Huizenprijzen

11-10-2018 14:22 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke dag meer berichten in de media dat de huizenmarkt ontploft.

Aan de ene kant zorgt het voor een grotere tweedeling in nederland en dat vind ik erg.

Aan de andere kant.....ik heb nu bijna een winst van 3 ton op mijn huis. Dat is ook niet erg.

Ik maak me zorgen, wie nog meer?
Alle reacties Link kopieren
De mensen die ik ken die terug naar hun ouders gingen zijn inderdaad die met verbroken relaties en de groep mensen die een nieuwbouwwoning koopt en tegen het einde niet meer de dubbele lasten (hypotheek + huur) kunnen betalen. Zeker die 2e groep is echt heel groot, alleen weten zij zeker dat het maar voor een paar maanden (tot maximaal een jaar) is.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
17-10-2018 14:59
Je vergeet een belangrijk ding: je bent nu verplicht af te lossen. dus als je jouw hypotheek opnieuw moet gaan afsluiten is het bedrag waarover over 10 jaar alweer over 1 ton minder...
Ok laat ik preciezer zijn; afhankelijk van annuïtair of lineair zul je een bepaald deel hebben afgelost, dat ligt rond 1/3 van het totaal (uitgaande van een looptijd van 30 jaar). Dat maakt het leed iets minder. Overigens bestaan deels aflossingsvrije hypotheken nog steeds, maar dit ter zijde. Het voordeel van het aflossen wordt vervolgens weer teniet gedaan door de afschaffing van de hypotheekrente aftrek.

Je lasten zullen dus uiteindelijk wel degelijk ongeveer 50% hoger zijn, afhankelijk van de hoogte van de rente stijging.
Alle reacties Link kopieren
Drama die huizenprijzen :( Met mijn inkomen is het echt bijna onmogelijk om in Noord-Holland ook maar iets te huren. Anti-kraak kom ik maar niet tussen, niet genoeg wachtpunten voor sociale woningbouw en particulieren vragen meestal bewijs van netto-inkomen dat minimaal 3x de huur is. Dat heb ik dus niet helaas. Nu maar hopen dat ik ergens een kamer kan vinden bij een fatsoenlijke huisbaas. Tot nu toe vrij veel vervelende ervaringen mee.

Naar andere kant van het land verhuizen is ook niet zo simpel omdat ik hier eenmaal een klantenkring heb opgebouwd.

Pff en dan al die mensen in dit topic met hun luxeproblemen van overwaarde van hun huis. Ik zou daar een moord voor doen. Figuurlijk dan natuurlijk :P
anoniem_377396 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 22:32
1.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het grote geluk dat we heel weinig huur betalen voor ons huis. Ik zou heel graag willen kopen maar op het moment is het gewoon niet te doen als starter. Soms heb ik wel echt last van de FOMO maar ik moet mezelf echt voorhouden dat we gewoon geduld moeten hebben.
Ondertussen lekker sparen wat we overhouden door de lage huur.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
17-10-2018 15:24
Ok laat ik preciezer zijn; afhankelijk van annuïtair of lineair zul je een bepaald deel hebben afgelost, dat ligt rond 1/3 van het totaal (uitgaande van een looptijd van 30 jaar). Dat maakt het leed iets minder. Overigens bestaan deels aflossingsvrije hypotheken nog steeds, maar dit ter zijde. Het voordeel van het aflossen wordt vervolgens weer teniet gedaan door de afschaffing van de hypotheekrente aftrek.

Je lasten zullen dus uiteindelijk wel degelijk ongeveer 50% hoger zijn, afhankelijk van de hoogte van de rente stijging.
Neuh, dat is zeker niet zo. Aflossen wordt juist aantrekkelijker als er geen hypotheekrenteaftrek is. Want nu denken veel mensen (ten onrechte) dat het juist gunstig is om niet af te lossen, want dan krijg je meer aftrek omdat je meer rente betaald (dat het je sowieso meer kost aan rente, wordt vergeten). Als die aftrek er niet meer is, is dat 'voordeel' ook weg.
Natuurlijk is het wel zo dat men dan minder aan een huis uit kan geven doordat de lasten per maand 'omhoog' gaat. Je krijgt immers geen geld meer terug van de overheid.

AnAppleADay, interessant artikel!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
16-10-2018 15:54
Fijn dat het jou gelukt is, maar het lukt niet iedereen. Misschien dat je bij een bijbaan meer uren kunt maken, maar die optie is er niet altijd en de vraag is of je met dát salaris een huis/kamer kunt huren. En het is ook een beetje zonde om eerst een baan in een totaal andere richting te zoeken en nemen ipv gelijk voor je eigen vakgebied te gaan. En wat versta je onder niet direct, binnen één week, een maand, 2 maanden?
Het was geen 'bijbaan' , aangezien ik toen al afgestudeerd was en fulltime werkte en nee, het is niet altijd direct je droombaan, maar dat vind ik zelf niet gek. Daar groei je meestal langzaam naartoe, zeker als je afstudeert midden in een crisis.

Het lijkt wel alsof iedereen verwacht dat alles direct perfect is, maar voor de meeste mensen is het een hele weg naar dat koophuis en die leuke baan, maar dat betekent niet dat je maar voor eeuwig bij je ouders moet blijven hangen.

Bedenk een plan B.
Dat een back-up plan handig is, ben ik met je eens.

Maar, nogmaals: het bedenken van een plan B (of zelfs een plan C, D of E) is allemaal leuk en aardig, maar soms gebeuren er dingen die je plannen helemaal in de war gooien.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 17-10-2018 19:46
3.27% gewijzigd
Lacuba schreef:
16-10-2018 15:40
Babyboomers zijn 70+. Die kijken over het algemeen naar een ander soort huizen dan starters en jonge gezinnen.
Welnee, ik bedoel de 55plussers die hun opgebouwde pensioenrechten zien afkalven en als appeltje voor de dorst een woning kopen voor de verhuur.
Pammetjes schreef:
17-10-2018 15:32
Drama die huizenprijzen :( Met mijn inkomen is het als alleenstaande echt bijna onmogelijk om in Noord-Holland ook maar iets te huren. Anti-kraak kom ik maar niet tussen, niet genoeg wachtpunten voor sociale woningbouw en particulieren vragen meestal bewijs van netto-inkomen dat minimaal 3x de huur is. Dat heb ik dus niet helaas. Nu maar hopen dat ik ergens een kamer kan vinden bij een fatsoenlijke huisbaas. Tot nu toe vrij veel vervelende ervaringen mee.

Naar andere kant van het land verhuizen is ook niet zo simpel omdat ik hier eenmaal een klantenkring heb opgebouwd.

Pff en dan al die mensen in dit topic met hun luxeproblemen van overwaarde van hun huis. Ik zou daar een moord voor doen. Figuurlijk dan natuurlijk :P
Ja vreselijk die eisen! Een van ons moest een vast contract hebben en iemand die garant staat. Niet mogelijk. Gelukkig via via particulier kunnen gaan huren. Maar het is gewoon niet te doen. Gelukkig gaan ze weer eens kijken naar de wetgeving ,omdat de huurprijzen veel te hoog liggen en de particuliere huurmarkt 85-90% van investeerders schijnt te worden.

Aan de andere kant wordt het voor investeerders dan niet meer interessant en kunnen we minder particulier huren. Zo wordt het probleem ook niet opgelost.
Ikigai schreef:
16-10-2018 15:37
Ik vind dat je dit echt wel van een volwassene mag verwachten. 26 is echt ruim volwassen, dus de stap om terug te gaan naar je ouders vind ik een beetje gek.
.
Who cares? De enigen die hier iets van moeten vinden zijn de betrokkenen. Als ouders en hun kind dat prima vinden is er geen enkel probleem. In veel andere landen is het heel normaal om familie in meer praktische zin te steunen en helpen. En je kan nu eenmaal sneller sparen als je niet een heel huishouden erbij hebt, als ouders dat helemaal prima (en zelfs misschien gewoon gezellig!) vinden waar maak jij je nou druk om? Je zou het maar leuk en fijn met elkaar hebben.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-10-2018 16:30
Neuh, dat is zeker niet zo. Aflossen wordt juist aantrekkelijker als er geen hypotheekrenteaftrek is. Want nu denken veel mensen (ten onrechte) dat het juist gunstig is om niet af te lossen, want dan krijg je meer aftrek omdat je meer rente betaald (dat het je sowieso meer kost aan rente, wordt vergeten). Als die aftrek er niet meer is, is dat 'voordeel' ook weg.
Natuurlijk is het wel zo dat men dan minder aan een huis uit kan geven doordat de lasten per maand 'omhoog' gaat. Je krijgt immers geen geld meer terug van de overheid.

AnAppleADay, interessant artikel!

Mijn punt is ook niet dat aflossen niet loont. Je mist denk ik mijn bericht hiervoor. Aflossen wordt idd aantrekkelijker, mijn punt in mijn vorige post ging erom dat bij rentestijging er een groot probleem ontstaat als na 10 jaar de rentevaste periode afloopt omdat de maandelijkse lasten dan hoger worden. Tegen die tijd is er een deel van de hypotheek afgelost, maar met een hogere rente en zonder hypotheekrente aftrek zijn de lasten hoger dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
11-10-2018 14:23
En dan valt iedereen over je heen dat onze kinderen met 25 nog thuis wonen.
Goh, hoe zou dat nu komen?
Geen idee , is geen 1 op 1 relatie.

Ik en velen met mij woonden op die leeftijd in een studie of op kamers.
Alle reacties Link kopieren
De waarde van onze woning is echt exorbitant gesteven, echt onrealistisch.
We kunnen er voor kiezen om onze maandlasten te verlagen of meer af te lossen, maar meer ook niet.

Verkopen heeft geen zin, want de prijzen van woningen die je dan zou willen wonen kopen zijn net zo hard gestegen.

Anderzijds wat is de definitie van een forse waarde stijging.
In het FD Magazine van dit weekeinde stond een echtpaar dat het huis had gekocht voor 4 ton en nu verkocht voor 2,6 Miljoen.


Alles is relatief.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
17-10-2018 22:26
Mijn punt is ook niet dat aflossen niet loont. Je mist denk ik mijn bericht hiervoor. Aflossen wordt idd aantrekkelijker, mijn punt in mijn vorige post ging erom dat bij rentestijging er een groot probleem ontstaat als na 10 jaar de rentevaste periode afloopt omdat de maandelijkse lasten dan hoger worden. Tegen die tijd is er een deel van de hypotheek afgelost, maar met een hogere rente en zonder hypotheekrente aftrek zijn de lasten hoger dan nu.
O ja, ik zie inderdaad dat ik er eentje gemist heb. Eens.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
11-10-2018 14:26
en die 3 ton winst is ook subjectief natuurlijk; een eventueel groter huis is ook duurder geworden. Dus die winst heb je alleen op papier, en dat is geld waar je niet zoveel mee kan.
Precies.
Verspreid investeren is natuurlijk beter. Beleggen met beleid.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven