Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
zaterdag 1 maart 2025 om 10:20
Dan ga je dus je lot in handen geven van MAGA aanhangers.... Niemand kan garanderen dat er echt een andere wind gaat waaien.Hannes1979 schreef: ↑01-03-2025 09:51Ja precies.. ik kan mij het ook niet concreet voorstellen waar wij als Nederlandse burgers bang voor moeten zijn..?
Over een kleine 4 jaar zal er hopelijk weer een andere wind waaien ..
Ik hoop overigens eerder want hij is al stokoud natuurlijk
zaterdag 1 maart 2025 om 10:21
Onze leider vond het fascinerende TV.... Hij mag natuurlijk niet meer zeggen van zijn sponsoren. https://www.ftm.nl/artikelen/de-banden- ... an-gedacht

zaterdag 1 maart 2025 om 10:27
Een einde aan de voorspoed, vrede en veiligheid in Europa. Economische achteruitgang, een wapenwedloop, Russische dreiging, verdere polarisering, een grotere kloof tussen arm en rijk... Bovendien worden we nog kwetsbaarder voor klimaatverandering of een nieuwe pandemie.
En nee, het Russische leger zal niet zo snel boots on the ground hebben in Nederland. Maar wel op zijn minst in Oekraïne en de Baltische staten. En oorlogsvoering gaat ook steeds meer via het saboteren of afsluiten van onmisbare communicatie. Zoals Musk nu de Starlinksatellieten dreigt uit te zetten in Oekraïne en Rusland probeert kabels in de Noordzee te raken.
Überhaupt zijn we in Europa op dit gebied helemaal overgeleverd aan Amerikaanse bedrijven. Microsoft kan de hele Nederlandse overheid platleggen. Dit zijn serieuze kwetsbaarheden geworden nu de VS afglijdt richting dictatuur en Trump is gaan heulen met Poetin.
zaterdag 1 maart 2025 om 10:37
Er gaan geruchten rond dat hij al heel lang pro Rusland is.MissClooney schreef: ↑01-03-2025 10:25Ik snap het totaal niet.
Amerika en Rusland zijn aardsvijanden.
Waarom kiest Trump nu opeens voor Rusland en id hij tegen Oekraïne?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.

zaterdag 1 maart 2025 om 10:41
Moet je voor de gein dit eens terugkijken. Ze zei het gewoon precies hoe het gegaan is.
Kamala Harris describes exactly the situation happening now with Trump giving up Zelenskyy
Kamala Harris describes exactly the situation happening now with Trump giving up Zelenskyy
zaterdag 1 maart 2025 om 10:41
Als Trump zich echt gaat terug trekken uit de navo en alle steun stopt aan ukraine, zal zijn vriend de dictator uit Rusland dit zien als teken om zijn plannen te kunnen gaan uitvoeren die hij al heel wat jaartjes in zijn gedachten heeft....namelijk de landen weer terug veroveren die eerst bij Sovjet Unie behoorden. En dat zijn de Baltische Staten. En dan? Zij behoren tot de Navo......en Europa heeft gewoon de middelen [ nog ] niet om zonder steun van de VS dergelijke acties van Russen te weer staan. Wat gaat er dan gebeuren?
Rusland staat economisch aan de rand van de afgrond, maar de wapenindustrie is booming daar. Het maakt Poopin niet uit dat zijn bevolking verhongert of bij bosjes sterven aan het front.
Wij zullen dan toch de gevolgen gaan voelen....onze militairen die kant op, dienstplicht, prijzen die stijgen, want ook in Europa zal dan een oorlogs industrie moeten gaan opzetten. Alles om te voorkomen dat we onder Russisch juk terecht zullen komen.

zaterdag 1 maart 2025 om 10:42
Ja, de Guardian had in 2021 al een verhaal dat hij een 'asset' van de KGB zou zijn.
Maar Trump heeft sowieso altijd meer op gehad met dictators dan met democratische leiders.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... y-new-book

zaterdag 1 maart 2025 om 10:51
Karatavrouw, Trump kan zich wel uit de Navo trekken, maar wat als Rusland Amerika dan aanvalt?
Dan begint Trump in zijn eentje niet veel tegen Poetin.
Trump kan wel denken dat hij het in zijn eentje redt, maar het heeft de Navo gewoon hard nodig.
Trump en Poetin zjjn allebei dictators, op dat vlak zullen ze het eens zijn, maar ik geloof niet dat twee landen die tijd aardsvijanden zijn geweest, zomaar opeens zullen gaan samenwerken.
Het is de wereld op zijn kop toch?
Trump kan wel denken dat hij het in zijn eentje redt, maar het heeft de Navo gewoon hard nodig.
Trump en Poetin zjjn allebei dictators, op dat vlak zullen ze het eens zijn, maar ik geloof niet dat twee landen die tijd aardsvijanden zijn geweest, zomaar opeens zullen gaan samenwerken.
Het is de wereld op zijn kop toch?

zaterdag 1 maart 2025 om 10:55
De manier waarop het gesprek ging is naar mijn idee hoe deze gesprekken achter gesloten deuren plaatsvinden. En dan zien wij daarna alleen een persmomentje waarop twee of meer wereldleiders breed glimlachend elkaar de hand schudden en elkaar een schouderklopje geven. Dat het nu voor de camera’s gebeurd is uitzonderlijk maar geeft een inkijk in hoe het op dat niveau werkt. Wat ik veel zorgelijker vind is dat dit er toe zal leiden dat Europa nog meer wordt meegetrokken in het Rusland-Oekraïne gebeuren. Kysia Hekster vroeg het zich gisteren in Twee vandaag al af in de trant van; willen wij onze jongens en meisjes daar laten vechten? Ik denk dat Oekraïne moet inbinden anders kost het nog meer en dus veel te veel slachtoffers. Dan houdt het nooit op. Oekraïne heeft de hulp van Amerika nodig om tot een deal met Rusland te komen. Die deal zal niet de meest gunstige zijn maar het is kiezen uit slecht of nog slechter. Er zijn al te veel mensen omgekomen. Daar hoeven wat mij betreft geen Nederlandse slachtoffers bij. Ik wil best geld pompen in Oekraïne om het weer op te bouwen maar niet in het leveren van wapens en al helemaal niet in het leveren van troepen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

zaterdag 1 maart 2025 om 10:58
Waarom zou Rusland Amerika aanvallen?MissClooney schreef: ↑01-03-2025 10:51Karatavrouw, Trump kan zich wel uit de Navo trekken, maar wat als Rusland Amerika dan aanvalt?

zaterdag 1 maart 2025 om 11:02
Ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar de wereld staat in brand.
Bijvoorbeeld omdat Poetin een oorlogszuchtige gek is die op macht uit is? Amerika en Rusland zijn buurlanden. Een oorlog zou niet ondenkbaar zijn in mijn ogen als Trump zich uit de NAVO trekt.
Wat ik bedoel, is dat Trump de NAVO net zo hard nodig heeft als elk ander land dat lid is.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:08
Poetin s belang ligt veel meer bij Europa, niet bij Amerika. Zoals Harris in dat filmpje ook aangaf zal hij vervolgens Polen of een anders oost Europees land binnenvallen die vroeger bij de Sovjet Unie hoorde. En Trump vindt dat prima. Een verzwakt Europa is voor Trump helemaal niet erg. Drie wereldmachten: VS, Rusland en China ziet hij best zitten denk ik. Waarbij hij probeert China straks buiten spel te zetten maar dat gaat nog niet zo makkelijk.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:09
MissClooney schreef: ↑01-03-2025 10:51Karatavrouw, Trump kan zich wel uit de Navo trekken, maar wat als Rusland Amerika dan aanvalt?
Zéér onwaarschijnlijk. Bijna niet te doen ook voor Rusland. De VS ligt daar lekker veilig, tussen die twee oceanen.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:10
Omdat ze dezelfde types zijn: enge, dictatoriale pestkoppen die niet vies zijn van landjepik. Als het Rusland nu lukt om delen van Oekraïne te behouden dan biedt dat mogelijkheden voor de VS om Groenland in te pikken. Maar goed ik weet niet precies hoe het brein van zo’n engerd werkt.MissClooney schreef: ↑01-03-2025 10:25Ik snap het totaal niet.
Amerika en Rusland zijn aardsvijanden.
Waarom kiest Trump nu opeens voor Rusland en id hij tegen Oekraïne?

zaterdag 1 maart 2025 om 11:15
Ik weet ook niet hoe het brein van dictators werkt. Misschien, maar dat is echt speculatie natuurlijk, is Trump juist uit op een terugtrekking uit de NAVO, zodat Rusland Polen kan aanvallen, zonder hulp van Amerika dus. Trump is een gevaarlijke gek,het interesseert hem echt helemaal niks wat er in de wereld gebeurt, als het met hemzelf maar goed gaat.
Als Amerika zich uit de NAVO trekt, zie ik het vreselijk somber in.
Als Amerika zich uit de NAVO trekt, zie ik het vreselijk somber in.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:16
SweetFirefly schreef: ↑01-03-2025 10:55De manier waarop het gesprek ging is naar mijn idee hoe deze gesprekken achter gesloten deuren plaatsvinden. En dan zien wij daarna alleen een persmomentje waarop twee of meer wereldleiders breed glimlachend elkaar de hand schudden en elkaar een schouderklopje geven. Dat het nu voor de camera’s gebeurd is uitzonderlijk maar geeft een inkijk in hoe het op dat niveau werkt.
Denk je serieus dat mensen als Biden, Macron, Von Der Leyen, Starmer, Rutte, etc. etc. zó met elkaar praten? Dat meen je toch niet?
SweetFirefly schreef: ↑01-03-2025 10:55Wat ik veel zorgelijker vind is dat dit er toe zal leiden dat Europa nog meer wordt meegetrokken in het Rusland-Oekraïne gebeuren. Kysia Hekster vroeg het zich gisteren in Twee vandaag al af in de trant van; willen wij onze jongens en meisjes daar laten vechten? Ik denk dat Oekraïne moet inbinden anders kost het nog meer en dus veel te veel slachtoffers. Dan houdt het nooit op. Oekraïne heeft de hulp van Amerika nodig om tot een deal met Rusland te komen. Die deal zal niet de meest gunstige zijn maar het is kiezen uit slecht of nog slechter. Er zijn al te veel mensen omgekomen. Daar hoeven wat mij betreft geen Nederlandse slachtoffers bij. Ik wil best geld pompen in Oekraïne om het weer op te bouwen maar niet in het leveren van wapens en al helemaal niet in het leveren van troepen.
Ik proef hier een hoop eigenbelang: als Zelensky zich nou opoffert, dan kunnen wij misschien gewoon ons prettige leventje voortzetten. Best begrijpelijk, maar zo zal het niet gaan.
Denk je werkelijk dat Poetin stopt als Zelensky nu het bezette deel van Oekraine opgeeft? Die krijgt dan de boodschap: ik kan gewoon land veroveren en dan kom ik ermee weg. De handtekening van Poetin onder een vredesverdrag is niks waard. Die gaat daarna weer vrolijk door met gebied veroveren.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:17

zaterdag 1 maart 2025 om 11:22
Op dit moment niet, omdat Rusland dan de hele NAVO tegen zich heeft. Daar kan zelfs Rusland niet tegenop.
Maar als Amerika zich uit de NAVO trekt, ben ik benieuwd wat Poetin zal doen.
Trump kan wel denken dat Poetin en Amerika opeens vrienden zijn, maar bij dictators weet je het nooit.
Die verkopen hun eigen moeder nog.
zaterdag 1 maart 2025 om 11:24
Poetin stopt niet, lees het boek "de toekomst is geschiedenis" maar eens. Poetin wil het oude Sovjet rijk terug. Hij bespeelt Trump heel erg goed, maar zal hem net zo makkelijk weer laten vallen als dat beter uitkomt.Avena schreef: ↑01-03-2025 11:16Denk je werkelijk dat Poetin stopt als Zelensky nu het bezette deel van Oekraine opgeeft? Die krijgt dan de boodschap: ik kan gewoon land veroveren en dan kom ik ermee weg. De handtekening van Poetin onder een vredesverdrag is niks waard. Die gaat daarna weer vrolijk door met gebied veroveren.
Voor Trump valt er kennelijk wat te halen bij Poetin. Je weet nooit wat voor beloftes Poetin hem allemaal doet.

zaterdag 1 maart 2025 om 11:27
SweetFirefly schreef: ↑01-03-2025 10:55De manier waarop het gesprek ging is naar mijn idee hoe deze gesprekken achter gesloten deuren plaatsvinden. En dan zien wij daarna alleen een persmomentje waarop twee of meer wereldleiders breed glimlachend elkaar de hand schudden en elkaar een schouderklopje geven. Dat het nu voor de camera’s gebeurd is uitzonderlijk maar geeft een inkijk in hoe het op dat niveau werkt. Wat ik veel zorgelijker vind is dat dit er toe zal leiden dat Europa nog meer wordt meegetrokken in het Rusland-Oekraïne gebeuren. Kysia Hekster vroeg het zich gisteren in Twee vandaag al af in de trant van; willen wij onze jongens en meisjes daar laten vechten? Ik denk dat Oekraïne moet inbinden anders kost het nog meer en dus veel te veel slachtoffers. Dan houdt het nooit op. Oekraïne heeft de hulp van Amerika nodig om tot een deal met Rusland te komen. Die deal zal niet de meest gunstige zijn maar het is kiezen uit slecht of nog slechter. Er zijn al te veel mensen omgekomen. Daar hoeven wat mij betreft geen Nederlandse slachtoffers bij. Ik wil best geld pompen in Oekraïne om het weer op te bouwen maar niet in het leveren van wapens en al helemaal niet in het leveren van troepen.
En wat voor signaal geef je dan af? Dat de grootste bullebakken in deze wereld op deze manier hun zin kunnen krijgen? Wat volgt er daarna?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in