'Ik kan niet terug naar Afghanistan, ik ben te verwesterd'

09-03-2018 19:06 734 berichten
Te verwesterd om terug te keren. Dat is het argument dat twee vrouwen uit Afghanistan en een vrouw uit Somalië vandaag gaan aanvoeren bij een zitting van de Raad van State. Ze willen daarmee voorkomen dat ze worden uitgezet naar hun land van herkomst.

Een van de vrouwen wordt bijgestaan door Vluchtelingenwerk Nederland. Doordat de vrouwen naar eigen zeggen 'verwesterd' zijn, zouden ze bij terugkeer in hun land van herkomst gevaar lopen. Vluchtelingenwerk Nederland hoopt dat bij een uitspraak in het voordeel van de vrouwen er meer asielzoekers met soortgelijke zaken naar de rechter kunnen stappen.

Zelfstandig in Nederland
Mohadese Moradi (21) is een van de vrouwen. Ze vluchtte zeven jaar geleden vanuit Herat, haar voormalige woonplaats in Afghanistan. Ze woont nu in een azc in Harderwijk, zonder verblijfsvergunning. "Ik heb mijn leven in Nederland opgebouwd. Hier kan ik zelf bepalen hoe ik me kleed, wat ik wil doen en met wie ik ben. Dat kan niet in Afghanistan."

Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren.
Mohadese Moradi
Mohadese kan zich niet voorstellen hoe het zou zijn om terug te moeten keren. "Ik heb geen man die voor mij zorgt, dat is in Afghanistan ondenkbaar. Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren."

Journaliste en Afghanistan-deskundige Bette Dam herkent het verhaal van Mohadese. "Als je jaren in Nederland hebt gezeten en je van die vrijheid hebt geproefd, is het een gigantische stap terug om weer terug te keren naar Afghanistan", vertelt Dam in het NOS Radio 1 Journaal. "De carrièremogelijkheden zijn daar heel beperkt en de veiligheid is zeer achteruit gegaan."

De vrouwen zullen waarschijnlijk niet gestraft worden als ze terugkomen in Afghanistan, maar het leven zal wel vol beperkingen zitten, zegt Dam.

Bijzondere zaak
Dat een zaak als deze het tot een zitting bij de Raad van State haalt, is bijzonder, vinden deskundigen. Meestal worden die zaken schriftelijk afgedaan. "Dit is een belangrijke zaak", zegt hoogleraar Europees asielrecht Hemme Battjes. "Als je in aanmerking wil komen voor een verblijfsstatus moet je aantonen dat je iets te vrezen hebt dat verband houdt met een eigenschap die je niet kan of wil veranderen."

Zo maken sommige homoseksuele asielzoekers kans op een verblijfsvergunning, omdat het te gevaarlijk is om terug te keren naar het land waar ze vandaan komen. "Hier ligt de vraag hoe dat zit met de verwestersing. Deze vrouwen, met een afwijkende leefstijl, kunnen in hun herkomstland gezien worden als een sociale groep met een aparte status. Dan zouden ze in aanmerking kunnen komen voor een verblijfsvergunning", vertelt Battjes.

Niet voldoende voor asiel
Het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat gaat over de terugkeer van asielzoekers, zegt dat verwestersing niet voldoende grond biedt voor een verblijfsvergunning. In een reactie laat het ministerie weten dat "de bescherming die het Vluchtelingenverdrag biedt (...) niet is bedoeld voor deze betrokken vrouwen."

De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden.
Dorine Manson van Vluchtelingenwerk
Volgens het ministerie vormen "beperkingen in de mogelijkheid tot ontwikkeling of ontplooiing niet voldoende grond voor asielrechtelijke bescherming."

Daar is de directeur van Vluchtelingenwerk, Dorine Manson, het niet mee eens. "De interpretatie van deze definitie is nog nooit geconcretiseerd. Er moet meer duidelijkheid komen over deze definitie", zegt Manson in het NOS Radio 1 Journaal. "De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden."

Uitspraak duurt nog even
Het duurt nog minstens zes weken voordat de Raad van State uitspraak doet in de zaak. Die kan ook besluiten om de zaak door te verwijzen naar het Hof van Justitie in Luxemburg. Dan duurt het waarschijnlijk nog maanden voor er duidelijkheid komt.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
07-04-2018 18:08
Islam is geen vrede. Het is een ideologie waar weinig tot geen ruimte voor andersdenkenden is. Waar vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en niet dezelfde rechten hebben. Laten we die discussie hier maar staken.
De bijbel idem. Alleen zijn "wij" dat ontgroeid. Geen kruistochten meer en geen vierendelen of verbranden omdat een iets slimmere vrouw het de mannen moeilijk maakte.
De betrokken woningen werden idd niet meer bewoond door de oorspronkelijke bewoners, wegens aankomende sanering, maar werden tijdelijk ter beschikking gesteld aan studenten. Tegen een lage huur.
Snarky schreef:
10-04-2018 15:32
Juist niet. Antikraak is ontstaan om te voorkomen dat er gekraakt wordt. Als een eigenaar de moeite neemt om tijdelijke legale bewoners te regelen voor zijn pand hebben de krakers juist het nakijken en ontlast dat de wachtlijsten. Nu is het vaak minder moeite om een pand gewoon te laten verkrotten als het toch om sloop of grondopbrengsten te doen is.
Vroeger was het vaak bijzonder lastig om weer van krakers af te komen (een huis mocht ook alleen onder strikte voorwaarden gekraakt worden, en pas als het een half jaar leeg had gestaan) en dat stimuleerde huiseigenaren om een andere oplossing dan leegstand te kiezen. Tegenwoordig zijn er ook allerlei tijdelijke huurconstructies mogelijk die eerder niet bestonden, dus geen enkele reden om huizen leeg te laten staan.
Maar die woningen die nu gekraakt zijn, werden toch juist tijdelijk aan studenten verhuurd heb ik begrepen?
Ik wist trouwens niet dat het leeg laten staan van woningen (weer) zo'n probleem was. Hier in de omgeving ken ik het eigenlijk niet. Zoals ik in een andere post schreef, woont mijn dochter ook in zo'n toekomstige sloopflat. Een zelfstandige woning voor minder huur dan een gemiddelde kamer. Dat voorziet echt wel in een behoefte voor studenten/jongeren met een laag inkomen. De woningbouw is het erom te doen de buurt netjes/leefbaar houden op deze manier. Misschien is het meer een probleem dat speelt bij particuliere beleggers?
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
10-04-2018 16:19
Maar die woningen die nu gekraakt zijn, werden toch juist tijdelijk aan studenten verhuurd heb ik begrepen?
Ik wist trouwens niet dat het leeg laten staan van woningen (weer) zo'n probleem was. Hier in de omgeving ken ik het eigenlijk niet. Zoals ik in een andere post schreef, woont mijn dochter ook in zo'n toekomstige sloopflat. Een zelfstandige woning voor minder huur dan een gemiddelde kamer. Dat voorziet echt wel in een behoefte voor studenten/jongeren met een laag inkomen. De woningbouw is het erom te doen de buurt netjes/leefbaar houden op deze manier. Misschien is het meer een probleem dat speelt bij particuliere beleggers?
Ik denk dat als je huizen maande leeg laat staan er meer kans is op vernieling en krakers.
Maar dat hoeft nu dus niet meer, met genoeg mogelijkheden om de huizen tijdelijk te verhuren.Dus niet bedoeld voor asielzoekrs die denken er recht op te hebben.
miedo schreef:
10-04-2018 18:23
Ik denk dat als je huizen maande leeg laat staan er meer kans is op vernieling en krakers.
Maar dat hoeft nu dus niet meer, met genoeg mogelijkheden om de huizen tijdelijk te verhuren.Dus niet bedoeld voor asielzoekrs die denken er recht op te hebben.
Ja dat snap ik, maar ik bedoelde juist dat ik dat hier in de omgeving niet zie, dat er woningen maanden leeg staan. Of het moet zijn dat de woning wel verhuurd of verkocht is, maar de nieuwe bewoner gewoon langzaam is met verhuizen. Maar dan zijn ze vaak wel aan het opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
10-04-2018 13:46

Het enige fatsoenlijke wat een uitgeprocedeerde asielzoeker die niet uitgezet kan worden blijkbaar kan doen is buiten doodhongeren, en ik geef ze groot gelijk dat ze daar geen zin in hebben.

Een uitgeprocedeerde heeft de BBB regeling en recht op medische zorg mits spoedeisend.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
10-04-2018 14:44
Ik ben niet juridisch geschoold en ik heb geen verstand van onroerend goed, maar overal zijn regels voor te bedenken, dus hiervoor vast ook wel.
Die zijn er, er is een anti kraakwet maar die is tegelijk ingevoerd met de leegstand wet, dat voorkomt dat woonruimte onnodig leeg staat.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003403/2017-07-01


Een krant lezen en een journaal kijken kost echt niet veel tijd ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
10-04-2018 21:04
Die zijn er, er is een anti kraakwet maar die is tegelijk ingevoerd met de leegstand wet, dat voorkomt dat woonruimte onnodig leeg staat.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003403/2017-07-01


Een krant lezen en een journaal kijken kost echt niet veel tijd ;)
Je hebt gelijk :$
Deze uitzending moet iedereen eens bekijken

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ali ... slam-niet/

Ali Rizvi heeft het geloof afgezworen en hij vindt dat meer moslims dat moeten doen. Hij denkt dat de islam niet te hervormen valt. Het staat immers allemaal in het heilige boek. Maar mensen, de moslims, kunnen wel veranderen. Daar heeft hij zijn hoop op gevestigd en hij ziet het ook gebeuren. “Dertig jaar geleden had Salman Rushdie kritiek op de islam en moest hij onderduiken. Hirsi Ali maakte de film Submission en kreeg beveiliging en nu kan ik mijn boek over afvalligheid presenteren in Amsterdam zonder grote problemen.” Bij zijn boekpresentatie is nog wel een agent aanwezig voor het geval dat er problemen ontstaan maar het blijkt niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven