Honger in Afrika erger dan ooit!

07-05-2008 14:50 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat vannochtend in de trein en schrok me wezeloos toen ik in de krant las dat de honger in Afrika en ook Azie steeds erger wordt. Waar gaat dit heen in de wereld? Wat vinden jullie daarvan? Zijn jullie bezig om het hongerprobleem op te lossen? of juist helemaal niet?
Ik doe er niets aan, en maak ook geen geld over,

Zolang in de meeste landen dat geld niet aankomt, en de mensen daar drukker zijn om elkaar de hersens in te slaan dan voor elkaar te zorgen, denk ik niet dat het veel zin heeft,

Ik was vlak na de Tsunami in Thailand, en heb daar verschillende mensen/gezinnen direkt financiëel bijgestaan.

Ook doneer ik op vrijwel elke reis die ik maak, geld aan kleinschalige projecten,
yoyo2 schreef op 07 mei 2008 @ 15:13:

Ik had het ook over die regeringen in die andere landen vlinder ;-)

Ja, zag het al, had eerst een woordje over het hoofd gezien.

Als er ergens veel aan strijkstokken blijft hangen...
tja.

Vind het natuurlijk erg dat die mensen daar zo'n honger hebben maar ben zelf van mening dat we eerst moeten beginnen met onze eigen landgenoten te helpen die buiten hun schuld om niet genoeg geld hebben om eens fatsoenlijk te eten of niet eens geld hebben voor water en elektra terwijl dat van zulke normale basis dingen zijn.

Er gaat wel steeds zoveel geld naar het buitenland toe nu weer met dat gironummer voor Birma.

Vind het mooi om te zien dat die mensen zo geholpen worden maar zou liever zien dat er eerst eens zo'n aktie hier zou komen om het in eigen land wat beter te krijgen.

Het is niet voor niks dat er steeds meer mensen naar de voedselbank moeten
yoyo2 schreef op 07 mei 2008 @ 15:10:

Misschien wordt het daar eens tijd voor een andere regering.

Tot die tijd kunnen we niet veel meer doen dan geld aan goede doelen schenken en boterhammen in tupperware op de post doen.

Persoonlijk denk ik dat 'een andere regering' het probleem niet oplost. Misschien is de regering corrupt en moet daar wat aan gedaan worden (hoogstwaarschijnlijk wel) maar daarmee ben je er niet. In veel landen hebben regeringen weinig echte macht. Er is bijvoorbeeld geen goed werkend justitieel systeem, er zijn weinig wetten of deze worden niet nageleefd doordat de politie niet werkt of niet getraind is. Als al dat soort instituties niet werken, kan de regering weinig (geen één regering), dus het is vooral belangrijk dat dat soort primaire dingen op de rit komen.

Een heel bekend iets is bijvoorbeeld 'respect voor eigendomsrecht'. Zolang dat niet bestaat of niet gerespecteerd wordt (en dus in de praktijk niet bestaat) is 't voor niemand een aantrekkelijk plan een onderneming te beginnen (want alles kan je zo weer afgepakt worden). Als er heel veel criminaliteit is en die wordt niet aangepakt, hetzelfde verhaal (want waarom zou je geld verdienen als je dan heel hoogstwaarschijnlijk beroofd wordt, waarom zou je investeren als je toko hoogstwaarschijnlijk afgebroken wordt of afgepakt).

Misschien heb je weleens gehoord dat men de premier van Afghanistan 'de burgemeester van Kabul' noemt? Dat komt omdat hij nergens anders enige macht heeft. Dan kan je de regering honderdmiljoen keer veranderen, maar dat helpt dan geen fluit. En Afghanistan is dan slechts een voorbeeld, er zijn heel veel landen waar 't zo werkt.
Lee24 schreef op 07 mei 2008 @ 15:18:

Ik was in de veronderstelling dat voedselbanken opgericht zijn om geen eten weg te hoeven gooien, en niet omdat mensen zonder voedselbanken geen eten hebben. Heb ik dat mis?

Overigens gaan mijn nekharen toch wel stijl overeind staan van een opmerking als 'eens in aktie komen om het in eigen land eens wat beter te krijgen'. Ben je er van op de hoogte dat maar een héél héél héél klein percentage van alle mensen in de wereld het 'wat beter hebben' dan in wij? Er zijn zelfs maar heel weinig mensen die 't beter hebben dan Nederlandse voedselbankklanten!
xjitsx ik ben nog steeds benieuwd wat de bron van 't nieuws was en wat de berekening was!
Lee24 schreef op 07 mei 2008 @ 15:18:

tja.

Vind het natuurlijk erg dat die mensen daar zo'n honger hebben maar ben zelf van mening dat we eerst moeten beginnen met onze eigen landgenoten te helpen die buiten hun schuld om niet genoeg geld hebben om eens fatsoenlijk te eten of niet eens geld hebben voor water en elektra terwijl dat van zulke normale basis dingen zijn.

Er gaat wel steeds zoveel geld naar het buitenland toe nu weer met dat gironummer voor Birma.

Vind het mooi om te zien dat die mensen zo geholpen worden maar zou liever zien dat er eerst eens zo'n aktie hier zou komen om het in eigen land wat beter te krijgen.

En daar is 'ie weer!! "Eigen Volk Eerst!"

@-(
Eowynn_ schreef op 07 mei 2008 @ 15:11:

Je schrok je wezenloos? Heb je de afgelopen tijd onder een steen gezeten?

.
:-d
xjitsx schreef op 07 mei 2008 @ 15:28:

Daarom is Globalicious ook zo fantastisch. Ze vragen geen geld van je, maar maken zich wel sterk om de millenniumdoelstelling te laten behalen door de VN!

Check het op internet, dan zul je het wel zien! globalicious.org
okee, dus wat jij concreet doet om de honger te bestrijden is gratis lid te zijn van een of ander MTVclubje dat adverteert met "lekker in de globaliciouswereld vertoeven, op feesten, festivals en party's"? Jee, dat zal een aderlating en investering zijn! :-O
Lee, wat een tenenkrommende post van jou zeg, bah.
Daar merken ze in Sudan ook écht wat van! Petje af.
Ik ben er veel mee bezig in mijn hoofd, het is een probleem dat steeds erger lijkt te worden. Sowieso worden de problemen met de aarde steeds groter. Het is dan ook de reden voor mij om vegetarisch te eten. Op die manier doe ik niet mee aan de intensieve veeteelt die veel landbouwgrond kost en energie in de vorm van veevoeder, vervoer en productie van het vlees. Daarnaast is het ook nog vele gezonder, maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb ooit gelezen hoeveel regenwoud in Brazilie er jaarlijks verdwijnt voor de productie van die gore Mac burgers. Nou, dan draait je maag wel even om zeg. Ik vind dat het rijke deel van de wereld ontzettend arrogant is ten opzichte van het arme deel (dat toch in de meerderheid is) en alles draait alleen maar om de centen. Als iedereen in het westen eens wat bewuster zou omgaan met voedsel en andere bronnen, zou dat de hele wereldbevolking ten goede komen. Bovendien heeft bijna iedereen hier in het westen overgewicht, dat zou dan ook opgelost worden. Simpel; door minder en beter (gezonder en biologisch) te eten.
Margaretha2 schreef op 07 mei 2008 @ 15:02:

Xjitsx wat doe jij er zelf aan?

Gigaluilak, ik denk niet dat 'het meeste geld' wat naar goede doelen wordt overgemaakt aan de strijkstok blijft hangen hoor! Misschien wel een deel, maar ik verwacht zelf niet dat dat meer dan de helft is, waarom jij wel? (het is ook maar net wat je onder strijkstok verstaat natuurlijk, ik vind een genie inhuren tegen bijpassend salaris om een probleem op te lossen geen strijkstok bijvoorbeeld).

Na de tsunami ben ik mee geweest naar Sri Lanka. Helaas zie je dan de werkelijkheid. Geld ging naar de zogenaamde 'heropbouwers': directeuren die in de duurste hotels verbleven en het nodig vonden dat er voor bijna elke trip een nieuwe auto aangeschaft werd (niet omdat dit nodig was!). Vervolgens moest er wekenlang gewacht worden op bepaalde papieren, maar het geld vloog de zakken uit. Tegen de tijd dat we aan de slag mochten, was het geld al voor 2/3 op!

Verder in Afrika gezien dat het geld van Unicef op dezelfde manier verbrast wordt. Naar de kindjes? Yeah right... Helaas, maar ook hier ging het geld naar de grote bazen. Sinds deze ervaringen geef ik geen rooie cent meer.
En Dhelia,

Ik lees net jouw post over dat onze landgenoten eerst maar eens geholpen moeten worden om uit hun armoede te komen. WELKE ARMOEDE??? Dat ze hun schulden niet kunnen aflossen maar wel 5 pakken shag erdoor heen paffen per week? Kom op, hier is helemaal geen echte armoede. Iedereen die wil heeft in Nederland te eten en een dak boven de kop. Er zijn helaas nogal wat domme mensen die denken "Bestel maar Bestel maar"bij Wehkamp en betalen komt later wel. Tja...
Madiken schreef op 07 mei 2008 @ 16:00:

Ik ben er veel mee bezig in mijn hoofd, het is een probleem dat steeds erger lijkt te worden. Sowieso worden de problemen met de aarde steeds groter. Het is dan ook de reden voor mij om vegetarisch te eten. Op die manier doe ik niet mee aan de intensieve veeteelt die veel landbouwgrond kost en energie in de vorm van veevoeder, vervoer en productie van het vlees. Daarnaast is het ook nog vele gezonder, maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb ooit gelezen hoeveel regenwoud in Brazilie er jaarlijks verdwijnt voor de productie van die gore Mac burgers. Nou, dan draait je maag wel even om zeg. Ik vind dat het rijke deel van de wereld ontzettend arrogant is ten opzichte van het arme deel (dat toch in de meerderheid is) en alles draait alleen maar om de centen. Als iedereen in het westen eens wat bewuster zou omgaan met voedsel en andere bronnen, zou dat de hele wereldbevolking ten goede komen. Bovendien heeft bijna iedereen hier in het westen overgewicht, dat zou dan ook opgelost worden. Simpel; door minder en beter (gezonder en biologisch) te eten.
Mc burgers worden toch gewoon van koe gemaakt?
Madiken schreef op 07 mei 2008 @ 16:02:

En Dhelia,

Ik lees net jouw post over dat onze landgenoten eerst maar eens geholpen moeten worden om uit hun armoede te komen. WELKE ARMOEDE??? Dat ze hun schulden niet kunnen aflossen maar wel 5 pakken shag erdoor heen paffen per week? Kom op, hier is helemaal geen echte armoede. Iedereen die wil heeft in Nederland te eten en een dak boven de kop. Er zijn helaas nogal wat domme mensen die denken "Bestel maar Bestel maar"bij Wehkamp en betalen komt later wel. Tja...
Misschien moet je even beter lezen :)
misschicken schreef op 07 mei 2008 @ 16:03:

En die koeien komen ook niet uit brazilie ;-)
Dat was Lee.
Dhelia schreef op 07 mei 2008 @ 16:05:

Misschien moet je even beter lezen :)

Hoezo beter lezen?

Sommige mensen leven idd in armoede, maar ik ken ook jonge bijstandmoeders die zich evengoed prima kunnen redden. Ik denk wel dat veel mensen in Nederland zich door de leenreklames ontzettend in de schulden hebben gewerkt.
misschicken schreef op 07 mei 2008 @ 16:03:

[...]

Nah, vond ze al zo droog smaken ;)
Nee maar die koeien staan wel op Braziliaanse grond waarvoor regenwoud moet verdwijnen.

En sorry Dhelia, ik haalde inderdaad de verkeerde forummer aan, mijn excuses! Het was Lee24 die ik bedoelde.

Maar goed, iedereen zijn mening. Ik kan het alleen niet voor mezelf verantwoorden om mijn hoofd in het zand te steken. Daarom probeer ik er op bescheiden schaal (mijn eigen gezin) iets aan bij te dragen. Ik weet ook wel dat dat hele kleine druppeltjes zijn op een gloeiend hete plaat.
@ Madiken: Wat zit er in hemelsnaam in en Mac burger uit het regenwoud? k Wist niet dat er uberhaupt iets natuurlijks in zat (ik boycot Mac Donalds sinds 1999, ik weet bij god niet meer wat de exacte aanleiding was, maar wel dat ik daar nog steeds achter sta).
Madiken schreef op 07 mei 2008 @ 16:02:

En Dhelia,

Wat een dommige kortzichtige opmerking dit zeg.

Weet je hoeveel mensen er noodgedwongen in de bijstand zitten door bv ziekte oid, rond moeten komen van hooguit 30 euro per week voor alle boodschappen en alles buiten de standaard rekening.

Geloof me, nederland kent echt wel armoede!
yoyo2 schreef op 07 mei 2008 @ 16:08:

[...]

Hoezo beter lezen?

.
Omdat de betreffende opmerking niet van mij was, maar van een andere forummer :)
Zolang er corrupte Afrikaanse regeringen bestaan, (en die zijn er sinds de onafhankelijlheid en zullen ALTIJD blijven) blijft de honger daar bestaan.

En ontwikkelingswerkers rijden idd rond in dure 4-wheeldrives met airco. Het schiet allemaal niet op.

Afrika kan zichzelf redden, maar dat doen ze niet want als een klein kind kijken ze naar het westen met een uitgestrekte hand en die wordt gevuld.

Helaas komt dat niet bij de bevolking terecht maar bij de leiders.

Voorbeeldje: de Keniaanse president Kibaki verdient 12 (let wel!) keer zoveel als onze eigen JP.

Ik kan jullie staaltjes vertellen van dat land, hou op schei uit.

Wie wat wil doen en/of zich schuldig voelt. ;-)

Doe mij maar mailen en ik geef je een project en zorg dat het rechtstreeks bij de arme hongerkindjes terecht komt.

Mijn moeder zei dat vroeger ook altijd als ik mijn bord niet leegat, over de kindjes in Afrika.

En toen dacht ik al: op een dag zal ik er zelf naar toe gaan en......X-D

En zowaar, ik heb gedaan en doe het nog steeds ;-)

Dus komt u maar met uw gelden, ik zorg dat er niks aan de strijkstok blijft hangen en u kunt het nog aftrekken van de belasting ook nog,

Weg met uw schuldgevoel!
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven