Kerk: "misbruik is schuld van homo's"

19-08-2018 17:27 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
zojuist verschenen:

"De Amerikaanse kardinaal Raymond Burke vindt dat misbruik door geestelijken hoofdzakelijk te wijten is aan homoseksualiteit.
Dat zei de kardinaal in een interview met de voorzitter van de christelijke organisatie Catholic Action for Faith and Family. Het gesprek vond plaats nadat bekend was geworden dat duizenden kinderen in Amerika jarenlang zijn misbruikt door zo’n driehonderd priesters in de staat Pennsylvania.

Het misbruik is volgens hem geen fout van de kerk, maar het zijn „daden die komen door de homoseksuele cultuur. Die heeft de kerk beïnvloed en moet worden uitgeroeid.”
„Seksualiteit is alleen tussen de man en de vrouw.” Burke raadt ouders ook aan om kinderen uit de buurt van homo’s en homoseksuele familieleden te houden.


De kardinaal vindt niet dat de kerk toe is aan een drastische hervorming of dat er strengere controles moeten komen. De regels zijn volgens hem al duidelijk genoeg."

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2452977 ... van-homo-s

En kardinaal dat zijn de één na hoogste functionarissen in die club!
Het blijft maar doorgaan.

Hoe veel schandalen moeten er nog toegedekt worden voordat deze club van misbruikers eindelijk verboden wordt?

De kerk blijft ook maar reactief reageren. In sommige landen zijn er onderzoeken (altijd van buiten) en dan gaat de kerk zich (soms) verontschuldigen. Maar in landen waar de kerk nog machtig is, daar hoor je nooit over dit soort schandalen. Want daar kunnen ze deze nog steeds verbergen. Bijvoorbeeld: Polen, Italie en heel veel Afrikaanse landen.

Natuurlijk is er maar één goed advies: hou je kinderen uit de buurt van Katholieken!


Hoe hou jij het geloof buiten de deur?
Alle reacties Link kopieren
Om te janken vind ik 't en de paus en alle katholieken zouden 't veel zwaarder moeten veroordelen.

Ik heb me een paar jaar geleden laten uitschrijven toen veel seksschandalen naar buiten kwamen.
Stelt niets voor en niemand ligt er wakker van. Maar voor mij (een heel kleine) daad.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-08-2018 17:30
Dit is 1 debiel. Jammer dat de Telegraaf ook een stuk achterwege laat:

Het Vaticaan reageerde anders op het misbruikschandaal in Pennsylvania. Woordvoerder Greg Burke noemde het ‘crimineel en moreel verwerpelijk. De kerk moet harde lessen leren uit het verleden en daders ter verantwoording roepen.’ Hoewel de paus volgens Burke aan de kant staat van de slachtoffers is niet duidelijk hoe de kerk eindelijk voor eens en voor altijd een einde denkt te gaan maken aan het enorme misbruik binnen haar gelederen.
Tot nu toe heeft die criminele organisatie dit altijd gezegd maar nooit iets gedaan voor de slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
Het misbruik is de schuld van de dader. En van niks of niemand anders van. Als een geestelijke ervoor kiest om zich niet aan het celibaat te houden, kan dat ook zonder misbruik te maken van kinderen of zwakkeren. Koop seks, versier een volwassene, begin iets met een collega ... whatever. Maar maak geen misbruik van je positie!

Het celibaat of de besloten gemeenschap aanvoeren als verzachtende omstandigheid, zoals hier ook weer gebeurt, vind ik dus echt niet kunnen. Er is geen enkel excuus voor misbruik.

Daarbij wil ik opmerken dat die besloten gemeenschap wat mij betreft wèl verantwoordelijk gehouden mag worden voor het zwijgen. Wie op de hoogte is van misbruik, dient aangifte te doen. Doe je dat niet dan ben je in mijn ogen medeplichtig.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 18:43
"Het kan niet ontkend worden dat het misbruik ook voorkomt in gezinnen, scholen, en kerken die het celibaat niet kennen. Maar waarom komt het zo bijzonder vaak voor in de katholieke kerk met celibataire leiders? Uiteraard is het celibaat niet de enige oorzaak van het wangedrag. Maar het is wel de belangrijkste - en het is structureel de meest doorslaggevende uiting van de strenge houding van de kerkelijke hiërarchie tegenover seksualiteit in het algemeen."

www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/misbr ... t-celibaat
De meeste kinderen worden nog altijd misbruikt binnen een familieverband.
Door vader, stiefvader, oom, opa of een "vriend" van de familie.
Niet door priesters of een enge man in de bosjes in een wit busje.
Alle reacties Link kopieren
Het zou trouwens wel mooi zijn als alle Rooms-Katholieken openlijk afstand nemen van dit wangedrag.
Alle reacties Link kopieren
Verder kan die kardinaal Burke met niet snel genoeg en met een enorme trap onder zijn achterste de Kerk uitgeschopt worden. Met daarna een gerechtelijk onderzoek aan zijn broek over toedeling van strafbare feiten.

Het is tijd dat de Katholieke Kerk rigoreus schoon schip gaat maken, willen ze een vorm van geloofwaardigheid houden.
Priesters die worden beschuldigd: onmiddellijk schorsen hangende het onderzoek.
Is er bewijs: ontslag en excommunicatie. Voor de celstraf zorgt dan de rechter wel.

Hoewel ik niet praktiserend ben, beschouw ik mezelf wel nog steeds als Katholiek. Maar het wordt je niet makkelijk gemaakt.
Persoonlijk begin ik meer te neigen naar de Oud Katholieke Kerk. Zelfde gevoel, maar dan met getrouwde priesters, vrouwelijke priesters en een modernere kijk op ethische kwesties en geen probleem met homoseksualiteit.
En vooralsnog geen schandalen.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-08-2018 18:43
In gevangenissen komt wel seksueel misbruik voor, maar geen pedoseksualiteit.
Verder ben ik het wel eens met je verhaal.

En toch, als er geen pedofiele gevoelens zijn, worden er ook geen kinderen misbruikt.
De meeste volwassenen associeren kinderen nu eenmaal niet met seks,
Nee, dat klopt ook niet.
Bij kindermisbruik speelt omgeving, kans, de mogelijkheid om ermee weg te komen ook een belangrijke rol. Een deel van de daders is pedofiel, maar niet allemaal. Ook mannen (want dat zijn het meestal) die zich niet aangetrokken voelen tot kinderen kunnen onder omstandigheden toch daders worden. Bijvoorbeeld omdat ze kicken op de macht die ze over het kind hebben, of omdat ze geen andere manier hebben om hun lust te bevredigen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-08-2018 18:46
Het misbruik is de schuld van de dader. En van niks of niemand anders van. Als een geestelijke ervoor kiest om zich niet aan het celibaat te houden, kan dat ook zonder misbruik te maken van kinderen of zwakkeren. Koop seks, versier een volwassene, begin iets met een collega ... whatever. Maar maak geen misbruik van je positie!

Het celibaat of de besloten gemeenschap aanvoeren als verzachtende omstandigheid, zoals hier ook weer gebeurt, vind ik dus echt niet kunnen. Er is geen enkel excuus voor misbruik.

Daarbij wil ik opmerken dat die besloten gemeenschap wat mij betreft wèl verantwoordelijk gehouden mag worden voor het zwijgen. Wie op de hoogte is van misbruik, dient aangifte te doen. Doe je dat niet dan ben je in mijn ogen medeplichtig.
Het wordt niet aangevoerd als excuus, maar als deel van de verklaring.
Natuurlijk is de dader degene die het meest schukdig is, maar een organisatie die wegkijkt maakt het mogelijk dat de dader meer slachtoffers kan maken, en dus is ook de organisatie verantwoordelijk.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Misschien interessant : de website van 'Catholic action for faith and family' waar (neem ik aan een deel van ) het interview staat.
https://www.catholicaction.org/cardinal ... l?splash=1
Tussen neus en lippen door wordt de 'the anti-life culture in which we live, namely the contraceptive culture that separates the sexual act from the conjugal union' als verergerende factor genoemd.
Met andere woorden : het aanvallen van de dogma's van de Katholieke kerk is het eigenlijke probleem. Wat een bizarre wending.
Wanneer de kerk terugkeert naar haar oorsprong komt alles goed.
nounou
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-08-2018 18:46

Het celibaat of de besloten gemeenschap aanvoeren als verzachtende omstandigheid, zoals hier ook weer gebeurt, vind ik dus echt niet kunnen. Er is geen enkel excuus voor misbruik.

Eens. Het celibaat is wat mij betreft juist geen 'verzachtende omstandigheid'. Integendeel. Het celibaat is een belangrijke oorzaak van de grootschaligheid van het misbruik binnen de katholieke kerk, en deze achterlijke, onnatuurlijke regel zou z.s.m. afgeschaft moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Vrij relevant, maar weinig benoemd omdat maar weinig mensen de moeite nemen zich er in te verdiepen, is dat in het officiële katholieke denken homosexualiteit en pedosexualiteit veel dichter bij elkaar liggen dan in het wetenschappelijke denken.

Dat verklaart waarom de RKK vrij makkelijk redeneert: kindermisbruik is erg, en dat komt door al die homo’s, dus dáár moet wat aan gebeuren, maar we zijn modern dus proberen lief te zijn voor homo’s en ja, nu weten we het ook niet meer. In plaats van: we roken de hele kolerese bende van kinderverkrachters + machthebbers die de andere kant op kijken uit en leveren ze over aan de rechtbanken.

Daar zit een veel groter probleem dan wel of niet celibaat. Maar dat is net iets ingewikkelder en bekt minder lekker.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 19:25
0.26% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-08-2018 18:47
Het zou trouwens wel mooi zijn als alle Rooms-Katholieken openlijk afstand nemen van dit wangedrag.
Ik doe dat iedere keer dat daar aanleiding voor is. Veel te vaak dus. Het is crimineel wangedrag een kind te misbruiken, het is crimineel wangedrag weg te kijken, te zwijgen, toe te dekken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 19:01
Eens. Het celibaat is wat mij betreft juist geen 'verzachtende omstandigheid'. Integendeel. Het celibaat is een belangrijke oorzaak van de grootschaligheid van het misbruik binnen de katholieke kerk, en deze achterlijke, onnatuurlijke regel zou z.s.m. afgeschaft moeten worden.
Nee, het is niet de primaire oorzaak.
Misschien toch eens lezen in plaats van roeptoeteren.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
19-08-2018 18:48
Verder kan die kardinaal Burke met niet snel genoeg en met een enorme trap onder zijn achterste de Kerk uitgeschopt worden. Met daarna een gerechtelijk onderzoek aan zijn broek over toedeling van strafbare feiten.

Het is tijd dat de Katholieke Kerk rigoreus schoon schip gaat maken, willen ze een vorm van geloofwaardigheid houden.
Priesters die worden beschuldigd: onmiddellijk schorsen hangende het onderzoek.
Is er bewijs: ontslag en excommunicatie. Voor de celstraf zorgt dan de rechter wel.

Hoewel ik niet praktiserend ben, beschouw ik mezelf wel nog steeds als Katholiek. Maar het wordt je niet makkelijk gemaakt.
Persoonlijk begin ik meer te neigen naar de Oud Katholieke Kerk. Zelfde gevoel, maar dan met getrouwde priesters, vrouwelijke priesters en een modernere kijk op ethische kwesties en geen probleem met homoseksualiteit.
En vooralsnog geen schandalen.
Je hebt gelijk, op dat laatste punt na, helaas.

Google maar, en je vindt ze.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Misbruik in de (RK)kerk komt in diverse vormen en alle gradaties voor. Zie Stil in mij
overleven bij de nonnen door Esther Verhoef, Daniëlle Hermans. Seksueel, lichamelijk en geestelijk misbruik. Zou dan inhouden dat alle nonnen / zusters lesbisch waren......

Het celibaat is hierin een grote agressor, ondersteund door de toen geldende moraal en status van geestelijken.
Er wordt naar gekeken door de ogen van nu. Juist daar zit de kneep. Sinds een paar decennia worden jongens en meisjes opgevoed in een maatschappij waarin man en vrouw gelijkwaardig zijn, mensen zijn zich bewust van hun privacy op het lichamelijk vlak, de geestelijkheid heeft enorm in omvang en aanwezigheid ingeboet.........

En hoe paradoxaal ook, in die tijd kwam homoseksualiteit ook voor alleen men kwam daar veel minder voor uit. Menigeen die er wel voor uit kwam trad in het klooster in. Schaamte van de familie naar de buitenwereld toe en een soort boetedoening door de homoseksueel. In dat opzicht had de kerk m.i. op de hoogte geweest moeten zijn van de beweegredenen van intreding. Dat er vergrijpen plaats vonden (en nog vinden) heeft m.i. meer te maken met de conservatieve omgang met seksualiteit en er in vertrouwen werd uitgegaan dat de (lagere) geestelijken zich aan de richtlijnen hielden. Controle op naleving was (en is) er niet.

De Amerikaanse maatschappij is conservatiever dan de Europese en de kerk en haar instituten spelen in de maatschappij een zeer grote rol. Omdat je er van afhankelijk ben (of kunt zijn) ga je niet in tegen de hand die je helpt maar vindt je het goed dat de hand die je voed je ook kan slaan.

Geestelijken stonden in hoog aanzien bij het gepeupel / plebs / het gewone werkvolk en bij de hogere welgestelden. Er tegen in gaan leidde dikwijls tot uitsluiting van hulp, toegang tot scholen et cetera. Domweg omdat iedereen leerde dat geestelijken betrouwbaar en eerlijk waren.
Dat schandalen onder de mat geschoven worden, dat de schuld bij het slachtoffer ligt, het heeft niet alleen te maken met de rijen sluiten maar ook met gebrek aan hand in eigen boezem te steken en (in)directe financiële en maatschappelijke belangen.

Zoals Wilders en Trump de hetze voeren tegen de moslims, zo voert de kerk op haar manier de hetze tegen mensen om hen te verwijten wat zij zelf fout deden.

Ik ben zelf praktiserend christen en laat anderen in hun waarde. Mijn geloof is belangrijk voor mij. Ik keur het absoluut niet goed dat geestelijken uit hoofde van hun functie zich aan anderen menen te moeten vergrijpen, te mishandelen op wat voor manier dan ook. Het is ronduit jammer dat geestelijken nagenoeg niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden en zich in de burgerlijke rechtbank moet verantwoorden indien nodig dan wel veroordeeld kan worden tot gevangenisstraf. Is een gevolg van scheiding kerk en staat.

Het zou het Vaticaan meer dan sieren, alsmede getuigen van goed fatsoen jegens de burger, om in eigen vlees te snijden en gerechtigheid (als nog) plaatsvindt door betrokken geestelijken uit hun ambt te zetten en niet langer meer toe te laten tot welke functie dan ook.

Of dit daadwerkelijk geschied is ongewis. Ik hoop dat de huidige paus de slachtoffers uiterst serieus neemt en bereid is te doen wat gedaan moet worden zodat gerechtigheid geschied.
Dombo, die man. Hopelijk komt de paus met een helder statement.
Kan iemand de titel van dit topic aanpassen?

Dit standpunt is namelijk de mening van 1 of enkele Amerikaanse kardinalen.
Ik gok erop dat Paus Franciscus dit gedrocht van een interview niet heeft nagelezen.

Je kan dus niet zeggen dat "De Kerk" zegt dat alle misbruik binnen kerken de schuld is van homo's.

(En ja, het is een geschift standpunt en geen reclame voor "De Kerk" en er gebeuren een boel foute dingen ook in Rome en andere kerken, maar tussen Amerika en Vaticaanstad ligt een boel zee.)
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-08-2018 19:23
Nee, het is niet de primaire oorzaak.
Misschien toch eens lezen in plaats van roeptoeteren.

Ik schreef dan ook:

Noesa schreef:
19-08-2018 19:01

een belangrijke oorzaak

Da's heel wat ander dan 'de primaire oorzaak'.
Beter ga je zélf even langs Hans Anders. ;)
noesa wijzigde dit bericht op 19-08-2018 20:05
2.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-08-2018 19:24
Je hebt gelijk, op dat laatste punt na, helaas.

Google maar, en je vindt ze.
Hè, verdorie.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
19-08-2018 19:56
Ik schreef dan ook:





Da's heel wat ander dan 'de primaire oorzaak'.
Beter ga je zélf even langs Hans Anders. ;)
Ook dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
19-08-2018 20:16
Ook dat is het niet.

Nogmaals: daar zijn de meningen over verdeeld.

www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/misbr ... t-celibaat
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
19-08-2018 20:05
Hè, verdorie.
Helaas is misbruik overal. Sport, jeugdzorg, kerken, etc etc
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-08-2018 21:54
Helaas is misbruik overal. Sport, jeugdzorg, kerken, etc etc
En niet te vergeten thuis.

Er zullen altijd en overal klootzakken misbruik maken van zwakkeren.

Dat het vervolgens mogelijk is dat deze mensen niet worden aangepakt, is verschrikkelijk. Zéker binnen een kerk - waar je van de gelovigen toch zou verwachten dat ze op z'n minst hun eigen tien geboden naleven en dat ook eisen van hun voorgangers. Jeweetwel: Gij zult geen onkuisheid begeren. Hoe duidelijk wil je het hebben?!

Van mij mogen ze dat gebod 'Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen' veranderen in 'Gij zult tegen schuldigen getuigen!'
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
19-08-2018 18:36
“Natuurlijk is er maar één goed advies: hou je kinderen uit de buurt van Katholieken!”
Alsdus de TO.

Ik beschouw dit als een persoonlijke belediging.
Goed zo. Voel je maar zo. De katholieke kerk heeft heel wat levens verpest, en dan heb ik het alleen maar over de afgelopen eeuw.

Dat gelovigen zich dan verongelijkt voelen, kan me echt niks meer schelen. Ga maar iets aan die kerk van je doen ipv je beledigd te voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven