Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:08
Er zijn ook vrouwen die zich veilig voelen maar een man weet niet dat een vrouw zich veilig voelt. Toch? Dus hij neemt het zekere voor het onzekere en geeft haar de ruimte op straat, als gentleman actie.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 15:58Mag ik me heel even inmengen in de discussie? Want ik als vrouw begrijp Noogieman wel. Je stelt nu heel duidelijk dat elke vrouw zich bang voelt alleen op straat, dat is niet zo. Eerder stelde je ook (volgens mij was jij dat) dat elke vrouw altijd op haar hoede is op het werk, in de supermarkt etc, ook dat is niet zo. Ik zie het nut van het oversteken ook niet zo goed. Ok, hij loopt dan niet meer achter je maar aan de andere kant. Binnen drie tellen kan hij terugrennen en ik weet niet wat doen. Wat jij vraagt aan mannen is dus eigenlijk schijnveiligheid bieden. Hoe zinvol is dat vraag ik me af. Verder snap ik ook dat het gros van de mannen er niet mee bezig is omdat ze zich oprecht van geen kwaad gewust zijn omdat ze geen verkeerde intenties hebben.
Waarom zou een man die kwaad in de zin heeft eerst ruimte maken en dan terugrennen, dat is toch volslagen onlogisch?
Mannen hoeven geen schijnveiligheid te bieden, ze mogen eindelijk een keer een handreiking doen door ruimte te maken, dat is alles. En ja, dat geldt voor álle mannen, juist degenen die geen kwaad in de zin hebben. Die geven namelijk het goede voorbeeld.
.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:16
ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 15:47Ik kwam net een filmpje tegen van twee meiden die een idee hebben. Er schijnt dus een app te zijn waarbij mensen in de buurt een app krijgen wanneer iemand een hartaanval/stilstand heeft. Zij vinden het een goed idee om zo'n app te maken voor vrouwen in nood zodat iemand die daar in de buurt is een melding krijgt en kan kijken/helpen.
Hoe haalbaar het allemaal is weet ik niet, je moet ook maar bij machte zijn om die app te gebruiken op zo'n moment en er moet iemand in de buurt bereid zijn te komen. Niet makkelijk bij echt afgelegen gebieden.
Feit is wel dat er dus word gezocht naar oplossingen, wat een goed punt is.
Steeds meer vrouwen voelen zich onveilig op straat en zijn dat zat. Rotterdammer Serge Huijsen (22) ontwikkelde een app die van pas kan komen bij onveilige situaties.
Het gaat om de app 'Veilig Samen'. Serge werkt al geruime tijd aan de app die over twee weken live moet gaan. Het idee is als volgt: mensen die zich in de buurt van een slachtoffer bevinden, krijgen een signaal en kunnen te hulp schieten.
De app van Serge lijkt op een goed moment vorm te krijgen: de discussie over onveiligheid op straat voor vrouwen is in volle gang. Dit getuigt ook de landelijke actie: 'Vrouwen eisen de nacht op' die 25 augustus van start is gegaan.
Zusje
Bij Serge ontstond het idee voor de app al in 2021, vertelt hij voor de microfoon van R-Uit!, de ochtendshow van Radio Rijnmond. Hij zag hoe vaak vrouwen zich onveilig voelen en hoe dat de afgelopen jaren alleen maar is gegroeid.
Het werd hem extra duidelijk toen hij met zijn zusje Kimberley (20) in Rotterdam begon uit te gaan. Daar zag hij hoe sommige mannen met vrouwen omgaan. “Dat was voor mij een eyeopener om niet langer toe te kijken. Ik besloot om iets te bouwen dat echt kan helpen.”
Vrijwilligers
Wie zich onveilig voelt, kan via de app 'Veilig Samen' een melding doen. Vrijwilligers in de buurt krijgen die melding binnen in een straal van 500 meter. Daarna wordt het zoekgebied automatisch groter. In de app staat ook aangegeven waar veilige plekken zijn, zoals cafés, tankstations of politiebureaus die op dat moment open zijn. Daarnaast laat de app zien welke straten druk en goed verlicht zijn, zodat gebruikers een veilige route kunnen kiezen.
Ook mannen
Volgens Serge is het belangrijk dat ook mannen zich uitspreken. Onveiligheid ontstaat vaak uit gedrag van mannen, zegt hij. “Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat vrouwen overal vrij en vooral veilig over straat kunnen lopen.”
Om 'Veilig Samen' groot te maken, is Serge op zoek naar mensen die mee willen doen. Dat kunnen cafés of restaurants zijn, maar ook content creators of andere vrijwilligers die zich willen aansluiten bij de community. Aanmelden kan via veiligsamen.nl.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:19
Je verwart mij met iemand anders.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 15:58Mag ik me heel even inmengen in de discussie? Want ik als vrouw begrijp Noogieman wel. Je stelt nu heel duidelijk dat elke vrouw zich bang voelt alleen op straat, dat is niet zo. Eerder stelde je ook (volgens mij was jij dat) dat elke vrouw altijd op haar hoede is op het werk, in de supermarkt etc, ook dat is niet zo. Ik zie het nut van het oversteken ook niet zo goed. Ok, hij loopt dan niet meer achter je maar aan de andere kant. Binnen drie tellen kan hij terugrennen en ik weet niet wat doen. Wat jij vraagt aan mannen is dus eigenlijk schijnveiligheid bieden. Hoe zinvol is dat vraag ik me af. Verder snap ik ook dat het gros van de mannen er niet mee bezig is omdat ze zich oprecht van geen kwaad gewust zijn omdat ze geen verkeerde intenties hebben.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:21
Ik had gisteren een mooi gesprek met mijn dochter. Ze vertelde over de totaal geschokte mannen die een festival bezochten en daar last kregen van opdringerig en grensoverschrijdend gedrag van andere mannen. En waar wat kwartjes vielen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:23
Mensen die dergelijke dingen van plan zijn staan niet bekend om het vertonen van logisch gedrag. Vind ik het logisch, nee, maar ik het wel gekkere dingen gezien en persoonlijk zie ik hetdaarom dus ook echt als schijnveiligheid. je hebt het over een handreiking doen en het goede voorbeeld geven. Aan wie? Aan andere mannen waarvan je niets te vrezen hebt? Mannen die wel kwaad in zin hebben zullen zich er namelijk niets van aantrekken en los je er toch niets mee op? Ja, dat een vrouw op het moment zelf denkt dat ze veilig is omdat de man de straat over steekt. Persoonlijk vind ik dat geen structurele oplossing.Rooss4.0 schreef: ↑27-08-2025 16:08Er zijn ook vrouwen die zich veilig voelen maar een man weet niet dat een vrouw zich veilig voelt. Toch? Dus hij neemt het zekere voor het onzekere en geeft haar de ruimte op straat, als gentleman actie.
Waarom zou een man die kwaad in de zin heeft eerst ruimte maken en dan terugrennen, dat is toch volslagen onlogisch?
Mannen hoeven geen schijnveiligheid te bieden, ze mogen eindelijk een keer een handreiking doen door ruimte te maken, dat is alles. En ja, dat geldt voor álle mannen, juist degenen die geen kwaad in de zin hebben. Die geven namelijk het goede voorbeeld.
Het probleem is veel groter en heeft ook een grootsere aanpak nodig op heel veel verschillende vlakken.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:28
Maar jij vindt het dus wenselijker dat een vrouw een straat lang de bibbers heeft omdat ze achtervolgd wordt / een man achter haar blijft lopen / zo’n man niet oversteekt ?ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 16:23Mensen die dergelijke dingen van plan zijn staan niet bekend om het vertonen van logisch gedrag. Vind ik het logisch, nee, maar ik het wel gekkere dingen gezien en persoonlijk zie ik hetdaarom dus ook echt als schijnveiligheid. je hebt het over een handreiking doen en het goede voorbeeld geven. Aan wie? Aan andere mannen waarvan je niets te vrezen hebt? Mannen die wel kwaad in zin hebben zullen zich er namelijk niets van aantrekken en los je er toch niets mee op? Ja, dat een vrouw op het moment zelf denkt dat ze veilig is omdat de man de straat over steekt. Persoonlijk vind ik dat geen structurele oplossing.
Het probleem is veel groter en heeft ook een grootsere aanpak nodig op heel veel verschillende vlakken.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 27-08-2025 16:56
1.18% gewijzigd
woensdag 27 augustus 2025 om 16:31
Een beetje een vreemde discussie.
Want de wereld wemelt van de tekens en gebruiken die we als mens hebben bedacht om de ander veilig te laten voelen.
Zoals even glimlachen als je een vreemde ontmoet. Of je integraalhelm afzetten als je een tankstation binnenloopt om af te rekenen. Of groeten met open hand.
Of het weghalen van graffiti. Of het opruimen van vuil. Het aanbrengen van verlichting of het repareren van gebroken ramen in een verloederde buurt.
Of het draaien van muziek in een winkelcentrum. Het plaatsen van planten. Etc etc.
De lijst is ongetwijfeld veel langer.
De reden van deze maatregelen: dat mensen zichzelf kunnen zijn. Dat mensen handel durven te drijven. Dat mensen hun energie niet steeds hoeven te richten op hun veiligheid. Dat mensen hun identiteit kunnen vormgeven. Etc etc.
Maar als vrouwen iets vragen dan moet daar ineens discussie over plaatshebben.
Want de wereld wemelt van de tekens en gebruiken die we als mens hebben bedacht om de ander veilig te laten voelen.
Zoals even glimlachen als je een vreemde ontmoet. Of je integraalhelm afzetten als je een tankstation binnenloopt om af te rekenen. Of groeten met open hand.
Of het weghalen van graffiti. Of het opruimen van vuil. Het aanbrengen van verlichting of het repareren van gebroken ramen in een verloederde buurt.
Of het draaien van muziek in een winkelcentrum. Het plaatsen van planten. Etc etc.
De lijst is ongetwijfeld veel langer.
De reden van deze maatregelen: dat mensen zichzelf kunnen zijn. Dat mensen handel durven te drijven. Dat mensen hun energie niet steeds hoeven te richten op hun veiligheid. Dat mensen hun identiteit kunnen vormgeven. Etc etc.
Maar als vrouwen iets vragen dan moet daar ineens discussie over plaatshebben.
paradise wijzigde dit bericht op 27-08-2025 16:32
14.72% gewijzigd
woensdag 27 augustus 2025 om 16:31
Die vraag is jou in de loop van dit topic meerdere malen en in meerdere vormen gesteld en concreter dan "ik wil een structurele oplossing" werd het niet.
Laat ik duidelijk zijn, ik heb ook geen pasklare oplossingen, maar zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic schreef zouden 'we' kunnen beginnen met niet jouw bedoelingen leidend te laten zijn, maar de beleving van de ander en in het gesprek dat jij zo graag lijkt te willen eens vooral te luisteren naar de ander.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:33
Het is compleet bezopen en zo, maar toen ik een man uit wilde leggen hoe het voor vrouwen dagelijks is begreep hij dat alleen toen ik hem vroeg zich voor te stellen hoe het voor hem zou zijn tussen fysiek veel sterkere homoseksuele mannen. Bij het idee alleen al voelde hij zich bedreigd. ( want ja, die zouden natuurlijk allemaal…etc )
woensdag 27 augustus 2025 om 16:34
Klopt.Bergje65 schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik reageer wat laat en wellicht is mijn reactie volledig abuis maar ik moet het toch kwijt.
Vrouwen en meisjes zouden zich vrij moeten voelen om zich te verplaatsen, te leven, te ademen, zonder angst. Net zoals niemand zou moeten stelen, zou niemand anderen mogen intimideren, aanraken of schaden. Maar ... we sluiten ook onze deuren, installeren camera’s, nemen voorzorgsmaatregelen, niet omdat we het normaal vinden, maar omdat we weten dat de wereld nou eenmaal niet veilig is.
Vandaar dat ik de opmerking: "waarom laten ouders hun jonge kinderen zo laat snachts alleen fietsen" wel begrijpelijk vind. We zouden willen dat kinderen veilig over straat kunnen, op elk uur van de dag. Maar zolang er mensen zijn die misbruik maken van kwetsbaarheid, blijft voorzichtigheid een vorm van bescherming, niet van beperking. Het is tragisch dat we zo moeten denken, maar het is ook een vorm van zorgzaamheid. De strijd om vrijheid en veiligheid gaat hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid, ook als dat betekent dat we soms keuzes maken die niet ideaal zijn, maar wel verstandig.
Die hekjes bij de ingang van winkels, de camera’s boven de zelfscan, de poortjes die piepen bij een boodschap die niet is afgerekend, ze zijn allemaal stille getuigen van een wereld waarin vertrouwen niet vanzelfsprekend is. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we weten dat het soms misgaat.
We weten dat de verantwoordelijkheid van het geweld bij de dader ligt en niet bij het slachtoffer.
Het liefst bouw je een muurtje om je kinderen heen, maar dat kan natuurlijk niet. Daarom voed je ze op tot zelfstandige, weerbare volwassenen, die vertrouwen hebben in zichzelf en in hun omgeving. Maar tegelijkertijd geven we ze de boodschap mee om voorzichtig te zijn, dat ze uit moeten kijken.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:44
Je snapt het niet. En dat is ook prima.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 16:23Mensen die dergelijke dingen van plan zijn staan niet bekend om het vertonen van logisch gedrag. Vind ik het logisch, nee, maar ik het wel gekkere dingen gezien en persoonlijk zie ik hetdaarom dus ook echt als schijnveiligheid. je hebt het over een handreiking doen en het goede voorbeeld geven. Aan wie? Aan andere mannen waarvan je niets te vrezen hebt? Mannen die wel kwaad in zin hebben zullen zich er namelijk niets van aantrekken en los je er toch niets mee op? Ja, dat een vrouw op het moment zelf denkt dat ze veilig is omdat de man de straat over steekt. Persoonlijk vind ik dat geen structurele oplossing.
Maar ik ben er wel een beetje klaar mee dat het tig keer uitgelegd moet worden.
Kom eerst zelf maar met die grootstere aanpakken. Dan ga ik daar wel wat van vinden.
.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:46
natuurlijk geef je je kinderen die boodschap mee, maar daarmee ben je er niet. En waarom zouden we moeten blijven accepteren dat het altijd de vrouw is die zich aan moet passen?
Ik geloof best dat er een hele groep mannen is die niks kwaads in de zin heeft en dat is de groep die het verschil kan gaan maken. Dat is de groep die andere mannen tot de orde kunnen roepen als ze zich verkeerd gedragen, vrouwonvriendelijk gedrag vertonen. En ja, het zuigt dat we als vrouwzijnde daarin niet gehoord worden, maar dat is helaas de realiteit. Dus het is en/en. Niet alleen de taak van vrouwen.
Ik geloof best dat er een hele groep mannen is die niks kwaads in de zin heeft en dat is de groep die het verschil kan gaan maken. Dat is de groep die andere mannen tot de orde kunnen roepen als ze zich verkeerd gedragen, vrouwonvriendelijk gedrag vertonen. En ja, het zuigt dat we als vrouwzijnde daarin niet gehoord worden, maar dat is helaas de realiteit. Dus het is en/en. Niet alleen de taak van vrouwen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 27 augustus 2025 om 16:47
https://www.nachttegenseksueelgeweld.nl/
Durf jij alleen over straat in het donker? Straatintimidatie en seksueel geweld moeten stoppen! In de nacht van 30 op 31 mei 2026 komen we in actie en lopen we 20 kilometer door nachtelijk Rotterdam. Iedereen moet zich altijd en overal veilig kunnen voelen, ook als het donker is. Claim de nacht terug en loop mee!
Ga de uitdaging aan! Loop mee, laat je sponsoren en haal zoveel mogelijk geld op voor de strijd tegen seksueel geweld en straatintimidatie
woensdag 27 augustus 2025 om 16:52
Dat dacht ik al ja, dat jij dat antwoord zou geven. Jij zou rustig voorstellen om naar een verlaten bos te gaan als eerste date, om de angst niet te voeden.
Dat is precies wat je hier doet: jij wil de vrouwtjes opvoeden in wat volgens jóu veilig gedrag is.
Ik heb er wel een beetje genoeg van.
Na zevenhonderd jaren
woensdag 27 augustus 2025 om 16:55
Er is een hele grote groep mannen in mijn omgeving, schoolmeesters *vloek*, die zichzelf écht tot de goede, nette, ontwikkelde en vrouwvriendelijke mannen rekenen. Tot mannen die voor een vrouw zullen opkomen als dat nodig is.
En die in appgroepen de meest seksistische plaatjes delen of daar niets van zeggen.
Die niet meegaan, maar ook niets zeggen als hun vrienden nog even langs de rooien gaan.
Die niks zeggen als hun teamgenoot wéér over seks begint bij de kantinevrouw.
Lafbekken zijn het.
En die in appgroepen de meest seksistische plaatjes delen of daar niets van zeggen.
Die niet meegaan, maar ook niets zeggen als hun vrienden nog even langs de rooien gaan.
Die niks zeggen als hun teamgenoot wéér over seks begint bij de kantinevrouw.
Lafbekken zijn het.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:58
Het plan van aanpak tegen femicide komt onder andere met het aanpakken van oorzaken die verband houden met de ongelijkheid tussen man en vrouw.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 16:23Mensen die dergelijke dingen van plan zijn staan niet bekend om het vertonen van logisch gedrag. Vind ik het logisch, nee, maar ik het wel gekkere dingen gezien en persoonlijk zie ik hetdaarom dus ook echt als schijnveiligheid. je hebt het over een handreiking doen en het goede voorbeeld geven. Aan wie? Aan andere mannen waarvan je niets te vrezen hebt? Mannen die wel kwaad in zin hebben zullen zich er namelijk niets van aantrekken en los je er toch niets mee op? Ja, dat een vrouw op het moment zelf denkt dat ze veilig is omdat de man de straat over steekt. Persoonlijk vind ik dat geen structurele oplossing.
Deze categorie van femicide heeft een andere aanpak nodig dan die van bijvoorbeeld partnergeweld. Hoe voorkomen we dat mannen overgaan tot (seksueel) geweld tegen vrouwen op straat.
woensdag 27 augustus 2025 om 17:54
Voor vrouwen is dit geen lollige theoretische discussienoogieman schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.
Voor vrouwen gaat het over de dagelijkse praktijk
woensdag 27 augustus 2025 om 17:56
Prima. Om te beginnen is het grootste probleem niet de enge mannen op straat, aan het begin van tip topic werden cijfers gegeven en daaruit blijkt dat het grootste deel van femicide gepleegd word door partner/expartner en dat een groot deel daarvan voor die tijd al bekend was bij politie. Nu weet ik uit ervaring dat er erg weinig gedaan word bij zaken als stalking. Hier zit een groot verbeterpunt. Nu is het zo dat er vaak pas actie ondernomen word wanneer er echt bloed vloeit. Dat kan anders. Dan passen ze de wet maar aan zodat mannen die dergelijk gedrag vertonen, stalken, pesten, huiselijk geweld, spychisch geweld etc. meteen opgepakt kunnen worden en verplicht therapie moeten ondergaan. Dergelijk gedrag heeft vaak een oorzaak en als die aangepakt kan worden dan zijn we al een heel eind. De mannen waarbij blijkt dat ze echt psychisch niet goed zijn kunnen vast blijven zitten tot therapie wel slaagt of gewoon levenslang als dat nodig is. Dergelijk gedrag is niet wenselijk en dat moet je zo vroeg mogelijk de kop in drukken. Als je deze boodschap uitdraagt dat schrikt dat mogelijk ook af.
TBS klinieken zouden een veel strenger beleid moeten voeren wat betreft verlof zonder toezicht. Hier gaat het te vaak mis, niet enkel bij vrouwen maar ook kinderen of mensen in het algemeen. Net zo goed belangrijk.
Op scholen zou veel meer aandacht moeten zijn voor wenselijk en onwenselijk gedrag. Het hele idee bijvoorbeeld om een meisje een hoer/kech te noemen (simpel voorbeeld) zou doormiddel van voorlichting (zo jong mogelijk) de wereld uitgeholpe moeten worden. Voor jongeren die grensoverschrijdend gedrag vertonen zou eveneens verplicht psychisch onderzoek moeten plaatsvinden met opname. Of een soort military school idee waar ze normen en waarden bijgebracht krijgen, dit schort er binnen sommige gezinnen nog al eens aan.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken die echt zoden aan de dijk kunnen zetten. Echter gebeurd daar niets mee omdat het natuurlijk geld kost en veel om hakken heeft.
Ik vind het trouwens nogal jammer dat je zegt dat ik het niet snap, ik snap je namelijk prima en eindeloos uitleggen hoeft niet. Ik ben het simpelweg niet met je eens. Een man die oversteekt geeft geen veiligheid. Dat kan je aan elke expert met kennis van zaken vragen. Een vrouw denkt dat ze veilig is maar het zegt helemaal niks. Het feit dat het vrouwen een fijn gevoel geeft wanneer een man oversteekt is iets heel anders dan een structurele oplossing.

woensdag 27 augustus 2025 om 18:00
Stop daar dan mee.
Het is toch duidelijk dat het niet werkt?
woensdag 27 augustus 2025 om 18:02
DAT ZEGT OOK NIEMAND!!!!!ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 17:56Prima. Om te beginnen is het grootste probleem niet de enge mannen op straat, aan het begin van tip topic werden cijfers gegeven en daaruit blijkt dat het grootste deel van femicide gepleegd word door partner/expartner en dat een groot deel daarvan voor die tijd al bekend was bij politie. Nu weet ik uit ervaring dat er erg weinig gedaan word bij zaken als stalking. Hier zit een groot verbeterpunt. Nu is het zo dat er vaak pas actie ondernomen word wanneer er echt bloed vloeit. Dat kan anders. Dan passen ze de wet maar aan zodat mannen die dergelijk gedrag vertonen, stalken, pesten, huiselijk geweld, spychisch geweld etc. meteen opgepakt kunnen worden en verplicht therapie moeten ondergaan. Dergelijk gedrag heeft vaak een oorzaak en als die aangepakt kan worden dan zijn we al een heel eind. De mannen waarbij blijkt dat ze echt psychisch niet goed zijn kunnen vast blijven zitten tot therapie wel slaagt of gewoon levenslang als dat nodig is. Dergelijk gedrag is niet wenselijk en dat moet je zo vroeg mogelijk de kop in drukken. Als je deze boodschap uitdraagt dat schrikt dat mogelijk ook af.
TBS klinieken zouden een veel strenger beleid moeten voeren wat betreft verlof zonder toezicht. Hier gaat het te vaak mis, niet enkel bij vrouwen maar ook kinderen of mensen in het algemeen. Net zo goed belangrijk.
Op scholen zou veel meer aandacht moeten zijn voor wenselijk en onwenselijk gedrag. Het hele idee bijvoorbeeld om een meisje een hoer/kech te noemen (simpel voorbeeld) zou doormiddel van voorlichting (zo jong mogelijk) de wereld uitgeholpe moeten worden. Voor jongeren die grensoverschrijdend gedrag vertonen zou eveneens verplicht psychisch onderzoek moeten plaatsvinden met opname. Of een soort military school idee waar ze normen en waarden bijgebracht krijgen, dit schort er binnen sommige gezinnen nog al eens aan.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken die echt zoden aan de dijk kunnen zetten. Echter gebeurd daar niets mee omdat het natuurlijk geld kost en veel om hakken heeft.
Ik vind het trouwens nogal jammer dat je zegt dat ik het niet snap, ik snap je namelijk prima en eindeloos uitleggen hoeft niet. Ik ben het simpelweg niet met je eens. Een man die oversteekt geeft geen veiligheid. Dat kan je aan elke expert met kennis van zaken vragen. Een vrouw denkt dat ze veilig is maar het zegt helemaal niks. Het feit dat het vrouwen een fijn gevoel geeft wanneer een man oversteekt is iets heel anders dan een structurele oplossing.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 27 augustus 2025 om 18:10
Het omvangrijkste probleem is anders wel de man op straat, in de kroeg, in de lift, in de sportschool, op het werk, in de parkeergarage, in het openbaar vervoer, op school, op het plein voor de snackbar.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 17:56Prima. Om te beginnen is het grootste probleem niet de enge mannen op straat, aan het begin van tip topic werden cijfers gegeven en daaruit blijkt dat het grootste deel van femicide gepleegd word door partner/expartner en dat een groot deel daarvan voor die tijd al bekend was bij politie.
Femicide is het heftigst. Maar dat is dus de top van de ijsberg BOVEN water ; hetgeen JIJ ( als een probleem ) ziet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in