Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:33
Turtlerain schreef: ↑01-03-2025 11:27En wat voor signaal geef je dan af? Dat de grootste bullebakken in deze wereld op deze manier hun zin kunnen krijgen? Wat volgt er daarna?
Wat moet Zelensky dan doen?
Strijdend ten onder gaan?
Ik zou het niet weten wat ik zou doen. Opgeven met de wetenschap dat Poetin gewonnen heeft, of volhouden en weten dat je hele bevolking en land ten onder gaat.
Wij hebben makkelijk praten, wij zitten niet in die situatie.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:40
Wat is in vredesnaam het belang van Rusland om dat te doen? Hij wil in Europa huishouden, de oude Sovjet-Unie terug. Meetellen op het wereldtoneel. Denk je werkelijk dat Rusland vanuit het noorden van Siberië Alaska zou binnenvallen? Dat zou het einde van Poetin betekenen. Het Russische leger is niet opgewassen tegen het Amerikaanse oorlogstuig.
Trump toont zich de perfecte useful idiot voor Poetin. Die zou echt wel gek zijn om de VS aan te vallen.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:42
Kijken hoe men er hier over gaat denken als er wordt gevraagd om ons leger in Oekraïne in te gaan zetten om mee te gaan strijden.MissClooney schreef: ↑01-03-2025 11:33Wat moet Zelensky dan doen?
Ik zou het niet weten wat ik zou doen. Opgeven met de wetenschap dat Poetin gewonnen heeft, of volhouden en weten dat je hele bevolking en land ten onder gaat.
Wij hebben makkelijk praten, wij zitten niet in die situatie.
Ik denk dat daar niet veel mensen op zitten te wachten.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:44
Ja, ik zie ook het belang niet helemaal om de VS aan te vallen.Avena schreef: ↑01-03-2025 11:40Wat is in vredesnaam het belang van Rusland om dat te doen? Hij wil in Europa huishouden, de oude Sovjet-Unie terug. Meetellen op het wereldtoneel. Denk je werkelijk dat Rusland vanuit het noorden van Siberië Alaska zou binnenvallen? Dat zou het einde van Poetin betekenen. Het Russische leger is niet opgewassen tegen het Amerikaanse oorlogstuig.
Trump toont zich de perfecte useful idiot voor Poetin. Die zou echt wel gek zijn om de VS aan te vallen.
The North Remembers
zaterdag 1 maart 2025 om 11:45
gaya wijzigde dit bericht op 01-03-2025 11:46
4.89% gewijzigd
The North Remembers
zaterdag 1 maart 2025 om 11:46
MissClooney schreef: ↑01-03-2025 11:33Wat moet Zelensky dan doen?
Zelensky zou heel Oekraine moeten opgeven dan. En dan gaat dus ook zijn land ten onder. Poetin stopt niet. Die zet dan een puppet neer in Kyiv en lijft Oekraine in. En dan zijn de Baltische staten aan de beurt.
Vergeet dat laatste ook niet hè? Zodra hij geen oorlog meer in Oekraine hoeft te voeren, speelt Poetin materiaal en manschappen vrij om andere landen binnen te vallen.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:47
Natuurlijk zit je daar niet op te wachten. Niemand zit op oorlog te wachten.
Maar mijn zonen zouden gaan ja.
En voor we van de Russen een idioot grote onverslaanbare macht maken: die zouden toch in drie dagen heel Oekraïne bezetten?
Volgens mij is uiteindelijk het relevantst hoe China gaat reageren. De VS verliezen overal ter wereld steun.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:48
Avena schreef: ↑01-03-2025 11:40Wat is in vredesnaam het belang van Rusland om dat te doen? Hij wil in Europa huishouden, de oude Sovjet-Unie terug. Meetellen op het wereldtoneel. Denk je werkelijk dat Rusland vanuit het noorden van Siberië Alaska zou binnenvallen? Dat zou het einde van Poetin betekenen. Het Russische leger is niet opgewassen tegen het Amerikaanse oorlogstuig.
Daar reageerde ik dan ook niet op. Ik reageerde op jouw opmerking dat er veilig een oceaan tussen ligt.
Natuurlijk gaat Rusland niet de VS aanvallen. Ze zouden wel gek zijn.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:51
Alaska ligt vlakbij een dunbevolkt ijskoud Siberië. De rest van de VS ligt veilig tussen twee oceanen in. Dat is echt een groot verschil met Europa. De VS kan zonder de NAVO (ook omdat ze veel beter bewapend zijn), Europa niet.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:52
Avena schreef: ↑01-03-2025 11:40Wat is in vredesnaam het belang van Rusland om dat te doen? Hij wil in Europa huishouden, de oude Sovjet-Unie terug. Meetellen op het wereldtoneel. Denk je werkelijk dat Rusland vanuit het noorden van Siberië Alaska zou binnenvallen? Dat zou het einde van Poetin betekenen. Het Russische leger is niet opgewassen tegen het Amerikaanse oorlogstuig.
Ja, nu nog wel omdat Amerika lid is van de NAVO. Trump kan Poetin wel idoleren, maar je weet niet wat er in Poetins hoofd omgaat. Poetin is net zo gevaarlijk als Trump. Misschien is het een vooropgezet plan van Poetin.
Het zijn allebei gevaarlijke dictators, die zijn onbetrouwbaar.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:53
Klopt, maar als Rusland bommen werpt op Alaska, zal Trump dat niet accepteren. Het is gewoon een staat van Amerika. Ook al ligt Canada er dan tussen. Het is Amerikaans grondgebied.
anoniem_67cfc6f5be087 wijzigde dit bericht op 01-03-2025 11:56
0.41% gewijzigd

zaterdag 1 maart 2025 om 11:54
Ik denk dat Amerika niet zonder de NAVO kan. Ze denken misschien van wel maar als dat wel zo zou zijn, waarom zijn ze dan ooit lid geworden?
Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, allemaal steun uitgesproken voor Oekraine.feow schreef: ↑01-03-2025 11:47Natuurlijk zit je daar niet op te wachten. Niemand zit op oorlog te wachten.
En voor we van de Russen een idioot grote onverslaanbare macht maken: die zouden toch in drie dagen heel Oekraïne bezetten?
Volgens mij is uiteindelijk het relevantst hoe China gaat reageren. De VS verliezen overal ter wereld steun.
Trump heeft veel kapot gemaakt in 45 minuten.
Dit. Mensen weten niet meer wat er te verliezen valt als je tirannen hun gang laat gaan. Ze vergeten dat wij het leven leiden dat we leiden omdat andere mensen wél hun kinderen een 'vreemde' oorlog in stuurden.feow schreef: ↑01-03-2025 11:47Natuurlijk zit je daar niet op te wachten. Niemand zit op oorlog te wachten.
Er zijn tijden die ook van verwende, gemakzuchtige mensen vragen om een streep in het zand te trekken en te zeggen: Tot hier en niet verder. Dit lojkt me nou bij uitstek zo'n tijd.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:55
Precies. Het is nu nog een ver van mijn bed show, maar als je als land of als persoon zelf in gevaar komt, spreek je wel anders.

zaterdag 1 maart 2025 om 12:03
Er is een ding dat ik in mijn leven wel heb geleerd en dat is dat ik nooit zal zeggen wat ik zou doen. Ik weet het gewoon niet. Het is wel heel makkelijk om nu te zeggen wat je zou doen, maar als het een keuze is tussen leven en eventueel dood, vraag ik me af wat mensen dan zouden kiezen.feow schreef: ↑01-03-2025 11:47Natuurlijk zit je daar niet op te wachten. Niemand zit op oorlog te wachten.

zaterdag 1 maart 2025 om 12:05
Waarom zijn ze dan ooit lid geworden?
Waarom zou Amerika onaantastbaar zijn in hun eentje?
zaterdag 1 maart 2025 om 12:09
MissClooney schreef: ↑01-03-2025 12:05Waarom zijn ze dan ooit lid geworden?
Waarom zou Amerika onaantastbaar zijn in hun eentje?
Omdat er (op dit moment) geen echte dreiging is voor hen. Poetin is geen gevaar , China niet. Ze wilden destijds een derde wereldoorlog voorkomen, maar Trump vermoed (denk ik) dat de chaos van zo’n Derde Wereldoorlog helemaal niet zo gek zou kunnen zijn. Dan ligt Europa namelijk straks echt aan zijn voeten en kan hij de beste deal sluiten.
Hij is een wall street dealmaker, en daar is de regel ‘hoe zwakker je onderhandelingspositie van degene met wie je een deal wil sluiten, hoe beter’. Dat is wat hij gisteren heeft gedaan, de positie van Zelensky en Europa verder verzwakt.
Ik vind er wat van, maar hij is in zijn eigen belang heel aardig bezig.
zaterdag 1 maart 2025 om 12:16

zaterdag 1 maart 2025 om 12:21
Europa heeft miljoenen Syriërs die uit Syrië wegvluchtten opgevangen terwijl de VS meevocht en de boel daar mee plat bombardeerde.
Europa en ook NL heeft actief deelgenomen aan de Irak oorlog die onder valse voorwendselen is gestart door de VS en de UK.
Er zijn ook Nederlandse jongens om het leven gekomen. Idem in Afghanistan.
Het is helemaal niet zo dat Amerika de beschermheer van de wereld is, hou toch op.
Levensgenieter

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in