Kledingpolitie in Cannes

16-05-2025 21:26 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde of dit bij het topic over onflatteuze celebs hoort; toch maar hier plaatsen. Ik las dat ze voor het filmfestival in Cannes dit jaar kledingvoorschriften hebben namelijk geen sneakers, geen lange slepen, geen naakt. Vooral dat laatste doet stof opwaaien want mensen vinden dat we te preuts zijn geworden. Halle Berry (bij het Met gala had je praktisch uitzicht op haar kruis) moest last minute een andere jurk regelen. Feministen mopperen, want free the nipple.
Wat vinden jullie? Naakt op de rode loper moet kunnen? Gaan we terug in de tijd met deze preutsheid? Of zijn er grenzen?
Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 10:10
Een lichaam is niet ordinair. Het is gewoon een lichaam. Kleding kan niet passen bij de gelegenheid.

Eens. En dat laatste is waar het hier nu om gaat.

Ik heb vroeger in mijn jonge dagen heel wat topless gezond op het strand, en met mij heel veel andere vrouwen. Nu moet je ze met een loep zoeken. Wat dat betreft zijn "we" wel preutser geworden denk ik.
Er wordt ook zo gelet op vrouwenlichamen. Niet te bloot want dat is ordinair, niet te bedekt want dat is preuts.
Yakuzakiko schreef:
17-05-2025 10:30
Er wordt ook zo gelet op vrouwenlichamen. Niet te bloot want dat is ordinair, niet te bedekt want dat is preuts.
Eens. Het stoort me dat kleding verbonden wordt aan aannames over gedrag en zedigheid. Vooral omdat het van andere vrouwen komt, die dan wel voldoen aan de voorwaarden die de samenleving aan vrouwen en hun lichamen oplegt.
Maar misschien ben ik te radicaal.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
17-05-2025 10:36
Eens. Het stoort me dat kleding verbonden wordt aan aannames over gedrag en zedigheid. Vooral omdat het van andere vrouwen komt, die dan wel voldoen aan de voorwaarden die de samenleving aan vrouwen en hun lichamen oplegt.
Dat vind ik ook.
Edit; niet dat je te radicaal bent maar wat erboven staat.
Yakuzakiko schreef:
17-05-2025 09:13
Ik vind het kunstwerken! Maar ik schrik ook niet van een paar tepels.
Ik vind het onnodig. Het hoeft niet bloot, bloter, blootst op een gala.
In a field of roses, she is a wildflower
Nana_Mouskouri schreef:
Eens
MrsM schreef:
17-05-2025 10:24
Eens. En dat laatste is waar het hier nu om gaat.

Ik heb vroeger in mijn jonge dagen heel wat topless gezond op het strand, en met mij heel veel andere vrouwen. Nu moet je ze met een loep zoeken. Wat dat betreft zijn "we" wel preutser geworden denk ik.
Denk je niet dat de smartphones er ook wat mee te maken hebben? Een foto is zo gemaakt.
Nana_Mouskouri schreef:
Huh? Waar wordt er een aanname gedaan over gedrag en zedigheid?
Speculaastaart schreef:
17-05-2025 09:10
https://www.elle.com/nl/mode/stijl/g439 ... nnes-2023/

En dan even naar beneden scrollen voor de outfits die dus niet meer mogen. Ik vind het niet gek.
Ik vind de meeste outfits ook gewoon echt niet mooi. Met name 2. Leuk voor in de slaapkamer.
Voor mij heeft het niks met preuts te maken, maar meer met gepast. 7 en 9 kan ik nog wel waarderen.
Pelle schreef:
17-05-2025 11:42
Denk je niet dat de smartphones er ook wat mee te maken hebben? Een foto is zo gemaakt.
Nee, toen topless “ uit “ was bestonden er nog geen smartphones.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Graze schreef:
16-05-2025 21:48

Geen sneakers vind ik dan weer wel onzin.
Gala is een specifieke dresscode. Sneakers horen daar net zomin bij als bijvoorbeeld jeans.
blijfgewoonbianca schreef:
17-05-2025 11:50
Nee, toen topless “ uit “ was bestonden er nog geen smartphones.
Maar dat was toch telkens een golfbeweging? Dan weer in, dan weer uit. Maar sinds de smartphones nooit meer in geweest.
Pelle schreef:
Dat heeft er zeker mee te maken, maar dat is niet het hele verhaal. Een foto is ook zo gemaakt als iemand een bikini aanheeft. Toch gaan vrouwen niet over op bedekkende badkleding. Daarachter zit toch de (ik denk Amerikaanse) norm dat het tonen van tepels onfatsoenlijk is.

Juist met dit soort evenementen krijgen we allemaal weer te zien hoe belangrijk aandacht trekken met je uiterlijk is. Dat lijkt me een boodschap die je in deze tijd niet af wilt geven.
Bij een filmgala denk ik dat vooral de film centraal moet staan als kunstvorming en niet de anatomie van het vrouwelijk lichaam of de mode als kunstvorm. Ik snap de dresscode in Cannes dus wel. Bij het MET-gala kan het wel, want het thema is artistieker, het gaat immers om kunst en mode bij dat feestje. Heeft niets met preutsheid te maken maar meer met voor alles is een tijd en plaats.
Speculaastaart schreef:
17-05-2025 09:10
https://www.elle.com/nl/mode/stijl/g439 ... nnes-2023/

En dan even naar beneden scrollen voor de outfits die dus niet meer mogen. Ik vind het niet gek.
Sommige vrouwen zien er echt chagrijnig uit waardoor ik me afvraag of ze wel blij zijn met hun outfit.
Mij valt vooral op dat het voornamelijk steeds dezelfde vrouwen zijn die er op gebrand zijn er zo naakt (en imho lelijk) uit te zien. Je kan als organisatie ook gewoon hen niet uitnodigen ;-)
Dolomiet schreef:
17-05-2025 11:48
Huh? Waar wordt er een aanname gedaan over gedrag en zedigheid?
Over het algemeen gebeurt dat wel, en het bespreken van te blote outfits heeft er wel mee te maken. In bepaalde kleding wordt een vrouw al snel ordinair, hoerig of sletterig genoemd want een vrouw die haar seksualiteit uitdraagt is niet de bedoeling. Maar het tonen van je lichaam is niet hetzelfde als je seksualiteit uitdragen. Want zo werd er ooit ook over een blote enkel gedacht, de norm schuift steeds heen en weer.
Van mannen wordt zoiets nooit gezegd, hun seksualiteit is er gewoon en is van hen.
Nu gaat het in dit topic om de dresscode op een gala en ik vind het wel leuk dat daar vrouwen zijn die gewoon aantrekken waar ze zelf zin in hebben. Ze doen niemand kwaad. En ik hou sowieso niet van kledingvoorschriften.
Graze schreef:
17-05-2025 12:22
Sommige vrouwen zien er echt chagrijnig uit waardoor ik me afvraag of ze wel blij zijn met hun outfit.
Ja, wel een beetje leuk lachen hoor. :yawnee:
Ik ben misschien naïef, maar kan deze regel misschien ook bedoelt zijn om de dames meer te beschermen, ik vond de aktie van mijnheer West en mevrouw Sensori met die bontjas vooral heel naar omdat het er sterk op leek dat het niet haar keuze was. Met deze regel kan je daar meer tegen doen denk ik.
Pelle schreef:

Nee dat denk ik niet perse, al zal dat nu wel een rol spelen misschien.

Ik denk dat het te maken heeft met het anders kijken naar een (bloot) vrouwenlichaam. De seksualisering van bloot, terwijl een bloot lichaam gewoon helemaal normaal is in al zijn diversiteit. Er is in beginsel niks seksueels aan.

Jonge meisjes (van 4/5/6 jaar) dragen tegenwoordig bijna zonder uitzondering een badpak of bikini met top. Toen ik jong was (en echt heel klein) zaten kinderen gewoon naakt op het strand. (Niet allemaal, maar je zag het wel veel)

Nu is zoiets praktisch ondenkbaar. En ook vanwege wat jij zegt, het nemen van foto's en niet weten wat daarmee gebeurd, met de achterliggende gedachte dat het gebruikt kan worden als een seksualisering is van een kinderlichaam. Wat eigenlijk gewoon absurd is als je er echt over nadenkt, onze angst voor wat er kan gebeuren met een foto werkt beperkend qua vrijheid om je kinderen lekker in hun (half) blootje kind te late zijn, en daarmee ook bekend worden met naakte lichamen van anderen. (Kinderen en volwassenen)

We leren kinderen tegenwoordig dat bloot niet kan, dat niemand dat hoeft te zien van je, en daarmee creëer je ook een vorm van "schaamte" voor bloot. En dat begint vaak ook al thuis in de badkamer. Denk ik dan he? En ik heb daar verder geen problemen mee, iedereen moet zijn kind bijbrengen en opvoeden zoals je wil, maar ergens is de reden erachter (seksualisering) natuurijk een bizarre reden.
NogsteedsSlekire schreef:
17-05-2025 12:55
Ik ben misschien naïef, maar kan deze regel misschien ook bedoelt zijn om de dames meer te beschermen, ik vond de aktie van mijnheer West en mevrouw Sensori met die bontjas vooral heel naar omdat het er sterk op leek dat het niet haar keuze was. Met deze regel kan je daar meer tegen doen denk ik.

Dus omdat mannen zich niet weten te gedragen in hun denkbeelden en overtuigingen, moeten er regels komen voor vrouwen om zich anders en bedekter te kleden? Hmmm.... en dat is niet eens zo'n rare gedachte want dat gebeurd helaas op andere plaatsen in de wereld ook. De reden is natuurlijk wel van de zotte.
Yakuzakiko schreef:
17-05-2025 12:46
Over het algemeen gebeurt dat wel, en het bespreken van te blote outfits heeft er wel mee te maken. In bepaalde kleding wordt een vrouw al snel ordinair, hoerig of sletterig genoemd want een vrouw die haar seksualiteit uitdraagt is niet de bedoeling. Maar het tonen van je lichaam is niet hetzelfde als je seksualiteit uitdragen. Want zo werd er ooit ook over een blote enkel gedacht, de norm schuift steeds heen en weer.
Van mannen wordt zoiets nooit gezegd, hun seksualiteit is er gewoon en is van hen.
Nu gaat het in dit topic om de dresscode op een gala en ik vind het wel leuk dat daar vrouwen zijn die gewoon aantrekken waar ze zelf zin in hebben. Ze doen niemand kwaad. En ik hou sowieso niet van kledingvoorschriften.
Ik vind het een beetje vergezocht. Hier in dit topic is er niemand die beweert dat deze dames sloeries zijn of zo. Ik zelf denk het ook niet. Wat ik van die dames vind? Dat ze geen goed afgestelde antenne hebben voor wat gepast is bij een gala. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden? Het is een soort doorgeschoten politieke correctheid dat je nóóit commentaar mag hebben op de kleding van een vrouw.
Ik gok dat ze het alleen maar leuk vinden trouwens, dat er over gepraat wordt.
Dolomiet schreef:
17-05-2025 13:31
Ik vind het een beetje vergezocht. Hier in dit topic is er niemand die beweert dat deze dames sloeries zijn of zo. Ik zelf denk het ook niet. Wat ik van die dames vind? Dat ze geen goed afgestelde antenne hebben voor wat gepast is bij een gala. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden? Het is een soort doorgeschoten politieke correctheid dat je nóóit commentaar mag hebben op de kleding van een vrouw.
Ik gok dat ze het alleen maar leuk vinden trouwens, dat er over gepraat wordt.
Dat laatste is hun marketingstrategie; goed of slecht zolang er over je gepraat wordt, blijf je in de belangstelling en kun je nog ergens wat verdienen.
Ik vind het niet vergezocht. Het is de moeite waard je af te vragen waarom je zoveel moeite hebt met bepaalde kleding. Is het alleen omdat je het ongepast vindt voor de gelegenheid of verbind je er wel allerlei conclusies en ideeën over normen, waarden en zedenvervaging aan?

Ik vind het bijvoorbeeld even zo problematisch dat vrouwen altijd aantrekkelijk gekleed moeten gaan op een gala. En dat het beeld van wat aantrekkelijk is zo beperkt is. Waarom altijd een jurk en hoge hakken?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ik vind het helemaal fout als de gedachte is dat vrouwen zich moeten bedekken als bescherming tegen mannen. Jakkes.

Maar ik snap niet dat het kennelijk zo verboden is om uit esthetisch oogpunt en voor het ophouden van een bepaald cachet een dresscode aan te houden.

Ik vind zo’n doorzichtige plastic zak ontzettend lelijk en dat geeft mij de indruk dat het tonen van veel bloot een doel op zichzelf is voor de drager. En dat komt de sfeer van glamour die bij zo’n festival hoort imo niet ten goede.

Ik kan nu even geen plaatjes plakken maar kijk naar de gala outfits van bv Sophia loren en grace Kelly en Brigitte Bardot uit het Cannes van de jaren 50. Zoveel meer klasse en elegantie en glamour. EN wat mij betreft ook veel sexier.
Ik zal wel de afwijking zijn maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat iemand zo’n doorzichtig net of plastic zak met een lapje voor het kruis prikkelender vindt dan een mooie gala jurk. Ik vind het bloot, maar enorm onsexy. Bewijs wmb dat bloot en sexy helemaal los van elkaar kunnen staan. En dus wmb ook niet terecht om er “als je die dresscode wil ben je preuts en anti-seks” van te maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven