Jort Kelder & het racismedebat

08-07-2020 22:18 3021 berichten
Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden.

https://www.ad.nl/show/ophef-om-jort-ke ... ~adf033e9/

Quote:
,,Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. ,,Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden.:

Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
06-08-2020 21:30
Heb al weken niemand meer iets horen roepen over het debat waar het topic over ging. Het debat dat op tv werd uitgezonden over het feit of het racismedebat Nederland wel of niet polariseert.. Dit was geen debat over Racisme. maar over wat het racismedebat doet met Nederland..

En wie dat debat moest lijden... Jort Kelder?

Nu is het compleet gekaapt als racisme debat.. Daar ging het topic niet eens over.
Waarom niet een topic erover aanmaken..
Het topic is zo min of meer ontwikkeld zeg maar. 94 pagina's over Jort Kelder lijkt me ook niet zo haalbaar. Waarom staat je dat zo tegen? Oprechte vraag.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
06-08-2020 21:34
Even los van BLM: het is wel heel naïef om te denken dat Primark geen kinderarbeid gebruikt en dat budgetargument is ook zwak.

Mensen die daar winkelen interesseert het gewoon niet.
Bij Primark geldt het volgende: kleding die na 4 dagen nog steeds in het centrale magazijn/distributiecentrum aanwezig is, wordt standaard vernietigd om plaats te maken voor "nieuwe" collecties/voorraden. Gewoon omdat het zulke goedkope meuk is dat het langer in het magazijn houden dan 4 dagen duurder is dan de kleding te vernietigen en te vervangen door nieuwe kleding.

En tuurlijk wordt die Primark kleding vooral gefabriceerd door kinderen of onderbetaalde krachten in goedkope landen. Hoe denk je anders dat ze een broek voor 7 euro kunnen verkopen, of een blazer voor 20 euro?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Chienandalou schreef:
06-08-2020 21:41
Ja, maar dat de politie dus blijkbaar zo’n reputatie heeft, maakt het nog niet goed. En de kans op aanhouding is bij een witte vrouw in een huurauto sowieso al kleiner.
Het maakt het niet goed, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik snap verder ook niet dat dit tot een dodelijk incident heeft kunnen leiden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
06-08-2020 21:36
De luxe merken worden gewoon in de EU geproduceerd. Dus geen kinderarbeid.
De meeste luxemerken worden in Azië geproduceerd. Daarnaast in Europa vrnl Italië en Portugal, daar worden ook meerdere rechten geschonden qua arbeidsomstandigheden. In Nederland gebeurt het ook in andere sectoren.
En natuurlijk. Als westerse consument is het ook gewoon fijn om leuke/mooie dingen te kopen. En ook gewoon je levensonderhoud: Gas en voedsel bijvoorbeeld. En de misstanden worden ver bij ons vandaan gehouden of we willen het niet weten. Ik kies er voor om mijn steentje bij te dragen waar ik kan, zal niet eens 80% feilloos zijn, en zo bekijk ik een ander ook.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
06-08-2020 21:41
Ja, maar dat de politie dus blijkbaar zo’n reputatie heeft, maakt het nog niet goed. En de kans op aanhouding is bij een witte vrouw in een huurauto sowieso al kleiner.







Waarom is dat, Afro Amerikanen ( 12 % van de bevolking) zijn verantwoordelijk voor 55% van de zware misdrijven.
Dat heeft niets met kleur te maken maar met hun economische positie maar het triggert de politie natuurlijk wel.
Het is niet voor niets dat zwarte agenten niet zo hard meedoen aan het aanhouden van Afro Amerikanen

Als jij 5 keer gebeten bent door een herdershond loop je keer 6 een blokje om terwijl dat beest misschien vreselijk lief is.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 06-08-2020 22:35
0.21% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-08-2020 22:02
Waarom is dat, Afro Afrikanen ( 12 % van de bevolking) zijn verantwoordelijk voor 55% van de zware misdrijven.
Dat heeft niets met kleur te maken maar met hun economische positie maar het triggert de politie natuurlijk wel.
Het is niet voor niets dat zwarte agenten niet zo hard meedoen aan het aanhouden van Afro Amerikanen

Als jij 5 keer gebeten bent door een herdershond loop je keer 6 een blokje om terwijl dat beest misschien vreselijk lief is.
Zwarte agenten doen daar wel zeker aan mee en zijn soms nog fanatieker dan witte agenten, omdat ze geweldig balen van het negatieve beeld dat door die Afro-Amerikanen wordt gevormd en dat ook op hén afstraalt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-08-2020 22:02
Waarom is dat, Afro Afrikanen ( 12 % van de bevolking) zijn verantwoordelijk voor 55% van de zware misdrijven.
Dat heeft niets met kleur te maken maar met hun economische positie maar het triggert de politie natuurlijk wel.
Het is niet voor niets dat zwarte agenten niet zo hard meedoen aan het aanhouden van Afro Amerikanen

Als jij 5 keer gebeten bent door een herdershond loop je keer 6 een blokje om terwijl dat beest misschien vreselijk lief is.
Het etnisch profileren is m.i. al erg genoeg. Maar zelfs deze data rechtvaardigen de reactieve, fysieke daden met de dood tot gevolg niet. We hebben het hier over een aanhouding hè? Op klaarlichte dag met een vriendelijke, angstige chauffeur.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Wat zijn Afro Afrikanen?
Afrikanen met een bepaalde haarstijl?
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
06-08-2020 22:24
Afrikanen met een bepaalde haarstijl?
Nee, kan niet. Ben vaak in Afrika geweest, maar nog nooit een Afrikaan met een afro-kapsel gezien. Die lopen daar echt niet met zo'n uitgegroeide pruik rond, misschien alleen al omdat dat veel te warm is daar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
06-08-2020 22:27
Nee, kan niet. Ben vaak in Afrika geweest, maar nog nooit een Afrikaan met een afro-kapsel gezien. Die lopen daar echt niet met zo'n uitgegroeide pruik rond, misschien alleen al omdat dat veel te warm is daar.
De laatste 5 jaar ongeveer de helft in Afrika gewoond.
De meesten hebben echt een pruik.. Althans soort van.. maar de afro is niet populair nee..

Maar goed doet er niet toe..
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
06-08-2020 22:09
Het etnisch profileren is m.i. al erg genoeg. Maar zelfs deze data rechtvaardigen de reactieve, fysieke daden met de dood tot gevolg niet. We hebben het hier over een aanhouding hè? Op klaarlichte dag met een vriendelijke, angstige chauffeur.

Dat vind iedereen ook een schande maar een racistisch motief is nog niet aangetoond.
Daar mag de rechter over oordelen, ik in ieder geval niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
06-08-2020 22:23
Wat zijn Afro Afrikanen?
Hahahaha moet zijn Afro Amerikanen.
Zal het even corrigeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Chienandalou schreef:
06-08-2020 21:56
De meeste luxemerken worden in Azië geproduceerd. Daarnaast in Europa vrnl Italië en Portugal, daar worden ook meerdere rechten geschonden qua arbeidsomstandigheden. In Nederland gebeurt het ook in andere sectoren.
En natuurlijk. Als westerse consument is het ook gewoon fijn om leuke/mooie dingen te kopen. En ook gewoon je levensonderhoud: Gas en voedsel bijvoorbeeld. En de misstanden worden ver bij ons vandaan gehouden of we willen het niet weten. Ik kies er voor om mijn steentje bij te dragen waar ik kan, zal niet eens 80% feilloos zijn, en zo bekijk ik een ander ook.
Als jij met luxemerken Nike ed bedoelt, ja. Maar daar heb ik het niet over.

Sowieso kun je gewoon in de labels kijken waar iets gemaakt wordt. En je kan echt ook voor normale bedragen iets kopen zonder kinderarbeid.

Die goedkope meuk, fastfashion, is ook nog eens desastreus voor het milieu.

In dit soort discussies wordt er dan altijd gewezen op dat Nike ed ook niet brandschoon zijn en dat klopt wel, maar het is zoiets als Holleeder verdedigen door te zeggen dat iedereen wel eens de (verkeers)wet overtreedt. ;)
DS1971 schreef:
07-08-2020 05:30
Als jij met luxemerken Nike ed bedoelt, ja. Maar daar heb ik het niet over.

Sowieso kun je gewoon in de labels kijken waar iets gemaakt wordt. En je kan echt ook voor normale bedragen iets kopen zonder kinderarbeid.

Die goedkope meuk, fastfashion, is ook nog eens desastreus voor het milieu.

In dit soort discussies wordt er dan altijd gewezen op dat Nike ed ook niet brandschoon zijn en dat klopt wel, maar het is zoiets als Holleeder verdedigen door te zeggen dat iedereen wel eens de (verkeers)wet overtreedt. ;)
Ik heb wel eens een reportage gezien over luxe kledingmerken. Het zal niet voor allemaal gelden, maar in de praktijk wordt veel van die kleding gewoon in lage lonenlanden gefabriceerd. Vervolgens worden in (bijvoorbeeld) Frankijk de knoopjes eraan genaaid, en dan mag er een label "Made in France" ingehangen worden. Die labels zeggen dus niets. Verder gaat het niet alleen om de fabricage van de kleding maar ook om de herkomst van de stoffen; waar komt de grondstof vandaan, onder welke omstandigheden wordt de stof gefabriceerd en geverfd? Bij fast fashion weet je zeker dat het niet klopt en niet deugt; bij de rest kun je er alleen het beste van hopen, want alles precies achterhalen is ondoenlijk voor een gewone consument. Zo min mogelijk kleding kopen en daar zuinig op zijn is eigenlijk het enige wat je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-08-2020 05:30
Als jij met luxemerken Nike ed bedoelt, ja. Maar daar heb ik het niet over.

Sowieso kun je gewoon in de labels kijken waar iets gemaakt wordt. En je kan echt ook voor normale bedragen iets kopen zonder kinderarbeid.

Die goedkope meuk, fastfashion, is ook nog eens desastreus voor het milieu.

In dit soort discussies wordt er dan altijd gewezen op dat Nike ed ook niet brandschoon zijn en dat klopt wel, maar het is zoiets als Holleeder verdedigen door te zeggen dat iedereen wel eens de (verkeers)wet overtreedt. ;)
Nike is geen luxemerk en geen haar beter dan een Primark.

https://www.schonekleren.nl/wp-content/ ... s_DEF3.pdf
Wanna grow up to be
Be a debaser
Astromeria schreef:
07-08-2020 08:57
Ik heb wel eens een reportage gezien over luxe kledingmerken. Het zal niet voor allemaal gelden, maar in de praktijk wordt veel van die kleding gewoon in lage lonenlanden gefabriceerd. Vervolgens worden in (bijvoorbeeld) Frankijk de knoopjes eraan genaaid, en dan mag er een label "Made in France" ingehangen worden. Die labels zeggen dus niets. Verder gaat het niet alleen om de fabricage van de kleding maar ook om de herkomst van de stoffen; waar komt de grondstof vandaan, onder welke omstandigheden wordt de stof gefabriceerd en geverfd? Bij fast fashion weet je zeker dat het niet klopt en niet deugt; bij de rest kun je er alleen het beste van hopen, want alles precies achterhalen is ondoenlijk voor een gewone consument. Zo min mogelijk kleding kopen en daar zuinig op zijn is eigenlijk het enige wat je kunt doen.
Dat ben ik met je eens.

Ik wil alleen maar aangeven dat Primark echt aan alle kanten een fout bedrijf is. Ook als werkgever hier. Ook vanuit milieuoogpunt.

Dus in die zin vind ik de andere merken zijn ook niet brandschoon geen valide argument.
Chienandalou schreef:
07-08-2020 09:39
Nike is geen luxemerk en geen haar beter dan een Primark.

https://www.schonekleren.nl/wp-content/ ... s_DEF3.pdf
Ik vind Nike ook geen luxemerk en weet dat er bij Nike ook veel aan schort.

Buiten een paar running schoenen heb ik volgens mij ook niets van Nike, dus ik was mijn handen in onschuld. ;)
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-08-2020 22:33
Dat vind iedereen ook een schande maar een racistisch motief is nog niet aangetoond.
Daar mag de rechter over oordelen, ik in ieder geval niet.
Als ik het onderstaande artikel van vandaag in het Parool lees, dan vind ik het logisch dat in zo'n buurt jongeren in een heel dure auto aangehouden en gecontroleerd worden. Ik begrijp niet dat mensen zich dan drukker maken over etnisch profileren dan over de vraag hoe we die jongeren ervan kunnen weerhouden om de drugscriminaliteit in te gaan.


https://www.parool.nl/nederland/in-zuid ... ~b1f5b8e8/
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-08-2020 22:26
Als ik het onderstaande artikel van vandaag in het Parool lees, dan vind ik het logisch dat in zo'n buurt jongeren in een heel dure auto aangehouden en gecontroleerd worden. Ik begrijp niet dat mensen zich dan drukker maken over etnisch profileren dan over de vraag hoe we die jongeren ervan kunnen weerhouden om de drugscriminaliteit in te gaan.


https://www.parool.nl/nederland/in-zuid ... ~b1f5b8e8/
Ik heb me daar in het verleden wel vaker over verbaasd. Marokkaans menneke van 19/20 jaar oud, zijn ouders in een klein woningbouwhuisje 2 straten verderop, geen inkomen uit werk, en dan zag je datzelfde menneke toch rondrijden in een (vrij) nieuwe BMW met alle toeters en bellen eraan, en het menneke zelf had voor minimaal 1500 euro aan merkkleding en sieraden aan zijn lijf. Terwijl dat menneke nóch een afgemaakte schoolopleiding, nóch een behoorlijke baan had. Tja. Ergens klopt er dan iets niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Waarom moet het een Marokkaans menneke zijn?

Volgens mij is dit bij uitstek een voorbeeld van racisme. Binnen een racistische context het niet nalaten om een negatief beeld doelbewust op te hangen aan een specifieke etnische herkomst.

Je kan hier niet bij zeggen 'het was maar een voorbeeld, het had net zo goed een Belgisch menneke kunnen zijn'. Je kan ook niet zeggen 'ja het was nou eenmaal een Marokkaans menneke dus moet ik er dan over liegen?'

De keuze om in een negatief voorbeeld een Marokkaans menneke te plaatsen is doelbewust racistisch.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 08-08-2020 10:42
1.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
08-08-2020 09:39
Waarom moet het een Marokkaans menneke zijn?

Volgens mij is dit bij uitstek een voorbeeld van racisme. Binnen een racistische context het niet nalaten om een negatief beeld doelbewust op te hangen aan een specifieke etnische herkomst.

Je kan hier niet bij zeggen 'het was maar een voorbeeld, het had net zo goed een Belgisch menneke kunnen zijn'. Je kan ook niet zeggen 'ja het was nou eenmaal een Marrokaans menneke dus moet ik er dan over liegen?'

De keuze om in een negatief voorbeeld een Marrokaans menneke te plaatsen is doelbewust racistisch.
Je hebt helemaal gelijk hoor, al denk ik niet dat hij het zelf door heeft en het van hem uit niet zo doelbewust racistisch was.
Wel dom, want hij is nu voor de derde keer in 3 maanden voor een maand verbannen voor vergelijkbare opmerkingen. Een ezel stoot zich....
Trouwens, het is Marokkaans en niet Marrokaans. ;-D
Ik denk wel dat het heel doelbewust is als je specifiek dit zegt in een topic over racisme. Misschien niet kwaadaardig racistisch bedoeld maar dan toch zeker wel vanuit de gedachtegang dat dit gerechtvaardigd racisme is.

En volgens mij is dat in veel gevallen zo. En volgens mij komt daar ook wel veel weerstand vandaan; iemand anders probeert jou er van te doordringen dat iets racistisch is, terwijl je het niet kwaadaardig-racistisch bedoelt. Dus vind je ook dat een ander het zo ook niet moet opvatten. Maar je intentie weerspiegelt niet altijd het resultaat voor een ander. En daar mag je je ook best van bewust zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer je te begrijpen, Shifty. Alleen vraag ik me dan af wat je moet verstaan onder ‘gerechtvaardigd racisme’? Ik kan me met de beste wil van de wereld geen situatie bedenken waarin racisme gerechtvaardigd is.
Ik hou het in zijn geval meer op onwetendheid, of misschien wel gewoon domheid.
Hij noemt een voorbeeld waarvan hij de woonsituatie kende in combinatie met de te dure auto. Je kunt ook op alle slakken zout leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven