Huizencrisis in NL

11-04-2024 18:47 1558 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een groot drama de afgelopen jaren op de huizenmarkt, zowel qua sociale huurwoningen (in sommige steden heb je al ruim 30(!) jaar meettijd nodig), als particulier (3-4x inkomenseis) en als koop waarbij je als alleenstaande al bijna niets meer kunt kopen al heb je een topsalaris.

Inmiddels hebben ze een "nieuwe oplossing", huizensplitsing: https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
Lijkt haast alsof we teruggaan naar vlak na de 2e w.o. waarbij men (gedwongen) vreemden in huis moest nemen. Ik vind het zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah de verwende Nederlandse twintigers moeten dus maar zsm naar Japan verhuizen.
AnAppleADay schreef:
02-05-2024 11:25
Ah de verwende Nederlandse twintigers moeten dus maar zsm naar Japan verhuizen.
Precies, maar ik vraag me af of de Japanners wel op die Nederlandse testosteronbommen/gelukszoekers zitten te wachten. Als ik hen was zou ik ze hun migratie-aanvraag in Oeganda af laten wachten.

/excuses, offtopic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik ne afvroeg n.a.v. het bericht over leegstaande huizen in Japan:
Hebben de Japanners met zo veel ouderen t.o.v. jongeren eigenlijk ook een personeelstekort in de zorg? En zo ja, hoe pakken zij dat aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
02-05-2024 11:25
Ah de verwende Nederlandse twintigers moeten dus maar zsm naar Japan verhuizen.
Ja, dat kan ook ;-) .

Maar beter is de les eruit te leren dat je bij het bouwen van woningen moet anticiperen op verwachte verandering van de bevolkingssamenstelling. Die kan namelijk binnen een of twee generaties enorm veranderen.

Ik zie hier geen grote leegstand in de toekomst, maar wel een gebrekkige aansluiting van de bestaande woningvoorraad op de behoefte, als we maar steeds zoveel grote huizen op grote percelen blijven bouwen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Catalina schreef:
02-05-2024 11:31
Wat ik ne afvroeg n.a.v. het bericht over leegstaande huizen in Japan:
Hebben de Japanners met zo veel ouderen t.o.v. jongeren eigenlijk ook een personeelstekort in de zorg? En zo ja, hoe pakken zij dat aan?
De zorg in Japan kampt met dezelfde uitdagingen als in Nederland (personeelstekorten, lage lonen etc), maar ze investeren daar meer op preventie en als maatschappij gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor de gezondheid van ouderen.

Het is daar cultuur dat de kinderen (m.n. de oudste) de zorg van de ouders op zich nemen. Dus ouderen wonen vaak bij hun zoon of dochter en laten zich door hem/haar verzorgen.
Bovendien voelen mensen zich meer verantwoordelijk voor elkaars welzijn. Dus bij ziekte ga je misschien niet direct naar de huisarts maar laat je je verzorgen door een buurvrouw. Er wordt veel 'dagbesteding' georganiseerd voor ouderen onder het mom van mentaal welzijn.
Voor mensen zonder kinderen of ander sociaal netwerk is het leven daar erg eenzaam en zwaar.

Ze hebben daar trouwens ook veel initiatieven zoals dat studenten goedkoop een kamer kunnen huren bij een zorgbesteding voor ouderen in ruil voor vrijwilligerswerk.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
02-05-2024 11:32


Ik zie hier geen grote leegstand in de toekomst, maar wel een gebrekkige aansluiting van de bestaande woningvoorraad op de behoefte, als we maar steeds zoveel grote huizen op grote percelen blijven bouwen.
Status. Ik verbaas me soms wel dat mensen steeds maar groter en groter willen. Ook al zijn de kinderen dan (bijna) het huis uit,
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alleen status. Wij wilden bijvoorbeeld vooral rustiger, stiller, minder burengedoe. Dan kom je al gauw op vrijstaand uit, en vrijstaand is al gauw groot. Het liefst wilden wij kleiner gaan wonen met iets meer perceel, maar we konden niks vinden met deze wensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
02-05-2024 13:27
Niet alleen status. Wij wilden bijvoorbeeld vooral rustiger, stiller, minder burengedoe. Dan kom je al gauw op vrijstaand uit, en vrijstaand is al gauw groot. Het liefst wilden wij kleiner gaan wonen met iets meer perceel, maar we konden niks vinden met deze wensen.
Mee eens, zoiets zou ik ook wel willen, niet heel groot huis op een middelgroot perceel. Met buren op wat verdere afstand.
Karakter is wat je bent in het donker.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven