Huizencrisis in NL

11-04-2024 18:47 1558 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een groot drama de afgelopen jaren op de huizenmarkt, zowel qua sociale huurwoningen (in sommige steden heb je al ruim 30(!) jaar meettijd nodig), als particulier (3-4x inkomenseis) en als koop waarbij je als alleenstaande al bijna niets meer kunt kopen al heb je een topsalaris.

Inmiddels hebben ze een "nieuwe oplossing", huizensplitsing: https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
Lijkt haast alsof we teruggaan naar vlak na de 2e w.o. waarbij men (gedwongen) vreemden in huis moest nemen. Ik vind het zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarnaast wordt de Wet Hillen ook afgeschaft in stappen. Wat betekent geen aftrekpost meer bij EWF bij een kleine hypotheeknof hypotheekvrije woning.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... %20genoemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herfstweer schreef:
28-04-2024 13:08
Er is in de afgelopen jaren al wel wat veranderd. Niet meer 50% aftrekken, alleen HRA als je aflost bij nieuwe hypotheken en geen spaarhypotheken meer. Ik denk dat het wel goed is om reeële voorbeelden te gebruiken. Het aantal particulieren in Nederland met een hypotheek van 2 miljoen is heel erg laag. Ik ken veel mensen met een dure villa, maar geen van die mensen heeft een hypotheek van 1 miljoen of meer. Om een dergelijk huis te betalen heb je een heel goed inkomen nodig en daar betaal je veel inkomstenbelasting over. Wel goed om je te realiseren dat de ‘rijken’ daarmee al heel veel bijdragen aan de algemene pot (en terecht).
Wat een raar belerend zinnetje, vetgedrukte.

De belastingdruk voor de hoogste inkomens is juist het laagst, bleek eind vorig jaar uit een doorrekening van het CPB. Die van de laagste inkomens is het hoogst, maar dat wordt deels gecompenseerd door toeslagen. De middeninkomens hebben een hogere belastingdruk dan de hoogste inkomens. De link heb ik al eerder geplaatst.

Ik heb in het verleden bij een grote financiële instellingen gewerkt en daar liepen genoeg hypotheken van boven een miljoen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
28-04-2024 13:46
Ik heb wat artikelen kunnen vinden, helaas geen recente cijfers van hoeveelheid hypotheken boven 1 miljoen.

https://www.eigenhuis.nl/wonen/hypothee ... 21-actueel

https://www.hypotheekshop.nl/blog/hypot ... t-miljoen/

https://www.consultancy.nl/nieuws/39318 ... recordjaar

In het eerste artikel staat een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis waarin staat dat de opbrengsten van EWF in 2042 hoger zullen zijn dan de kosten van de HRA.
De omzet in hypotheken is sinds 2014 verdubbeld lees ik in je laatste link. Dat er zo goed verdiend wordt aan de huizenmarkt zal er ook mee te maken hebben dat de rechtse partijen tegen versnelde afschaffing van HRA zijn.

Hier kun je trouwens het onderzoek downloaden waarnaar de vereniging eigen huis verwijst. Het is een SEO rapport in opdracht van Eigen huis, dat een rekenkundig model beschrijft.

https://www.seo.nl/wp-content/uploads/2 ... 1-2050.pdf

Het rapport is uit 2021 en het model gaat uit van de aanname dat trends zich gematigd en lineair verder zullen ontwikkelen.
Bv Hypotheekrente: van 1,4 in 2021 naar 1,7% in 2024 (is in werkelijkheid al 4%)
Inkomens en huizenprijzen: + 2% per jaar. (= +6% / +10%?).
Bouwopgave wordt gehaald en groei aantal koopwoningen houdt gelijke tred met populatieontwikkeling (is geen van beide het geval)

Dat jaar 2042 klopt alleen in dit model als alle ontwikkelingen zo gaan als vooraf wordt aangenomen. En als het model zelf klopt,en je dus alle belangrijke zaken hebt meegenomen. Als dat niet zo is moet je de nieuwe gegevens in het model invoeren, misschien een aantal aannames bijstellen of zaken toevoegen en opnieuw gaan kijken.

En daarmee wordt meteen duidelijk dat het lastig voorspellen is op een woningmarkt die door zoveel zaken wordt beïnvloed. De Russische invasie (gestegen energieprijzen en versnelde energietransitie) waardoor mensen minder te besteden hebben was in 2021 bv niet voorzien maar is wel van invloed op het besteedbaar inkomen van mensen.
merano wijzigde dit bericht op 28-04-2024 21:20
1.51% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch logisch dat het EWF vervalt als de HRA afgeschaft wordt? De eigen woning is dan immers geen inkomen meer.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.accountancyvanmorgen.nl/202 ... villataks/

Ik wist niet (misschien logisch want ik heb geen villa ;-) ) dat er andere regels gelden voor woningen meer dan 1.2 miljoen euro. Over die woningen is de HRA dus eigenlijk nihil. Deze komt weg te vallen tegenover de EWF.

En met het afschaffen van de wet Hillen blijft het EWF bestaan wat dus betekent dat je belasting moet betalen over een afbetaalde woning. (Goed dat duurt nog tot 2030 voordat die helemaal afgebouwd is)

Tenminste, als ik het allemaal goed lees dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
28-04-2024 14:59
Wat een raar belerend zinnetje, vetgedrukte.

De belastingdruk voor de hoogste inkomens is juist het laagst, bleek eind vorig jaar uit een doorrekening van het CPB. Die van de laagste inkomens is het hoogst, maar dat wordt deels gecompenseerd door toeslagen. De middeninkomens hebben een hogere belastingdruk dan de hoogste inkomens. De link heb ik al eerder geplaatst.
Maar dat gaat niet op voor belasting op inkomen. De reden dat de belastingdruk afneemt bij hogere inkomens is dat lagere inkomens relatief veel geld kwijt zijn aan accijns en btw.

Daar staat weer tegenover dat lagere inkomens veel meer aan toeslagen en heffingskortingen krijgen. En zeker relatief.

Het vetgedrukte zinnetje klopt dus wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
28-04-2024 17:36
https://www.accountancyvanmorgen.nl/202 ... villataks/

Ik wist niet (misschien logisch want ik heb geen villa ;-) ) dat er andere regels gelden voor woningen meer dan 1.2 miljoen euro. Over die woningen is de HRA dus eigenlijk nihil. Deze komt weg te vallen tegenover de EWF.

En met het afschaffen van de wet Hillen blijft het EWF bestaan wat dus betekent dat je belasting moet betalen over een afbetaalde woning. (Goed dat duurt nog tot 2030 voordat die helemaal afgebouwd is)

Tenminste, als ik het allemaal goed lees dan.
Het lijkt me meer dan logisch dat die mensen relatief veel belasting betalen, iets met sterke schouders enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
28-04-2024 18:42
Het lijkt me meer dan logisch dat die mensen relatief veel belasting betalen, iets met sterke schouders enzo.

Dus klopt de stelling niet helemaal dat de allerrijksten geholpen worden middels HRA. Want andere maatregelen doen dat weer teniet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen economische achtergrond, maar is het mogelijk om de HRA te maximeren en de EWF te behouden? Dat zou dan gunstig zijn voor de staatskas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herfstweer schreef:
28-04-2024 18:57
Ik heb geen economische achtergrond, maar is het mogelijk om de HRA te maximeren en de EWF te behouden? Dat zou dan gunstig zijn voor de staatskas.

Ja zal vast wel mogelijk zijn. Gunstig voor de staatskas maar minder gunstig voor huiseigenaren. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
28-04-2024 19:12
Ja zal vast wel mogelijk zijn. Gunstig voor de staatskas maar minder gunstig voor huiseigenaren. :)
Ik weet niet precies wat het omslagpunt is dat je meer aan het EWF betaalt dan dat je HRA ontvangt bij een volledige hypotheek. De WOZ waarde ligt dan boven de grenswaarde van de villataks (nu 1,31 miljoen). Als je geen of lage hypotheek hebt is dat al bij een lagere WOZ waarde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peter Boelhouwer, onze nationale deskundige heeft op verzoek van het NSC een essay geschreven waarin hij de problemen analyseert en oplossingen aandraagt.

https://monitor-koopwoningmarkt.nl/wp-c ... singen.pdf

Als je liever luistert:
https://podtail.com/podcast/de-vastgoed ... oogleraar/

Wat hij zegt snijdt hout.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
28-04-2024 08:42
Volledig met je eens. En een dubbel inkomen, WO geschoold zijn en gezondheid zijn geluksfactoren. En als je daarnaast hard werkt mag je trots zijn op die output zolang je ook maar beseft dat het een voorrecht is überhaupt zo belastbaar te zijn.
Oh, nu denk je er anders over? Kan me topics herinneren waarin je jouw eigen ´harde werken´ een beetje aan het overschatten was.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
28-04-2024 08:30
Als single heb ik ook nooit in een koophuis gezeten hoor. Ik heb dat niet eens geambieerd in die tijd. Een huis kopen vind ik meer iets wat je doet als je wil settelen en een leven wil opbouwen samen.

Misschien is dat een goede vraag om te stellen: moet iedereen in een koophuis kunnen wonen, of past het voor bepaalde groepen beter om lekker te blijven huren?

We hebben per persoon nog nooit op zo'n groot woonoppervlakte gewoond, is het echt de bedoeling dat elke single een heel huis voor zichzelf kan kopen? Of is het beter om samen faciliteiten te delen en zo kosten te besparen (zoals stellen dat ook doen)?

Jij kan echt slecht lezen ondanks dat je WO geschoold bent.

Nogmaals: er zijn NIET genoeg woningen beschikbaar! Huur of koop maakt niet uit. Er is een giga tekort ervan.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Luna500 schreef:
28-04-2024 23:17
Oh, nu denk je er anders over? Kan me topics herinneren waarin je jouw eigen ´harde werken´ een beetje aan het overschatten was.


Ik heb mijn eigen harde eigen harde werken/ondernemerschap in andere topics niet onder stoelen of banken gestoken (en ben daar heus ook trots op), maar ik heb, in tegenstelling tot, de inmiddels gebande forummer, Vofea en Bamboetafel nooit ontkend dat er een heleboel geluk bij komt kijken: dingen die je niet in de hand hebt waardoor je wel of niet in een bevoorrechte positie zit.

Het is nooit zo zwart wit namelijk en het leven is niet maakbaar (heb ik evenmin ooit gesuggereerd). Voorts is het in dit topic niet passend om het over mij/mijn eigen situatie te hebben. Wel opvallend dat jij mijn harde werken tussen haakjes zet - alsof je daarmee iets wil impliceren? Ik wil daar best een keer een boom met je over opzetten, maar niet in dit topic om duidelijke redenen.

Voor wat betreft de huizencrisis geldt dat dit een maatschappelijk probleem is. Er is een structureel tekort waardoor mensen in de verdrukking zijn gekomen en domweg geen kans meer hebben op een woning. Het is van de zotte dat je als alleenstaande of starter gewoon nergens tussenkomt. Dat er geen doorstroom is, dat het mensen heel erg moeilijk is: hoe hard je ook je best doet/hoe graag je ook wil en daar moet (urgent) een oplossing voor komen. Als een huizenmarkt compleet verziekt is, zoals nu het geval is, is het vreemd wanneer je niet kan indenken dat bepaalde groepen als gevolg daarvan geen kans meer hebben en alsof je er met concessies en alleen hard werken wel tussen komt. Dat soort opmerkingen staan bijna gelijk aan het ontkennen dat er structurele tekorten zijn!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
28-04-2024 22:05
Peter Boelhouwer, onze nationale deskundige heeft op verzoek van het NSC een essay geschreven waarin hij de problemen analyseert en oplossingen aandraagt.

https://monitor-koopwoningmarkt.nl/wp-c ... singen.pdf

Als je liever luistert:
https://podtail.com/podcast/de-vastgoed ... oogleraar/

Wat hij zegt snijdt hout.
Ik ben benieuwd - dank voor het delen. Hopelijk morgen avondavond even tijd ik te lezen wat de deskundige er van vindt en welke mogelijk oplossingen hij aandraagt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Baggal: verdrukking dat omvat het goed samen.

De jonge generatie van midden 20 en begin 30 is met recht een pechvogel generatie, vermorzeld door een studieschuld, inflatie en woningnood. Vooral de woningnood hakt er goed in bij deze generatie, ze zijn als het ware gevangen in hun situatie en kunnen niet verder met het opbouwen van hun toekomst zoals het normaliter hoort te verlopen. Ik vind het diep triest.

Ik vind ook dat de overheid deze groep niet aan hun lot moet overlaten, dit is notabene de generatie die Nederland nodig heeft om toekomstige kinderen te maken, die dan weer op hun beurt gaan werken om de bv Nederland draaiende te houden.

De overheid moet maar eens aan crisismanagement gaan doen op dit vlak en een soort vetorecht hanteren om rigoureuze maatregelen te nemen die de woningnood oplossen, even geen dom geneuzel over vergunningen, bezwaren, stikstof en weet ik veel meer.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
29-04-2024 01:29
@Baggal: verdrukking dat omvat het goed samen.

De jonge generatie van midden 20 en begin 30 is met recht een pechvogel generatie, vermorzeld door een studieschuld, inflatie en woningnood. Vooral de woningnood hakt er goed in bij deze generatie, ze zijn als het ware gevangen in hun situatie en kunnen niet verder met het opbouwen van hun toekomst zoals het normaliter hoort te verlopen. Ik vind het diep triest.

Ik vind ook dat de overheid deze groep niet aan hun lot moet overlaten, dit is notabene de generatie die Nederland nodig heeft om toekomstige kinderen te maken, die dan weer op hun beurt gaan werken om de bv Nederland draaiende te houden.

De overheid moet maar eens aan crisismanagement gaan doen op dit vlak en een soort vetorecht hanteren om rigoureuze maatregelen te nemen die de woningnood oplossen, even geen dom geneuzel over vergunningen, bezwaren, stikstof en weet ik veel meer.
Dat is het doel van een generatie? Om kinderen te maken?
Ik vind dat de overheid zeker maatregelen moet treffen om de woningmarkt vlot te trekken en zo mensen die het nu moeilijk hebben op de woningmarkt te helpen, maar niet omdat ze kinderen moeten krijgen. Laat dat alsjeblieft nooit het doel van de overheid worden zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catalina schreef:
29-04-2024 06:46
Dat is het doel van een generatie? Om kinderen te maken?
Ik vind dat de overheid zeker maatregelen moet treffen om de woningmarkt vlot te trekken en zo mensen die het nu moeilijk hebben op de woningmarkt te helpen, maar niet omdat ze kinderen moeten krijgen. Laat dat alsjeblieft nooit het doel van de overheid worden zeg.

Het individu is niet verplicht kinderen te krijgen, de generatie in zijn geheel moet kinderen voortbrengen om Nederland leefbaar te houden. En als deze hele generatie problemen heeft met vinden van woonruimte wordt het krijgen van kinderen uitgesteld en daardoor voor een bepaalde groep uiteindelijk onmogelijk. En dat is zorgelijk, dan loopt het personeelstekort op termijn nog harder op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-04-2024 07:08
Het individu is niet verplicht kinderen te krijgen, de generatie in zijn geheel moet kinderen voortbrengen om Nederland leefbaar te houden. En als deze hele generatie problemen heeft met vinden van woonruimte wordt het krijgen van kinderen uitgesteld en daardoor voor een bepaalde groep uiteindelijk onmogelijk. En dat is zorgelijk, dan loopt het personeelstekort op termijn nog harder op.
Een generatie moet helemaal niks. Als er door veel individuen in een generatie gekozen wordt om andere doelen na te streven dan het krijgen van kinderen dan is dat prima. Nogmaals, dat betekent niet dat de woningmarkt niet verbeterd moet worden, maar niet met als reden om mensen maar kinderen te laten krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
29-04-2024 01:29

[…]
De overheid moet maar eens aan crisismanagement gaan doen op dit vlak en een soort vetorecht hanteren om rigoureuze maatregelen te nemen die de woningnood oplossen, even geen dom geneuzel over vergunningen, bezwaren, stikstof en weet ik veel meer.
De 20-ers zijn op dat gebied inderdaad de pechvogel generatie, maar ook de mensen die te weinig middelen hebben voor een sociale huurwoning of gezinnen die door scheiding uit elkaar vallen en waarbij de ouders ondanks de overwaarde geen onderdak elders kunnen vinden. Ook voor een sociale huurwoning moet je in minstens een kwart van de gemeenten gemiddeld meer dan zeven jaar ingeschreven staan. Dat is toch compleet onacceptabel?

Ik schreef in november/december al dat de woningmarkt gewoon koekoek is en vraagt om ingrijpen van de centrale overheid (gemeenten kunnen nu invulling geven aan een bestemmingsplan) maar ik denk dat dit niet langer houdbaar is. Zelf zie ik betaalbaar bouwen als oplossingen. Erg benieuwd naar dat essay dat Merano stuurde met mogelijke oplossingen door iemand die daar ongetwijfeld meer vanaf weet dan wij/ik hier.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catalina schreef:
29-04-2024 07:24
Een generatie moet helemaal niks. Als er door veel individuen in een generatie gekozen wordt om andere doelen na te streven dan het krijgen van kinderen dan is dat prima. Nogmaals, dat betekent niet dat de woningmarkt niet verbeterd moet worden, maar niet met als reden om mensen maar kinderen te laten krijgen.

Heb jij enig idee wat er zou gebeuren als deze generatie besluit nauwelijks kinderen te krijgen? Dat er dan over twintig/dertig jaar geen jongeren bijkomen op de arbeidsmarkt. Wie gaat het land regeren? Wie zorgt voor de hoogbejaarden? Voor de zieken? Een land wordt onleefbaar door de vergrijzing en de generatie daarna is dan met te weinig om het probleem te keren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
29-04-2024 07:31
De 20-ers zijn op dat gebied inderdaad de pechvogel generatie, maar ook de mensen die te weinig middelen hebben voor een sociale huurwoning of gezinnen die door scheiding uit elkaar vallen en waarbij de ouders ondanks de overwaarde geen onderdak elders kunnen vinden. Ook voor een sociale huurwoning moet je in minstens een kwart van de gemeenten gemiddeld meer dan zeven jaar ingeschreven staan. Dat is toch compleet onacceptabel?

Ik schreef in november/december al dat de woningmarkt gewoon koekoek is en vraagt om ingrijpen van de centrale overheid (gemeenten kunnen nu invulling geven aan een bestemmingsplan) maar ik denk dat dit niet langer houdbaar is. Zelf zie ik betaalbaar bouwen als oplossingen. Erg benieuwd naar dat essay dat Merano stuurde met mogelijke oplossingen door iemand die daar ongetwijfeld meer vanaf weet dan wij/ik hier.

En dan zijn er ook nog mensen die te veel verdienen voor sociale huur, en te weinig om te kopen. Dan heb je nog vrije sector huur via de woningbouw maar dat is ineens populair dus nog langere wachttijd.
En particuliere verhuurders ruiken het grote geld en verhuren 30m² voor €1500.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
28-04-2024 18:34
Maar dat gaat niet op voor belasting op inkomen. De reden dat de belastingdruk afneemt bij hogere inkomens is dat lagere inkomens relatief veel geld kwijt zijn aan accijns en btw.

Daar staat weer tegenover dat lagere inkomens veel meer aan toeslagen en heffingskortingen krijgen. En zeker relatief.

Het vetgedrukte zinnetje klopt dus wel.
Ik vond het vooral een vervelend belerend zinnetje door het "wel goed om je te realiseren", alsof we de hogere inkomens dankbaar moeten zijn dat ze belasting betalen.

Het gaat uiteindelijk om de totale belastingdruk, dat is waar mensen mee te maken hebben. En dan betalen de middeninkomens en zeker de lagere inkomens die net buiten de toeslagen vallen relatief gewoon veel meer belasting dan de groep die jij benoemt.

Als je zoveel verdient moet je gewoon niet zeiken over inkomstenbelasting. Ik verdien helemaal niet zoveel, maar wel genoeg, dus mag ook niet zeiken over hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-04-2024 07:41
En dan zijn er ook nog mensen die te veel verdienen voor sociale huur, en te weinig om te kopen. Dan heb je nog vrije sector huur via de woningbouw maar dat is ineens populair dus nog langere wachttijd.
En sommige particuliere verhuurders ruiken het grote geld en verhuren 30m² voor €1500.
Ja, precies: er zijn gewoon enorm veel groeperingen die thans in de verdrukking zijn gekomen: het lijstje betrof enkele voorbeelden. Overigens heb ik aangevuld met: sommige particuliere verhuurders. Het is natuurlijk van de zotte om €1500 te vragen voor 30 M2, ongeacht de locatie of mogelijk geweldige staat van het pand. Daarnaast heb je natuurlijk ook redelijke verhuurders: mensen die bijvoorbeeld als ondernemer een huis gekocht hebben in de goede tijd om een pensioengat op te vullen of mensen die een huis geërfd hebben, dat opknappen, en gewoon een redelijke huursom vragen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven