen omdat ze buiten hun cellen op de binnenplaats van de gevangenis waren voor een gezamenlijke iftar-maaltijd, verklaarden een hooggeplaatste inlichtingenfunctionaris en twee andere overheidsfunctionarissen. Zij bevestigden het aantal ontsnapte gevangenen. Er is inmiddels een onderzoek gestart naar wie beslist heeft dat het iftar-maal, waarmee tijdens de ramaden het vasten na zonsondergang wordt onderbroken, in de openlucht zou worden gehouden.

Het ministerie van binnenlandse zaken liet weten dat de opstandelingen vermoedelijk hulp van binnenuit hebben gehad.

Volgens een woordvoerder bij het ministerie van justitie zijn niet alleen de zelfmoordterroristen bij de aanvallen omgekomen. Ook zouden zeker tien opstandelingen en zo'n twintig ontsnapten bij vuurgevechten met de veiligheidstroepen zijn gedood.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Baudolino schreef op 08 september 2016 @ 13:44:

Haha, sorry, ik mag er eigenlijk niet om lachen, maar je verbazing over 'hoe is het mogelijk???' werkt op mijn lachspieren.

Alsof het om een gevangenis in Denemarken gaat, of Zweden, of een ander goed georganiseerd land ipv oorlogsgebieden.Bedoel je omdat de deuren niet goed sluiten in die gebieden? De scharnieren doorgeroest kunnen zijn? De tralies los in de muur hangen? Geen belletje afgaat als iemand te kort bij de prikkeldraad komt? Ik kan er niet om lachen.Het gaat mij er niet om waar die gevangenis staat, maar 'wie er kan vluchten' en waarom ze worden geholpen te vluchten. We vangen hier geen Denen en Zweden op vanwege levensgevaar.

Trouw

Grote ontsnapping uit Aboe Ghraib

23/07/13, 00:00

Soennitische strijders vallen beruchte Iraakse gevangenis aan, honderden gedetineerden ontsnapt

Honderden Iraakse gevangenen zijn gisteren ontsnapt uit de Aboe-Ghraib-gevangenis bij Bagdad, na een spectaculaire bevrijdingsactie door soennitische strijders. Onder de ontsnapte misdadigers zouden honderden prominente leden van Al-Kaida zijn, van wie sommigen in afwachting waren van de doodstraf.

De bevrijdingsactie begon in de nacht van zondag op maandag, toen zelfmoorddaders zichzelf en bomauto's lieten ontploffen bij de toegangspoorten van Aboe Ghraib - de gevangenis die voormalig Iraaks dictator Saddam Hoessein gebruikte om tegenstanders te martelen, en die na de Amerikaanse inval in Irak berucht werd toen Amerikaanse militairen er gevangenen mishandelden. Strijders openden daarna de aanval met mortieren en raketwerpers, terwijl collega's versterkingen van de Iraakse veiligheidsdiensten tegenhielden.

Tien politie-agenten en vier militanten kwamen om bij de daaropvolgende gevechten, die duurden tot in de vroege ochtend. Pas toen de Iraakse strijdkrachten helikopters inzetten, wisten ze de controle weer terug te winnen. Tegen die tijd waren volgens een prominente Iraakse parlementariër vijfhonderd gevangenen ontsnapt.

Tegelijkertijd met Aboe Ghraib vielen strijders gisteren ook een andere gevangenis bij Bagdad aan (22 doden), en voerden ze een dodelijke aanval uit op een militair konvooi bij Mosoel (25 doden). De acties illustreren de toegenomen macht van soennitische extremisten, die de afgelopen maanden overal in Irak opnieuw op grote schaal dood en verderf zaaiden. Deze maand zijn volgens de organisatie Iraqi Body Count al zeshonderd mensen omgekomen.

De soennitische strijders in Irak verzetten zich tegen de door sjiieten gedomineerde regering, en vinden daarbij inspiratie in de gebeurtenissen in buurland Syrië, waar overwegend soennitische rebellen al twee jaar strijd voeren tegen het bewind van president Assad (lid van een sjiitische sekte). In Syrië zijn soennieten én sjiieten uit Irak betrokken bij de strijd. Die bemoeienissen hebben de tegenstellingen in Irak opnieuw vergroot.

(Trouw)
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 08 september 2016 @ 13:23:

[fgcolor=#1a6f99]Ik was benieuwd of alle 500 gevangenen weer gezond en wel zijn opgevangen. Maar kon niks vinden.[/fgcolor]

Gedetineerden ontsnappen uit gevangenis CAR

28 SEP 2015

BANGUI - Alle circa vijfhonderd gedetineerden zijn maandag ontsnapt uit de belangrijkste gevangenis in de hoofdstad van de Centraal Afrikaanse Republiek, zei een bron bij de veiligheidsdiensten in het land. "Er is niemand in de gevangenis, ze zijn allemaal weg", verwees de zegsman naar de Ngaraba-gevangenis.

Het is niet duidelijk hoe de grootschalige ontsnapping kon plaatsvinden.

De hoofdstad van de CAR staat sinds drie dagen in het teken van geweld, waardoor al zeker dertig mensen om het leven zijn gekomen.Heeft dit bericht jou bijna 1 jaar bezig gehouden?
Hoe heb je dat bericht naar boven gevist? Het is een jaar oud

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven