Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 1579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 522

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (7%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Graze schreef:
05-02-2025 10:28
Trump wil de Gazastrook overnemen en de Palestijnen die er wonen wonen moeten maar door de buurlanden opgevangen worden en daar een eigen stuk grond krijgen. :facepalm:
https://www.nu.nl/buitenland/6344794/tr ... wonen.html
Ja, en men denkt dat hij daar een resort wil bouwen. Hij noemt het de Riviera van het Midden-Oosten.
De VN spreekt van de plannen als dat het een etnische zuivering zou zijn.

Alle medewerkers van de CIA hebben inmiddels een vertrekaanbod gekregen. Vertrekken en dan nog 8 maanden salaris meen ik. Maar zo zou het ook bij Twitter zijn gegaan. En die mensen schijnen nooit wat te hebben gekregen.

Andere ministeries hebben dat zelfde aanbod gekregen. Er schijnen nu memo's rond te gaan dat als je het niet aanneemt, dat je dan alsnog ontslagen wordt.

De 6 jongens die voor Musk al die gegevens bij al die ministeries hebben gehaald zouden bekend zijn. Hun namen en hun voorgeschiedenis. Ze zijn tussen de 18 en 24. Ze zijn allemaal gedoxxed. Ook andere mensen, studenten van dezelfde studiegroepen als die jongens worden gedoxxed. Het gaat allemaal echt heel ver. Er worden inmiddels echt doodswensen geuit. Dat was voorheen echt onmogelijk heb ik het idee.

Er zouden inmiddels al zo'n 20000 ambtenaren op non-actief zijn gesteld. Als in, ze hebben het aanbod aangenomen.

Er is inmiddels ook een website waarop alle mensen staan die werkten aan DEI (diversity, equality en inclusivity) initiatieven. Ze staan er op met naam, waar ze werkten en wat ze deden. Eerst stond boven de namen 'targets' en nu staat er 'dossiers'.

Ik vraag me wel af of het normaal is dat ambtenaren ontslagen worden bij de wisseling van een president. Iemand die dat weet?
Bambam schreef:
05-02-2025 10:47
Ja, en men denkt dat hij daar een resort wil bouwen. Hij noemt het de Riviera van het Midden-Oosten.
De VN spreekt van de plannen als dat het een etnische zuivering zou zijn.

Alle medewerkers van de CIA hebben inmiddels een vertrekaanbod gekregen. Vertrekken en dan nog 8 maanden salaris meen ik. Maar zo zou het ook bij Twitter zijn gegaan. En die mensen schijnen nooit wat te hebben gekregen.

Andere ministeries hebben dat zelfde aanbod gekregen. Er schijnen nu memo's rond te gaan dat als je het niet aanneemt, dat je dan alsnog ontslagen wordt.

De 6 jongens die voor Musk al die gegevens bij al die ministeries hebben gehaald zouden bekend zijn. Hun namen en hun voorgeschiedenis. Ze zijn tussen de 18 en 24. Ze zijn allemaal gedoxxed. Ook andere mensen, studenten van dezelfde studiegroepen als die jongens worden gedoxxed. Het gaat allemaal echt heel ver. Er worden inmiddels echt doodswensen geuit. Dat was voorheen echt onmogelijk heb ik het idee.

Er zouden inmiddels al zo'n 20000 ambtenaren op non-actief zijn gesteld. Als in, ze hebben het aanbod aangenomen.

Er is inmiddels ook een website waarop alle mensen staan die werkten aan DEI (diversity, equality en inclusivity) initiatieven. Ze staan er op met naam, waar ze werkten en wat ze deden. Eerst stond boven de namen 'targets' en nu staat er 'dossiers'.

Ik vraag me wel af of het normaal is dat ambtenaren ontslagen worden bij de wisseling van een president. Iemand die dat weet?
Ohh wat erg allemaal en nee ik geloof niet dat ambtenaren om de 4 jaar ontslagen worden. Tenzij ze natuurlijk niet goed hun werk doen, in schandalen zijn beland etc etc.
Avena schreef:
03-02-2025 15:53
Voor de liefhebber, hier houdt Kirsten Verdel per dag bij wat Trump daadwerkelijk heeft besloten (dus niet wat ie roept, maar wat ie doet). Lees en huiver.

https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Vandaag even dit blog bijgelezen, inderdaad huiveringwekkend.
Graze schreef:
05-02-2025 11:28
Ohh wat erg allemaal en nee ik geloof niet dat ambtenaren om de 4 jaar ontslagen worden. Tenzij ze natuurlijk niet goed hun werk doen, in schandalen zijn beland etc etc.
Alleen een relatief klein aantal topambtenaren worden vervangen als er een nieuwe president komt. En dan gaat het niet om duizenden, hoogsten tientallen of misschien honderden. En die weten dat vooraf.
Het schijnt dat het Witte Huis nu de CIA opdracht heeft gegeven om een ongeclassificeerde (!) mail te sturen waarin alle medewerkers staan die de afgelopen twee jaar zijn aangenomen.
Ze geven echt geen sodemieter om de veiligheid van mensen.
Ze zijn ook al bij het ministerie van Werkgelegenheid geweest (Department of Labor). Ze zijn in ieder geval van plan om OSHA te eindigen. OSHA zijn volgens mij alle veiligheidsreguleringen die gevolgd dienen te worden in het werkveld.
Ze zijn ook bij de CDC geweest (centers of disease control), the department of health and human services en the department of Medicare en Medicaid. Musk is ervan overtuigd dat bij Medicare de meeste fraude plaatsvindt. En ze zitten in de betaalsystemen van HHS die zorgen voor de contracteren en betaling van 'health professionals'.

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat het ze vooral gaat om de verrijking van zichzelf. Ze lijken nu alleen naar de programma's te kijken die bedoeld zijn voor de onderste en arbeidersklasse en kijken niet naar programma's en dergelijke bedoeld voor grote bedrijven en de enorme rijken, zoals Musk, Trump, Bezos en Zuckerberg. Sowieso Zuckerberg heeft zich aangepast aan de wensen van Trump. Op Facebook zijn geen factcheckers meer en bovendien zijn hun regels rondom haatberichten verwijderd. In Europa schijnen ze nog wel te gelden. Maar dat maakt niets uit natuurlijk, je ziet immers content van over de hele wereld.
Ik zit inmiddels in een flinke fuik op Facebook, dus ik zie heel veel drek voorbij komen. En Nederlanders zijn inmiddels net zo gek. Iemand zei al tegen mij dat hij mijn linkse gekkie tranen geweldig vond. Enorm polariserende taal.
Ja, het is heel eng wat daar gebeurt.
Maar verder: Je kunt ook gewoon van FB afgaan, hè?

En van al die andere flauwekul.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zei hier trouwens een paar dagen geleden dat het vooral veel tamtam was en het in de praktijk nog niet veel anders ging met immigranten dan onder Biden. Alleen een paar raids in grote steden die natuurlijk goed zichtbaar zijn, en de kiezer het gevoel geven dat Trump onmiddellijk werk maakt van zijn verkiezingsbeloften. Dat was misschien iets te makkelijk gedacht.

Maar wel interessant in dat verband:

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ons-google
Kennelijk heeft de Trump administration alle oude berichten van ICE over de arrestatie van illegalen van nieuwe time stamps voorzien zodat ze bovenaan in de zoekresultaten komen. Zo lijkt het net alsof er over het hele land acties plaatsvinden als je gaat Googlen, maar dat zijn dan regelmatig oude acties.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bambam schreef:
06-02-2025 14:50
(...)
Ik zit inmiddels in een flinke fuik op Facebook, dus ik zie heel veel drek voorbij komen. En Nederlanders zijn inmiddels net zo gek. Iemand zei al tegen mij dat hij mijn linkse gekkie tranen geweldig vond. Enorm polariserende taal.
Daarom is het ook zo onzinnig om je te mengen in allerlei discussies op sociale media. 80-90% van de accounts daar heeft als doel om te polariseren en anderen te kwetsen. Het levert je niets op en opsteken doe je er ook al niks van.
merano schreef:
06-02-2025 15:32
Ja, het is heel eng wat daar gebeurt.
Maar verder: Je kunt ook gewoon van FB afgaan, hè?

En van al die andere flauwekul.
Ik vind het anders wel interessant wat daar gebeurt. En ik denk dat wat daar gebeurt ook hier kan gebeuren en wegkijken heeft dan geen zin.
Bovendien heeft wat daar gebeurt ook invloed op ons.
Elke ochtend open ik heel voorzichtig Nu.nl om te kijken wat er nu weer is ondertekend en bedacht door die man daar in Amerika.
En dan open ik Youtube om daar rond te kijken.
En dan hoor ik van een boek dat is geschreven, het plan voor 2025 en dan heb ik gewoon een deja vu, want was er niet ook een andere rare vent, zo'n 90 jaar geleden, die eerst een boek had geschreven en vervolgens de plannen ging uitvoeren volgens datzelfde boek?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Bambam schreef:
07-02-2025 10:55
Ik vind het anders wel interessant wat daar gebeurt. En ik denk dat wat daar gebeurt ook hier kan gebeuren en wegkijken heeft dan geen zin.
Bovendien heeft wat daar gebeurt ook invloed op ons.
Interessant is leuk, maar als je bv langs de weg gaat staan kijken terwijl de bezettende macht door de straten paradeert, of naar de inauguratie van Trump gaat omdat het wel interessant is, is het verschil met een sympathisant niet meteen duidelijk. En legitimeer je die macht evengoed.

Zo werkt het ook op FB.

Een account hebben is actieve support geven. Je genereert content als je daar iets schrijft en je helpt het algoritme als je daar iets leest.
En je kijkt de reclameboodschappen dus ze verdienen geld aan je. Rechtstreeks of met een ad blocker alleen al uit je data.
merano wijzigde dit bericht op 07-02-2025 11:21
Reden: quote toegevoegd
18.76% gewijzigd

merano schreef:
07-02-2025 11:20
Interessant is leuk, maar als je bv langs de weg gaat staan kijken terwijl de bezettende macht door de straten paradeert, of naar de inauguratie van Trump gaat omdat het wel interessant is, is het verschil met een sympathisant niet meteen duidelijk. En legitimeer je die macht evengoed.

Zo werkt het ook op FB.

Een account hebben is actieve support geven. Je genereert content als je daar iets schrijft en je helpt het algoritme als je daar iets leest.
En je kijkt de reclameboodschappen dus ze verdienen geld aan je. Rechtstreeks of met een ad blocker alleen al uit je data.
Dit inderdaad. En door deel te nemen laat je jezelf beïnvloeden door trolaccounts die helemaal niet serieus discussiëren maar als doel hebben je te polariseren en je slecht over jezelf te laten voelen.
merano schreef:

Zo werkt het ook op FB.

Actieve support geven? Waaraan precies?

Ondanks dat er een hoop drek voorbij komt, en de opstelling van Mark Zuckerberg dubieus is, is Facebook vooralsnog geen verlengstuk van Trump.
Dat is te kort door de bocht.

Je lijkt te stellen dat iedereen die een account op Facebook heeft, medeplichtig is aan de opkomst van foute populistische bewegingen. Dat is echt te simpel gezegd.
anoniem_67c19a108766d wijzigde dit bericht op 07-02-2025 11:59
8.75% gewijzigd
LettervanBanket schreef:
07-02-2025 11:45
Dit inderdaad. En door deel te nemen laat je jezelf beïnvloeden door trolaccounts die helemaal niet serieus discussiëren maar als doel hebben je te polariseren en je slecht over jezelf te laten voelen.
Fraai om gebruikers zo weg te zetten.

Over polarisatie gesproken.
merano schreef:
En het verschil tussen een journalist of sympathisant is ook niet altijd duidelijk. En Biden en Obama waren ook aanwezig bij de inauguratie.

De macht van Trump wordt in de eerste instantie gelegitimeerd omdat hij de verkiezingen heeft gewonnen.

Als ergens geen verkiezingen zijn, is het kijken naar een bezettende macht die door de straten paradeert vaker nog complexer. Door te stellen dat macht dan gelegitimeerd wordt, doe je de feitelijke situatie te kort.
Doreia* schreef:
07-02-2025 11:07
Elke ochtend open ik heel voorzichtig Nu.nl om te kijken wat er nu weer is ondertekend en bedacht door die man daar in Amerika.
En dan open ik Youtube om daar rond te kijken.
En dan hoor ik van een boek dat is geschreven, het plan voor 2025 en dan heb ik gewoon een deja vu, want was er niet ook een andere rare vent, zo'n 90 jaar geleden, die eerst een boek had geschreven en vervolgens de plannen ging uitvoeren volgens datzelfde boek?
Ja het is geen pretje om dit te volgen.

Timothy Snyder heeft zoals gewoonlijk een goede alhoewel niet erg opbeurende analyse.

https://snyder.substack.com/p/the-logic-of-destruction
Hij zit ook op Bluesky, een alternatief voor Twitter.

@Siri: forummer bambam klaagde over de kwaliteit van fact-checking op FB en de fuik waarin hij daar veel drek zag voorbij komen. Dan kun je er misschien beter af gaan.

Ik suggereer niet dat iedereen met een FB account populisten legitimeert. Ik zeg dat je als aanwezige, niet verplicht vanuit een functie, maar alleen omdat het wel interessant is, het platform (of een machthebber bij een parade of welk ander voorbeeld je dan ook wilt gebruiken) steunt en legitimeert.

Het platform bestaat immers bij de gratie van de deelnemers. Net zoals een parade door de straten alleen zin heeft als er veel mensen komen kijken.

merano schreef:
07-02-2025 12:55
@Siri: forummer bambam klaagde over de kwaliteit van fact-checking op FB en de fuik waarin hij daar veel drek zag voorbij komen. Dan kun je er misschien beter af gaan.

Ik suggereer niet dat iedereen met een FB account populisten legitimeert. Ik zeg dat je als aanwezige, niet verplicht vanuit een functie, maar alleen omdat het wel interessant is, het platform (of een machthebber bij een parade of welk ander voorbeeld je dan ook wilt gebruiken) steunt en legitimeert.

Het platform bestaat immers bij de gratie van de deelnemers. Net zoals een parade door de straten alleen zin heeft als er veel mensen komen kijken.
Ok, ik begrijp je nu beter.

Door de vergelijking tussen het gebruik van Facebook en het kijken naar een inauguratie van Trump wordt je punt wat onduidelijk. Of anders gezegd: je wekt een suggestie dat die link er is.

Maar in het algemeen: er is een hoop mis met social media en big tech: maar ik denk dat het enerzijds goed is dingen te benoemen zoals ze zijn, maar anderzijds op te passen voor het spreken vanuit een ivoren toren.
Dat is denk ik niet helpend.

Dat is wat ik hier veel proef in dit topic.
Siri schreef:
07-02-2025 11:57
Fraai om gebruikers zo weg te zetten.

Over polarisatie gesproken.
Feit: een heleboel (wellicht meer dan de helft) van de politiek geëngageerde accounts op FB en X is nep en dient enkel het doel om verder te polariseren. Ik zie het nut niet daarom van het daar in discussie gaan, kies dan een gemodereerd forum.
LettervanBanket schreef:
07-02-2025 13:22
Feit: een heleboel (wellicht meer dan de helft) van de politiek geëngageerde accounts op FB en X is nep en dient enkel het doel om verder te polariseren. Ik zie het nut niet daarom van het daar in discussie gaan, kies dan een gemodereerd forum.
Hoe kom je bij die helft?

Ik kom zeer uiteenlopende percentages tegen. Dus een feit kan ik het ook niet echt noemen.

Ik ben het met je eens dat Facebook en X niet de beste plekken zijn om te discussiëren. Anderzijds komt men elkaar daar nog tegen. Het is ook niet zo dat iedereen mee wordt gezogen in die polarisatie.
Graze schreef:
05-02-2025 11:28
Trump heeft er campagne mee gevoerd. Kreten zoals: " Drain the swamp " en ontmantel de "Deep State".

Net als Melei die een flinke sanering voorstelde: https://www.youtube.com/shorts/-IPERyhpZbA

Trump lost een verkiezingsbelofte in.
Wat is er nu weer mis met de Deep State en de Swamp? Dat zijn toch prachtige, oude instituties. Net als de Rothschilds :lol:
Het gaat niet zo goed met Tesla sinds het gebaar...

Afbeelding
Met die aantekening dat de verkoop van electrische auto’s sowieso terugloopt. Ook omdat er nu een ruime occasionmarkt is.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
07-02-2025 18:17
Met die aantekening dat de verkoop van electrische auto’s sowieso terugloopt. Ook omdat er nu een ruime occasionmarkt is.
De hele automarkt loopt terug. Maar het aandeel elektrische auto's groeit. Maar de groei is minder, dat is wat anders dan dat de verkoop terugloopt.

En specifiek voor Tesla: een hoop mensen zullen gewacht hebben op de nieuwe Model Y. Over een kwartaal nog eens kijken hoe de verkoopcijfers dan zijn.
Met alle gekke dingen die er (gaan) gebeuren is die hele sieg heil volgende maand alweer vergeten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven