Klimaatracisme ASN Bank

22-05-2018 10:05 33 berichten
https://twitter.com/DicoBaars/status/998559832365043720

De ASN Bank (die van het milieu en goede bedoelingen) verwijderde na kritiek vlug een tweet waarin het de vraag stelde of 'je als Westers persoon met westerse klimaatvoetafdruk' wel een tweede kind mag.

Nu valt er veel te zeggen over het inherent racistisch karakter van de tweet, maar nog interessanter is de algemene gedachtegang dat het krijgen van een kind zo milieu belastend is dat je dat niet zou mogen. Of zelfs maar een element van de afweging is.

Ik zag op dit forum af en toe ook iemand zoiets beweren, dat ze geen kinderen wilde, want o,o, het milieu.

Ik vind het krankzinnig, maar wat vinden jullie?

Mag je een tweede kind, als Westers persoon?

Totaal aantal stemmen: 39

Ja, en een derde en vierde ook. (38%)
Nee, het moet maar eens afgelopen zijn met dat westerse gefok (18%)
Misschien beter om in extreme groeilanden te investeren in bevolkingsbeperking (38%)
Kinderen? Geen 'mondje terug vlekken' aan mijn lijf. (5%)
Nog even aan toevoegen: Straks willen al die nu nog arme mensen ook alles wat wij hebben natuurlijk kun je nagaan als hun ecologische voetstap net zo groot wordt als de onze.
Hopelijk gaan die mensen dan wel minder kinderen krijgen net als hier. Als ze het beter krijgen.
Alle reacties Link kopieren
😂 zo val jij even lelijk door de mand. Je tekst is wel redelijk in lijn met eerdere uuitingen. Jij weet nl. heel goed wat het woord racisme betekent.

Fijn dat je weer laat zien wie je bent
Alle reacties Link kopieren
Geen ASN-bank voor mij dus. Ik heb tenslotte twee (!) kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Twee? Lekker aso, ik heb er maar 1 . Twee weegt even zwaar als houtkap in het amazone gebied. :whip.
Ik neem aan dat jullie wel veganistisch zijn en autovrij.
De tweet is behoorlijk ongelukkig en al helemaal van een bank, maar op zich stelt die persoon van ASN een relevante vraag: denken we bewust na over het nemen van een 2e, 3e of 4e kind met onze voetafdruk? Juist bij hun eigen doelgroep, intellectuele juppen in de randstad+driebergen+nijmegen, zijn 3 of 4 kinderen helemaal hip. Daarnaast zijn er ook nog maatschappelijke overwegingen om juist wél te kiezen voor 2 of 3 kinderen, als je wilt dat de bevolkingskrimp er wel komt, maar niet shocksgewijs. Er zijn toch altijd 20%+ van de bevolking kindvrij, dus daarmee kom je nog niet op groei uit.

Ik vind het jammer en laf dat ze de tweet hebben verwijderd ipv de toon wat aangepast! Ondanks dat het wat ver gaat voor een bank -en nogal zinloos is- om zich hier over uit te laten..

*Hier een 2e en laatste kind op komst, gewoon vanuit egoïstische, persoonlijke redenen dat mijn man enig kind is en ik uit een gezin kom van 2, naast dat we kinderen leuk vinden en de aandacht, liefde en ruimte hebben voor 2 kinderen ipv 1 of 0.

** ik geef maar aan drie goede doelen, waaronder Marie Stopes International, die zich bezig houden met de positie van de vrouw en de beschikbaarheid en kennis van anticonceptie of juist kinderwens. Zowel in de USA als in het midden-oosten of zuidelijk Afrika. Lijkt me een stuk nuttiger om te voorkomen dat er kinderen worden geboren in ongewenste situaties, in het westen, zuiden of oosten, en dat als ze wél worden geboren, ze een goede start krijgen, dan maar blind mikken op een bepaald kinderaantal in een bepaalde regio of land!
haarklover schreef:
22-05-2018 10:43
Ik denk een Nederlands gezin met 1 kind vaak het klimaat erger belast dan een afrikaanse nomade, of een indonesische boer, met meer kinderen.

Maar het hangt ervan af hoeveel het gezin autorijdt, vlees eet en op vliegvakantie gaat.

Een rijke afrikaan of Indonsiër belast het klimaat natuurlijk meer dan een boer of nomade.
Ik dacht ook in die orde. En hoezo is een westers iemand westers noemen racistisch? We wonen hier met alle rassen tezaam ::-): en de belasting van westerse gezinnen op het milieu is nu eenmaal groter dan dat van de meeste mensen uit andere gebieden.
Ik moest gelijk aan deze serie foto's denken van de favoriete speeltjes van kinderen over de hele wereld

http://naturalsociety.com/photos-childr ... ssessions/
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
23-05-2018 17:36
Twee? Lekker aso, ik heb er maar 1 . Twee weegt even zwaar als houtkap in het amazone gebied. :whip.
Ik neem aan dat jullie wel veganistisch zijn en autovrij.
Hell no, daar is het leven veel te leuk voor :proud:
Wat heeft dit nou weer te maken met racisme? De term 'westers'? Hoe moeten ze die dan verwoorden, de 'levensstijl-waarbij-je-zo-rijk-bent-dat-je-het-normaal-vindt-om-allerlei-milieuverpestende-activiteiten-te-ontplooien-en-zo-de-aarde-te-verzieken'? Of de 'levensstijl-die-meer-verbruikt-dan-de-aarde-aankan'? Je kunt ook niks meer zeggen tegenwoordig of het is racisme en discriminatie...

Het is behoorlijk ongelukkig geformuleerd, maar het is tegelijk een heel relevante vraag! Onze ecologische voetafdruk is veel te groot. En hoe meer mensen er komen met die levensstijl (door welvaartsstijging in nu nog armere landen en/of door bevolkingsgroep bij ons), des te sneller gaat onze planeet naar de pietjes.

En inhoudelijk: nee, ik heb mijn 'keuze' (ja ik weet het, ook ongelukkige woordkeus) voor het aantal kinderen in ons gezin niet laten afhangen van de staat van onze planeet of van de grootte van onze ecologische voetafdruk. Wel proberen we in ons gedrag rekening te houden met onze leefwereld, zowel in milieu-opzicht als in leefomstandigheden, eerlijke handel etc. Dus: Geen auto, geen vliegvakanties, vrijwel geen vlees, veel biologisch, geen 'wegwerpmaatschappij' maar duurzame en fair-trade producten, schoonmaakmiddelen en cosmetica zonder milieubelasting, geld bij een 'eerlijke' bank, ....

Ik maak me soms zorgen over de wereld waarin onze kinderen zullen opgroeien en hoe lang dit nog goed kan gaan, tegelijk heeft het me niet weerhouden zelf twee kinderen op de wereld te willen zetten. Ik probeer mijn steentje bij te dragen maar kan niet de hele wereld fixen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven